Luokanopettajalle hyvä työnhakualue?

Kyselijäope

Asun pahalla alueella luokanopen työllistymisen kannalta. Jopa pidemmät sijaisuudet on kiven alla, virasta en voi edes unelmoida lähivuosina, jos sellainen onni kohdalleni koskaan tulee edes osumaan.

Nyt olen puhunut miehelle ja lapsille, että jos mietittäisiin muuttamista. Lapsille ajatus on tosi raskas, kun on koulut ja kaverit, mutta pakkohan tässä on ottaa lusikka kauniiseen käteen. En mä voi ikuinen pätkätyöläinen-työtön olla. Mies on valmis miettimään ja uskoo, että voi löytää realistisesti töitä myös muualta. Ei tässä nyt mihinkään olla pelkästään mun työn perässä lähdössä, mutta vaihtoehdot on auki.

Milla alueilla Suomessa opettajan työllistyminen olisi helpompaa kuin juuri Turku, Tampere, Jyväskylä, Oulu -linjalla? Helsingin seudulla kai? Mielellään ei sinne hintatason takia. Lapin perukoille ei haluta lähteä ja siinä menee jo miehenkin työllistyminen vaikeaksi. Entäs Pori ja Porista pohjoiseen Satakunta ja Etelä-Pohjanmaa, joissa ei ole opettajakoulutusta? Olisiko siellä hiukan helpompaa työmarkkinoilla? Ei olisi ihan periferiaa ja tuntuisi kotoisemmalta kuin vaikka Kymenlaakso, jolloin sukulaiset jäisi jo todella kauas.

1

89

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opeitsekin

      Itse kiertelin valmistumisen jälkeen neljä vuotta ympäri Suomea työn perässä ja tein sijaisuuksia. Sijaisuudet oli kestoltaan 5 - 12 kuukautta ja jouduin vaihtamaan paikkakuntaa vuoden välein. Aloitin todella pienistä paikkakunnista (tyyliin 3000 asukasta). Viidentenä vuotena sain sitten paikan tuntiopettajana ja muutaman vuoden päästä sain samalta paikkakunnalta viran.
      Olen itse kieltenopettaja ja kokemukseni mukaan työt ovat kyllä kiven alla.
      Helpompaa tuntuu olevan niillä, jotka ovat opettajaperheistä tai joilla on muuten suhteita kuntien/kaupunkien sivistystoimenjohtoon.
      Jos et ole valmis muuttamaan, etsi oman alan töitä noin sadan kilometrin säteeltä.
      Jos olet valmis muuttamaan muualle perheinesi, kannattaa ensin etsiä työ ja muuttaa vasta sitten työn perässä.
      Tsemppiä työnhakuun. Kannattaa olla suoraan yhteydessä kaupunkien/kuntien rekryyn ja/tai koulujen rehtoreihin eikä odotella, että paikkoja tulee auki. Tarjoa itseäsi ja jätä yhteystietosi niin jää ainakin nimi muistiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Savonlinnassa machete hyökkäys!

      Myös kirvestä käytetty lyömäaseena......näin se Savonlinnakin rikastui...
      Maailman menoa
      190
      3942
    2. Mikä siinä sun kaivatussasi on niin

      erityistä muihin verrattuna? 🙋‍♂️
      Ikävä
      189
      2817
    3. Suoraan Sinulle

      En usko välttämättä mihinkään sielunkumppanuuteen tai muuhun maagiseen voimaan, mutta sinussa olen silti nähnyt jotain,
      Ikävä
      57
      1701
    4. Kuvaile omaa ulkonäköäsi

      Niin kaivattusi voi bongata sinut täältä.
      Ikävä
      119
      1674
    5. Pakettiauton kuljettaja tappoi

      Kuljettajan nimi joka tappoi 2 ihmistä.
      Leppävirta
      13
      1428
    6. Apokryfikirjat: mitä "kielletyt kirjat" kätkevät sisäänsä?

      Itämaiset palstat eivät ole Raamatun tai kristinuskon asialla, mutta koska meitä häiritään täällä, meidän on puhuttava a
      Hindulaisuus
      423
      1337
    7. Niin siinä kävi

      Mä ihastuin suhun. Kukapa ei? Olisi pitänyt kuunnella sisäistä naisen vaistoa, etten takuulla ollut ainut. Kuulin sattum
      Ikävä
      61
      1273
    8. Mikä on sinun ja rakkaasi ikäero?

      Kirjoita, jos rakkaasi on nuorempi/vanhempi 🥰
      Ikävä
      93
      1244
    9. Mies minkälaisista naisista yleensä

      Tykkäät? Ihan mielenkiinnosta kysyn.
      Ikävä
      75
      1196
    10. Mitä siellä tapahtuu?

      Mitä ihmettä? Joku hyökkäys?
      Savonlinna
      27
      1191
    Aihe