Perintövero asunnosta

seppo_k

Jos minä työttömänä asun isäni omistamassa asunnossa ja asunto on testamentattu kokonaisuudessa minulle, niin joudunko maksamaan perintöveroa isäni kuollessa?

24

185

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oletko tosissasi? Meinaatko, että työttömyys olisi peruste vapautua perintöverosta? Ei ole. Vastaus siis on: joudut.

      Mutta jos isäsi testamenttaisi asuntonsa vaikkapa eläinsuojeluyhdistykselle tai muulle yleishyödylliselle yhdistykselle ja määräisi sinulle asunnon elinaikaisen hallintaoikeuden (velvollisuuksin vastata yhtiövastikkeesta), et joutuisi asumisoikeudestasi verolle pannuksi. Veroa ei maksaisi myöskään eläinsuojeluyhdistys.

      • seppo_k

        Pidätetäänkö se minun työttömyystuesta? Miten paljon rahaa jätetään elämiseen?


    • NiinSeVaanOn

      Vouti panee ulosottoon perintöveron ja perimäsi asunto pakkohuutokaupataan veroveloista.

      • seppo_k

        Mitä jos se on ainoa asunto, eikä muuta omaisuutta ja säästöjä?


      • Kyllä se ainoa asunto sinun altasi menee, jos perintöveroa ei makseta.

        Mutta mitenkäs tämä:
        "Mutta jos isäsi testamenttaisi asuntonsa vaikkapa eläinsuojeluyhdistykselle tai muulle yleishyödylliselle yhdistykselle ja määräisi sinulle asunnon elinaikaisen hallintaoikeuden (velvollisuuksin vastata yhtiövastikkeesta), et joutuisi asumisoikeudestasi verolle pannuksi. Veroa ei maksaisi myöskään eläinsuojeluyhdistys."

        Jos et itse aikoisi asuntoa myydä, vaan loppikäsi siinä asua, niin eikös tuo kävisi?


      • seppo_k

        "Jos et itse aikoisi asuntoa myydä, vaan loppikäsi siinä asua, niin eikös tuo kävisi?"

        Ei kävisi. Haluan, että se olisi minun, jotta voisin sen vaihtaa toiseen tai myydä ja ostaa asunto lämpimässä maassa esim. espanjassa.


    • löpöpö

      Ei vaikuta ansiosidonnaiseen päivärahaan vaikka saisit millin käteistä.

      Muista google löysi seuraavaa:
      Työmarkkinatuki on tarveharkintainen, eli tuen suuruuteen vaikuttavat omat tulosi mukaan lukien pääoma tulot . Kämppä ei kyllä suoraan tuota mitään ....
      peruspäivärahassa otetaan huomioon jotkut sosiaalietuudet .
      Ei siis ekalla haulla suoraa vastausta

      • seppo_k

        Minä kysyin voiko valtio pidättää rahat minun työttömyystuesta, eikä siitä, miten se vaikuttaa sen suuruuteen. Minä itse tiedän, että se ei vaikuta, oma asunto, joka on ainoa katto pään päällä ei vaikuta työttömyystukeen.


    • EdesUnissa

      Perintövero 100 000 asunnosta on jotakuinkin 7000 tuhatta, joten ei puhuta hirveistä rahasummista.
      Tuo asuminen ei vaikuta perintöveroon, mutta jos möisit asunnon niin se vaikuttaisi asunnon myyntivoiton verotukseen.

      • seppo_k

        "Perintövero 100 000 asunnosta on jotakuinkin 7000 tuhatta"

        Väärin, se on 9500. Miksi sinä esität omassa päässä keksittyä mutua faktana?

        Sen asunnon hinta tulee olemaan noin 110000, sen perintövero on 10900, se on suuri summa työttömälle.

        Tällä hetkellä en asu isän omistamassa asunnossa. Isäni aikoo ostaa lainalla minulle asunnon, vuokrata minulle ja kelasta voi saada asumistukea siihen. Asumistuki tulee kattamaan lainasta suuren osan, jos korot pysyvät nykyisellään. Erotuksen minä tietysti joudun maksamaan itse isälleni. Hän ei aio lahjoittaa minulle rahaa. Eli hän ostaa vain silloin, jos kelan asumistuki ja minun lisäraha kattavat kaikki asunnon kulut.


    • löpöpö

      ai sitä perintöä ei vielä ollut edes olemassa .
      Saattaahan olla että et edes ole työtön kun asia on ajankohtainen. Toisaalta perintösi voi olla velkainen asunto, jos isästäsi aika jättää ennenkuin ehditte toteuttaa loppuun tuon kertomasi kummallisen kuvion

      • seppo_k

        "ai sitä perintöä ei vielä ollut edes olemassa ."

        Nyt ei ole, mutta suurella todennäköisydellä isäni ostaa minulle asunnon ja vuokraa sen minulle. Kun asia tapahtuu suurella todennäköisyydellä, niin haluan tietää etukäteen.

        "Saattaahan olla että et edes ole työtön kun asia on ajankohtainen."

        Se riippuu siitä, miten suuri työttömyystuki tulee olemaan siihen aikaan ja miten helppoa saada täyttä työttömyys/toimeentulotukea. Jos asia huononee merkittävästi, niin joudun menemään töihin. Jos pysyy nykyisenä, niin jatkan työttömyyttä.

        "Toisaalta perintösi voi olla velkainen asunto"

        Saako kelasta/sossusta asumistukea lainan lyhennykseen?

        "tuon kertomasi kummallisen kuvion"

        Miksi kummallisen? Se on ainoa keino saada kohtuu laatuinen asunto. Kohtuu laatuista kaupungin vuokra-asuntoa on hyvin vaikea saada.


      • ytrgf
        seppo_k kirjoitti:

        "ai sitä perintöä ei vielä ollut edes olemassa ."

        Nyt ei ole, mutta suurella todennäköisydellä isäni ostaa minulle asunnon ja vuokraa sen minulle. Kun asia tapahtuu suurella todennäköisyydellä, niin haluan tietää etukäteen.

        "Saattaahan olla että et edes ole työtön kun asia on ajankohtainen."

        Se riippuu siitä, miten suuri työttömyystuki tulee olemaan siihen aikaan ja miten helppoa saada täyttä työttömyys/toimeentulotukea. Jos asia huononee merkittävästi, niin joudun menemään töihin. Jos pysyy nykyisenä, niin jatkan työttömyyttä.

        "Toisaalta perintösi voi olla velkainen asunto"

        Saako kelasta/sossusta asumistukea lainan lyhennykseen?

        "tuon kertomasi kummallisen kuvion"

        Miksi kummallisen? Se on ainoa keino saada kohtuu laatuinen asunto. Kohtuu laatuista kaupungin vuokra-asuntoa on hyvin vaikea saada.

        "Se riippuu siitä, miten suuri työttömyystuki tulee olemaan siihen aikaan ja miten helppoa saada täyttä työttömyys/toimeentulotukea. Jos asia huononee merkittävästi, niin joudun menemään töihin. Jos pysyy nykyisenä, niin jatkan työttömyyttä."

        Ja sitten olet sitä mieltä, että työttömyyden perusteella sinut pitäisi vapauttaa perintöverosta?

        Kaikenlaisia loisia sitä täällä toisten rahoilla eleleekin, eikä tyydy edes siihen, vaan kyselee vielä erivapauksiakin.


    • 916916

      Minun mielestäni vanhempien omistamaan asuntoon ei saa asumistukea.

      • seppo_k

        Saa.


    • tässä_nähdään

      Kannattaa hakea töitä vaikka ei tykkäisikään lähteä kotisohvalta.

      • seppo_k

        Miksi pitää mennä, jos suomen hallitus aikoo tuhata suomen pakolaisten avulla? Jos menen töihin, niin minun veroilla tullaan elättämään pakolaisia ja maksamaan palkkaa propagandisteille, jotka levittävät valheellista propagandaa. Mitä aikaisemmin tulee talousromahdus, sitä parempi. Suomalaiset eivät herää unestaan ennen täyttä talousromahdusta.

        Sen lisäksi jos menen töihin niin tuloni kasvavat vähän, koska joudun maksamaan kalliin vuokran. Miksi pitää tehdä raskasta työtä joka arkipäivä 8-16 matkan menee aikaa, jos tuloni kasvavat vain vähän. Työttömänäkin voi ostaa hyvää ruokaa, omistaa nykyaikaisen tietokoneen ja kännykän.


      • MIELUUMMINPAKOLAISIAKIN
        seppo_k kirjoitti:

        Miksi pitää mennä, jos suomen hallitus aikoo tuhata suomen pakolaisten avulla? Jos menen töihin, niin minun veroilla tullaan elättämään pakolaisia ja maksamaan palkkaa propagandisteille, jotka levittävät valheellista propagandaa. Mitä aikaisemmin tulee talousromahdus, sitä parempi. Suomalaiset eivät herää unestaan ennen täyttä talousromahdusta.

        Sen lisäksi jos menen töihin niin tuloni kasvavat vähän, koska joudun maksamaan kalliin vuokran. Miksi pitää tehdä raskasta työtä joka arkipäivä 8-16 matkan menee aikaa, jos tuloni kasvavat vain vähän. Työttömänäkin voi ostaa hyvää ruokaa, omistaa nykyaikaisen tietokoneen ja kännykän.

        MENE TÖIHIN! EN HALUA ELÄTTÄÄ TUOLLAISIA IDIOOTTEJA!


      • seppo_k

        Eli haluat elättää mutakuonoja kehitysmaista? Mitä enemmän ihmisiä ryhtyy työttömäksi, sitä aikaisemmin mokutus loppuu. Vain täydellinen romahdus voi lopettaa mokutuksen.

        Luuletko, että sinun veroeurosi menevät suomalaisille? Eivät mene, ne menevät elintasopakolaisille.


      • Anonyymi
        seppo_k kirjoitti:

        Eli haluat elättää mutakuonoja kehitysmaista? Mitä enemmän ihmisiä ryhtyy työttömäksi, sitä aikaisemmin mokutus loppuu. Vain täydellinen romahdus voi lopettaa mokutuksen.

        Luuletko, että sinun veroeurosi menevät suomalaisille? Eivät mene, ne menevät elintasopakolaisille.

        Mieluummin tuen usein vaikeista oloista tulevia pakolaisia, kuin tuolaisia rasistiloisia, joilta voisi ottaa kyllä kaikki tuet pois ensimmäisenä.


    • Brutus22

      Onneksi kaikki eivät ajattele noin !!!!! Melkein vihaksi pistää... Se on eri asia, jos ei saa/löydy töitä, mutta että tuolla periaatteella jää työttömäksi ! Lusmu olet !!

      • seppo_k

        "Onneksi kaikki eivät ajattele noin !!!!!"

        Lähes kaikki (yli 97%) ajattelevat, että kehitysmaalaiset ovat rikkaus. Pitääkö minun käydä töissä, jotta hallitus toisi tänne enemmän kehitysmaalaisia? Joka tapauksessa mitä pienempi valtion alijäämä, sitä enemmän kehitysmaalaisia tänne tuodaan.

        "Melkein vihaksi pistää..."
        Pistävätkö sinut vihaksi propagandastit, jotka levittävät haittalista propagandaa? Mitä sinä teet mokutuksen vastustamiseksi? Minä ainakin äänestin maahanmuuttokriittistä ehdokasta.


    • Anonyymi

      Aloittaja puhuu asiaa. Siunausta sulle ystävä hyvä. Vaikka tää onkin vanha keskustelu.

      • Anonyymi

        Onneksi olkoon. Menit nostamaan neljä vuotta vanhan ketjun, jossa joku (toivottavasti oli trolli) kirjoitti lapsellisen naurettavia väitteitä.

        Jo kaksitoistavuostias osaa ladata netistä yhteenvedon valtion tulo- ja menoarviosta. Siitä näkee yksinkertaisempikin seppo, että veromiljardeista menee maahanmuuton kustannuksiin murto-osa. Sitten meillä on jokaista maahanmuuttajaa kohti 3-4 aloittajan kaltaista seppoa, jotka oikein kehuskelevat loisivansa veronmaksajien rahoilla. Ja perustelevat toimintaansa maahanmuutolla!

        Suomen ongelma on ikääntyvä väestörakenne. Eläkkeet on saatava maksuun ja vanhustenhuolto kärsii rahapulassa. Ainoa ratkaisu on saada lisää ihmisiä töihin maksamaan veroja. Tämä on vaikeaa koska rahapula on vetänyt verot ja maksut tappiin ja työllistämisen kustannukset (palkan pakolliset sivukulut) ovat suuret. Ongelma kuitenkin helpottaisi paljon, jos aloittajan kaltaiset ihmiset menisivät töihin. Ja jos nuoremmat tekisivät lapsia edes 3 kappaletta per perhe. Ei tarvittaisi enää maahanmuuttajia!

        Tämän maan ovat isovanhempamme rakentaneet sodan jälkeen työtä tekemällä! Nykyinen elintaso ei pysy yllä kuin työtä tekemällä. Jos loisii Kelan rahoilla, ei ole oikeutta arvostella maahanmuuttopolitiikkaa, jonka ainoa tarkoitus on yrittää saada lisää työtä tekeviä ihmisiä tänne.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      4260
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      4172
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      3946
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      2787
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      78
      2495
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      128
      2088
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      340
      2084
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      193
      1986
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1639
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1432
    Aihe