Mistähän syystä pienet purjejollat eivät kelpaa suomalaisille? Taas on yksi jollamalli poistunut markkinoilta.
Terhi 300 sail poistunut markkinoilta
24
1363
Vastaukset
- MaailmaOnRikkaille
En tiedä, ehkä purjeveneistä kiinnostuneet kysyy ensin täältä ja täältä vastataan että ei, mikään ei riitä. Yli kymmenmetrinen kelluva kesämökki pitää olla, vaikkei osais edes purjehtia. Muuten kyllästyy heti.
- mottorimiehiä
Se on kyllä nähty, että harva purkkarin omistaja osaa purjehtia.
- seuraaja
Mutta veneen käsittelytaito satamaan tullessa/poistuessa on aivan toista luokkaa kuin suuren osan moottoriveneilijöistä . Moottoriveneilijöistä jos mistä huomaa että kun rahaa pursuaa perstaskuista että ei tiedä mihin sitä survoisi , niin päätetään ostaa iso vene vaikka ei ole hajuakaan veneen käsittelytaidoista.
seuraaja kirjoitti:
Mutta veneen käsittelytaito satamaan tullessa/poistuessa on aivan toista luokkaa kuin suuren osan moottoriveneilijöistä . Moottoriveneilijöistä jos mistä huomaa että kun rahaa pursuaa perstaskuista että ei tiedä mihin sitä survoisi , niin päätetään ostaa iso vene vaikka ei ole hajuakaan veneen käsittelytaidoista.
Jos purjeveneistä otettaisiin köli ja peräsin pois ja ohjattaisiin vain potkuria kääntelemällä, niin kyllä purjeveneilijätkin näyttäisi täysin osaamattomilta. Purjeveneen parkkeeraus on paljon helpompaa kuin plaanaavan moottoriveneen. Se menee tuulella heti poikittain, kun potkuri ei enää pyöri.
- ottaapattii
Bossu kirjoitti:
Jos purjeveneistä otettaisiin köli ja peräsin pois ja ohjattaisiin vain potkuria kääntelemällä, niin kyllä purjeveneilijätkin näyttäisi täysin osaamattomilta. Purjeveneen parkkeeraus on paljon helpompaa kuin plaanaavan moottoriveneen. Se menee tuulella heti poikittain, kun potkuri ei enää pyöri.
oi voi. samaa tautia on myös ihan väylillä.
- seuraaja
Bossu kirjoitti:
Jos purjeveneistä otettaisiin köli ja peräsin pois ja ohjattaisiin vain potkuria kääntelemällä, niin kyllä purjeveneilijätkin näyttäisi täysin osaamattomilta. Purjeveneen parkkeeraus on paljon helpompaa kuin plaanaavan moottoriveneen. Se menee tuulella heti poikittain, kun potkuri ei enää pyöri.
Tulit asian ytimeen ;-) Itse hankin ensimmäisen pienen moottoriveneeni -70 luvun alussa ja siitä hiljalleen suurempaan , nykyään suunta on toinen . Edellinen kommenttini ei tietenkään koske kaikkia moottoriveneilijöitä , sama suuntaus näyttää olevan purjepuolellakin. Se vene kun ei kuitenkaan käyttäydy kuin auto."Purjeveneen parkkeeraus on paljon helpompaa kuin plaanaavan moottoriveneen. Se menee tuulella heti poikittain, kun potkuri ei enää pyöri " Eikö se olisi sitä opittua veneen hallintaa , että näin ei kävisi. Ainakaan muiden veneitä vaurioittaen.
- Anonyymi
Bossu kirjoitti:
Jos purjeveneistä otettaisiin köli ja peräsin pois ja ohjattaisiin vain potkuria kääntelemällä, niin kyllä purjeveneilijätkin näyttäisi täysin osaamattomilta. Purjeveneen parkkeeraus on paljon helpompaa kuin plaanaavan moottoriveneen. Se menee tuulella heti poikittain, kun potkuri ei enää pyöri.
Purjeveneen hankkiva perehtyy veneilyyn tarkemmin, kuin moottorivenettä hankkiva, ihan jos siksi, kun huomioitavia asioita on paljon enemmän. Ja purjevenettä hankkiva tiedostaa sen. Moottoriveneessä kiinnostaa sen helppous ja nopeus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Purjeveneen hankkiva perehtyy veneilyyn tarkemmin, kuin moottorivenettä hankkiva, ihan jos siksi, kun huomioitavia asioita on paljon enemmän. Ja purjevenettä hankkiva tiedostaa sen. Moottoriveneessä kiinnostaa sen helppous ja nopeus.
Nyt puhut kovasti suppeasti, useassa isossa moottorialuksessa on teknisiä järjestelmiä huomattavasti enemmän, kuin Suomalaisten yksinkertaisissa pursissa.
Kaikki ei ole niin homogeenistä...
- Eisitäihminentajua
Niinpä, miksi vanhat purjejollat eivät enää vastaa ihmisten tarpeita?
Sama pätee moniin muihinkin ihan toimiviin ja hyviin keksintöihin kuten lankapuhelin tai reikäkortti.
Mietitään nyt kaikki yhdessä mistä kehitys johtuu.- mieti.lisää
Kovin huonoja verrokkeja keksit, sellaisia, jotka ovat vain teknisesti ajastaan jääneet. Terhisail on teknisesti aivan käypää tavaraa. Luultavasti Terhisail menisi kaupaksikin entiseen tahtiin, mutta se entinen tahti ei enää ole taloudellisesti riittävä.
- ÄläHöpsi
mieti.lisää kirjoitti:
Kovin huonoja verrokkeja keksit, sellaisia, jotka ovat vain teknisesti ajastaan jääneet. Terhisail on teknisesti aivan käypää tavaraa. Luultavasti Terhisail menisi kaupaksikin entiseen tahtiin, mutta se entinen tahti ei enää ole taloudellisesti riittävä.
Reikäkortti ja lankapuhelin toimivat teknisesti ihan hyvin. Muut tuotteet vastaavat kuitenkin tarpeeseen paremmin ja siksi ne ovat ottaneet markkinan.
Vertaus veneeseen, jonka elinkaari on tullut päähänsä ei ole erilainen. - itsehöpsit
ÄläHöpsi kirjoitti:
Reikäkortti ja lankapuhelin toimivat teknisesti ihan hyvin. Muut tuotteet vastaavat kuitenkin tarpeeseen paremmin ja siksi ne ovat ottaneet markkinan.
Vertaus veneeseen, jonka elinkaari on tullut päähänsä ei ole erilainen.No ota veneellesi mukaan nykyisen vaikkapa kameran muistikorttia vastaava kapasiteetti reikäkorttia ja yritä survoa se siellä kameraasi. Soita sitten lankapuhelimellasi, jossa kaapelia kyllä riittää, kamerafirman helppariin, kun muistin kanssa on vähän ongelmia, vaikka se teknisesti toimii ihan hyvin.
Hassua, että joku edes ihmettelee. Kysyntähän sen sanelee, mitä tehdään ja mitä ei.
Mutta analysoidaan nyt vähän. Tässä on kaksi eri tekijää:
1) toisen luulisi olevan itsestäänselvä, vaikka "die hard" kilpapurjehtijat eivät tunnu sitä millään nielevän: valtaenemmistölle purjeveneilijöistä se varsinainen purjehdus teknisenä tekemisenä on vain osa (vaihtelevan kokoinen) harrastuksen kokonaiskuvaa. Purjejolla ei yksinkertaisesti vastaa enemmistön tarpeisiin, koska sillä voi VAIN purjehtia, se ei tarjoa liikkuvaa kesämökkiä tai peräti ympärivuotista asuntoa.
2) toinen on ehkä enemmän ajankuvaa: niille hyperaktiivisille, jotka hakevat koko ajan kickseja jonkin tekemisestä, on nykyään niin paljon muutakin tarjontaa vuorikiipeilystä lähtien, että eivät hekään kerta kaikkiaan ehdi kaikkeen. Ja toisaalta heille jokin Terhisail voi olla vähän "kesy".- ei.osunut
Jos soutuveneitä yhä myydään, ei Terhisail mökkirannassa ole yhtään sen kummallisempi. Siksi perustelusi eivät sellaisenaan voi olla oikeita.
Vanhat guy 22:t ja Joet on niin halpoja, ettei jollille ole enää markkinarakoa.
- kysyokkeastapaikasta
Hauska yhteensattuma. Kysyin tätä juuri Terhin edustajalta messuilla. Ei ole kysyntää - oli vastaus. Turha sitä on täällä ihmetellä vaan kysy tehtaalta. Jos kysyjiä ja vielä ostajiakin löytyy riittävästi niin kukaties valmistus alkaa uudelleen.
- maailma.muuttunut
Ei tarvitse kuin lukea tätä palstaa ja huomaa, miten hyvin mökkijollien korvikkeita löytyy halvemmalla käytettyinä. Tässä ehkä tullaan osin siihen, mitä 10-14 kirjoitti. Viklat, Windmillit sun muut ovat aktiivisille purjehtijoille liian kesyjä, kun tarjolla on 49er:ää, Mothia ja vastaavia. Siksi niitä vanhempia "kilpajollia" on hyvin tarjolla paljon uutta Terhiä halvemmalla. Eivätkä ne todellakaan ole vaativia purjehdittavia mökkijolliksi.
- terhisailnodead
On Nettivenhossa nyt yksi ainakin myynnissä ja
aika tuorekin. Tsekkaa, jos olet oikeasti
kiinnostunut. Vanhempiakin on silloin tällöin tarjolla
http://m.nettivene.com/purjevene/terhisail/627160?vifAdCount=0&vifNav=Y- Hintakilpailukyky
Ongelman ydin on siinä, että niin tuo, kuin uusikin ovat aivan ylihintaisia muihin markkinoilla oleviin vastaavankokoisiin jolliin verrattuna. Samanikäisen Walker Bayn saa alle tonnilla, joten ei ole mitään järkeä ostaa lapsien leikkikaluksi lähes parin tonnin jollaa, jos vastaavan saa puolella hinnalla. Valker Bay vielä mökkijollana paljon monikäyttöisempi.
Tuo jollakin on ollut myynnissä jo viikkoja. Jos olisi haluttu, niin olisi jo mennyt kaupaksi. Sikäli valitettavaa myyjän kannalta, että markkinoilta poistuminen edelleen laskee hintasoa. - Sfäärinkuriiri
Minulla on käytössä nuo molemmat, ja Terhi purjehtii Walkeriin verrattuna huomattavasti paremmin. Jos tarvitsisin lisää kevytveneitä ottaisin ennemmin Terhin kahdella kuin WB:n tonnilla.
- Hintakilpailukyky
Suurin osa ostajista kuitenkin äänestää rahapussillaan ja kyllä siinä niin taisi käydä, että WB söi Terhin markkinoilta. Varsinkin kun huomioi käyttäjäkunnan, kenelle nuo veneet on suunnattu. WB on monikäyttöisempi ja sopii yhtä hyvin isomman veneen jollaksi kuin myös nuorison opetteluveneeksi. Terhi oli enemmän pelkkä purjevene ja sellaisena monelle perheelle turhan kallis pelkäksi rantaleluksi, jolla ei taas pysty kisaamaan niin kuin esimerkiksi optarilla.
- Sfäärinkuriiri
Eli oliko tämä siis 1-krona? Sitä valmistettanee edelleen Ruotsissa. Olisiko kyse siis siitä, ettei Suomessa valmistettuna saa?
- CeeBird
Uusi jollatyyppi (1-Krona / Terhi 300 sail) kiinnosti ohikulkijoita Kotkassa keväällä 2015.
Helposti ja nopeasti purjehduskuntoon laitettavaa 1-Krona, on kiinnostanut ohikulkijoita rannassa, joten tässä joitakin kipparin perusteluja käytetyn veneensä hankinnalle:
Jolla on sadevesityhjentyvä ja vakaa. Sitä voi käyttää myös soutuveneenä ja
ajaa n. 2 hv perämoottorilla kauppa- ja onkireissuilla.
Vene on iskun- ja säänkestävää ABS-muovia, siis uppoamaton ja turvallinen.
Herkkää venettä voivat purjehtia nuoret ,”opti-vuosien” jälkeen ja aikuiset yksin, nauttien monipuolisista purjevaihtoehdoista: isopurje tai iso fokka tai ”iso” isopurje.
Purjevalinnan voi tehdä purjehdustaitojen, miehistön painon tai tuulen voimakkuuden perusteella. Takilan säädöt ovat yksinkertaiset, mutta pienen ”tuunauksen” jälkeen perusveneen saa muutettua trimmeiltään haastavaksi, jos haluaa.
Myös ZOOM 8-jollan purje käy melko hyvin Kronaan, jos haluaa esim. pussikkaamman isopurjeen käytettynä..
Nostoköli ja -peräsin ovat alumiinia ja muodoltaan NACA-profiilia ja leveät partaat pitävät pärskeet pieninä.
Jolla kulkee myös isomman veneen perässä lomalla tai viikonloppuina, sillä painoa on vain 53 kg ja hiilikuitumasto (2 osaa), puomi ja jopa airot mahtuvat jollan sisään.
Kevyttä jollaa voi kuljettaa myös auton katolla, ties minne...
1-Kronan mitat: pit. 3,00 m, lev. 1,30 m, paino 53 kg, syv. 0,1 – 0,75 m, maston kork. 4,95 m, kantavuus 125 / 175 kg. (Terhi valmistaa molemmat mainitut merkit Suomessa, Kronaboats myy venettä Ruotsissa.)
Olen edelleen innoissani jollan monipuolisuudesta ja helppoudesta purjehtia, vaikka jouduinkin uimaan keväällä -15, 8 asteisessa meressä...
Käytän isopurjeen skuutissa lukkoplokia....., joten n. 9 m/s vastakäännöspuuskassa, satama-altaassa, nurin...., siis oma moka!! :)
Pappa, 63 v. / 75 kg / 160 cm. - Anonyymi
Tulin hankkineeksi E-jollan. Hiton hauska vene purjehtia. Liikkuu kuin ADHD-runoilijan ajatus. Nousi välittömästi plaaniin 7m/s tuulenpuuskassa, vaikka painoa minulla on sentään 100kg. Hankin sen varsinaisesti pojalle, mutta taidan minökin sillä pyöriä lähivesillä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo768732Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per593301- 382654
- 272211
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj182195Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto372180- 131927
Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus151743- 681705
- 181629