Terhi 300 sail poistunut markkinoilta

Perikato

Mistähän syystä pienet purjejollat eivät kelpaa suomalaisille? Taas on yksi jollamalli poistunut markkinoilta.

24

1286

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MaailmaOnRikkaille

      En tiedä, ehkä purjeveneistä kiinnostuneet kysyy ensin täältä ja täältä vastataan että ei, mikään ei riitä. Yli kymmenmetrinen kelluva kesämökki pitää olla, vaikkei osais edes purjehtia. Muuten kyllästyy heti.

      • mottorimiehiä

        Se on kyllä nähty, että harva purkkarin omistaja osaa purjehtia.


      • seuraaja

        Mutta veneen käsittelytaito satamaan tullessa/poistuessa on aivan toista luokkaa kuin suuren osan moottoriveneilijöistä . Moottoriveneilijöistä jos mistä huomaa että kun rahaa pursuaa perstaskuista että ei tiedä mihin sitä survoisi , niin päätetään ostaa iso vene vaikka ei ole hajuakaan veneen käsittelytaidoista.


      • seuraaja kirjoitti:

        Mutta veneen käsittelytaito satamaan tullessa/poistuessa on aivan toista luokkaa kuin suuren osan moottoriveneilijöistä . Moottoriveneilijöistä jos mistä huomaa että kun rahaa pursuaa perstaskuista että ei tiedä mihin sitä survoisi , niin päätetään ostaa iso vene vaikka ei ole hajuakaan veneen käsittelytaidoista.

        Jos purjeveneistä otettaisiin köli ja peräsin pois ja ohjattaisiin vain potkuria kääntelemällä, niin kyllä purjeveneilijätkin näyttäisi täysin osaamattomilta. Purjeveneen parkkeeraus on paljon helpompaa kuin plaanaavan moottoriveneen. Se menee tuulella heti poikittain, kun potkuri ei enää pyöri.


      • ottaapattii
        Bossu kirjoitti:

        Jos purjeveneistä otettaisiin köli ja peräsin pois ja ohjattaisiin vain potkuria kääntelemällä, niin kyllä purjeveneilijätkin näyttäisi täysin osaamattomilta. Purjeveneen parkkeeraus on paljon helpompaa kuin plaanaavan moottoriveneen. Se menee tuulella heti poikittain, kun potkuri ei enää pyöri.

        oi voi. samaa tautia on myös ihan väylillä.


      • seuraaja
        Bossu kirjoitti:

        Jos purjeveneistä otettaisiin köli ja peräsin pois ja ohjattaisiin vain potkuria kääntelemällä, niin kyllä purjeveneilijätkin näyttäisi täysin osaamattomilta. Purjeveneen parkkeeraus on paljon helpompaa kuin plaanaavan moottoriveneen. Se menee tuulella heti poikittain, kun potkuri ei enää pyöri.

        Tulit asian ytimeen ;-) Itse hankin ensimmäisen pienen moottoriveneeni -70 luvun alussa ja siitä hiljalleen suurempaan , nykyään suunta on toinen . Edellinen kommenttini ei tietenkään koske kaikkia moottoriveneilijöitä , sama suuntaus näyttää olevan purjepuolellakin. Se vene kun ei kuitenkaan käyttäydy kuin auto."Purjeveneen parkkeeraus on paljon helpompaa kuin plaanaavan moottoriveneen. Se menee tuulella heti poikittain, kun potkuri ei enää pyöri " Eikö se olisi sitä opittua veneen hallintaa , että näin ei kävisi. Ainakaan muiden veneitä vaurioittaen.


      • Anonyymi
        Bossu kirjoitti:

        Jos purjeveneistä otettaisiin köli ja peräsin pois ja ohjattaisiin vain potkuria kääntelemällä, niin kyllä purjeveneilijätkin näyttäisi täysin osaamattomilta. Purjeveneen parkkeeraus on paljon helpompaa kuin plaanaavan moottoriveneen. Se menee tuulella heti poikittain, kun potkuri ei enää pyöri.

        Purjeveneen hankkiva perehtyy veneilyyn tarkemmin, kuin moottorivenettä hankkiva, ihan jos siksi, kun huomioitavia asioita on paljon enemmän. Ja purjevenettä hankkiva tiedostaa sen. Moottoriveneessä kiinnostaa sen helppous ja nopeus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Purjeveneen hankkiva perehtyy veneilyyn tarkemmin, kuin moottorivenettä hankkiva, ihan jos siksi, kun huomioitavia asioita on paljon enemmän. Ja purjevenettä hankkiva tiedostaa sen. Moottoriveneessä kiinnostaa sen helppous ja nopeus.

        Nyt puhut kovasti suppeasti, useassa isossa moottorialuksessa on teknisiä järjestelmiä huomattavasti enemmän, kuin Suomalaisten yksinkertaisissa pursissa.

        Kaikki ei ole niin homogeenistä...


    • Eisitäihminentajua

      Niinpä, miksi vanhat purjejollat eivät enää vastaa ihmisten tarpeita?
      Sama pätee moniin muihinkin ihan toimiviin ja hyviin keksintöihin kuten lankapuhelin tai reikäkortti.
      Mietitään nyt kaikki yhdessä mistä kehitys johtuu.

      • mieti.lisää

        Kovin huonoja verrokkeja keksit, sellaisia, jotka ovat vain teknisesti ajastaan jääneet. Terhisail on teknisesti aivan käypää tavaraa. Luultavasti Terhisail menisi kaupaksikin entiseen tahtiin, mutta se entinen tahti ei enää ole taloudellisesti riittävä.


      • ÄläHöpsi
        mieti.lisää kirjoitti:

        Kovin huonoja verrokkeja keksit, sellaisia, jotka ovat vain teknisesti ajastaan jääneet. Terhisail on teknisesti aivan käypää tavaraa. Luultavasti Terhisail menisi kaupaksikin entiseen tahtiin, mutta se entinen tahti ei enää ole taloudellisesti riittävä.

        Reikäkortti ja lankapuhelin toimivat teknisesti ihan hyvin. Muut tuotteet vastaavat kuitenkin tarpeeseen paremmin ja siksi ne ovat ottaneet markkinan.
        Vertaus veneeseen, jonka elinkaari on tullut päähänsä ei ole erilainen.


      • itsehöpsit
        ÄläHöpsi kirjoitti:

        Reikäkortti ja lankapuhelin toimivat teknisesti ihan hyvin. Muut tuotteet vastaavat kuitenkin tarpeeseen paremmin ja siksi ne ovat ottaneet markkinan.
        Vertaus veneeseen, jonka elinkaari on tullut päähänsä ei ole erilainen.

        No ota veneellesi mukaan nykyisen vaikkapa kameran muistikorttia vastaava kapasiteetti reikäkorttia ja yritä survoa se siellä kameraasi. Soita sitten lankapuhelimellasi, jossa kaapelia kyllä riittää, kamerafirman helppariin, kun muistin kanssa on vähän ongelmia, vaikka se teknisesti toimii ihan hyvin.


    • Hassua, että joku edes ihmettelee. Kysyntähän sen sanelee, mitä tehdään ja mitä ei.

      Mutta analysoidaan nyt vähän. Tässä on kaksi eri tekijää:
      1) toisen luulisi olevan itsestäänselvä, vaikka "die hard" kilpapurjehtijat eivät tunnu sitä millään nielevän: valtaenemmistölle purjeveneilijöistä se varsinainen purjehdus teknisenä tekemisenä on vain osa (vaihtelevan kokoinen) harrastuksen kokonaiskuvaa. Purjejolla ei yksinkertaisesti vastaa enemmistön tarpeisiin, koska sillä voi VAIN purjehtia, se ei tarjoa liikkuvaa kesämökkiä tai peräti ympärivuotista asuntoa.
      2) toinen on ehkä enemmän ajankuvaa: niille hyperaktiivisille, jotka hakevat koko ajan kickseja jonkin tekemisestä, on nykyään niin paljon muutakin tarjontaa vuorikiipeilystä lähtien, että eivät hekään kerta kaikkiaan ehdi kaikkeen. Ja toisaalta heille jokin Terhisail voi olla vähän "kesy".

      • ei.osunut

        Jos soutuveneitä yhä myydään, ei Terhisail mökkirannassa ole yhtään sen kummallisempi. Siksi perustelusi eivät sellaisenaan voi olla oikeita.


    • Vanhat guy 22:t ja Joet on niin halpoja, ettei jollille ole enää markkinarakoa.

    • kysyokkeastapaikasta

      Hauska yhteensattuma. Kysyin tätä juuri Terhin edustajalta messuilla. Ei ole kysyntää - oli vastaus. Turha sitä on täällä ihmetellä vaan kysy tehtaalta. Jos kysyjiä ja vielä ostajiakin löytyy riittävästi niin kukaties valmistus alkaa uudelleen.

      • maailma.muuttunut

        Ei tarvitse kuin lukea tätä palstaa ja huomaa, miten hyvin mökkijollien korvikkeita löytyy halvemmalla käytettyinä. Tässä ehkä tullaan osin siihen, mitä 10-14 kirjoitti. Viklat, Windmillit sun muut ovat aktiivisille purjehtijoille liian kesyjä, kun tarjolla on 49er:ää, Mothia ja vastaavia. Siksi niitä vanhempia "kilpajollia" on hyvin tarjolla paljon uutta Terhiä halvemmalla. Eivätkä ne todellakaan ole vaativia purjehdittavia mökkijolliksi.


    • terhisailnodead
      • Hintakilpailukyky

        Ongelman ydin on siinä, että niin tuo, kuin uusikin ovat aivan ylihintaisia muihin markkinoilla oleviin vastaavankokoisiin jolliin verrattuna. Samanikäisen Walker Bayn saa alle tonnilla, joten ei ole mitään järkeä ostaa lapsien leikkikaluksi lähes parin tonnin jollaa, jos vastaavan saa puolella hinnalla. Valker Bay vielä mökkijollana paljon monikäyttöisempi.

        Tuo jollakin on ollut myynnissä jo viikkoja. Jos olisi haluttu, niin olisi jo mennyt kaupaksi. Sikäli valitettavaa myyjän kannalta, että markkinoilta poistuminen edelleen laskee hintasoa.


      • Sfäärinkuriiri

        Minulla on käytössä nuo molemmat, ja Terhi purjehtii Walkeriin verrattuna huomattavasti paremmin. Jos tarvitsisin lisää kevytveneitä ottaisin ennemmin Terhin kahdella kuin WB:n tonnilla.


      • Hintakilpailukyky

        Suurin osa ostajista kuitenkin äänestää rahapussillaan ja kyllä siinä niin taisi käydä, että WB söi Terhin markkinoilta. Varsinkin kun huomioi käyttäjäkunnan, kenelle nuo veneet on suunnattu. WB on monikäyttöisempi ja sopii yhtä hyvin isomman veneen jollaksi kuin myös nuorison opetteluveneeksi. Terhi oli enemmän pelkkä purjevene ja sellaisena monelle perheelle turhan kallis pelkäksi rantaleluksi, jolla ei taas pysty kisaamaan niin kuin esimerkiksi optarilla.


    • Sfäärinkuriiri

      Eli oliko tämä siis 1-krona? Sitä valmistettanee edelleen Ruotsissa. Olisiko kyse siis siitä, ettei Suomessa valmistettuna saa?

    • CeeBird

      Uusi jollatyyppi (1-Krona / Terhi 300 sail) kiinnosti ohikulkijoita Kotkassa keväällä 2015.

      Helposti ja nopeasti purjehduskuntoon laitettavaa 1-Krona, on kiinnostanut ohikulkijoita rannassa, joten tässä joitakin kipparin perusteluja käytetyn veneensä hankinnalle:

      Jolla on sadevesityhjentyvä ja vakaa. Sitä voi käyttää myös soutuveneenä ja

      ajaa n. 2 hv perämoottorilla kauppa- ja onkireissuilla.

      Vene on iskun- ja säänkestävää ABS-muovia, siis uppoamaton ja turvallinen.

      Herkkää venettä voivat purjehtia nuoret ,”opti-vuosien” jälkeen ja aikuiset yksin, nauttien monipuolisista purjevaihtoehdoista: isopurje tai iso fokka tai ”iso” isopurje.

      Purjevalinnan voi tehdä purjehdustaitojen, miehistön painon tai tuulen voimakkuuden perusteella. Takilan säädöt ovat yksinkertaiset, mutta pienen ”tuunauksen” jälkeen perusveneen saa muutettua trimmeiltään haastavaksi, jos haluaa.

      Myös ZOOM 8-jollan purje käy melko hyvin Kronaan, jos haluaa esim. pussikkaamman isopurjeen käytettynä..

      Nostoköli ja -peräsin ovat alumiinia ja muodoltaan NACA-profiilia ja leveät partaat pitävät pärskeet pieninä.

      Jolla kulkee myös isomman veneen perässä lomalla tai viikonloppuina, sillä painoa on vain 53 kg ja hiilikuitumasto (2 osaa), puomi ja jopa airot mahtuvat jollan sisään.

      Kevyttä jollaa voi kuljettaa myös auton katolla, ties minne...

      1-Kronan mitat: pit. 3,00 m, lev. 1,30 m, paino 53 kg, syv. 0,1 – 0,75 m, maston kork. 4,95 m, kantavuus 125 / 175 kg. (Terhi valmistaa molemmat mainitut merkit Suomessa, Kronaboats myy venettä Ruotsissa.)

      Olen edelleen innoissani jollan monipuolisuudesta ja helppoudesta purjehtia, vaikka jouduinkin uimaan keväällä -15, 8 asteisessa meressä...
      Käytän isopurjeen skuutissa lukkoplokia....., joten n. 9 m/s vastakäännöspuuskassa, satama-altaassa, nurin...., siis oma moka!! :)

      Pappa, 63 v. / 75 kg / 160 cm.

    • Anonyymi

      Tulin hankkineeksi E-jollan. Hiton hauska vene purjehtia. Liikkuu kuin ADHD-runoilijan ajatus. Nousi välittömästi plaaniin 7m/s tuulenpuuskassa, vaikka painoa minulla on sentään 100kg. Hankin sen varsinaisesti pojalle, mutta taidan minökin sillä pyöriä lähivesillä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      223
      7179
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      12
      2482
    3. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      38
      1883
    4. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1758
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      333
      1691
    6. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      153
      1674
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      8
      1661
    8. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1529
    9. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      137
      1457
    10. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      337
      1275
    Aihe