Terhi 300 sail poistunut markkinoilta

Perikato

Mistähän syystä pienet purjejollat eivät kelpaa suomalaisille? Taas on yksi jollamalli poistunut markkinoilta.

24

1363

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MaailmaOnRikkaille

      En tiedä, ehkä purjeveneistä kiinnostuneet kysyy ensin täältä ja täältä vastataan että ei, mikään ei riitä. Yli kymmenmetrinen kelluva kesämökki pitää olla, vaikkei osais edes purjehtia. Muuten kyllästyy heti.

      • mottorimiehiä

        Se on kyllä nähty, että harva purkkarin omistaja osaa purjehtia.


      • seuraaja

        Mutta veneen käsittelytaito satamaan tullessa/poistuessa on aivan toista luokkaa kuin suuren osan moottoriveneilijöistä . Moottoriveneilijöistä jos mistä huomaa että kun rahaa pursuaa perstaskuista että ei tiedä mihin sitä survoisi , niin päätetään ostaa iso vene vaikka ei ole hajuakaan veneen käsittelytaidoista.


      • seuraaja kirjoitti:

        Mutta veneen käsittelytaito satamaan tullessa/poistuessa on aivan toista luokkaa kuin suuren osan moottoriveneilijöistä . Moottoriveneilijöistä jos mistä huomaa että kun rahaa pursuaa perstaskuista että ei tiedä mihin sitä survoisi , niin päätetään ostaa iso vene vaikka ei ole hajuakaan veneen käsittelytaidoista.

        Jos purjeveneistä otettaisiin köli ja peräsin pois ja ohjattaisiin vain potkuria kääntelemällä, niin kyllä purjeveneilijätkin näyttäisi täysin osaamattomilta. Purjeveneen parkkeeraus on paljon helpompaa kuin plaanaavan moottoriveneen. Se menee tuulella heti poikittain, kun potkuri ei enää pyöri.


      • ottaapattii
        Bossu kirjoitti:

        Jos purjeveneistä otettaisiin köli ja peräsin pois ja ohjattaisiin vain potkuria kääntelemällä, niin kyllä purjeveneilijätkin näyttäisi täysin osaamattomilta. Purjeveneen parkkeeraus on paljon helpompaa kuin plaanaavan moottoriveneen. Se menee tuulella heti poikittain, kun potkuri ei enää pyöri.

        oi voi. samaa tautia on myös ihan väylillä.


      • seuraaja
        Bossu kirjoitti:

        Jos purjeveneistä otettaisiin köli ja peräsin pois ja ohjattaisiin vain potkuria kääntelemällä, niin kyllä purjeveneilijätkin näyttäisi täysin osaamattomilta. Purjeveneen parkkeeraus on paljon helpompaa kuin plaanaavan moottoriveneen. Se menee tuulella heti poikittain, kun potkuri ei enää pyöri.

        Tulit asian ytimeen ;-) Itse hankin ensimmäisen pienen moottoriveneeni -70 luvun alussa ja siitä hiljalleen suurempaan , nykyään suunta on toinen . Edellinen kommenttini ei tietenkään koske kaikkia moottoriveneilijöitä , sama suuntaus näyttää olevan purjepuolellakin. Se vene kun ei kuitenkaan käyttäydy kuin auto."Purjeveneen parkkeeraus on paljon helpompaa kuin plaanaavan moottoriveneen. Se menee tuulella heti poikittain, kun potkuri ei enää pyöri " Eikö se olisi sitä opittua veneen hallintaa , että näin ei kävisi. Ainakaan muiden veneitä vaurioittaen.


      • Anonyymi
        Bossu kirjoitti:

        Jos purjeveneistä otettaisiin köli ja peräsin pois ja ohjattaisiin vain potkuria kääntelemällä, niin kyllä purjeveneilijätkin näyttäisi täysin osaamattomilta. Purjeveneen parkkeeraus on paljon helpompaa kuin plaanaavan moottoriveneen. Se menee tuulella heti poikittain, kun potkuri ei enää pyöri.

        Purjeveneen hankkiva perehtyy veneilyyn tarkemmin, kuin moottorivenettä hankkiva, ihan jos siksi, kun huomioitavia asioita on paljon enemmän. Ja purjevenettä hankkiva tiedostaa sen. Moottoriveneessä kiinnostaa sen helppous ja nopeus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Purjeveneen hankkiva perehtyy veneilyyn tarkemmin, kuin moottorivenettä hankkiva, ihan jos siksi, kun huomioitavia asioita on paljon enemmän. Ja purjevenettä hankkiva tiedostaa sen. Moottoriveneessä kiinnostaa sen helppous ja nopeus.

        Nyt puhut kovasti suppeasti, useassa isossa moottorialuksessa on teknisiä järjestelmiä huomattavasti enemmän, kuin Suomalaisten yksinkertaisissa pursissa.

        Kaikki ei ole niin homogeenistä...


    • Eisitäihminentajua

      Niinpä, miksi vanhat purjejollat eivät enää vastaa ihmisten tarpeita?
      Sama pätee moniin muihinkin ihan toimiviin ja hyviin keksintöihin kuten lankapuhelin tai reikäkortti.
      Mietitään nyt kaikki yhdessä mistä kehitys johtuu.

      • mieti.lisää

        Kovin huonoja verrokkeja keksit, sellaisia, jotka ovat vain teknisesti ajastaan jääneet. Terhisail on teknisesti aivan käypää tavaraa. Luultavasti Terhisail menisi kaupaksikin entiseen tahtiin, mutta se entinen tahti ei enää ole taloudellisesti riittävä.


      • ÄläHöpsi
        mieti.lisää kirjoitti:

        Kovin huonoja verrokkeja keksit, sellaisia, jotka ovat vain teknisesti ajastaan jääneet. Terhisail on teknisesti aivan käypää tavaraa. Luultavasti Terhisail menisi kaupaksikin entiseen tahtiin, mutta se entinen tahti ei enää ole taloudellisesti riittävä.

        Reikäkortti ja lankapuhelin toimivat teknisesti ihan hyvin. Muut tuotteet vastaavat kuitenkin tarpeeseen paremmin ja siksi ne ovat ottaneet markkinan.
        Vertaus veneeseen, jonka elinkaari on tullut päähänsä ei ole erilainen.


      • itsehöpsit
        ÄläHöpsi kirjoitti:

        Reikäkortti ja lankapuhelin toimivat teknisesti ihan hyvin. Muut tuotteet vastaavat kuitenkin tarpeeseen paremmin ja siksi ne ovat ottaneet markkinan.
        Vertaus veneeseen, jonka elinkaari on tullut päähänsä ei ole erilainen.

        No ota veneellesi mukaan nykyisen vaikkapa kameran muistikorttia vastaava kapasiteetti reikäkorttia ja yritä survoa se siellä kameraasi. Soita sitten lankapuhelimellasi, jossa kaapelia kyllä riittää, kamerafirman helppariin, kun muistin kanssa on vähän ongelmia, vaikka se teknisesti toimii ihan hyvin.


    • Hassua, että joku edes ihmettelee. Kysyntähän sen sanelee, mitä tehdään ja mitä ei.

      Mutta analysoidaan nyt vähän. Tässä on kaksi eri tekijää:
      1) toisen luulisi olevan itsestäänselvä, vaikka "die hard" kilpapurjehtijat eivät tunnu sitä millään nielevän: valtaenemmistölle purjeveneilijöistä se varsinainen purjehdus teknisenä tekemisenä on vain osa (vaihtelevan kokoinen) harrastuksen kokonaiskuvaa. Purjejolla ei yksinkertaisesti vastaa enemmistön tarpeisiin, koska sillä voi VAIN purjehtia, se ei tarjoa liikkuvaa kesämökkiä tai peräti ympärivuotista asuntoa.
      2) toinen on ehkä enemmän ajankuvaa: niille hyperaktiivisille, jotka hakevat koko ajan kickseja jonkin tekemisestä, on nykyään niin paljon muutakin tarjontaa vuorikiipeilystä lähtien, että eivät hekään kerta kaikkiaan ehdi kaikkeen. Ja toisaalta heille jokin Terhisail voi olla vähän "kesy".

      • ei.osunut

        Jos soutuveneitä yhä myydään, ei Terhisail mökkirannassa ole yhtään sen kummallisempi. Siksi perustelusi eivät sellaisenaan voi olla oikeita.


    • Vanhat guy 22:t ja Joet on niin halpoja, ettei jollille ole enää markkinarakoa.

    • kysyokkeastapaikasta

      Hauska yhteensattuma. Kysyin tätä juuri Terhin edustajalta messuilla. Ei ole kysyntää - oli vastaus. Turha sitä on täällä ihmetellä vaan kysy tehtaalta. Jos kysyjiä ja vielä ostajiakin löytyy riittävästi niin kukaties valmistus alkaa uudelleen.

      • maailma.muuttunut

        Ei tarvitse kuin lukea tätä palstaa ja huomaa, miten hyvin mökkijollien korvikkeita löytyy halvemmalla käytettyinä. Tässä ehkä tullaan osin siihen, mitä 10-14 kirjoitti. Viklat, Windmillit sun muut ovat aktiivisille purjehtijoille liian kesyjä, kun tarjolla on 49er:ää, Mothia ja vastaavia. Siksi niitä vanhempia "kilpajollia" on hyvin tarjolla paljon uutta Terhiä halvemmalla. Eivätkä ne todellakaan ole vaativia purjehdittavia mökkijolliksi.


    • terhisailnodead
      • Hintakilpailukyky

        Ongelman ydin on siinä, että niin tuo, kuin uusikin ovat aivan ylihintaisia muihin markkinoilla oleviin vastaavankokoisiin jolliin verrattuna. Samanikäisen Walker Bayn saa alle tonnilla, joten ei ole mitään järkeä ostaa lapsien leikkikaluksi lähes parin tonnin jollaa, jos vastaavan saa puolella hinnalla. Valker Bay vielä mökkijollana paljon monikäyttöisempi.

        Tuo jollakin on ollut myynnissä jo viikkoja. Jos olisi haluttu, niin olisi jo mennyt kaupaksi. Sikäli valitettavaa myyjän kannalta, että markkinoilta poistuminen edelleen laskee hintasoa.


      • Sfäärinkuriiri

        Minulla on käytössä nuo molemmat, ja Terhi purjehtii Walkeriin verrattuna huomattavasti paremmin. Jos tarvitsisin lisää kevytveneitä ottaisin ennemmin Terhin kahdella kuin WB:n tonnilla.


      • Hintakilpailukyky

        Suurin osa ostajista kuitenkin äänestää rahapussillaan ja kyllä siinä niin taisi käydä, että WB söi Terhin markkinoilta. Varsinkin kun huomioi käyttäjäkunnan, kenelle nuo veneet on suunnattu. WB on monikäyttöisempi ja sopii yhtä hyvin isomman veneen jollaksi kuin myös nuorison opetteluveneeksi. Terhi oli enemmän pelkkä purjevene ja sellaisena monelle perheelle turhan kallis pelkäksi rantaleluksi, jolla ei taas pysty kisaamaan niin kuin esimerkiksi optarilla.


    • Sfäärinkuriiri

      Eli oliko tämä siis 1-krona? Sitä valmistettanee edelleen Ruotsissa. Olisiko kyse siis siitä, ettei Suomessa valmistettuna saa?

    • CeeBird

      Uusi jollatyyppi (1-Krona / Terhi 300 sail) kiinnosti ohikulkijoita Kotkassa keväällä 2015.

      Helposti ja nopeasti purjehduskuntoon laitettavaa 1-Krona, on kiinnostanut ohikulkijoita rannassa, joten tässä joitakin kipparin perusteluja käytetyn veneensä hankinnalle:

      Jolla on sadevesityhjentyvä ja vakaa. Sitä voi käyttää myös soutuveneenä ja

      ajaa n. 2 hv perämoottorilla kauppa- ja onkireissuilla.

      Vene on iskun- ja säänkestävää ABS-muovia, siis uppoamaton ja turvallinen.

      Herkkää venettä voivat purjehtia nuoret ,”opti-vuosien” jälkeen ja aikuiset yksin, nauttien monipuolisista purjevaihtoehdoista: isopurje tai iso fokka tai ”iso” isopurje.

      Purjevalinnan voi tehdä purjehdustaitojen, miehistön painon tai tuulen voimakkuuden perusteella. Takilan säädöt ovat yksinkertaiset, mutta pienen ”tuunauksen” jälkeen perusveneen saa muutettua trimmeiltään haastavaksi, jos haluaa.

      Myös ZOOM 8-jollan purje käy melko hyvin Kronaan, jos haluaa esim. pussikkaamman isopurjeen käytettynä..

      Nostoköli ja -peräsin ovat alumiinia ja muodoltaan NACA-profiilia ja leveät partaat pitävät pärskeet pieninä.

      Jolla kulkee myös isomman veneen perässä lomalla tai viikonloppuina, sillä painoa on vain 53 kg ja hiilikuitumasto (2 osaa), puomi ja jopa airot mahtuvat jollan sisään.

      Kevyttä jollaa voi kuljettaa myös auton katolla, ties minne...

      1-Kronan mitat: pit. 3,00 m, lev. 1,30 m, paino 53 kg, syv. 0,1 – 0,75 m, maston kork. 4,95 m, kantavuus 125 / 175 kg. (Terhi valmistaa molemmat mainitut merkit Suomessa, Kronaboats myy venettä Ruotsissa.)

      Olen edelleen innoissani jollan monipuolisuudesta ja helppoudesta purjehtia, vaikka jouduinkin uimaan keväällä -15, 8 asteisessa meressä...
      Käytän isopurjeen skuutissa lukkoplokia....., joten n. 9 m/s vastakäännöspuuskassa, satama-altaassa, nurin...., siis oma moka!! :)

      Pappa, 63 v. / 75 kg / 160 cm.

    • Anonyymi

      Tulin hankkineeksi E-jollan. Hiton hauska vene purjehtia. Liikkuu kuin ADHD-runoilijan ajatus. Nousi välittömästi plaaniin 7m/s tuulenpuuskassa, vaikka painoa minulla on sentään 100kg. Hankin sen varsinaisesti pojalle, mutta taidan minökin sillä pyöriä lähivesillä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten voit manipuloida katsojalukuja?

      Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj
      Ateismi
      23
      2386
    2. Vieläkö odotat että

      Näkisitte hänen kanssaan?
      Ikävä
      117
      1502
    3. Haluan sinun kanssa sänkyyn

      Ja läheisyyttä, koska rakastan sinua mies.
      Ikävä
      62
      1345
    4. Onkohan tämä jotain elämää suurempaa

      Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m
      Ikävä
      26
      1231
    5. Kuinka paljon

      Olet tutustunut kaivattusi arvomaailmaan?
      Ikävä
      117
      1114
    6. KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa

      Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.
      Henkirikokset
      34
      1096
    7. Nainen sä olet

      arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r
      Ikävä
      71
      1064
    8. Jos olisin

      Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p
      Ikävä
      57
      1017
    9. Luotathan?

      Muistan kun olit vihainen minulle. Niin järkyttävän söpönä ja silti niin vastustamattoman ihanana en ole ikinä ketään na
      Ikävä
      31
      960
    10. Voi kun pian voisi varmuudella sanoa

      mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(
      Ikävä
      53
      956
    Aihe