Kertokaa nyt miten saitte työkyvyttömyyseläkkeen?

VoimatVähissä

Olen siis todella enemmän kuin kiinnostunut tietämään että mistä te ihmiset olette tämän työkyvyttömyyseläkkeen saaneet, eli kysyn seuraavaa:

-Ikä jolloin eläkkeen saitte.
-Mikä oli sairaus josta eläke myönnettiin.
-Miten monta kertaa yritit eläkettä hakea.
-Miten pitkään olit yhtäjaksoisesti työttömänä ennen päätöstä.

Itse alan olla aivan loppu tästä kaikesta, sairas olen ja aina kela tyrmää eläkkeeni!

26

825

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eläkeläinen39v

      1. 35-vuotiaana
      2. masennus ja ahdistuneisuushäiriö
      3. yhden kerran
      4. 11 vuotta

    • kakakaa

      Miten olet sairas? Jos kela tyrmää niin silloinhan olet terve kuin pukki.

    • työkyvytön

      Olin kuntoutustuella eli määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä kuutisen vuotta putkeen, päätökset tehtiin aina vuosi kerrallaan. Minulla on useita sairauksia, joista kaksi vakavampaa. Sitten sain lähetteen HUS:in kuntoutuspoliklinikalle (en muista ihan tarkkaan oliko täsmälleen tuon niminen enkä tiedä onko yksikköä enää olemassa). Siellä minua tutki usean eri alan lääkäri, sosiaalityöntekijä kartoitti elämän kokonaistilannetta ja lopuksi yksi lääkäri keräsi kaiken tämän kootun datan lausuntoon eläkelaitokselle. Suosittivat minulle pysyvää työkyvyttömyyseläkettä. Ensimmäinen kerta johti jälleen vain vuoden kuntoutustukipäätökseen, mutta kun vuosi tämän jälkeen minulle kirjoitettiin samasta paikasta uusi todistus, sain vihdoin pysyvän työkyvyttömyyseläkkeen.

      Toimivat mielestäni hyvin ammattitaitoisesti tuossa HUS:in yksikössä. Monella pitkäaikaissairaalla on useita eri sairauksia, jotka yksittäin käsiteltyinä eivät riitä eläkkeen saamiseen. Mutta jos moniammatillinen tiimi kokoaa ne yhteen lääkärinlausuntoon, eläkelaitoksillekin saattaa valjeta että ei tästä ihmisestä enää työmarkkinoille ole. Toivon ketjun aloittajalle jaksamista ja pääsyä johonkin vastaavaan paikkaan jos sairauksia on useampia.

    • kivinenontie

      Siinäpä sulle mietittävää. Kaikilla on stoorinsa ja sairautensa eikä mua huvita niitä
      tässä selostamaan.

      • 20-5

        Aloittajan kannattaa kysäistä asiaa joltain mustalaiselta. Hehän pääsevät suoraan lapsilisiltä eläkkeelle.


      • Naimaasseri

        Joo vaikka vaikeaa on sekin kun eivät millään opi ymmärtämään ettei lapsilisää ja eläkettä makseta yhtäaikaa....kuin matuille.


    • tks_

      1. 38 v.
      2. synnynnäinen sydänvika selän rappeuma
      3. yhden kerran
      4. 1 kk
      Ilmoittauduin työttömäksi työnhakijaksi koska työpaikkani loppui. Sain heti kaksi työtarjousta, mutta kun työnantajat kuulivat sydänviastani ja selästäni eivät huolineet töihin, "terveitä on kortistot täynnä". Työvoimmatoimiston ammatinvalinnan ohjaajan kanssa keskusteltiin asiasta ja halusin uudelleen koulutusta. Työkkärin kautta pääsin Malminkartanon kuntoutustutkimuskeskukseen, toiveenani olisi ollut uusi ammatti. Laittoivat minut sieltä eläkkeelle, koska yhteiskunnalle ei ollut kannattavaa alata kouluttamaan minua, sillä tuskinpa olisin pystynyt tekemään 8 h yhtäjaksoista työtä.

    • efwg

      1. 48-vuotiaana
      2. Vakava masennus
      3. Viisi kertaa
      4. muistaakseni kolme vuotta
      5: Huomioitavaa: Masennukseni alkoi lievänä ja sain kaksi kuukautta sairaslomaa. Sen jälkeen ei yksikään sairasloma-anomus mennyt KELAssa läpi kolmeen vuoteen. Sairastin työmarkkinatuella ja teimme terapeutin kanssa myös eläkehakemuksia. kaikki hylättiin . Tämän seurauksena masennukseni muuttui vakavaksi. ( koska se myös oli eläkkeen ehtona)
      Kesällä 2012 sairaslomahakemus meni ylättäen läpi , sain 6kk sairaslomaa . haimme psykiatrin kanssa jatkoa sairaslomalle, yllättäen tuli KELAsta päätös , että työkyvyttömyyseläkkeeni on hyväksytty . Jäin eläkkeelle kesäkuussa 2013 .
      Nyt, 2016 , masennukseni on kuntoutunut ja olen voinut jo jättä osan lääkityksestäni pois ja yhtä mt-lääkettä syön vuoden loppuun , psykitarin kehotuksesta.
      Suurin syy kuntoutumiselleni on kaikenlaisen kyykytyksen ja siitä aiheutuneen stressin poistuminen.

      kun hakee työkyvyttömyyseläkettä , kokemukseni mukaan on hyvä pitää koko prosessin ajan päämäärä selkeänä: eläke. Samoin pidettävä päämääräästä kiinni vaikka kuraa tulisi niskaan joka suunnalta ( KELA, eläkevakuutusyhtiö) Minun tapauksessani eläkevakuutusyhtiö teki vuosien vastaanväittämisen jälkeen tuon myönteisen päätöksen. Olin ollut sinnikäs enkä luovuttanut.
      Olen nyt 51- vuotias.

      • e6uw6

        lisäys: kun Kela torppasi hakemukseni , sairastin masennusta työkyvyttömänä työnhakijana sen ajan. Silloinen TYP myös kustansi minulle pyskologin kaksi kertaa ja kerran neuropsykologin tutkimuksen. Nekin osaltaan lienee vaikuttaneet lopulliseen päätökseen. Myös sossuntäti ( en ole sossun asiakas) kävi antamassa yleisnäkemyksensä asuntoni tilasta ja menin kuukaudeksi kuntouttavaan työhön, neljä tuntia kerran viikossa, jonka lausunto myös osaltaan vaikutti.


    • AllanMaksaaKaiken

      1. 16 vuotiaana
      2. sukuvika ja allerginen työlle
      3. laakista
      4. kesken jääneen peruskoulun jälkeen ei töissä

    • nuorielakelainen

      1. 16 vuotiaana.
      2. Burn out
      3. Yhden kerran
      4. peruskoulun jäi kesken ei työttömyyttä.

    • hhagert

      Hai sieeeeee osta sie kelooooooooo?
      Jaaaa eläke ?? heti kun mie synnyin

    • olkaolka

      1. Vuotta 54, mutta 6kk meni kun sain ilmoituksen kotiin. Siis olin eläkkeellä puoli vuotta ja en tiennyt sitä.

      2. Vamma olkapäässä.

      3. Yhden kerran.

      4. En ollut työttömänä, vaan saikulla.

      Oli minullakin erilaisia kuntoutus- ja koulutussuunnitelmia. Tosin jäivät tilanteeen vuoksi suunnitteluun, koska ei mitään järkeä.



      Hyvää kesää kaikille?

    • KirjoitinEläkepaperitIte

      1. 65-vuotta

      2. Skitsofrenia

      3. Viisi kertaa

      4. Viisitoista vuotta.

    • teetyötäslaulellen

      Monenlaisia sairauksia ja työperänien hankala astma ääniongelmineen. Tuki ja liikuntaelinsairauksia kulumia jne, ja kuvattu on. Ei pääse eläkkeelle -ei edes puolikkaalle kun pitää vaan jaksaa! Ja olen 53v hoitaja-loppuisivat kuulema hoitajat jos meitä pässtettäis eläkkeelle...

    • joskusnäinkin

      -44v
      -kaksisuuntainen mielialahäiriö, yleistynyt ahdistuneisuushäiriö, paniikkihäiriö
      -ensimmäisellä kerralla meni ns. läpi. Olin ollut nelisen vuotta kuntoutustuella, jota kuvittelin myös silloin haettavan ja jota myös itse kelassa hain. Jonkin ajan päästä kotiin tuli psykiatrin kirjoittama B-todistus ja huomasin siitä, että rasti oli toistaiseksi voimassa olevan eläkkeen kohdalla, ei siis määräaikaisen, jota kuntoutustuki on. Odottelin siinä sitten päätöstä siihen ja noin viikon päästä tuli myönteinen päätös.
      -Työttömänä en ollut, vaan töistä suoraan sairaslomalle-kuntoututuelle.

    • Minullesen

      toi posti.

      • reeewereewea

        menikö kauan kokonaisuudessaan, siitä kun jäit saikulle ja kuntoutustuelle?


    • kaikkieivaanpääse

      http://www.hawking.org.uk/index.html
      ja tämä mies ei vieläkään ole sairaseläkkeellä. en tiedä montako kertaa on hakenut. voi tosin olla, että englannissa sairaseläkkeelle pääsy on suomea vaikeampaa

    • Onneakaikille

      19 puoltavaa B-lausuntoa, 82 lääkärikäyntiä tutkimukset. 3 vuotta ja vasta vakuutusoikeus ratkaisi kaikkien lääkäreiden mielestä pässinselvän asian edukseni. Nyt siin eläkkeellä ihan rikkinäisenä.
      Karmea tuskientaival.

    • käsipuoli70

      Leikkasin rälläkällä käteen. Käsihän siinä meni ja sattuikin ihan --tanasti, mutta eipä tarvii ikinä enää töitä tehdä, olla köllöttelen yli 3000 euron korvauksilla milloin missäkin ja työantaja joutuu vielä erikseen korvaamaan haittarahaa kun löi muka laimin turvallisuusmääräyksiä.

      • Nmmnnmn

        Rälläkän käyttäjä ja yli 3000 eläke...hehheh, olisit vähän rajoittanut niin joku olisi saattanut uskoa.


    • työnantajatapetaan

      Uhkaan tappaa aina työnantajan.

    • Bullshark

      Kyselet täällä mikä olisi sopiva sairaus jolla saisi eläkkeen? Ei ole ihme että Suomi sukeltaa.

    • Keskivaikea aivovamma. Useita aivoverenvuotoja. yli vuoden neuropukologinen kuntoutus, epäonnistunut työkokeilu. Krooninen vasymys + aivo väsymys,tasapaino ongelmat + en pysty liikkuun rappusissa ilman tukea. vakavat muisti ongelmat joudun elämään muistilappujen varassa. stressitilanteissa aivot lukossa jne...

    • Anonyymi

      56 v
      Parkinsonintauti
      Kerran
      En ollut työttömänä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      56
      5431
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3487
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1612
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      198
      1544
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1033
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      799
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe