Vastaantulevat ulkoiluttajat

KurosakiKristiina

Mikä mättää koiranulkoiluttaja? Ulkoilutin äsken koiraani (sekarotuinen espanjan katukoira) joka ollut minulla nyt kohta neljä kuukautta. Kaunis aurinkoinen päivä ja ulkoiluttajia tuli vastaan tuon tuostakin. Ohitin vanhemman naisen suuren kultaisennoutaja/labradorinnoutajan kanssa ja huomautin ystävällisesti harjoittelevamme ohimenemistä. Kuten kaikkien muidenkin sillä lenkillä vastaantulevien koirien kohdalla, annoin koiralle napun ja kehuin kun ei ottanut mitään kontaktia toiseen koiraan, vaan keskittyminen oli minussa ja napussa. Vaihdoimme kuitenkin yhtäkkiä suuntaa jolloin nainen kaksinkäsin riumpuilevan koiransa kanssa huusi, että voinko painua vittuun siitä koiraani leikittämästä, jotta pääsevät jatkamaan matkaa.En meinannut saada sanaa suustani sillä leukani loksahti maahan saakka, mutta sain kuitenkin soperrettua syvimmät pahoitteluni. Koirani on keskikokoinen, kiltti ja erittäin tottelevainen sekä sosiaalinen suhteessa siihen, kuinka lyhyen aikaa se on suomessa asunut. Puolet paimenkoiraa sisältävä koirani on todella älykäs ja kiintynyt "laumaansa" erinomaisesti.En yleensä ärähdä mistään, mutta mieleni teki hirveästi puuttua asiaan ja huusin perään: Kouluttaisit itse omaa koiraasi paremmin, jottei se olisi muiden koiranomiastajien huoli! Tottuneena koiranulkoiluttajana luen ihmistä ja vastaantulevaa koiraa ja 90%ajasta en huomioi lainkaan. Jos sitten vastaan sattuu "se mukava naapurin mummeli kotikutoiseen villapaitaan pukeutuneen pinserinsä kanssa" sekä minä, että koirani tervehdimme toisiamme ystävällisesti. Samoin aivan satunnaiset koiranulkoiluttajat, jotka selvästi haluavat koiransa jäävän leikkimään reippaan leikkisän koirani kanssa. Kun remmit siinä koirien piirileikissä ovat sitten yhtä vilisevää sokkeloa, kysyn onko ok jos päästän koirani hetkeksi vapaaksi.... Mutta hei oikeasti, kaunis ilma ja ulkoiluttajia vieläkin liikenteessä, olisiko niin kauheaa jos asian esittäisi hieman mukavammin?

26

158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KurosakiKristiina

      Niin ja päällimmainen mielipiteeni asiaan on, että jos omistat suuren ja haukkuvan koiran, eikös se ole omistajan huoli kouluttaa se niin ettei tarvitse muille huutaa? Tai sitten vaihtoehtoisesti vain käyttää koiraansa jossain muualla kuin yleisillä teillä. Mutta paha mieli jäi ko. tilanteesta, varsinkin kun itse huusin takaisin.

      • boksuliini

        komppaan myös niihin kiljuviin pikkurakkeihin, joita ei oikein voi koiriksi edes kutsua


    • 172037

      Tuota, harkitse tarkkaan se kenen kanssa annatte koirienne siimojen mennä spagetiksi. Se nimittäin tahtoo aiheuttaa herkemmille koirille stressiä kun omistajat yhtäkkiä änkee selvittämään niitä toisiinsa seonneita siimoja. Voipi tulla tappelu ja pahassa tapauksessa ihmisetkin saavat hammasta handuun.

      Omistajat siis tanssii mieluummin ripaskaa koirien ympärillä.

    • koulutuskannattaakyllä

      Kävelytä rekkusi muista ohi äläkä tee sirkusliikkeitä juuri siinä kohdalla.Niin luulis sujuvan vaikka oliski reckuepiski.
      Jos jollain on ohitusharjotusvaiheessa, niin kaipa siinä vieras koirakko ihmettelee jos muutellaan suuntaa yms nenänalla.Omaa koiraani tuo ei häiritsisi.Mulla on saksalais ranskalaisilla sukujuurilla oleva suomalaisesta kennelistä ostettu rotupuhdas koira, joka on koulutettu ja sosialistettu niin hyvin,ettei välitä vieraista koirista eikä ihmisistä.Jos pysähdytään juttusille, ja pyydän niin menee kyllä moikkaamaan ellei toinen koira liikaa pelkää.

      • urpo_olet

        reckuepiski??
        Ensinnäkään, rescuekoira on ihan yhtä hyvä, tai ei oikeastaan, parempi kun hemmoteltu haiseva paskapiskisi
        ''rotupuhdas koira'' ei ole sen parempi kuin toiset, vaikutat sellaiselta ''sopiikohan koiran väri nyt verhojen väriin?''-tyypoltä, painuisit vittuun tyhmine ajatuksinesi, vitun urpo!


      • ahdaskomieli
        urpo_olet kirjoitti:

        reckuepiski??
        Ensinnäkään, rescuekoira on ihan yhtä hyvä, tai ei oikeastaan, parempi kun hemmoteltu haiseva paskapiskisi
        ''rotupuhdas koira'' ei ole sen parempi kuin toiset, vaikutat sellaiselta ''sopiikohan koiran väri nyt verhojen väriin?''-tyypoltä, painuisit vittuun tyhmine ajatuksinesi, vitun urpo!

        Jos toinen kertoo että omistaa reckuen ulkomailta, eikö toinen saa kertoa mistä ja millainen koira hällä on?
        Sehän on keskustelun idea että kerrotaan koirista.Rotukoirat on rotukoiria ja reckuet yleensä niitä sekoitus piskejä, eikö?
        Kyllä mä sanon meikä seropia mikseliksi piskiksi rakiksi, sehän se on.


      • piskirak

        ulkoilitin tuossa seropiani kun semmoinen rakki piski hyökkäsi seropini kimppuun. hyökkäävä Rakki,piski joka oli muuten irti sai kuonoonsa ja pakeni rakkipiski oli muuten ns. saksanpaimen koira


    • lllllllllllllll

      Olipas kummallinen nainen Ö___ö

      Älä huoli, hänellä oli varmaan paha päivä! :)

      Hienoa, että yrität kouluttaa koiraasi sentään, monet ei viitsi senkään vertaa. Ole ylpeä itsestäsi. Hyvää päivänjatkoa, ystävä hyvä.

      Ps. suosittelen myös tarkasti katsomaan kenen kanssa rakas koirasi leikkii, liian monta mummelia sanoo koiraansa ''kiltiksi ja leikkisäksi'', kun koira oikeasti dominoi ja alistaa toista kympillä. Aina ne mummot ei osaa lukea koiraansa... :) no mutta, sinä varmaan onneksi osaat lukea sitten sen mummelinkin koiraa! =)

      Toivottavasti ette koiranne kanssa koskaan joudu hyökkäyksen uhriksi, me ollaan jouduttu jo useemman kerran ja pari kertaa saanut koiraa tosissaan puolustaa fyysisesti. Huh! Ö_ö

      • itepidänjöötä

        Juuri noin, jos oman koiran kimppuun tulee vieras koira, se on se omistaja joka koiraa puolustaa kaikin keinoin.Minä en päästä irtokoiria ollenkaan omani lähelle, vaan ajan ne samantien epäröimättä äänekkäästi tiehensä maata päälle potkien, niin on lähteneet seropimikselit ja sakemannitkin käpälämäkeen kun yrittävät liian lähelle.Jos omistajansa on näkö/kuulo etäisyydellä, haukun viellä hänetkin pystyyn siinä samalla.Jospa tajuaisi seuraavalla kerralla kiertää meidät kauempaa, jos koiransa ei ole kytkettynä.Taluttimessa olevat sosiaaliset koirat päästän luo, ja leikkivätkin keskenään, se on se omistaja joka noista kohtaamis asioista päättää. ;)


    • AlistusKuritusKoulutus

      Katsos kun tädillä on ISO koira ja isokoiratätejä ei voi vähempää kiinnostaa muiden ihmisten ja koirien ongelmat. Minä ja minunkoira ovat heidän universuminsa keskipiste. Muista seuraavan kerran polvistua rähmällesi tädin eteen ja pyydä hänen Korkeudeltaan, jos voisit olla vaikka koiran kusitolppana hetken.

      • Öhmmm

        Itselläni on myös iso koira(irlanninsusikoira) ja ei ole tuota asennetta että olisin koirineni universumin napa. Koirani tosin osaa ohittaa jopa ne kaikkein pahimmat remmirähjät korvaansa lotkauttamatta.
        Ketjun aloittajalla: Jotkut vaan on tommoisia, ei niistä hirveästi kannata mieltään pahoittaa.


    • Kouluttaja_X

      Tarinassasi oli monta ontuvaa kohtaa. Erittäin tottelevainen koira, ei tarvitse mitään harjoitusta ohittamiseen ja vasta 4kk sinulla Suomessa olleena, se vielä totuttelee oloonsa. Jos kerran menit sen kultsun/labbiksen ohi rnsimmäisen kerran häiriöttä ja häiriö syntyi vasta omasta temppuilustasi, älä syytä toista vaan itseäsi. On aivan luonnollista, että se kultsu/labbis reagoi siihen outoon äkkikäännökseesi. Miksi sekoilet yleisellä kävelytiellä ? Kotisi läheltä varmaan löytyy joku harjoituskenttä, jonne nuo sekarotuisetkin ovat tervetulleita. Siellä on toisten samaa ohitusta harjoittelevien kanssa hyvä harjoitella yhteisymmärryksessä. Satunnainen vastaantulija ei ole velvollinen olemaan mikään sparrausvastustajasi ja ohitustahan muutenkin harjoitellaan menemällä reippaasti ohi ohitettavasta, ei jäämällä paikoilleen tai äkkikääntyilemällä.
      Ja sinulle nimimerkki "urpo_olet" , todella asiatonta kommentointia. Kyllä se rotukoira on siinä mielessä varmenpi valinta, että ainakin silloin tietää koiran lähtökohdat ja taustat niistä voi päätellä paljonkin, samoin on tiedossa mahdolliset periyttävät sairaudet yms. Sekarotuinen on arvoitus kaiken suhteen, mutta koira sekin en vaan koskaan ole ymmärtänyt sitä intoa raahata näitä muista maista tänne kun ei varmaksi voi tietää mitä tauteja ne kantaa olipa kuinka hyvin tutkittuja tahansa, kyllä niitä seropeja Suomessakin riittää jokaisen tarpeeseen.

      Tuskin kukaan normaalijärkinen rotukoiraa ottaa verhojensa värin mukaan, vaan sen mukaan mikä on koiran otolle ajatus. Seura, harrastus, käyttökoira ?? Toinen tykkää paimenesta toinen pikku tirpasta.

      • kouluttajako

        ootko muuten itse lukenut kirjoitustasi? aika tarina?


      • Kouluttaja_X

        Kyllä kouluttaja eikä tarinassani ole mitään outoa tai erikoista. Lienet katkeroitunut aloittaja.


      • öhkh
        Kouluttaja_X kirjoitti:

        Kyllä kouluttaja eikä tarinassani ole mitään outoa tai erikoista. Lienet katkeroitunut aloittaja.

        Kyllä se aika outo oli. Olet elämästä vieraantunut ellet itse sitä huomaa.


    • Koiratonkivoiomistajatei

      Suuri osa koiranulkoiluttajista on omituisia. On vain ajan kysymys, koska lenkillä omalle kohdalle sattuu avohoito- tai hoidottomuuspotilas. Itse olen varuillani aina, kun näen koiranulkoiluttajan ja yllätyn positiivisesti, jos hän onkin ns. normaali ihminen. :)
      Nimierkki: koirat on kivoi, mut omistajat ei

      • äveriäsriuhdottava

        Viellä enemmän yllättää kun tietään sen holtittomasti rähjäävän koiran omistajaperheen olevan äveriästä sakkia, ja kallis koirakin, mutta koirankoulutustaitoa ei näköjään rahalla saa.Eikä se koira valitettavasti näytä itsestään mitään oppivan.Harmi että valitsivat ison rodun, pienemmästä ei olisi muille niin vaaraa.


    • Turo13

      Minua ihmetyttää, kun lenkkeilen beagle urokseni kanssa niin lähes kaikki tuppaa koiriensa kanssa seurustelemaan. Eivät yleensä edes lupaa kysy vaan tulevat niiden fleksejensä kanssa ja kaikki remmit ja fleksit kohta solmussa. Koirani on kyllä hyvin suvaisevainen, mutta ei niin välitä vieraista koirista (on omia kavereita). Koirani kyllä sietää kaikki muut koirat, mutta minä en jaksa kaikkia vieraita ihmisiä niinkään hyvin. Joskus sitä on väsynyt ja haluaa mennä omia menojaan. Kerran eräs nainen alkoi oikein huutamaan minulle, miksi en anna koirani tervehtiä hänen koiraansa (snautseri pieni) ja olen muka aivan kahjo, koska koirilla pitää olla kavereita. Koirallani on kyllä koirakavereita ja minullakin ihmiskavereita. Olis niin mukavaa, kun sais ulkoilla rauhassa.

    • päästänmun

      fiffen haistaan kaikkia vastaantulijoita. Kuljemme aina rentoina fiffen kanssa ja remmi löysänä. Koirat saavat itse päättää keitä haistelevat. Sellanen jäykistelymeininki on aivan turhaa ja koirakin ihmettelee, että mikäs tuossa nyt on niin pelottavaa, kun ei pääse edes haistamaan. Kuljetaan,kuin natsit lippu korkealla.

    • koiruuuuksia

      Olipa kouluttamassa tai ei niin ikinä ei pidä mennä liian läheltä vierasta koiraa. Suosittelen vaihtamaan toiselle puolelle tietä ja vaikka kysymään että saako tutustua jolloin koirat voivat nuuhkia toisiaan jos haluavat. Koulutustemppuilut vieraan koiran rinnalla ei ole hyvä ajatus - ei etenkään kysymättä, vaikka tarkoitus olisikin hyvä.

      Itse pääsääntöisesti toivotan tervetulleiksi etenkin jos toinen viitsii kysäistä ensin. Koirieni puolesta ei tarvitse sinällään pelätä, osaavat pitää puolensa tarvittaessa eivätkä ole sieltä pienimmästä päästä. Harmikseni on todettava että stereotypiat vähänkin isommasta koirasta elävät lujassa ja niin moni painelee hulluna ohi vaikka koirani näyttävät kaikin mahdollisin elkein että tutustutaan. Liekö sitten ulkoiluttajassa vika?

      • leppoisajättiläinen

        En kyllä tien puolta vaihtele jos vastaan joku tulee, sillähän ilmoittasi koiralleen,että nyt on pelottavaa ei uskalleta kohdata.Kävelytiellä pitää mahtua vastaan tulemaan,ja koira hallinnassa pitämään.Muuten ei ole yhteiskuntakelpoinen yksilö.
        Ehei minukaan tarvitse koiran puolesta pelätä, kaipa se jättirotuna pärjäisi.Mutta, itse en ole niitä, jotka antaa koirien selvitellä välejä,ja käydä kiinni muihin koiriin.Vaan huolehdin että omani on hallinnassa, eikä mene agrejen suuhun.Omani on leppoisa tapaus, ja tulee toimeen kaikkien sosiaalisten koirien kanssa, niiden huonosti koulutettujenkin.Selkeästi agressiivisia me ei moikkailla, en ota riskiä, että omalleni tulee jotain,ja että joutusi puolustamaan itseään tai tappeluun jopa.


    • venusssd

      Se että joidenkin koirien kanssa esimerkiksi haukkuminen on ongelma. Se että se on niin turhauttavaa kun joku pyörii huvikseen koiran kanssa siinä ees sun taas tai antaa jäädä koiransa siihen tuijottaa koiraani kun itse yritän saada arkaa koiraani koulutettua.. Niin omaa napaa tujottavien kanssa kulkijoiden takia koiran kanssa joudun jatkuvasti palaamaan alkuun koulutuksessa. Huonona päivänä voin minäkin tulla ärähtää jollekulle.. Se ei ole tapaistani vaan johtuu siitä kuinka stressaavaa lenkillä käynti on ( yhden koiran kanssa, muut kyllä menee nätisti (

      • Jiirtainen

        olisiko sun mahdollista kouluttaa koiraasi jossain muualla kuin yleisillä kulkuväylillä? Kyllä itseänikin ärsyttäiis, jos joutuisin koirani kanssa erityisesti varomaan jonkun koulutustapahtumaa.


    • Pieniähavaintoja

      En nyt kyllä ymmärrä, mikset voinut hieman huomioida tuota toista koirakkoa, ja jatkaa matkaasi hieman pidemmälle ennen täyskäännöstä? Etenkin jos havaitsit toisella olevan ongelmia koiransa hallinnassa, itsekin kokisin tuollaisen poukkoilun kiusanteoksi.
      Itse hidastan tai vaihdan suuntaa vaikkapa silloin kun huomaan toisen koiran olevan tarpeillaan, jotta saa suoritettua homman loppuun ilman häiriötä.
      Mutta joo, eiköhän teille molemmille tullut paha mieli turhasta räyhäämisestä. Jos törmäät häneen toiste, niin tervehdi ja ohita normaalisti.

    • å1960

      Älkääs nyt. Jotkut ne haluaa olla huomion keskipisteenä. Myös keskustelupalstoilla. Toivottavasti nyt edes joku kehuisi..

    • SssssssssNN

      Sanonpa vaan, että itselläni suuren työn takana että koira on hiljaa ja hötkyilemättä ohitustilanteissa, ja jos siihen tulisi joku vetämään ees taas piskinsä kanssa niin saattaisin itsekkin sanoa pahan sanan. Et varmastikkaan ole ainoa, joka kouluttaa koiraansa, joten älä mene tekemään sitä kysymättä muiden kustannuksella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      133
      3397
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1341
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1310
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      67
      1156
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      17
      1094
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1071
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      999
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      986
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      43
      973
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      47
      877
    Aihe