Kissa saa kohtauksia ja ravistelee päätään

Venskubansku

Mikähän meidän kolme vuotiaalla poika kissalla voisi olla... Kissa saa muutamia kertoja päivässä "kohtauksen" ja ravistelee päätään ja nuolee itseään pakonomaisesti. Hännän tyvessä jo pieni karvaton kohta, iho näyttää kumminkin terveeltä eikä rikkonaiselta. Kohtauksen aikana kisu saattaa maukaista ja on hyvin levoton mutta se menee puolessa minuutissa ohi. Muuten kissa on normaali, syö ja leikkii.
Olen tutkinut korvat koska vaikuttaa että niitä kutittaa mutta ei löytynyt mitään.
Onkohan kyseessä allergiaa, joku punkki tms vai henkistä?

11

3486

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kutikutikutikutikuti

      Kokeile varmuudeksi eläinlääkäriltä saatavaa punkkikarkotetta, joka laitetaan niskaan, se hävittää mahdolliset punkit korvista ja turkista. Meillä päin niskaan laitettavaa matolääkettä ja punkkijuttua saa eläinlääkärin tiskiltä, ilman että kissa pitää sinne viedä.

    • siamilainen

      Kuulostaa joko allergialta tai stressioireelta. Kissahan peloissaan/stressatessaan kehittää itselleen rauhoittavaa sijaistoimintaa, kuten vaikka sitä pesemistä tai jopa kehräämistä ollessaan hermostunut. Eli lähtisin sitäkin miettimään, onko tapahtunut jotain mikä kissaa voisi nyt stressata?

      Allergia taas aika usein oireilee juurikin korvissa ja iho-ongelmina. Ensin lähtisin sulkemaan pois terveydellisiä syitä eläinlääkärillä. Allergiankin voi kyllä itsekkin "tutkia" kotona eliminaatiodieetillä.

      • Venskubansku

        Ainekaan näin ihmisen näkökulmasta muuta ei ole tapahtunut kuin yhden perheenjäsenen muutto pois. Oireet alkoivat kyllä paljon myöhemmin muuton jälkeen. Tietysti kissa on herkempi kaikille muutoksille mitä ihminen ei edes huomaa.
        Vehnättömiin raksuihin vaihdettiin pari kk sitten mutta se ei ole ainekaan auttanut. Mitä muita yleisiä allergioita kannattaisi testata? Kala-allergia on käsittääkseni yleinen...
        Apteekista kävin hakemassa korvienpuhdistus ainetta, siitä ei ainekaan haittaa ole.


      • Venskubansku

        Lisään viellä tähän että kissa on "kohtauksen" aikana säikähtäneen näköinen ja korvat luimussa. Sekä säntäilee päättömästi....


    • Venskubansku

      Kissamme ulkoilee valjaissa pihalla eli punkki voisi olla myös mahdollinen...

      • Venskubansku

        Mutta eikös punkin puremasta tule oireita ja turkki on käyty kyllä läpi eikä mitään löydy


    • Venskubansku

      Kissa kyllä viimeksi kesällä oli karkureissullaan ottanut yhteen toisen kissan kanssa. Silloin käytettiin lääkärissä hoitamassa haava kuntoon. Mielestäni tämän jälkeen oireet alkoivat eli voisiko kyseessä olla stressi tästä tapahtumasta? Olen miettinyt Feliway haihduttimen ostamista. Auttaako se tämmöiseen stressiin?

    • siamilainen

      Hmm... Juu kyllä kala-allergia on melko yleinen, samoin nauta ja sikakin saattaa olla. Kana on melko allergisoimaton yleensä.

      Eli kun säntäilykin tulee vielä tähän mukaan, niin kyseessä voi olla myös jokin kipu. Esimerkiksi useilla liian täydet anaalirauhaset vissiin ovat oirehtineet noin. Kissa monesti myös nuolee kipeää aluetta, joten villi veikkaus että jos kyse anaalirauhasista niin on nuollut takapäästään ne karvat pois eikä kyseessä olekkaan allergiaa. Googlettelemalla löytyy esimerkiksi tälläisiä keskusteluja:
      http://www.kissamaailma.net/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1372967752

      Myös hiukan harvinaisempi sairaus Feline Hyperesthesia Syndrome, josta muistaakseni olikin tuossa samassa keskustelussa. Tsemppiä kissan vaivan selvittämiseen!

      • Venskubansku

        Katsoin hyperesthesiasta videoita ja meno näyttää aika samalta. Harmi kun ei löydy suomenkielistä infoa mistään :( ehkäpä alkaa aika olla soittaa lääkäriin...


    • kurjajuttu

      Jos mahollista, videoi kissaa kun sillä kohtaus,ja näytä el.Toivottavasti saatte sieltä apua.Voi olla joku kipustressikin.

    • marika19904

      sillä voi olla epilepsia tai aivokasvain

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      140
      1395
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1205
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      164
      880
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      26
      866
    5. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      154
      762
    6. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      756
    7. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      48
      738
    8. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      54
      733
    9. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      28
      614
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      37
      585
    Aihe