Moi. Olen miettinyt ambulanssi kuskin hommaa. Sellasta kysyisin että mitä kaikkea se vaatii? mitä kouluja on pitänyt käydä ja mitä pitää käydä?
Ambulanssi kuskiksi
10
5448
Vastaukset
- Kabls
Olen hakemassa samalla alalle. Kannattavinta mielestäni on opiskella sairaanhoitajaksi, ja sen jälkeen suuntautua ensihoitoon. Opiskelu kestää 4 vuotta. Joillain paikkakunnilla on myös oma kulutusohjelmansa ensihoitajaksi. Silloin tutkintonimike on ensihoitaja / sairaanhoitaja AMK.
Myös lähihoitajaksi opiskellut voi käsittääkseni toimia ambulanssissa mutta vain perustasolla. Tarkoittaa potilassiirtoja yms. ei akuutteja tehtäviä. Sairaanhoitaja voi tarpeellisten lisäkoulutuksien jälkeen toimia hoitotason tehtävissä eli hälytystehtävissä joissa potilas vaatii mahdollista hoitoa jo kuljetuksen aikana.
Lukaise vaikka tästä hyvää tietoa! :http://www.metropolia.fi/haku/koulutustarjonta-nuoret-sosiaali-ja-terveysala/ensihoito/ - Vierailija1234
Oletkos mitä kouluja? Kun ajattelin, että kannattaako käydä ensin lähihoitaja koulu ja sit siitä koittaa hakea ensihoitaja / sairaanhoitaja AMK? Olen siis jo aikuinen. Mutta työttömänä pitkään ja ajatellut uudestaan koulutusta. ja kiitos vastauksesta.
- Kabls
Itse olen käynyt ammattikoulun, ja ollut töissä siitä saakka. Ikää minulla on 26 vuotta. Itse aion hakea suoraan amk sairaanhoitajaksi. Se siis kestää 4 vuotta, sen jälkeen on useita mahdollisuuksia missä työskennellä. Esim. juurikin hoitotason ambulanssi, eri sairaalaosastot, ensiapu. Tai voihan sitä erikoistua vaikka leikkuriin, eli leikkaussaliin avustajaksi.
Avopuolisoni valmistui vuosi sitten sairaanhoitajaksi, ja anoppi on samalla alalla joten tietoa on suhteellisen hyvin lähellä. Sellaisen kommentin sain että ei kannattaisi heidän mielestä opiskella lähihoitajaksi. Vaikka se lyhyempi koulu onkin, joutuu sitä lisäopiskelemaan kuitenkin jos tahtookin sairaanhoitajan töihin.
Kiva että vastaus kelpasi, koitan itsekkin selvitellä asioita vielä parasta aikaa. Ei muutakun hakupaperit vetämään, ei opiskelu ole koskaan turhaa :) - Vierailija1234
tuosta on apua paljon, kiitos hirveesti. Itsekin olin 26vuotias. vielä sellasta kysyisin, että minkä linjan olet käynyt ammattikoulussa?
- Vierailija1234
tai siis olen 26 vuotias. :D
- opiskelija_eh
Hei,
Ammattikoulussa voi opiskella lähihoitajaksi ja suuntautua ensihoitoon, ja toimia valmistumisen jälkeen perustason ensihoitajana. Rakennemuutosten vuoksi en tarkalleen muista miten pelastajien ja muiden kelpoisuudet toimia ensihoitajina perustasolla menevät. Sairaanhoitaja ei voi perustutkinnossaan varsinaisesti erikoistua ensihoitoon. Sh-tutkinto kestää 3,5vuotta jos sen suorittaa suunnitelmien mukaan. Jos mielit toimia hoitotason ensihoitajana, tulee sinun opiskella ammattikorkeakoulussa ensihoitajan koulutusohjelmassa (4v), josta saa valmistuessaan sairaanhoitajan sekä ensihoitajan paperit. Hoitotason ensihoitajana on myös mahdollista työskennellä jos pääsee sairaanhoitajaksi valmistumisen jälkeen lisäopintoihin ja suorittaa ne hyväksytysti (en muista vaatiko kuinka paljon työkokemusta perustasosta ennen kuin voi päästä hoitotason opintoihin sh-koulutuksella). En tiedä onko missään amk:ssa ensihoidon koulutuksessa siten, että ensin opiskeltaisiin sairaanhoitajan opinnot. Käytännössä ensihoidon kurssit tai ensihoidon näkökulma pyörii koko koulutuksen ajan; voi olla koulukohtaisia eroja. sh-tutkinnolla voi käsittääkseni toimia perustason ensihoitajana, jos läpäisee sairaanhoitopiirin tentin.
Tilastollisesti ammatikorkeean on melko vaikea päästä opiskelemaan ensihoitajaksi(yksi tilastollisesti vaikeimmista), mutta huomioiden mm työllisyysnäkymät, se on hyvä vaihtoehto koulutusohjelmaksi, jos kiinnostusta riittää ja ainahan kannattaa hakea. Hoitotaso vaatii aika paljon osaamista ja tietoa, mutta tekevä ja lukeva oppii. - Kabls
Kiitoksia opiskelija_eh! Paikkakunnallani ei ole mahdollista opiskella suoraan ammattikorkeassa ensihoitajaksi, joten täytyy kokeilla ensin josko pääsisi opiskelemaan sairaanhoitajaksi ja sitten haaveilla lisäopintoja.
Vierailija1234, olen käynyt autoalan ammattikoulussa ja työskennellyt siitä saakka mekaanikkona. Armeijassa olin 9kk lääkintämies josta kiinnostus tälle alalle alkoi 6v sitten :)
- Vierailija1234
okei. kiitos vastauksesta. :)
- nähtyjakoettu
Mieti nyt vielä kerran ... mihin ryhdyt.
Arvostus on ainakin eteläpohjanmaalla aika nollassa työnantajan puolelta. - Anonyymi
Viedä ihmisiä mielisairaalaan ketkä kuulevat ääniä tärykalvon alla olevalla kuulokojeella(pieni äänilaite) OVH. 260€
+ ihmisten pelastamista oikeasti!
Terveisin Alaan perehtynyt!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."382091Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.1701858- 1151289
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711130- 91885
Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli71845Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki43826Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.77805Ja tääkin vielä...
Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/1347931763- 54681