Lars Levi Laestadius

Lestadius

Lars Levi (Lauri Leevi) Laestadius (Læstadius) (10. tammikuuta 1800 Arjeplog, Ruotsi – 21. helmikuuta 1861 Pajala, Ruotsi) oli ruotsinsaamelainen pappi, jonka mukaan on nimetty evankelis-luterilaisen kirkon herätysliike lestadiolaisuus. Hän valmistui ylioppilaaksi vuonna 1819 ja papiksi 1825.

Papin työn lisäksi Laestadius oli kasvitieteilijä ja saamelaisen muinaisuskon tutkija. Hänestä tuli Ranskan Kunnialegioonan ritari.

Perhe- ja sukutausta

Lars Levi Laestadiuksen isä Karl Laestadius (1746-1832) työskenteli työnjohtajana Nasafjällin kaivoksella Västerbottenin läänissä Pohjois-Ruotsissa. Karl Laestadius oli Arjeplogin kirkkoherran Johan Laestadiuksen poika. Myös Karlin isoisä ja tämän isä olivat Arjeplogin kirkkoherroja, ja molempien nimi oli Johan Laestadius. Suvun kantaisä Johan Nilsson (1615–1697) oli kotoisin Ångermanlannin Ytterlännesin pitäjän Lästan kylästä. Laestadius on latinankielinen muunnos mainitun kylän nimestä. Hänen veljensä Petrus Laestadius (1802–1844) toimi pappina Ruotsin Lapissa.

Isä Karl Laestadius solmi ensimmäisen avioliiton vuonna 1774 tukholmalaissyntyisen Brita Ljungin (1746–1798) kanssa. Avioliitossa syntyi kolme lasta, Karl Erik (1774–1817), Johan (1777–1828) ja Elsa Catharina (1779–1779). Toisen avioliiton Karl solmi leskeksi jääneen Anna Magdalena Hanssonin kanssa vuonna 1799. Pariskunta muutti Ruotsin Lappiiin Jäckvikiin, jossa he viljelivät valtion tilaa Hornavan-järven rannalla. Ensimmäinen tästä avioliitosta 10. tammikuuta 1800 syntynyt lapsi kastettiin Lars Leviksi. Toinen lapsi syntyi 9. helmikuuta 1802 ja sai nimen Petrus.
Laestadius on kirjailija Lars Levi Laestadiuksen isoisän isä.

Lapsuus ja nuoruus

Laestadiuksella oli myös saamelaiset sukujuuret. Anna Magdalena kuuli kahdessa uninäyssä nimet Lars ja Levi. Näin hänen poikansa sai hätäkasteessa nimekseen Lars Levi Laestadius.

Laestadius opiskeli lukion Härnösandissa veljensä Petruksen kanssa. He myös suorittivat yhdessä yliopiston Uppsalassa. Lupaavan kasvitieteilijän uran sijaan Laestadius ryhtyi papiksi, kun kasvitieteilijöiden suosija kauppaneuvos Casström häntä siihen kehotti. Auttaakseen Laestadiusta urallaan eteenpäin Casström lupasi suositella häntä ystävälleen, Härnösandin piispa E. A. Almqvistille. Pappistutkinnon suoritettua Laestadius vihittiin papiksi samaan aikaan veljensä Petruksen kanssa 20. helmikuuta 1825 Härnösandissa.

---jatkuu---

10

1254

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lestadius

      Papin virkaan

      Laestadius määrättiin heti pappisvihkimyksen jälkeen synnyinpitäjänsä Arjeplogin varapastoriksi sekä samanaikaisesti lappalaisten lähetyssaarnaajaksi. Lupaa kysymättä piispa Ahlqvist laittoi Laestadiuksen nimissä hakemuksen avoinna olevaan Kaaresuvannon kirkkoherran virkaan. Myöhemmin piispa pyysi luvan Laestadiukselta, että hän "ei tekisi omaa piispaansa valehtelijaksi". Laestadius ei voinut kieltäytyä ja hänet nimitettiin Kaaresuvannon kirkkoherraksi 18. toukokuuta 1825. Vasta 26-vuotias Laestadius aloitti kirkkoherran viranhoidon toukokuun 1. päivänä vuonna 1826. Seurakunta oli Ruotsin pohjoisin ja kartasta katsottuna hän oli "Ruotsin ylimmäinen pappi" kuten häntä leikillisesti on kutsuttu. Seurakuntalaisten määrä oli pieni ja seutu harvaanasuttua. Maisemat olivat karuja ja talvet kylmiä. Lisäksi Kaaresuvanto oli suomenkielistä aluetta, kun taas Laestadius puhui ruotsia ja äidinkieltänsä luulajansaamea. Oman haasteensa toi myös se, että seurakuntalaiset eivät olleet tulleet keskustelemaan papin kanssa hengellisistä asioista vuosikausiin. Työskennellen sinnikkäästi hän oppi kuitenkin muutamassa vuodessa suomen kielen. Laestadiuksen saarnatyyli oli alusta alkaen hyvin väkevää ja hänen käyttämänsä kielikuvat rikkaita. Hän haki vertauksia Lapin luonnosta, kansasta ja uskomuksista. Jumalasta Laestadius käytti mm. nimityksiä "taivaallinen vanhin" ja "viinimäen isäntä", kun taas paholainen oli esim. "hirmuinen susi" ja "tämän maailman lasimestari". Ilmeisesti vaikea isäsuhde oli syy siihen, että hän vierasti "Taivaan Isä" -nimityksen käyttöä. Hänen jumalkuvassaan oli feminiinisiä piirteitä, Jumalalla oli esimerkiksi rinnat.

      Hengellinen herääminen

      Vuonna 1842 Laestadius sairastui vakavasti. Hän pelkäsi kuolevansa, mutta oli varma, ettei elämällään olisi ansainnut muuta kuin helvetin tuskat. Hänen mieltään rupesi painamaan suunnaton syntitaakka, joka oli alkanut karttua jo aivan lapsuudesta ja nuoruudesta alkaen. Laestadius parantui taudistaan, mutta synnin taakka oli edelleen hänen edessään. Laestadiuksen poika Levi kuoli tuhkarokkoon 4-vuotiaana, tämä tapaus sai Laestadiuksen miettimään kuolemaa entistä syvemmin. Tuolloin hänellä oli ollut kaksi lasta, mutta kaikkiaan lapsia syntyi peräti 15.

      Hengellisestä murroksestaan Laestadius on kertonut lehdessään Huutavan ääni Korvessa (Ens Ropandes röst i öknen). Työmatkallaan Åseleen 1844 Laestadiuksen elämässä tapahtui käänne. Noran pastori Per Brandellin herrnhutilais-uusevankeliseen herätyspiiriin kuuluva Milla Clemensdotter -niminen lappalaisnainen tuli keskustelemaan hänen kanssaan ja kertoi omasta uskostaan. Keskustelun merkitys Laestadiukselle oli suuri. Hän sai siinä omien sanojensa mukaan tuntea taivaallisen ilon esimakua:

      »Tällä tytöllä oli armonjärjestyksessä kokemuksia, joita en koskaan ennen ollut kuullut. Hän oli vaeltanut pitkiä matkoja etsiessään valkeutta pimeydessä. Vaeltaessaan hän oli lopulta tullut Noraan pastori Brandellin luo, ja kun tyttö avasi hänelle sydämensä, niin Brandell vapautti hänet epäilyksistä. Tyttö tuli hänen välityksellään elävään uskoon. Ja minä ajattelin tässä on nyt yksi Maria, joka istuu Jeesuksen jalkain juuressa. Ja nyt vasta, ajattelin minä, nyt näen tien, joka vie elämään; se on ollut kätkettynä, kunnes sain puhua Marian kanssa. Hänen yksinkertaiset kertomukset kokemuksistansa ja vaelluksistansa teki niin syvän vaikutuksen sydämeeni, että minullekin valkeni: minä sain sinä iltana, jonka vietin Marian seurassa, tuntea taivaallisen ilon esimakua. Mutta Åselen papit eivät tunteneet Marian sydäntä, ja Maria tunsi myöskin, etteivät he olleet tästä lammashuoneesta. Olen muistava köyhää Mariaa niin kauan kuin elän, ja toivon kohtaavani hänet kirkkaammassa maailmassa toisella puolen hautaa.» (Laestadius 1852)

      ---jatkuu---

      • Lestadius

        Herätysliikkeen synty ja laajeneminen

        Åselen tapahtumien jälkeen Laestadiuksen saarnat saivat uuden värin ja voiman. Hänen puheensa herättivät ihmisissä monenlaisia tunteita ja kirkkoon alkoi tulla uteliaita kuulijoita. Keväällä 1846 alkoivat hänen kuulijansa osoittaa hengellisen heräämisen merkkejä. Herätysliike rupesi leviämään yli valtakuntien rajojen. Nyt lestadiolaisuuden eri haarat muodostavat merkittävän herätysliikkeen evankelis-luterilaisen kirkon sisällä. Lestadiolaisuus on levinnyt myös muun muassa Pohjois-Amerikkaan, Norjaan, Saksaan, Ruotsiin ja Venäjälle.
        Vastustus voimistuu

        Kapakanpitäjien taloudelliset tappiot laittoivat heidät kantelemaan Laestadiuksesta viranomaisille. Kun Laestadius puhui Pajalan kapakkavaltiosta, syntyi kanteluiden sarja. Kanteluista huolimatta Laestadius säilytti virkansa. Hänestä kirjoitettiin loukkaavia kirjoituksia Norbottens Posteniin, eikä hänen vastineitaan julkaistu lehdessä. Hän perusti oman lehden, jossa saattoi itse puolustautua vastustajia vastaan. Lehden nimeksi tuli Johannes Kastajaan viitaten: "Huutavan ääni korvessa". Lehti ilmestyi kerran kuussa, noin 16-sivuisena.

        Vuonna 1852 tapahtui ns. Koutokeinon tragedia. Norjan Koutokeinoon syntyi tuolloin hurmoksellista liikehdintää. Kylässä asuvat saamelaiset lukivat Laestadiuksen saarnakarttoja ja tulkitsivat niitä omin päin, sillä kylässä ei ollut pappia. Raamattu jäi syrjään ja väkivalta tuli sallituksi "perkeleen omia vastaan". Myös tiedetään kautokeinolaisten saaneen käsiin Lutherin kirkkopostillan, jossa eräässä saarnassa Luther sanoo "Minä olen Kristus", josta kautokeinolaiset keksivät olevansa "kristuksia" ja siten oleva oikeutettuja tuomitsemaan ihmisiä helvettiin. Myös samaan aikaan tapahtuneet ankarat takaiskut ainoaa elinkeinoa poronhoitoa vastaan lisäsivät turhautuneisuutta. Piispa Juell vieritti syyn tapahtuneesta Laestadiukselle, mutta kuningas antoi vapauttavan lausunnon.


      • Lestadius
        Lestadius kirjoitti:

        Herätysliikkeen synty ja laajeneminen

        Åselen tapahtumien jälkeen Laestadiuksen saarnat saivat uuden värin ja voiman. Hänen puheensa herättivät ihmisissä monenlaisia tunteita ja kirkkoon alkoi tulla uteliaita kuulijoita. Keväällä 1846 alkoivat hänen kuulijansa osoittaa hengellisen heräämisen merkkejä. Herätysliike rupesi leviämään yli valtakuntien rajojen. Nyt lestadiolaisuuden eri haarat muodostavat merkittävän herätysliikkeen evankelis-luterilaisen kirkon sisällä. Lestadiolaisuus on levinnyt myös muun muassa Pohjois-Amerikkaan, Norjaan, Saksaan, Ruotsiin ja Venäjälle.
        Vastustus voimistuu

        Kapakanpitäjien taloudelliset tappiot laittoivat heidät kantelemaan Laestadiuksesta viranomaisille. Kun Laestadius puhui Pajalan kapakkavaltiosta, syntyi kanteluiden sarja. Kanteluista huolimatta Laestadius säilytti virkansa. Hänestä kirjoitettiin loukkaavia kirjoituksia Norbottens Posteniin, eikä hänen vastineitaan julkaistu lehdessä. Hän perusti oman lehden, jossa saattoi itse puolustautua vastustajia vastaan. Lehden nimeksi tuli Johannes Kastajaan viitaten: "Huutavan ääni korvessa". Lehti ilmestyi kerran kuussa, noin 16-sivuisena.

        Vuonna 1852 tapahtui ns. Koutokeinon tragedia. Norjan Koutokeinoon syntyi tuolloin hurmoksellista liikehdintää. Kylässä asuvat saamelaiset lukivat Laestadiuksen saarnakarttoja ja tulkitsivat niitä omin päin, sillä kylässä ei ollut pappia. Raamattu jäi syrjään ja väkivalta tuli sallituksi "perkeleen omia vastaan". Myös tiedetään kautokeinolaisten saaneen käsiin Lutherin kirkkopostillan, jossa eräässä saarnassa Luther sanoo "Minä olen Kristus", josta kautokeinolaiset keksivät olevansa "kristuksia" ja siten oleva oikeutettuja tuomitsemaan ihmisiä helvettiin. Myös samaan aikaan tapahtuneet ankarat takaiskut ainoaa elinkeinoa poronhoitoa vastaan lisäsivät turhautuneisuutta. Piispa Juell vieritti syyn tapahtuneesta Laestadiukselle, mutta kuningas antoi vapauttavan lausunnon.

        Kasvitieteilijänä

        Laestadius harrasti luonnon tutkimista jo lukioaikoina. Hän kiersi reppu selässä pitkin Lapin maita Norjaa myöten keräten harvinaisia kasveja. Hän myi niitä kasvitieteilijöille ja ansaitsi näin varoja opiskeluaan varten. Kouluaikoinaan hän solmi tuttavuuksia Uppsalan kasvitieteilijöihin. Hänen ensimmäinen luonnontieteellinen julkaisunsa oli "Lapin yleisistä viljelymahdollisuuksista ja eduista". Nuoruusvuosinaan hän jopa haaveili ryhtymisestä päätoimisesti luonnontieteilijäksi. Katkelma omaelämäkerrasta kertoo hänen haaveestaan: "- - sekä tulla kasvitieteen avulla tunnetuksi ja kasvitieteen harjoittajana korjatuksi iankaikkisiin majoihin". Vuonna 1841 hän sai Ranskan kunnialegioonan ritarimerkin, lähinnä ansioistaan ranskalaisten tutkijoiden oppaana Lapissa, mutta oli arvostettu myös tutkimuksistaan ja pääsi jäseneksi sekä Uppsalan tiedeakatemiaan että Edinburghin kasvitieteelliseen seuraan.

        Hän kuvitti Tiedeakatemian julkaisemaa teosta "Svensk botanik", ja hänen taitavia piirustuksiaan näkee vieläkin useassa kasvitieteellisessä kirjassa. Laestadiuksen mukaan nimettyjä kasveja ovat Papaver radicatum ssp. laestadianum (tromssantunturiunikko), Epilobium laestadii (turjanhorsma) sekä Salix laestadiana -paju ja Carex laestadii -sara. Laestadiuksen omaan kasvikokoelmaan sisältyi noin 6 500 kasvia. Nimenantajana eli auktorina hän on lukuisille kasvilajeille. Auktorilyhenteenä on tällöin Laest. tai (Lest.)

        Laestadius opiskeli Uppsalan yliopistossa kasvitiedettä ja teologiaa, mutta päätyi papiksi. Kasvitieteestä tuli harrastus, ja hänen erikoisalaansa olivat pajut. Taitavana piirtäjänä hän myös kuvitti kasvitieteellisiä kirjoja.

        Laestadius keräsi kasveja itse ja keruutti niitä herätyskokouksien yhteydessä kylän pojilla, jotka hän lähetti etsimään näytteitä. Jyväskylän yliopistosta on löytynyt osa hänen kokoelmaansa, joka julkistettiin keväällä 2011. Kokoelman lahjoitti aikoinaan Jyväskylän seminaarille piirilääkäri Carl Erik Soldan, joka oli Laestadiuksen ystäviä. Kokoelma löytyi jo vuonna 1960, jolloin lehtori Eero Juhani Valovirta järjesti ja luetteloi kokoelman.

        Professori Juha Pentikäinen on kirjoittamassa Laestadiuksen elämäkertaa, joka ilmestyi nimellä Yksi mies, seitsemän elämää (Kirjapaja 2011).

        --- jatkuu ---


      • Lestadius
        Lestadius kirjoitti:

        Kasvitieteilijänä

        Laestadius harrasti luonnon tutkimista jo lukioaikoina. Hän kiersi reppu selässä pitkin Lapin maita Norjaa myöten keräten harvinaisia kasveja. Hän myi niitä kasvitieteilijöille ja ansaitsi näin varoja opiskeluaan varten. Kouluaikoinaan hän solmi tuttavuuksia Uppsalan kasvitieteilijöihin. Hänen ensimmäinen luonnontieteellinen julkaisunsa oli "Lapin yleisistä viljelymahdollisuuksista ja eduista". Nuoruusvuosinaan hän jopa haaveili ryhtymisestä päätoimisesti luonnontieteilijäksi. Katkelma omaelämäkerrasta kertoo hänen haaveestaan: "- - sekä tulla kasvitieteen avulla tunnetuksi ja kasvitieteen harjoittajana korjatuksi iankaikkisiin majoihin". Vuonna 1841 hän sai Ranskan kunnialegioonan ritarimerkin, lähinnä ansioistaan ranskalaisten tutkijoiden oppaana Lapissa, mutta oli arvostettu myös tutkimuksistaan ja pääsi jäseneksi sekä Uppsalan tiedeakatemiaan että Edinburghin kasvitieteelliseen seuraan.

        Hän kuvitti Tiedeakatemian julkaisemaa teosta "Svensk botanik", ja hänen taitavia piirustuksiaan näkee vieläkin useassa kasvitieteellisessä kirjassa. Laestadiuksen mukaan nimettyjä kasveja ovat Papaver radicatum ssp. laestadianum (tromssantunturiunikko), Epilobium laestadii (turjanhorsma) sekä Salix laestadiana -paju ja Carex laestadii -sara. Laestadiuksen omaan kasvikokoelmaan sisältyi noin 6 500 kasvia. Nimenantajana eli auktorina hän on lukuisille kasvilajeille. Auktorilyhenteenä on tällöin Laest. tai (Lest.)

        Laestadius opiskeli Uppsalan yliopistossa kasvitiedettä ja teologiaa, mutta päätyi papiksi. Kasvitieteestä tuli harrastus, ja hänen erikoisalaansa olivat pajut. Taitavana piirtäjänä hän myös kuvitti kasvitieteellisiä kirjoja.

        Laestadius keräsi kasveja itse ja keruutti niitä herätyskokouksien yhteydessä kylän pojilla, jotka hän lähetti etsimään näytteitä. Jyväskylän yliopistosta on löytynyt osa hänen kokoelmaansa, joka julkistettiin keväällä 2011. Kokoelman lahjoitti aikoinaan Jyväskylän seminaarille piirilääkäri Carl Erik Soldan, joka oli Laestadiuksen ystäviä. Kokoelma löytyi jo vuonna 1960, jolloin lehtori Eero Juhani Valovirta järjesti ja luetteloi kokoelman.

        Professori Juha Pentikäinen on kirjoittamassa Laestadiuksen elämäkertaa, joka ilmestyi nimellä Yksi mies, seitsemän elämää (Kirjapaja 2011).

        --- jatkuu ---

        Saamelaisten uskomusten tutkijana

        Lars Levi Laestadius oli ennen hengellistä heräystään ranskalaisten tutkijoiden oppaana ja kasvitieteellisenä asiantuntijana Ruotsin ja Norjan Lapissa 1830-luvun lopulla. Tutkimusretkikunnan johtajat pyysivät Laestadiukselta tutkielman saamelaisten uskomuksista, ja Laestadius suostui siihen. Tutkielma valmistui vuonna 1845. Laestadius lähetti ruotsinkielisen tutkielman osina Ranskaan, mutta helmikuun vallankumouksen ja uuden hallitsijan takia teosta ei painettu, eikä ole varmaa, ehdittiinkö sitä edes kääntää ranskaksi. Laestadius sai kuitenkin mainetta saamelaisten uskomusten tuntijana.

        Laestadiuksen tutkielma oli ollut unohduksissa melkein sata vuotta, kun osa siitä löydettiin ranskalaisesta kirjastosta vuonna 1933 ja loppuosa vuonna 1946 Yalen yliopiston kokoelmista. Käsikirjoitus julkaistiin alkuperäiskielellä lyhennettynä nimellä Fragmenter i lappska mythologien vuonna 1959. Koko teos ilmestyi ruotsiksi 1997. Suomeksi käsikirjoituksen käänsi ja julkaisi Nilla Outakoski 1994.

        Tutkielma käsittelee saamelaisten jumalia, uhrimenoja ja ennustuksia, ja lisäksi siinä on joitakin saamelaissatuja ja -taruja. Teoksessaan Laestadius myös kommentoi muiden saamelaistutkijoiden kirjoituksia. Käsikirjoituksen suomentajan Nilla Outakosken mukaan Laestadius oli kansanuskomusten tutkijana vuosikymmeniä aikaansa edellä. Laestadiuksen tutkijatausta näkyy myös hänen saarnoissaan, sillä hän käytti paljon saamelaisten uskomuksiin liittyviä vertauksia. Laestadius puhuu esimerkiksi jatunin eli jättiläisen hurtista.

        Viimeiset hetket

        Viimeisessä kirjeessä Laestadius kuvailee oloaan: "Tässä minä makaan tuskien vuoteella odotellen, että kuoleman enkeli pian kirvoittaisi minut. Ja rakkaan veljeni, joka jää vielä minun jälkeeni eloon, ei pitäisi jättää rukoilematta esirukouksia minun puolestani, sillä minun uskoni on usein heikko ja toivo usein kaukana. Kuitenkin minä uskon, että suuri Sovittaja ja orjantappuroilla kruunattu kuningas ei ole hylkäävä minua".

        Juhani Raattamaan käydessä viimeistä kertaa hän lausui omista opetuksistaan: "En ole opetuksistani löytänyt Raamatun vastaista, niitä en voi muuttaa. Vaan kyllä itseni tunnen suureksi syntiseksi, vaikka olenkin uskossa". Laestadius kiitti Jumalaa onnellisesta avioliitosta ja he siunasivat toisiaan Jeesuksen nimessä ja veressä. Kolme päivää ennen kuolemaa Laestadius hyvästeli perheensä ja pyysi vaimoltaan kärsimättömyyttään anteeksi. Sen jälkeen hän ei enää pystynyt puhumaan.

        Laestadiuksen tytär Sofia kirjoittaa viimeisistä hetkistä: "Tyytyväisenä hän siinä makasi kaiken sen ajan katsellen ympärillä seisovia hymyhuulin iloisena ja onnellisena. Hän olisi halunnut ääneen puhua läsnä oleville, mutta ei ollut siihen voimaa. Loppuhetkensä oli keveä. Ainoastaan muutamia kertoja puhalsi hän syvempään henkeänsä ja niin siirtyi kuolematon osa tästä kuolevaisuudesta kuoleman portin sisäpuolelle".

        Hautajaisiin tuli ihmisiä yhdeksästä pitäjästä, kolmesta valtakunnasta ja neljästä eri kielikunnasta jättämään viimeisiä jäähyväisiä. Hautaansiunauksen toimitti Laestadiuksen vävy Pehr Stenborg.


      • Kun_nyt_olemme
        Lestadius kirjoitti:

        Saamelaisten uskomusten tutkijana

        Lars Levi Laestadius oli ennen hengellistä heräystään ranskalaisten tutkijoiden oppaana ja kasvitieteellisenä asiantuntijana Ruotsin ja Norjan Lapissa 1830-luvun lopulla. Tutkimusretkikunnan johtajat pyysivät Laestadiukselta tutkielman saamelaisten uskomuksista, ja Laestadius suostui siihen. Tutkielma valmistui vuonna 1845. Laestadius lähetti ruotsinkielisen tutkielman osina Ranskaan, mutta helmikuun vallankumouksen ja uuden hallitsijan takia teosta ei painettu, eikä ole varmaa, ehdittiinkö sitä edes kääntää ranskaksi. Laestadius sai kuitenkin mainetta saamelaisten uskomusten tuntijana.

        Laestadiuksen tutkielma oli ollut unohduksissa melkein sata vuotta, kun osa siitä löydettiin ranskalaisesta kirjastosta vuonna 1933 ja loppuosa vuonna 1946 Yalen yliopiston kokoelmista. Käsikirjoitus julkaistiin alkuperäiskielellä lyhennettynä nimellä Fragmenter i lappska mythologien vuonna 1959. Koko teos ilmestyi ruotsiksi 1997. Suomeksi käsikirjoituksen käänsi ja julkaisi Nilla Outakoski 1994.

        Tutkielma käsittelee saamelaisten jumalia, uhrimenoja ja ennustuksia, ja lisäksi siinä on joitakin saamelaissatuja ja -taruja. Teoksessaan Laestadius myös kommentoi muiden saamelaistutkijoiden kirjoituksia. Käsikirjoituksen suomentajan Nilla Outakosken mukaan Laestadius oli kansanuskomusten tutkijana vuosikymmeniä aikaansa edellä. Laestadiuksen tutkijatausta näkyy myös hänen saarnoissaan, sillä hän käytti paljon saamelaisten uskomuksiin liittyviä vertauksia. Laestadius puhuu esimerkiksi jatunin eli jättiläisen hurtista.

        Viimeiset hetket

        Viimeisessä kirjeessä Laestadius kuvailee oloaan: "Tässä minä makaan tuskien vuoteella odotellen, että kuoleman enkeli pian kirvoittaisi minut. Ja rakkaan veljeni, joka jää vielä minun jälkeeni eloon, ei pitäisi jättää rukoilematta esirukouksia minun puolestani, sillä minun uskoni on usein heikko ja toivo usein kaukana. Kuitenkin minä uskon, että suuri Sovittaja ja orjantappuroilla kruunattu kuningas ei ole hylkäävä minua".

        Juhani Raattamaan käydessä viimeistä kertaa hän lausui omista opetuksistaan: "En ole opetuksistani löytänyt Raamatun vastaista, niitä en voi muuttaa. Vaan kyllä itseni tunnen suureksi syntiseksi, vaikka olenkin uskossa". Laestadius kiitti Jumalaa onnellisesta avioliitosta ja he siunasivat toisiaan Jeesuksen nimessä ja veressä. Kolme päivää ennen kuolemaa Laestadius hyvästeli perheensä ja pyysi vaimoltaan kärsimättömyyttään anteeksi. Sen jälkeen hän ei enää pystynyt puhumaan.

        Laestadiuksen tytär Sofia kirjoittaa viimeisistä hetkistä: "Tyytyväisenä hän siinä makasi kaiken sen ajan katsellen ympärillä seisovia hymyhuulin iloisena ja onnellisena. Hän olisi halunnut ääneen puhua läsnä oleville, mutta ei ollut siihen voimaa. Loppuhetkensä oli keveä. Ainoastaan muutamia kertoja puhalsi hän syvempään henkeänsä ja niin siirtyi kuolematon osa tästä kuolevaisuudesta kuoleman portin sisäpuolelle".

        Hautajaisiin tuli ihmisiä yhdeksästä pitäjästä, kolmesta valtakunnasta ja neljästä eri kielikunnasta jättämään viimeisiä jäähyväisiä. Hautaansiunauksen toimitti Laestadiuksen vävy Pehr Stenborg.

        kuulleet tämän historiallisen katsauksen, on melperin aika astua remmiin ja pilkata Lestadiusta.


      • Eihän_hänen
        Kun_nyt_olemme kirjoitti:

        kuulleet tämän historiallisen katsauksen, on melperin aika astua remmiin ja pilkata Lestadiusta.

        tarvitse vaivautua, koska me kaikki, jotka olemme tänään tiistaina palstaa seuranneet, muistamme ulkoa, mitä hän on sanonut. Siis sitä samaa kuin jo yli kymmenen vuoden ajan. Kas tässä:

        ---
        silkkaa vl-PASKAA!
        ---
        Vanhoillislestadiolaisuus = SAATANALLISTA talostelua!

        Siellä jyräävät VAIN Raamatun vastaiset VALHEOPIT. Ellet alistu niiden alle, sinä olet muille vanhoillislestadiolaisille pelkkää HALPAA PASKAA.

        Silloin ei merkitse mitään lapsi-vanhempi -suhde eikä mikään muukaan. Jos lapsi hylkää saatanalliset Raamatun vastaiset vl-VALHEOPIT, niin vl-vanhemmille ei tuota tuskaa hylätä tuo lapsi.

        Normaalien ihmisten kohdalla tuo ei tulisi kysymykseen kuuna kullanvalkeana. Mutta vanhoillislestadiolaisten ohjenuorana onkin SAATANALLINEN:

        VAIN ME!
        ---
        "Sinä kurja epäuskoinen!"
        ---
        Vl-mallinukke LL
        = vanhoillislestadiolaisten uusi esikuva ja mallinukke.

        Uskooko LL myös saatanan ja SRK:n yhteisiin oppeihin, jotka muodostavat vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen viralliset opit? Pahaa pelkään.
        ---
        Todella surullinen hahmo tämä L. Hän on selkeästi ollut etsijä, joka lopulta päätynyt harhaopin pauloihin. Tulee paha olo, ihminen antaa uskonnon noin kovasti rajoittaa itseään.
        ---
        Tätä_en_ymmärrä
        Mutta miksi pakenee järki päästä ja uskoo säälittävään vl-PASKAAN?
        ---

        Viimeistä piirtoa myöten vanhoillislestadiolaista hengellistä VALHETTA ja PASKAA:

        TÖRKEIMPIÄ VL-VALHEOPPEJA

        - Törkeää omavanhurskautta ja muiden uskovaisten vähättelyä. Tähän Raamattu ei anna mitään pohjaa.

        Vl-valheoppi.
        - Täyttä harhaa, jota Raamattu ei tue millään muotoa.
        Vl-valheoppi.

        - Täysin hihasta vetäisty harhaoppi.
        Vl-valheoppi.
        - Jyrkässä ristiriidassa Jeesuksen opetuksen kanssa.
        Vl-valheoppi.
        ---
        Vl-herätysliikkeen oppi:

        VAIN ME (= vanhoillislestadiolaiset) pelastumme. Kaikki muut uskovaiset ja uskomattomat menevät helvettiin.
        ---
        Vl-herätysliikkeen oppi:

        VAIN MEIDÄN pahemmalle kuin KISSANPASKALLE haisevien norttikäsien kautta voidaan saada synnit anteeksi ja sielu voi pelastua.
        ---
        Haluatko_sinäkin

        Saatana kutsuu kaikkia vanhoillislestadiolaiseksi!
        ---
        LL kulkee saatanan ja SRK:n jalanjäljissä.
        ---
        On totta, että palstalla riehuvat lähinnä vl-sukurutsan seurauksena syntyneet tyypit. :((
        ---
        Tämä_on_syy

        Saatana ei hevillä luovu joukosta, joka on kutsunut sen johtajakseen = vanhoillislestadiolainen herätysliike.
        ---
        Vanhoillislestadiolaisuutta kirkastaa paha henki = saatanan henki.
        ---
        Sääliksi käy LL:n oppilaita.
        ---
        Toivottavasti LL ei opeta oppilailleen vl-PASKAA!
        ---
        Saatanan vahva ote vanhoillislestadiolaisuudesta.
        ---
        Miksi tätä ällöttävää vanhoillislestadiolaisia valheita ylistävää tarinaa kopioidaan palstalle lukuisia kertoja?

        Onko tämä syy:

        Vanhoillislestadiolaisia raiskaustarinoita on pilvin pimein. Tällä yhdellä vl-valheiden ylistyksellä yritetään häivyttää ne.
        ---
        Saatana kaunistaa opeillaan vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen.
        ---
        Tämä_ei_saa_jatkua

        Kyllä vielä raukeaa tuokin onnen taika, kun LL huomaa, että nämä opit ovat ahdasmielisten ihmisten suunnittelemaa vl-PASKAA!

        Ei vaikuta jumalan voima vl-porukoissa. Se on kauhea valerauha, joka lopulta iskee ihmiset turmioon! Jeesus sanoi: "maailmassa teillä on ahdistus."

        Toivottavasti LL ymmärtää pitää vl-lahkon opit poissa opetuksestaan, eikä syötä oppilailleen paksua pajunköyttä, haisevaa vl-SAASTAA!
        ---


      • Sinulta_unoh-
        Eihän_hänen kirjoitti:

        tarvitse vaivautua, koska me kaikki, jotka olemme tänään tiistaina palstaa seuranneet, muistamme ulkoa, mitä hän on sanonut. Siis sitä samaa kuin jo yli kymmenen vuoden ajan. Kas tässä:

        ---
        silkkaa vl-PASKAA!
        ---
        Vanhoillislestadiolaisuus = SAATANALLISTA talostelua!

        Siellä jyräävät VAIN Raamatun vastaiset VALHEOPIT. Ellet alistu niiden alle, sinä olet muille vanhoillislestadiolaisille pelkkää HALPAA PASKAA.

        Silloin ei merkitse mitään lapsi-vanhempi -suhde eikä mikään muukaan. Jos lapsi hylkää saatanalliset Raamatun vastaiset vl-VALHEOPIT, niin vl-vanhemmille ei tuota tuskaa hylätä tuo lapsi.

        Normaalien ihmisten kohdalla tuo ei tulisi kysymykseen kuuna kullanvalkeana. Mutta vanhoillislestadiolaisten ohjenuorana onkin SAATANALLINEN:

        VAIN ME!
        ---
        "Sinä kurja epäuskoinen!"
        ---
        Vl-mallinukke LL
        = vanhoillislestadiolaisten uusi esikuva ja mallinukke.

        Uskooko LL myös saatanan ja SRK:n yhteisiin oppeihin, jotka muodostavat vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen viralliset opit? Pahaa pelkään.
        ---
        Todella surullinen hahmo tämä L. Hän on selkeästi ollut etsijä, joka lopulta päätynyt harhaopin pauloihin. Tulee paha olo, ihminen antaa uskonnon noin kovasti rajoittaa itseään.
        ---
        Tätä_en_ymmärrä
        Mutta miksi pakenee järki päästä ja uskoo säälittävään vl-PASKAAN?
        ---

        Viimeistä piirtoa myöten vanhoillislestadiolaista hengellistä VALHETTA ja PASKAA:

        TÖRKEIMPIÄ VL-VALHEOPPEJA

        - Törkeää omavanhurskautta ja muiden uskovaisten vähättelyä. Tähän Raamattu ei anna mitään pohjaa.

        Vl-valheoppi.
        - Täyttä harhaa, jota Raamattu ei tue millään muotoa.
        Vl-valheoppi.

        - Täysin hihasta vetäisty harhaoppi.
        Vl-valheoppi.
        - Jyrkässä ristiriidassa Jeesuksen opetuksen kanssa.
        Vl-valheoppi.
        ---
        Vl-herätysliikkeen oppi:

        VAIN ME (= vanhoillislestadiolaiset) pelastumme. Kaikki muut uskovaiset ja uskomattomat menevät helvettiin.
        ---
        Vl-herätysliikkeen oppi:

        VAIN MEIDÄN pahemmalle kuin KISSANPASKALLE haisevien norttikäsien kautta voidaan saada synnit anteeksi ja sielu voi pelastua.
        ---
        Haluatko_sinäkin

        Saatana kutsuu kaikkia vanhoillislestadiolaiseksi!
        ---
        LL kulkee saatanan ja SRK:n jalanjäljissä.
        ---
        On totta, että palstalla riehuvat lähinnä vl-sukurutsan seurauksena syntyneet tyypit. :((
        ---
        Tämä_on_syy

        Saatana ei hevillä luovu joukosta, joka on kutsunut sen johtajakseen = vanhoillislestadiolainen herätysliike.
        ---
        Vanhoillislestadiolaisuutta kirkastaa paha henki = saatanan henki.
        ---
        Sääliksi käy LL:n oppilaita.
        ---
        Toivottavasti LL ei opeta oppilailleen vl-PASKAA!
        ---
        Saatanan vahva ote vanhoillislestadiolaisuudesta.
        ---
        Miksi tätä ällöttävää vanhoillislestadiolaisia valheita ylistävää tarinaa kopioidaan palstalle lukuisia kertoja?

        Onko tämä syy:

        Vanhoillislestadiolaisia raiskaustarinoita on pilvin pimein. Tällä yhdellä vl-valheiden ylistyksellä yritetään häivyttää ne.
        ---
        Saatana kaunistaa opeillaan vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen.
        ---
        Tämä_ei_saa_jatkua

        Kyllä vielä raukeaa tuokin onnen taika, kun LL huomaa, että nämä opit ovat ahdasmielisten ihmisten suunnittelemaa vl-PASKAA!

        Ei vaikuta jumalan voima vl-porukoissa. Se on kauhea valerauha, joka lopulta iskee ihmiset turmioon! Jeesus sanoi: "maailmassa teillä on ahdistus."

        Toivottavasti LL ymmärtää pitää vl-lahkon opit poissa opetuksestaan, eikä syötä oppilailleen paksua pajunköyttä, haisevaa vl-SAASTAA!
        ---

        tuo lopuksi mainita se humoristinen HEINÄHATTU?


      • voihyvänenaika
        Eihän_hänen kirjoitti:

        tarvitse vaivautua, koska me kaikki, jotka olemme tänään tiistaina palstaa seuranneet, muistamme ulkoa, mitä hän on sanonut. Siis sitä samaa kuin jo yli kymmenen vuoden ajan. Kas tässä:

        ---
        silkkaa vl-PASKAA!
        ---
        Vanhoillislestadiolaisuus = SAATANALLISTA talostelua!

        Siellä jyräävät VAIN Raamatun vastaiset VALHEOPIT. Ellet alistu niiden alle, sinä olet muille vanhoillislestadiolaisille pelkkää HALPAA PASKAA.

        Silloin ei merkitse mitään lapsi-vanhempi -suhde eikä mikään muukaan. Jos lapsi hylkää saatanalliset Raamatun vastaiset vl-VALHEOPIT, niin vl-vanhemmille ei tuota tuskaa hylätä tuo lapsi.

        Normaalien ihmisten kohdalla tuo ei tulisi kysymykseen kuuna kullanvalkeana. Mutta vanhoillislestadiolaisten ohjenuorana onkin SAATANALLINEN:

        VAIN ME!
        ---
        "Sinä kurja epäuskoinen!"
        ---
        Vl-mallinukke LL
        = vanhoillislestadiolaisten uusi esikuva ja mallinukke.

        Uskooko LL myös saatanan ja SRK:n yhteisiin oppeihin, jotka muodostavat vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen viralliset opit? Pahaa pelkään.
        ---
        Todella surullinen hahmo tämä L. Hän on selkeästi ollut etsijä, joka lopulta päätynyt harhaopin pauloihin. Tulee paha olo, ihminen antaa uskonnon noin kovasti rajoittaa itseään.
        ---
        Tätä_en_ymmärrä
        Mutta miksi pakenee järki päästä ja uskoo säälittävään vl-PASKAAN?
        ---

        Viimeistä piirtoa myöten vanhoillislestadiolaista hengellistä VALHETTA ja PASKAA:

        TÖRKEIMPIÄ VL-VALHEOPPEJA

        - Törkeää omavanhurskautta ja muiden uskovaisten vähättelyä. Tähän Raamattu ei anna mitään pohjaa.

        Vl-valheoppi.
        - Täyttä harhaa, jota Raamattu ei tue millään muotoa.
        Vl-valheoppi.

        - Täysin hihasta vetäisty harhaoppi.
        Vl-valheoppi.
        - Jyrkässä ristiriidassa Jeesuksen opetuksen kanssa.
        Vl-valheoppi.
        ---
        Vl-herätysliikkeen oppi:

        VAIN ME (= vanhoillislestadiolaiset) pelastumme. Kaikki muut uskovaiset ja uskomattomat menevät helvettiin.
        ---
        Vl-herätysliikkeen oppi:

        VAIN MEIDÄN pahemmalle kuin KISSANPASKALLE haisevien norttikäsien kautta voidaan saada synnit anteeksi ja sielu voi pelastua.
        ---
        Haluatko_sinäkin

        Saatana kutsuu kaikkia vanhoillislestadiolaiseksi!
        ---
        LL kulkee saatanan ja SRK:n jalanjäljissä.
        ---
        On totta, että palstalla riehuvat lähinnä vl-sukurutsan seurauksena syntyneet tyypit. :((
        ---
        Tämä_on_syy

        Saatana ei hevillä luovu joukosta, joka on kutsunut sen johtajakseen = vanhoillislestadiolainen herätysliike.
        ---
        Vanhoillislestadiolaisuutta kirkastaa paha henki = saatanan henki.
        ---
        Sääliksi käy LL:n oppilaita.
        ---
        Toivottavasti LL ei opeta oppilailleen vl-PASKAA!
        ---
        Saatanan vahva ote vanhoillislestadiolaisuudesta.
        ---
        Miksi tätä ällöttävää vanhoillislestadiolaisia valheita ylistävää tarinaa kopioidaan palstalle lukuisia kertoja?

        Onko tämä syy:

        Vanhoillislestadiolaisia raiskaustarinoita on pilvin pimein. Tällä yhdellä vl-valheiden ylistyksellä yritetään häivyttää ne.
        ---
        Saatana kaunistaa opeillaan vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen.
        ---
        Tämä_ei_saa_jatkua

        Kyllä vielä raukeaa tuokin onnen taika, kun LL huomaa, että nämä opit ovat ahdasmielisten ihmisten suunnittelemaa vl-PASKAA!

        Ei vaikuta jumalan voima vl-porukoissa. Se on kauhea valerauha, joka lopulta iskee ihmiset turmioon! Jeesus sanoi: "maailmassa teillä on ahdistus."

        Toivottavasti LL ymmärtää pitää vl-lahkon opit poissa opetuksestaan, eikä syötä oppilailleen paksua pajunköyttä, haisevaa vl-SAASTAA!
        ---

        Kymmenen vuotta? Rakas Jumala tule ja pelasta tämä ihminen jotta hän saa elämän itselleen.


      • Eihän_hän
        voihyvänenaika kirjoitti:

        Kymmenen vuotta? Rakas Jumala tule ja pelasta tämä ihminen jotta hän saa elämän itselleen.

        liene edes ihminen. Vaan VIHA.


      • Tuossahan_on
        Eihän_hänen kirjoitti:

        tarvitse vaivautua, koska me kaikki, jotka olemme tänään tiistaina palstaa seuranneet, muistamme ulkoa, mitä hän on sanonut. Siis sitä samaa kuin jo yli kymmenen vuoden ajan. Kas tässä:

        ---
        silkkaa vl-PASKAA!
        ---
        Vanhoillislestadiolaisuus = SAATANALLISTA talostelua!

        Siellä jyräävät VAIN Raamatun vastaiset VALHEOPIT. Ellet alistu niiden alle, sinä olet muille vanhoillislestadiolaisille pelkkää HALPAA PASKAA.

        Silloin ei merkitse mitään lapsi-vanhempi -suhde eikä mikään muukaan. Jos lapsi hylkää saatanalliset Raamatun vastaiset vl-VALHEOPIT, niin vl-vanhemmille ei tuota tuskaa hylätä tuo lapsi.

        Normaalien ihmisten kohdalla tuo ei tulisi kysymykseen kuuna kullanvalkeana. Mutta vanhoillislestadiolaisten ohjenuorana onkin SAATANALLINEN:

        VAIN ME!
        ---
        "Sinä kurja epäuskoinen!"
        ---
        Vl-mallinukke LL
        = vanhoillislestadiolaisten uusi esikuva ja mallinukke.

        Uskooko LL myös saatanan ja SRK:n yhteisiin oppeihin, jotka muodostavat vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen viralliset opit? Pahaa pelkään.
        ---
        Todella surullinen hahmo tämä L. Hän on selkeästi ollut etsijä, joka lopulta päätynyt harhaopin pauloihin. Tulee paha olo, ihminen antaa uskonnon noin kovasti rajoittaa itseään.
        ---
        Tätä_en_ymmärrä
        Mutta miksi pakenee järki päästä ja uskoo säälittävään vl-PASKAAN?
        ---

        Viimeistä piirtoa myöten vanhoillislestadiolaista hengellistä VALHETTA ja PASKAA:

        TÖRKEIMPIÄ VL-VALHEOPPEJA

        - Törkeää omavanhurskautta ja muiden uskovaisten vähättelyä. Tähän Raamattu ei anna mitään pohjaa.

        Vl-valheoppi.
        - Täyttä harhaa, jota Raamattu ei tue millään muotoa.
        Vl-valheoppi.

        - Täysin hihasta vetäisty harhaoppi.
        Vl-valheoppi.
        - Jyrkässä ristiriidassa Jeesuksen opetuksen kanssa.
        Vl-valheoppi.
        ---
        Vl-herätysliikkeen oppi:

        VAIN ME (= vanhoillislestadiolaiset) pelastumme. Kaikki muut uskovaiset ja uskomattomat menevät helvettiin.
        ---
        Vl-herätysliikkeen oppi:

        VAIN MEIDÄN pahemmalle kuin KISSANPASKALLE haisevien norttikäsien kautta voidaan saada synnit anteeksi ja sielu voi pelastua.
        ---
        Haluatko_sinäkin

        Saatana kutsuu kaikkia vanhoillislestadiolaiseksi!
        ---
        LL kulkee saatanan ja SRK:n jalanjäljissä.
        ---
        On totta, että palstalla riehuvat lähinnä vl-sukurutsan seurauksena syntyneet tyypit. :((
        ---
        Tämä_on_syy

        Saatana ei hevillä luovu joukosta, joka on kutsunut sen johtajakseen = vanhoillislestadiolainen herätysliike.
        ---
        Vanhoillislestadiolaisuutta kirkastaa paha henki = saatanan henki.
        ---
        Sääliksi käy LL:n oppilaita.
        ---
        Toivottavasti LL ei opeta oppilailleen vl-PASKAA!
        ---
        Saatanan vahva ote vanhoillislestadiolaisuudesta.
        ---
        Miksi tätä ällöttävää vanhoillislestadiolaisia valheita ylistävää tarinaa kopioidaan palstalle lukuisia kertoja?

        Onko tämä syy:

        Vanhoillislestadiolaisia raiskaustarinoita on pilvin pimein. Tällä yhdellä vl-valheiden ylistyksellä yritetään häivyttää ne.
        ---
        Saatana kaunistaa opeillaan vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen.
        ---
        Tämä_ei_saa_jatkua

        Kyllä vielä raukeaa tuokin onnen taika, kun LL huomaa, että nämä opit ovat ahdasmielisten ihmisten suunnittelemaa vl-PASKAA!

        Ei vaikuta jumalan voima vl-porukoissa. Se on kauhea valerauha, joka lopulta iskee ihmiset turmioon! Jeesus sanoi: "maailmassa teillä on ahdistus."

        Toivottavasti LL ymmärtää pitää vl-lahkon opit poissa opetuksestaan, eikä syötä oppilailleen paksua pajunköyttä, haisevaa vl-SAASTAA!
        ---

        vain puolen tiistaipäivän melperin viha. Mikset laittanut koko päivän vihapakkausta? Ai, juu... silloin listasta olisi tullut aivan liian pitkä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

      Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      352
      1397
    2. Minkä ikäistä ikävöit?

      Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      74
      1375
    3. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      306
      1137
    4. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

      Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      46
      1067
    5. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

      Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      231
      884
    6. Aika pieni se on

      Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      30
      879
    7. vinkki miehille

      Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      163
      868
    8. Kiitos siitä

      Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      40
      825
    9. Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa

      Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso
      Tv-sarjat
      20
      807
    10. Pelekäätkönä mua?

      Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te
      Ikävä
      42
      794
    Aihe