aikuisia nuorisolinjalle?

vanhakaakki

Moi! Mielenkiinnosta kyselen, että onko muita aikuisia (yli 25v) hakemassa nyt ammattikouluun nuorisolinjalle (peruskoulun jälkeinen)? jos niin minkä ikäisenä ja mille alalle? :) ei jännittäisi niin paljon, kun tietäisi, että muitakin samassa tilanteessa.

5

158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SysteemitMuuttuneet

      Ei sinne pääse enää. Kuulut aikuiskoulutukseen, johon taas ei pääse ellei ole sen kyseisen alan työpaikkaa, jonka ohessa käydään koulussa päivä kuukaudessa, tarvittaessa vähemmän.

      • ikuinen_opiskelija

        Ylläoleva kommentti on höpöhöpöä. Nuorisopuolelle haku ei ole millään tavoin hakijan ikään sidottu, vaan riippuu hakijan aiemmasta koulutuksesta. Nuorisokoulutukseen voivat hakea kaikki ne, joilla peruskoulutuksen / lukion jälkeistä 3. asteen tutkintoa (amk tai yliopisto) taikka ammatillista tutkintoa ei vielä ole suoritettuna. Lukion ja yo-tutkinnon suorittanut hakija voi hakea yo-pohjaisille linjoille ja vain peruskoulun käynyt pk-linjoille. Aikuispuolelle hakevat pääsääntöisesti ne, joilla tutkinto jo on.

        Mahdollisesti nuorisopuolelle hakemaan oikeutettu henkilö voi hakea myös aikuiskoulutukseen taikka erillishaussa, mutta tämä lienee tapauskohtaista ja sovitaan suoraan oppilaitoksen kanssa(?).

        Lisää faktatietoa tästä ja kaikesta muusta löytyy Opintopolusta.

        Varmasti nuorisopuolen koulutuksista löytyy myös vanhempia opiskelijoita! Veikkaan että tietyillä linjoilla tämä on yleisempää, esim. lähihoitajalinjat ovat kuulemma suosittuja kaikenikäisten keskuudessa. Jos jokin koulutus sinua erityisesti kiinnostaa niin rohkeasti vain kokeilemaan!

        Itselläni on yksi erittäin lyhyeksi jäänyt kokeilu merkonomiopinnoista (yo). Vaikka opiskelijat olivat lukion käyneitä (lue: muka-fiksua porukkaa), niin omaan ryhmääni osui sellanen kikattava juoruava meluava pissiliisalauma ettei mitään rajaa. Luokkaan tultiin lähinnä remuamaan ja vaihtamaan kuulumiset ja häiritsemään muita... eihän siinä kaaoksessa oppimisesta tullut yhtään mitään. Ryhmässä oli myös pari 30 v. opiskelijaa ja muutama 25 v. itseni mukaan lukien, opettajat olivat pääosin innostuneita ja asialleen omistautuneita. Mutta ei auttanut, läksin koulusta kahden viikon jälkeen. Tämä johtui tosin myös siitä, että ala oli mulle ihan väärä, lähinnä paniikkiratkaisuna sinne lähdin kun en muuta keksinyt.

        Tämän muiston kanssa on vähän kuumottavaa ajatella amisopintoja jollain toisella linjalla. Ehkä jos todella löytyisi sellainen ala ja ammatti joka kiinnostaisi ja työllistäisi, niin sitten voisin harkita asiaa vakavasti. (Eihän ne opinnot kestä kuin pari kolme hassua vuotta, kyllä sen ajan kestää vaikka mitä pissaliisakerhoa, jos tutkinto vain on mieleinen ja avaa uusia mahdollisuuksia työelämässä/jatko-opinnoissa.) Tällä hetkellä haen yliopistoon alalle, jolle on todella vaikea päästä. Amis on edelleen varavaihtoehtona, jos haku tästä vielä pitkittyy.


    • ToinenNsVanhus

      Heippa! Itse aloitin opinnot nuorisopuolella 2014 25-vuotiaana. Itsekkin ajattelin että kuinkahan sitä tuntee itsensä ikälopuksi, mutta oli meitä yli parikymppisiä muutamia muitakin. Erikoistumisen jälkeen olin luokkani "vanhus", mutta hyvin olen pärjännyt luokkakavereitten kanssa. Edellistä (kesken jäänyttä) tutkintoani opiskellessani, myöskin nuorisopuolella, meidän parikymppisten osuus 30 oppilaasta oli reipas kymmenen, eli eiköhän sinunkin ryhmääsi osu ikätovereita :) Etenkin kun ei se oman alan valitseminen mitenkään helppo tehtävä ole.

      Luulisin että sinuakin jännittää kuinka tulet itseäsi nuorempien kanssa toimeen, oma komukseni on että hyvin pärjää, itsestään se on kiinni. Ole avoimin mielin ja jätä "ei nuo junnut mitään elämästä vielä tajua" oletukset kotiin niin viihdyt paremmin. Toki joskus muutamat "lusmut" saattavat joskus ärsyttää, mutta ei kannata sortua saarnaamaan, silloin saat viihtyä itseksesi. Olen huomannut että kun itse hoitaa asiat mallikkaasti eikä valita tyhjää, muutkin ympärillä tekevät samoin ja ovat hyvillä mielin. Motivoituneiuus tarttuu niinkuin valituskin, koeta siis olla "esimerkkinä". Tsemppiä sinulle jatkoon! :)

    • Aikkuinen

      Sinne vaan !

    • jepulissen

      Itse sain eilen odotettua postia ja paikka sähköasentajan koulutukseen varmistui. Erillishaun kautta nuorisolinjalle sinne teinejen kanssa ens elokuussa menossa, oli meitä siinä 5 vissiin yhteensä valittu tätä kautta. Ikää 24, syyskuussa tulee 25. Ammatinvaihto kyseessä itsellä, AMK-tutkinto vuoden takaa ja sen jälkeen ei ole töitä löytynyt joten ehkä tätä kautta sitten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      2896
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      83
      2652
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2158
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1499
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1459
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe