Ilopilleri vanhenemispelkoiselle! Valinnanvapaus!!

ilonpilleri

Ei huolen häivää ☺ elämme iloisna tätä päivää ☺ tietysti tänään ja huomenna ja ylihuomenna ja... kunnostamme ja hoikkuudestamme huolta pidämme. Jotta tulee komia ruumis ☺
Kun tarvitsemme terveydenhuollon palveluita, niin nyt jo voimme valita terveysaseman. Sitten, kun sairaalaa tai vanhainkotia tarvitsemme. Me valitsemme sopivimman hoitopaikan. Juuri minua miellyttävän ja minua ystävällisesti ja ammattitaidolla hoitavan henkilökunnan saan. Ihmissuhteita on kaiken ikää ja se, millainen ihmissuhde on hoitohenkilökunnan kanssa, on väliä. Voin valita hoitavan sairaalan lasteni lähelle toiselle puolen Suomea.
"Potilas voi valita terveysaseman, joka vastaa hänen perusterveydenhuollon palveluistaan. Terveysasemaa voi vaihtaa kirjallisella ilmoituksella enintään vuoden välein."
"Erikoissairaanhoidon hoitopaikka valitaan yhdessä lähetteen antavan lääkärin tai hammaslääkärin kanssa.
Potilaalla on hoitopaikan käytäntöjen mahdollistamissa rajoissa oikeus valita myös häntä hoitava lääkäri tai muu terveydenhuollon ammattilainen."
http://stm.fi/hoitopaikan-valinta
http://yle.fi/uutiset/taysin_ovi_kay_kahteen_suuntaan__valinnanvapauspotilaiden_maarat_tuplaantuivat/8577740
http://www.ksml.fi/kotimaa/Valinnanvapaus-laajeni-Tuhannet-suomalaiset-vaihtoivat-sairaalaa/363134
http://valinnanvapaus.fi/fi/valinnanvapaus/10-kysymysta

12

76

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eppu2

Valinnanvapaus on toki hyvä asia.
      Sanoisin, että kyseessä on hoidon valinnanvapauteen laajentuminen. Siinähän on kuitenkin käytäntöjen asettamia rajoituksia.
      Itse, kun tarvitsin korvalääkäriä, sain valita kahdesta paikasta. Eli niistä, joiden kanssa kunnallisella oli sopimus. Ei siis ketä vaan.
      Ainoa mahdollinen kulkuväline oli oma auto, 100km suuntaansa, niin kela korvasi 8 euroo.
      Pidin sitä pienenä.

• Maksaja_saa_valita

Ja minä sain valita itse hammaslääkärin, kun kunnalliseen olisi joutunut jonottamaan varmaankin vuosikausia Helsingissä. Veloitti kela-korvauksen jälkeen 4-500 euroa vajaan tunnin työstä, kun puhdistaa ienrajoja. Kun tehdään esimerkiksi 4D-kopiona valettu kuori parin alahampaan paikalle, yhden oman hampaan katkettua, kuittiin kirjoittetaan jo viisinumeroinen luku.

• eppu2
        Maksaja_saa_valita kirjoitti:

Ja minä sain valita itse hammaslääkärin, kun kunnalliseen olisi joutunut jonottamaan varmaankin vuosikausia Helsingissä. Veloitti kela-korvauksen jälkeen 4-500 euroa vajaan tunnin työstä, kun puhdistaa ienrajoja. Kun tehdään esimerkiksi 4D-kopiona valettu kuori parin alahampaan paikalle, yhden oman hampaan katkettua, kuittiin kirjoittetaan jo viisinumeroinen luku.

Rahalla saa.
        Itse olen menossa suuhygienistille parin viikon päästä, käyn kerran vuodessa hammaskiven poistossa.
        Oli juuri tänään lehdessä, että sen käyntimaksu on 9,20€.

• eikiveä

ei oe paljon, kannattaa käydä

• kylmätotuus
        eppu2 kirjoitti:

Rahalla saa.
        Itse olen menossa suuhygienistille parin viikon päästä, käyn kerran vuodessa hammaskiven poistossa.
        Oli juuri tänään lehdessä, että sen käyntimaksu on 9,20€.

Minä kävin suuhygienistillä tammikuussa poistattamassa hammaskiven.
        Käyntimaksu 10,30€ ja toimenpidemaksu 38,00€. Koko lysti siis maksoi 48,30€. Korotusta viime vuoteen n.10,00€.
        Minulle varattu aika 1 tunti.

Hinta on edullinen verrattuna yksityiseen puoleen ja mielelläni sen maksan huolellisesta työstä.

• eppu2
        kylmätotuus kirjoitti:

Minä kävin suuhygienistillä tammikuussa poistattamassa hammaskiven.
        Käyntimaksu 10,30€ ja toimenpidemaksu 38,00€. Koko lysti siis maksoi 48,30€. Korotusta viime vuoteen n.10,00€.
        Minulle varattu aika 1 tunti.

Hinta on edullinen verrattuna yksityiseen puoleen ja mielelläni sen maksan huolellisesta työstä.

Tuossa lehtijutussa ei lue mitään toimenpidemaksua erikseen täällä.
        Siinä lukee vaan, hammaslääkärin maksu 11,90 ja suuhygienistin maksu 9,20.
        Saa nähdä sitten onko siinä muuta.

• hintaa.kertyy
        eppu2 kirjoitti:

Tuossa lehtijutussa ei lue mitään toimenpidemaksua erikseen täällä.
        Siinä lukee vaan, hammaslääkärin maksu 11,90 ja suuhygienistin maksu 9,20.
        Saa nähdä sitten onko siinä muuta.

Nuo ovat käyntimaksuja, toimenpiteet laskutetaan sen päälle. Esim. hammaslääkäri laskuttaa erikseen puudutuksen, röntgenin, paikkauksen jne.

• eppu2
        hintaa.kertyy kirjoitti:

Nuo ovat käyntimaksuja, toimenpiteet laskutetaan sen päälle. Esim. hammaslääkäri laskuttaa erikseen puudutuksen, röntgenin, paikkauksen jne.

Tuossa kun muistelin, että viime vuonna olisin maksanut jotain nafti 30.
        Pitäisi vissiin soittaa lehteen, että on vähän harhaanjohtava kirjoitus.
        Vaikka eihän se sittenkään mikään kamala hinta ole.

• iloista-valitsijaa-jne

...ja ilolinnun ja ilotalon ja ilotytön ja ilolintupillerinkin voi valita varmaan-kin? Edelleenkin. Ken valintaan ryhtyy.

• Ilopillerini on omalääkärini ja omahoitajani, en ainakaan näillä sairauksilla vielä vaihda mihinkään.

• kylmätotuus

Samat sanat. Ei ole aikomustakaan vaihtaa nykyistä hoitotiimiäni.
        Kaikki pelaa kuin rasvattu. Vuosia jatkunut hoitosuhde on kullanarvoinen asia, josta en hevillä luovu.
        Osaan arvostaa näin hienoa ja saumatonta systeemiä. Toivottavasti molemmat miehet pysyvät terkkarissamme vielä kauan!

• att2

Rikkaassa Suomessa on kaikki lähes ilmaista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      68
      2342
    2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      244
      2304
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      120
      1528
    4. Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee

Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis
      Maailman menoa
      30
      1346
    5. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      58
      1340
    6. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      133
      1299
    7. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1220
    8. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      81
      998
    9. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      989
    10. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      102
      989
    Aihe