Onko jotain vinkkejä mistä saisi edullisesti sähköperämoottorin uuden ? Jotenkin yli 100 euroa tuntuu ylihinnalle kun kyseessä kuitenkin aika perustekniikan vispilä. Tuoko joku maahan venäläisiä tai kiinalaisia ?
Edullinen sähköperämoottori
18
2055
Vastaukset
- DenTokigaMannen
Katsopa kevätpuoleen Tokmannin tarjouslehtiä. Toisinaan tärppää. Voihan se 100 euron vispilä olla luotettavampi kuin ne halvat.
- puutajailoa
Tuommoonen löytyi Puuilosta 120 euron hintaan
http://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/6438284103478 - Yammu-setä
Kai noissa on sama juttu kuin yleensä, jos haluaa hyvän ja halvan, pitää ostaa ne molemmat...
- chinaMotor
Tuosta moottori edullisesti alle 15€ postimaksuineen ja siitä itse rakentamaan halvalla sellaista kun haluaa.
http://www.aliexpress.com/item/Original-Outboard-Motor-Speed-Switch-Speed-Controller-for-HANGKAI-HAIBO-Electric-Trolling-Motors/32509001014.html?spm=2114.01020208.3.1.3fr6Vw&ws_ab_test=searchweb201556_6,searchweb201644_4_505_506_503_504_10020_502_10001_10002_10017_10005_10006_10021_10003_10004_10022_10018_10019,searchweb201560_3,searchweb1451318400_-1,searchweb1451318411_-1&btsid=4ed59ccd-bdd9-4ee0-8827-b071bb50c732 - Oiskohalvin
Osta purkaamolta 2 heppasen runko 10 eurolla, jossa vielä perä toimii, potkuri on mukana, ja 12 voltin tasavirta laturi,myös 10 e, ja adapterilla se pystyakselin nokkaan. olishan siinä koppakin mukava olla. Voi vaatia vesijäähdytyksen, ei paha homma kupariputkesta kiertämällä.
- sähkömoottoriasiaa
Erinomaisia ideoita! Minulla olis juuri sattumalta eräs 5 hv projektiperämoottori vajassa, jonka soveltamista olen pyöritellyt aina välillä mielessä mutta sopivan sähkömoottorin löytäminen tai sanotaan sopivan hintaisen, on ollut mahdotonta. Kun kyselin komponenttiliikkeistä, hinta pelkällä tasavirta sähkömoottorilla 150 - 200 2 12 v karkaa yli 100 euron eli ei kannata.
Mutta tämä tasavirtalaturi-idea, kerro lisää ? Oletko rakentanut tällaisesta ja millaisia kierroksia ja wattimääriä se ottaisi ? taitaa tasavirtalaturit olla aika vähissä kun eikös niitä ollut enemmän 50 - 60 luvun maatalouskoneissa. Jotain komponenttimuutoksia siihen täytyisi ilmeisesti tehdä koska kun minulla oli aikoinaan sellainen dieselkoneessa, jonka korvasin tasavirtalaturilla, ja lykkäsin siihen mielenkiinnosta 12 volttia, niin pyörimisnopeus oli vauhtipyörästä polkupyörän renkaaseen nojaten pyöränmittarilla 5 km/h.
adapteri ei ole suurempi ongelma. Siihen on erilaisia ratkaisuita ollut porukalla mm. jääkiekkoon akselien kaltaiset hahlot, teräsputki puristusliitoksella, kynsiliitäntä ym.
vesijäähdytys kupariputkella, pietä soveltamista vaativa mutta seki ratkaistavissa - PellePelottomat
sähkömoottoriasiaa kirjoitti:
Erinomaisia ideoita! Minulla olis juuri sattumalta eräs 5 hv projektiperämoottori vajassa, jonka soveltamista olen pyöritellyt aina välillä mielessä mutta sopivan sähkömoottorin löytäminen tai sanotaan sopivan hintaisen, on ollut mahdotonta. Kun kyselin komponenttiliikkeistä, hinta pelkällä tasavirta sähkömoottorilla 150 - 200 2 12 v karkaa yli 100 euron eli ei kannata.
Mutta tämä tasavirtalaturi-idea, kerro lisää ? Oletko rakentanut tällaisesta ja millaisia kierroksia ja wattimääriä se ottaisi ? taitaa tasavirtalaturit olla aika vähissä kun eikös niitä ollut enemmän 50 - 60 luvun maatalouskoneissa. Jotain komponenttimuutoksia siihen täytyisi ilmeisesti tehdä koska kun minulla oli aikoinaan sellainen dieselkoneessa, jonka korvasin tasavirtalaturilla, ja lykkäsin siihen mielenkiinnosta 12 volttia, niin pyörimisnopeus oli vauhtipyörästä polkupyörän renkaaseen nojaten pyöränmittarilla 5 km/h.
adapteri ei ole suurempi ongelma. Siihen on erilaisia ratkaisuita ollut porukalla mm. jääkiekkoon akselien kaltaiset hahlot, teräsputki puristusliitoksella, kynsiliitäntä ym.
vesijäähdytys kupariputkella, pietä soveltamista vaativa mutta seki ratkaistavissaVarsinaisia Pelle Pelottomia täällä liikkeellä...
- mercuryjapelkotilat
PellePelottomat kirjoitti:
Varsinaisia Pelle Pelottomia täällä liikkeellä...
kommentti paljastaa, että sinulla itsellä on siis jotain pelkotiloja. kun ottaa huomioon että 3 minuuttia sitten kehuit rikkoneesi eviruden palautinjousen nykimällä ja vaihtaneen jopa merkkiä, kertoo se sinusta sen ettet tiedä tekniikasta mitään, ja sinua ynsii se kun muut tietävät ja jopa tekevät omia sovelluksia. säälittävää saamattomuutta. kannattaiskos sun mennä jonnekin vähemmän teknisille sivuille että saat itsetunnon pidettyä kasassa. ei millään pahalla mut...
- ValePsykiatriko
mercuryjapelkotilat kirjoitti:
kommentti paljastaa, että sinulla itsellä on siis jotain pelkotiloja. kun ottaa huomioon että 3 minuuttia sitten kehuit rikkoneesi eviruden palautinjousen nykimällä ja vaihtaneen jopa merkkiä, kertoo se sinusta sen ettet tiedä tekniikasta mitään, ja sinua ynsii se kun muut tietävät ja jopa tekevät omia sovelluksia. säälittävää saamattomuutta. kannattaiskos sun mennä jonnekin vähemmän teknisille sivuille että saat itsetunnon pidettyä kasassa. ei millään pahalla mut...
Mahtava psykoanalyysi! Voisitko esittää tutkintopaperisi?
- tutkintotoisarvoinenasia
ValePsykiatriko kirjoitti:
Mahtava psykoanalyysi! Voisitko esittää tutkintopaperisi?
esitän vastakysymyksen, mitä teet sähköperämoottoria käsittelevässä viestiketjussa ? mikä on panoksesi aiheen keskusteluun ja miten luulet sen hyödyttävän muita veneilijöitä ?
- ValePsykiatriko
tutkintotoisarvoinenasia kirjoitti:
esitän vastakysymyksen, mitä teet sähköperämoottoria käsittelevässä viestiketjussa ? mikä on panoksesi aiheen keskusteluun ja miten luulet sen hyödyttävän muita veneilijöitä ?
Trollaamassahan täällä ollaan niin kuin sinäkin...
- zztoppi2
ValePsykiatriko kirjoitti:
Trollaamassahan täällä ollaan niin kuin sinäkin...
puhu vain omasta puolestasi
- Tasavirtalaturi
sähkömoottoriasiaa kirjoitti:
vesijäähdytys kupariputkella, pietä soveltamista vaativa mutta seki ratkaistavissaSen verran on siitä kokemusta nuorena kölövinä 60-luvulla , että puolityhjästä akusta kytkin kaapelit irtonaiseen Anglian ihan tutkiakseni, mitä tapahtuu. Ja se laturihan tempasi volttia,-irti kun oli, ja painoin jalalla sn maata vasten ja uudelleen kaapelit kiinni, niin hyvin pyöri.
Kierroslukua on mahdoton sanoa, mutta kyllä se pyörii.
Akun kulutuksesta ei oo käsitystä, mutta jos laturi autossa toimittaa 12-14 volttia ja muutamaa amppeeria akulle päin, niin tuskinpa se juuri sen enempää myöskään akkua kuluttaa.
Kitkat on taas oma lukunsa potkurille mennessä,-joka väistämättä lisää sähkön kulutusta, siksihän nuo nykyiset sähköperä moottorit onkin suoraveto moottoreita.
Toisaalta pienissä polttomoottoreissa on aikamoinen alennusvaihde perässä, joka auttaa osaltaan heikkovääntöistä laturiakin työntämään.
Ainakin mielenkiintoinen projekti sulla.
Jos jaksat hommaa kokeilla, niin kerro ihmeessä tänne, miltä se käytössä tuntuu.
Tuli mieleen myös 24 voltin kuorma-autojen laturit,-jotka tietysti vaativat kahden akun järjestelmän, että niille volttilukemille päästään, ja samalla tehokin paranee .
Hyvää kevättä, ja eikun rakentamaan ;) - raadostahyötyesine
alennussuhde on esimerkki-raadossani Monark 5 ssä 2: 1, ja polttomoottorin kierrokset olleet aikoinaan n. 5500 rpm. Minulla sattuuu olmaan myös erään toisen moottorin 2 hv moottorin potkuri jolla pystyn pienentämään vastusta lisää pienelle sähkömoottorille. Saa nähdä tuleeko löydettyä sopivaa sähkömoottoria. Kerron täällä lisää jos homma edistyy.
- lisäkymysyksiä
tässä kun sähkömoottoreista puhutaan niin aika mielenkiintoista että 1000 wattia pidetään 4 hv n veroisena, ainakin kiinalaisen perämoottorivalmistajan myyntisivulla (linkki alla). Voiko siinä olla jotain perää sen kautta, että polttomoottorissa on jotenkin epäsuotuisampi tehokäyrä tai jotain ? Ja jos 1000 w = 4 hv niin onkohan puuilon 312 wattinen 1,2 hv vastaava ?
Joka tapauksessa, hurja kulutus ja vene saa olla akkuja väärällään jos lähirantaa kauemmas matkailee, vanha sähkömoottorien ongelma
http://www.aliexpress.com/item/New-HANGKAI-4-0HP-Brushless-Electric-Boat-Outboard-Motor-with-48V-1000W-Output-Fishing-Boat-Engine/32584736151.html?spm=2114.10010108.0.131.LUU24Y- Joakim1
Monet sähköperämoottorivalmistajat (kalliitkin) mainostava moottorin vastaavan 2-3 kertaa tehokkaampaa tavallista moottoria. Tämä ei tietenkään pidä paikkansa. Paaluveto saattaa olla samaa luokkaa, mutta huippu- ja matkanopeus jäävät selkeästi heikommiksi eli vastaaviksi kuin samantehoinen tavallinen moottori. Samasta syystä sähköperämoottoreita yleensä markkinoidaan paaluvedon perusteella.
Tässä yksi esimerkki vertailusta: http://www.torqeedo.fi/testit/to_vi_bataegare_1208_svenska_se_.pdf
Mercury 2,5 oli nopeampi kuin 2.0 kW Torqeedo, vaikka nimellisesti Mercuryssä on vähemmän tehoa ja Torqeedon mainostetaan vastaavan 5 hv perämoottoria. - Sähkömoottorikin
Joakim1 kirjoitti:
Monet sähköperämoottorivalmistajat (kalliitkin) mainostava moottorin vastaavan 2-3 kertaa tehokkaampaa tavallista moottoria. Tämä ei tietenkään pidä paikkansa. Paaluveto saattaa olla samaa luokkaa, mutta huippu- ja matkanopeus jäävät selkeästi heikommiksi eli vastaaviksi kuin samantehoinen tavallinen moottori. Samasta syystä sähköperämoottoreita yleensä markkinoidaan paaluvedon perusteella.
Tässä yksi esimerkki vertailusta: http://www.torqeedo.fi/testit/to_vi_bataegare_1208_svenska_se_.pdf
Mercury 2,5 oli nopeampi kuin 2.0 kW Torqeedo, vaikka nimellisesti Mercuryssä on vähemmän tehoa ja Torqeedon mainostetaan vastaavan 5 hv perämoottoria.Tarttee määrätyn kierrosluvun, saavuttaakseen parhaan vääntöpiikin, ja hyvin tiedetään, että sähkömoottorit on aivan onnettomia alakierroksilla.,-johtuen ankkurin halkaisijan pienuudesta. Polttomoottori potkaisee varmaan paremmin, samalla kampiakselin säteellä, kuin sähkömoottorin ankkuri. Mutta miten niiden teho sitten mitataan, sähkön hinnan ja bensiinin hinnan kulutuksellako, vaiko paaluvetovoimalla, vaiko huippunopeudellako, vaiko äänettömyydelläkö, vaiko bensan ja akun painollako, vaiko ajomatkan pituudellako, vaiko huolettomuudellako, vaiko päästöjen pienuudellako ?
Siinä menee pöljempikin kohta ihan sekaisin. - volttivispilä
Juu, kyllä ne testit ja vertailut voi sekottaa vertailupakkaa.
Itse näkisin että suurin vetovoimatekijä sähköperämoottorilla olisi toistaiseksi edullisen hinnan ja edes perus-soutuvauhdin saavuttaminen eli 3 . 5 km/h jollain 80 kiloisella soutuveneellä ja pari ihmistä kyydissä. Sitten tulee kulutus, kantomatka yhdellä akulla ja ollaan päästy sellaiseen 6 - 8 km matkaan. Ei mikään mairea saavutus kun verrataan mitä tahansa pakokaasua päästävää pikkumoottoria.
Näistä syistä kaikenlaiset edes lähelle käytetyn toimivan polttomoottorin hintaa (200 - 500 e ) seilaavat ovat mielestäni iso Ei, edellämainituista syistä. Kun hyvälaatuinen 60 AH akku maksaa tuollainen 70 euroa, niin siitä saadaan maksiimi kohtuuhinta sähköperämoottorille. 200 - 70 = 130 e.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1272004
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1011762Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?831591Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy611434Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M331132- 1091063
Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm511043Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s471036- 731026
Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet44983