Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Narsistin ja psykopaatin ero

MistäTiedän

Mikä ero on narsistilla ja psykopaatilla?

16

136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kalösjdkjasld

      Yksi isoimmista eroista on se, että psykopaatti ei tarvitse narsistista lähdettä

      • Tiehesi

        Mene metsään kun et mitään tiedä.


      • Tiehesi kirjoitti:

        Mene metsään kun et mitään tiedä.

        Jaa pitäiskö tää ny tulkita, että narsistiin osui ja uppos varsinkin kun tosta lähteen janoamisesta ollu puhetta tos toiseskin ketjus...


    • 5000

      Psykopaatti on ylilääkäri ja narsisti/persoonallisuushäiriöinen on joutunut tyytymään rivipsykiatrin virkaan.

    • dfv

      Psykopaatilla ei ole tunteita.

      • tievossa

        Ei niitä oo tunteita narsistillakaan,ei sitte minkään vertaa.


      • EROON

        Kai tiedot löytyvät netistä,muttapystystä metsästä sanon psykopaatt ei pysty peittämään hulluuttaan.Narsisti pystyy,sillä hän on ovela. Maailman ihanin ihminen jollekin ja kiltille läheiselle kauhea,hirveä kiusaaja.


    • 1412342

      Psykopatia löytyy aivoista. Narsistisuus varhaislapsuuden kehityksen häiriöstä.

      • "Psykopatia löytyy aivoista. Narsistisuus varhaislapsuuden kehityksen häiriöstä."

        Jotain kusaa saattaa olla tuossakin vaikka tutkimusten mukaan monilla psykopaateillakin on ollu risainen lapsuus, heitä on kohdeltu kaltoin, jopa julmasti

        Itselle ny tuli mieleen semmonenkin ajatus, että koetaanko psykopaatti jotenkin en löydä sanaa, mutta tarkoitan jotain sellaista, että heitä kunniotetaan enemmän, koska heitä pelätään

        Kun taas useimmat narsistit anteeksi ny vaan ovat niin läpinäkyviä siinä pakottavassa huomion hakemisessaan, että kun asian ymmärtää, niin sille voi jopa nauraa...


    • keittiöpsykologiaa

      Psykopaatin ei tarvi esittää mitään muuta ku onkaan,eikä niitä vois jotku hovinarrit vähempää kiinnostaa.
      Narsisti on reppana jolle ei ole vauvana vaihdettu tarpeeksi usein kuivia vaippoja mutta psykopaatille paskat housuissa on ihan saman tekevää.

    • FaktatPöytään

      Narsisti kieroilee. Psykopaatti toimii.

      • noinonon

        tää on aika hyvä


    • fdsfdsfsdf

      Narsisti tuntee pohjimmiltaan itsensä riittämättömäksi. Kompensoidakseen tätä tunnetta hän luo ihanneminän. Tämä ihanneminä tarvitsee jatkuvasti muiden huomiota ja ihailua (reflektio) voidakseen olla narsistin mielikuvituksessa todellinen.

      Psykopaatin minäkuva ja itsetunto ei ole riippuvainen muiden hyväksynnästä. Psykoppaatti yksinkertaisesti pitää itseäänsä muita parempana ja ylivertaisena. Psykopaatille hyväksynnän haku on vain väline potentiaalisen uhrin houkuttelemiseksi.

    • dghukassa

      Minä pidän itseäni psykopaattina vaikka narsistin diagnoosi onkin, koska ei minua liikuta se pitääkö joku minusta vai ei. En ole miellyttävä käytökseltäni vaan suorasanainen ja täysin välinpitämätön. Minä sanon asiani ja minua ei kiinnosta mikä tunne toiselle tulee. Analysoin hyvinkin pitkään jos joku tunne pitää olla, että täyttyykö tietyt tekijät jotta sen voi tuntea. Olen ollut hoitoalalla töissä ja ei minua liikuttanut potilaiden kuolemat mutta ei ne kuulemma liikuta normaaleitakaan ihmisiä. Minä kun näen kuolleen ihmisen niin ensimmäiseksi mietin sen aiheuttamaa bakteerikuormaa ja hajoamisprosessia. Ruumiit on vastenmielisiä. Eikä minua liikuta jos joku on tappanut jonkun. Se voi silti olla ihan hyvä tyyppi minun mielestä. Narsisteissa on kyllä jotain säälittävää mitä en tajua ja välillä muutamalta narskulta kysynkin, että mitä ne saa siitä perseen nuolemisesta ja mielistelystä? Mikä se palkinto on ja jos se on suosio ihmisten parissa niin ei ymmärrä, että ketä muka kiinnostaa se että pitääkö joku sinusta vai ei? Minun parhaimmat ystävät on ihmisiä jotka on sanoneet minulle että olen psykopaatti ja täysi kusipää. Fiksuja ihmisiä eikä mitään ruskeanaamoja ja tietävät että hekään ei merkitse minulle yhtään mitään. Ovat aivan yhtä korvattavissa kuin kaikki muutkin.

      • fdsfdsfsdf

        Kaiken kiistan keskellä, mitä narsistien uhreista, heidän luonteenlaadustaan ja mielenterveydestään käydään, tuli nyt vasta mieleen, tai ainakin nostan tämän nyt vasta keskusteluun.

        Miten on selitettävissä, että usein narsistin uhri on jo keski-iässä ja vanhempikin?

        Luulisi että jos uhrilla on tietty luonteenlaatu, hän olisi joutunut uhriksi jo paljon aiemmin, nuorempana. Itsekin olin noin 50 vuotias kun haksahdin. Muita samanikäisiä olen tällä palstalla bongannut.


    • Anonyymi

      Narsisti loukkaantuu ja tarvitsee muita pönkittääkseen omaa itseään. Loputon raivoaminen, vaikka mitä teet, mikään ei koskaan riitä, eikä mene oikein, vaikka mitä teet. Loputon itsen ja tunteidensa hallinta toisia käyttäen ja toisiin nämä itsessään kieltämänsä siirtäen, kokemus, että on ansainnut kaiken ja muut eivät mitään. Tarve korostaa omaa erinomaisuuttaan, muiden kustannuksella tietenkin. Ei empatiaa, sympatiaa joskus ja tökerösti, jos itse kokee hyötyvänsä. Psykopaatti ei välitä, mitä muille aiheuttaa, ja seuraukset eivät koske häntä, koska ovat vain käytännöllisiä ja on oppinut ne manipuloiden jo suurimmaksi osaksi välttämään. Narsisti vielä kokee häpeää paljastuessaan, joko muille tai itselleen. Psykopaatti kehittyneempi, ja tämä haihtunut pois. Kaikki psykopaatit ovat, tai mielestäni olivat narsisteja, kunnes kehittyivät ja loppukin inhimillisyys jäi pois. Psykopaatti nauttii suunnattomasti vallastaan ja pyrkii myös sitä peittämään, mutta kun on tilaisuus ja näet psykopaatin nautinnon aiheuttamastaan pahasta, et voi olla näkemättä sitä vihaa, halveksuntaa, valtaa ja nautintoa mikä psykopaatin juovuttaa. Ja se näkyy hänen HYMYSTÄÄN, JOKA USEIN TULKITAAN ITSEVARMUUTENA, MÄÄRÄTIETOISUUTENA, TAI JOPA MUITA HUUMAAVANA PÄTEVYYTENÄ, KUN MUUT OVAT YMMÄRRETTÄVÄSTI EPÄVARMOJA. SIIHEN HYMYYN, HE ANTAVAT KAIKEN JULKI. SEN TAKANA ON SELKEÄ AGRESSIO, JOKA EREHDYTTÄVÄSTI TULKITAAN VÄÄRIN, VOIMAKKAAKSI HENKILÖKSI. SE ON TULINEN, PIPPURINEN, MAUSTETTU JA JUOPUNUT.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      92
      2421
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2133
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      83
      1780
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1575
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1556
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1505
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1468
    8. 54
      1340
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      87
      1296
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1219
    Aihe