Liippaladun voitelu

Atte

Olen nyt toista talvea käyttänyt Vauhdin synteettisiä voiteita (ennen Startin) ja kaipaisin muutamaa vinkkiä pitovoiteluun.

1. -0..-3C, liippalatu tykkilumella jossa ylämäet jauhaantuneet, ilmassa pientä lumi/räntäsadetta?

2. -8C ja kylmenpää, normaalilumi ja latu. Pito ei ongelma mutta millä luistoa (pitoon)?

3. Startin Black Matrix voiteiden käyttö Vauhdin voiteiden kanssa, toimiiko?

4. 0.. 2C, räntä/vesisade.

5. Toimiiko Vauhdin tervavoiteet ja milloin niitä kannattaisi käyttää? Nyt käytän vielä Startin tervavoiteita mutta en täysin tyytyväinen niihin.

6. Vauhdin Gel Medium pinnoite, onko siitä hyötyä aktiivikuntoilijalle, esim. suojaako jäätymiseltä ja parantaako luistoa ja voiteen kestävyyttä?

Minulla on voiteita paljon niin Vauhdin, Startin kuin Rodenkin ja tarvittaessa ostan lisää. Olen myös tottunut suksien voiteluun ja olen valmis panostamaan siihen myös aikaa.

20

7443

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asd

aluksi karhenna pitoalue hiomapaperilla 180...240
      1. violetti ja hopea miinus fluoriliisterit sekaisin. alumiini purkki pintaan. jäähtyneeseen suksen pintaan ohut kerros super pinkkiä.
      2. miinus geeli pintaan
      3. ei kokemusta
      4. sininen fluoriliisteri pohjalle, päälle universalin ja hopea plussan sekoitus, suhde 70/30. pinnoitus foxgel medium:lla
      5. kyllä ne toimivat, makuasia, fluorit vaan tahtovat luistaa paremmin, tietyissä keleissä terva luistaa paremmin kuin fluori
      6. tuovat lisää luistoa, suojaa jäätymistä ja kestää kulutusta enemmän, vähentää roskan keräämistä pintaan

huom. muutkin voitelut toimivat noissa keleissä. ei ole olemassa yhtä oikeaa voitelua, useilla eri voiteluilla päästään samaan lopputulokseen osalla jopa hieman parempaan kuin antamillani ohjeilla. nou ovat tosi nopean mietinnän tuloksia.
      toivottavasti noista on apua. ja kaikki voiteethan ovat vauhdin voiteita. suosittelen että opettelet voitelemaan vain yhdellä voidemerkillä.
      suosittelen lukemaan: http://www.vauhtispeed.fi/fin/raportit/raportit.htm

• Atte

Kaikille vastanneille, etenkin asd:lle seikkaperäisistä vastauksista.

Minulla onkin tarkoituksena opetella käyttämään vain yhden valmistajan voiteita ja olen päätynyt Vauhdin tuotteisiin vaikka muilta merkeiltä löytyisikin joitain yksittäisiä parempia tuotteita (esim. Roden vaaleansininen). Se miksi olen päätynyt Vauhtiin johtuu vain siitä, että olen onnistunut sillä voitelussa keskimäärin aikaisempaa paremmin. Niin ja olen saanut hyviä neuvoja Johan Lindiltä aina silloin kun hän on ollut käymässä Tampereen Prismassa.

Minulla olisi vielä pari kysymystä asd:lle:

1. Mikä on parhain tapa (niksi) levittää Teho-voiteita?

2. Kuinka Fox Gel Medium on kätevin levittää ja kuinka se kestää pidon päällä? Siis ajatellen 30...50km hiihtoja.

3. Onko fluoripitovoiteilla kapeampi toiminnallinen lämpötila-alue (oikeasti) kuin tavallisilla pidoilla?

• asd
        Atte kirjoitti:

Kaikille vastanneille, etenkin asd:lle seikkaperäisistä vastauksista.

Minulla onkin tarkoituksena opetella käyttämään vain yhden valmistajan voiteita ja olen päätynyt Vauhdin tuotteisiin vaikka muilta merkeiltä löytyisikin joitain yksittäisiä parempia tuotteita (esim. Roden vaaleansininen). Se miksi olen päätynyt Vauhtiin johtuu vain siitä, että olen onnistunut sillä voitelussa keskimäärin aikaisempaa paremmin. Niin ja olen saanut hyviä neuvoja Johan Lindiltä aina silloin kun hän on ollut käymässä Tampereen Prismassa.

Minulla olisi vielä pari kysymystä asd:lle:

1. Mikä on parhain tapa (niksi) levittää Teho-voiteita?

2. Kuinka Fox Gel Medium on kätevin levittää ja kuinka se kestää pidon päällä? Siis ajatellen 30...50km hiihtoja.

3. Onko fluoripitovoiteilla kapeampi toiminnallinen lämpötila-alue (oikeasti) kuin tavallisilla pidoilla?

1. ottaa purkista suoraan sormella ja levittää vähän kerrassaa suksen pintaan ohut tasainen kerros, jos et meinaa saada voidetta ulos purkista niin lämmitä sitä kuumailmapuhaltimella.
        2. pullosta suoraan pidon päälle ja levittää sormella, lyhyt matka kerralla. ei kokemusta noin pitkistä matkoista että miten pitkään kestää, mutta karkealla kelillä ei kestä 50km
        3. aika samanlainen, jos on korkea kosteus niin fluoripidot toimivat paremmin. porkkana toimii jopa -10'c, jos on vanhaa lunta tai kova alusta.

• Atte
        asd kirjoitti:

1. ottaa purkista suoraan sormella ja levittää vähän kerrassaa suksen pintaan ohut tasainen kerros, jos et meinaa saada voidetta ulos purkista niin lämmitä sitä kuumailmapuhaltimella.
        2. pullosta suoraan pidon päälle ja levittää sormella, lyhyt matka kerralla. ei kokemusta noin pitkistä matkoista että miten pitkään kestää, mutta karkealla kelillä ei kestä 50km
        3. aika samanlainen, jos on korkea kosteus niin fluoripidot toimivat paremmin. porkkana toimii jopa -10'c, jos on vanhaa lunta tai kova alusta.

Kiitos vinkeistä. On erittäin miellyttävää, että löytyy vielä henkilöitä, jotka viitsivät tosissaan auttaa kokemuksellaan meitä vähemmän tietäviä...

Kävin tänään kysymässä Fox Gel:ien hintaa, jotka ovat n. 50€/kpl. No, en ostanut vielä kun en ole varma, että onko niistä selkeästi hyötyä minulle. Jos on niin silloin hinta ei ole esteenä mutta en viitsi niitä turhaan ostaa (kokemuksesta viisastunut).

Kuten kerroit niin suurin vaikutus on suksella mutta minä olen jo siinä iässä (40 ) etten hae enää sekunteja pois kilometriltä vaan arvostan hiihdon nautintoa omaksi ilokseni. Nykyään hiihdän vain "maraton" suksilla, koska kuntoni ja potkuni eivät ole enää niinkuin ennen... mutta suksen toimintaan haen aina täydellisyyttä ja joskus (harvoin) jopa onnistun siinä.

Olen hiihdellyt vain Atomicin suksilla (15v.) ja ne kaikki ovat olleet mielestäni melko etupesäisiä. Minulla on useinmiten vaikeuksia saada vuoropotkuun kunnon luistoa (tasaluisto ok). Aloin miettimään, että olisiko kenties jokin takapesäisempi suksi (Fischer) helpompi saada luistamaan vuoropotkulla? Kysymyshän on tietysti hiihtotekniikasta ja iän myötä olen noussut pystympään hiihtoasentoon (matkahiihto).

• löysä

osaatte pitovoitelun niin voisitteko neuvoa liippaladulle hieman yksinkertaisempaa voitelua,kiitos jos viitsitte.

• asd
        löysä kirjoitti:

osaatte pitovoitelun niin voisitteko neuvoa liippaladulle hieman yksinkertaisempaa voitelua,kiitos jos viitsitte.

liippalatuakin on niin monenlaista, vaikuttaa lämpötila, kosteus, lumen laatu: uusi/vanha jne.
        hieman vaikea neuvoa kun ei tiedä kyseisiä asioita.

• asd
        Atte kirjoitti:

Kiitos vinkeistä. On erittäin miellyttävää, että löytyy vielä henkilöitä, jotka viitsivät tosissaan auttaa kokemuksellaan meitä vähemmän tietäviä...

Kävin tänään kysymässä Fox Gel:ien hintaa, jotka ovat n. 50€/kpl. No, en ostanut vielä kun en ole varma, että onko niistä selkeästi hyötyä minulle. Jos on niin silloin hinta ei ole esteenä mutta en viitsi niitä turhaan ostaa (kokemuksesta viisastunut).

Kuten kerroit niin suurin vaikutus on suksella mutta minä olen jo siinä iässä (40 ) etten hae enää sekunteja pois kilometriltä vaan arvostan hiihdon nautintoa omaksi ilokseni. Nykyään hiihdän vain "maraton" suksilla, koska kuntoni ja potkuni eivät ole enää niinkuin ennen... mutta suksen toimintaan haen aina täydellisyyttä ja joskus (harvoin) jopa onnistun siinä.

Olen hiihdellyt vain Atomicin suksilla (15v.) ja ne kaikki ovat olleet mielestäni melko etupesäisiä. Minulla on useinmiten vaikeuksia saada vuoropotkuun kunnon luistoa (tasaluisto ok). Aloin miettimään, että olisiko kenties jokin takapesäisempi suksi (Fischer) helpompi saada luistamaan vuoropotkulla? Kysymyshän on tietysti hiihtotekniikasta ja iän myötä olen noussut pystympään hiihtoasentoon (matkahiihto).

minun mielestäni fischerit eivät ole takapesäisiä, mitä minulla on ja samanlaisia ne ovat muutkin sukset tänäpäivänä.
        jos sukset luistavat kun paino on molemmilla jaloilla, mutta eivät yhdellä suksella niin sukset ovat A) joko liian löysät B) tai sitten sinulla on viety pitoalue liian eteen, joka jarruttaa vauhtia todella hyvin. suosittelen koettamaan jäykempiä suksia tai hommaamaan uudet sukset, merkillä ei ole niin väliä kunhan sukset toimivat, jos et ole merkkiuskollinen.
        jos et hae viimeisiä sekuntteja ajasta pois niin omasta mielestäni tuo geelin käyttö on juuri ja juuri kannattavaa. tietysti minä ainankin suosittelen kokeilemaan geeliä. ja geelikin toimii luistona, sitä ei ole tehty vain pidonpinnoitukseen.
        kyllä sukset ovat menneet eteen päin todella paljon 15 vuodessa. 6 vuotta vanhat sukset (perinteisen) ovat aivan toisenlaiset hiihtää kuin nykyiset sukset. vanhat ovat mielestäni todella vaikeat hiihtää, mutta uudet ovat todella helpot. huom. tämä on minun oma mielipiteeni ja kokemukseni.

• löysä
        asd kirjoitti:

liippalatuakin on niin monenlaista, vaikuttaa lämpötila, kosteus, lumen laatu: uusi/vanha jne.
        hieman vaikea neuvoa kun ei tiedä kyseisiä asioita.

kysäisin

• Atte
        asd kirjoitti:

minun mielestäni fischerit eivät ole takapesäisiä, mitä minulla on ja samanlaisia ne ovat muutkin sukset tänäpäivänä.
        jos sukset luistavat kun paino on molemmilla jaloilla, mutta eivät yhdellä suksella niin sukset ovat A) joko liian löysät B) tai sitten sinulla on viety pitoalue liian eteen, joka jarruttaa vauhtia todella hyvin. suosittelen koettamaan jäykempiä suksia tai hommaamaan uudet sukset, merkillä ei ole niin väliä kunhan sukset toimivat, jos et ole merkkiuskollinen.
        jos et hae viimeisiä sekuntteja ajasta pois niin omasta mielestäni tuo geelin käyttö on juuri ja juuri kannattavaa. tietysti minä ainankin suosittelen kokeilemaan geeliä. ja geelikin toimii luistona, sitä ei ole tehty vain pidonpinnoitukseen.
        kyllä sukset ovat menneet eteen päin todella paljon 15 vuodessa. 6 vuotta vanhat sukset (perinteisen) ovat aivan toisenlaiset hiihtää kuin nykyiset sukset. vanhat ovat mielestäni todella vaikeat hiihtää, mutta uudet ovat todella helpot. huom. tämä on minun oma mielipiteeni ja kokemukseni.

Tämän viimeisimmän perinteisen parini ostin reilut 2 vuotta sitten ja ne eivät olet liian löysät. Jäykkyys testattiin viimeksi viime helmikuussa ja mielestäni ne eivät ole muuttuneet toiminnaltaan siitä. Silloin kuin ostin nämä sukset niin hylkäsin Fischerit nimenomaan sen vuoksi kun ne olivat silloin yllättävän takapesäisiä mutta se oli silloin... En ole millään muotoa merkkiuskollinen niin autojen kuin suksienkaan suhteen.

Enemmän uskon tuohon, että pitoalue on viety liian eteen vuoropotkuluistoa ajatellen ja olenkin sitä nyt koettanut säätää lyhyemmäksi mutta nämä kelit ovat nyt sellaisia, että en ole varma johtuuko lipsuminen suksesta vai voitelusta, testaillaan vielä. Joka tapauksessa olen ostamassa uuden suksiparin perinteiseen tässä lähiaikoina... ja ne ovat todennäköisesti Fischerit.

Tuosta olen samaa mieltä kanssasi, että sukset ovat menneet 15 vuodessa todella paljon eteenpäin mutta mitenkähän parina viime vuotena.

Geelistä sen verran, että siitä minulle riittäisi, että se vähentäisi voiteiden jäätymistä.

• asd
        löysä kirjoitti:

olosuhteet: 0'c, satoi räntää pikkuhiljaa, latu ajettu samana päivänä.
        hiihti kerran kaksi ladun läpi niin se alkoi liippaantumaan.
        voiteluna toimi alle super pohjavoide sulatettuna ja pintaan pari kerrosta punaista 0... 2 fluoripitoa, joista ensimmäinen vielä silloin kun pohjavoide olin lämmin. voiteethan ovat tietenkin vauhtia. ei mitään ongelmia ainankaan minulla. toivottavasti tuosta on apua.

• Atte
        asd kirjoitti:

olosuhteet: 0'c, satoi räntää pikkuhiljaa, latu ajettu samana päivänä.
        hiihti kerran kaksi ladun läpi niin se alkoi liippaantumaan.
        voiteluna toimi alle super pohjavoide sulatettuna ja pintaan pari kerrosta punaista 0... 2 fluoripitoa, joista ensimmäinen vielä silloin kun pohjavoide olin lämmin. voiteethan ovat tietenkin vauhtia. ei mitään ongelmia ainankaan minulla. toivottavasti tuosta on apua.

täsmälleen samanlainen voitelu eilen illalla kuin asd:llä. Keli oli myös melko samanlainen 0C, lievää tihkusadetta mutta latu oli erittäin kostea ja liippainen. Keli olisi kenties vaatinut vähän liisteriä alle... eli suksi lipsui melko paljon. Niinkuin asd aikaisemmin kirjoitti olosuhteista ja niiden vaikutuksesta...

No tällä kertaa se oli omaa tyhmyyttä kun tajunnut, että Kaupissa oli ollut juuri maakuntaviestit ja laduillahan oli hiidetty niin pirusti :)

• löysä
        Atte kirjoitti:

täsmälleen samanlainen voitelu eilen illalla kuin asd:llä. Keli oli myös melko samanlainen 0C, lievää tihkusadetta mutta latu oli erittäin kostea ja liippainen. Keli olisi kenties vaatinut vähän liisteriä alle... eli suksi lipsui melko paljon. Niinkuin asd aikaisemmin kirjoitti olosuhteista ja niiden vaikutuksesta...

No tällä kertaa se oli omaa tyhmyyttä kun tajunnut, että Kaupissa oli ollut juuri maakuntaviestit ja laduillahan oli hiidetty niin pirusti :)

noviisia sen verran et miten laittaa kovempaa purkkivoidetta liisterin päälle?hiihto on hauskaa mutta harrastelijakuntoilijalle nää kelit on yhtä piinaa ja lahden suunnalla mäkiä piisaa.ja jos keli on 2 ni tuleeko liisterin ja purkin olla kelikohtainen vai pehmeempää,kovempaa,alle,päälle????

• asd
        löysä kirjoitti:

noviisia sen verran et miten laittaa kovempaa purkkivoidetta liisterin päälle?hiihto on hauskaa mutta harrastelijakuntoilijalle nää kelit on yhtä piinaa ja lahden suunnalla mäkiä piisaa.ja jos keli on 2 ni tuleeko liisterin ja purkin olla kelikohtainen vai pehmeempää,kovempaa,alle,päälle????

kyllä se purkkivoide leviää siihen liisterin pintaan aivan tavallisesti, sotkee kylläkin hieman, mutta ainankaan minua ei haittaa.
        liisteri riippuu todella paljon minkälainen latu on: jäinen, kuluttava, uutta lunta jne. mutta kyllä ne ovat kelikohtaisia kuten purkinkin.
        pehmeempää alle ja kovempaa päälle, jos epäilet että pehmeämpi voide jäätyy.
        olosuhteita en tiedä, mutta epäilisin että pelkkä punainen purkki voisi toimia, mutta suosittelen laittamaan liisterin alle.

• löysä
        asd kirjoitti:

kyllä se purkkivoide leviää siihen liisterin pintaan aivan tavallisesti, sotkee kylläkin hieman, mutta ainankaan minua ei haittaa.
        liisteri riippuu todella paljon minkälainen latu on: jäinen, kuluttava, uutta lunta jne. mutta kyllä ne ovat kelikohtaisia kuten purkinkin.
        pehmeempää alle ja kovempaa päälle, jos epäilet että pehmeämpi voide jäätyy.
        olosuhteita en tiedä, mutta epäilisin että pelkkä punainen purkki voisi toimia, mutta suosittelen laittamaan liisterin alle.

kokeillaan sotkea ja lipsutella laduilla.

• uda
        löysä kirjoitti:

kokeillaan sotkea ja lipsutella laduilla.

TASOITA LIISTERI ROHKEASTI PEUKALOLLA. Liisterin saat käsistä helposti pois käsirasvalla. Rasvaa reilusti käsiin ja pyyhi talouspaperiin.TOIMII.

• löysä
        uda kirjoitti:

TASOITA LIISTERI ROHKEASTI PEUKALOLLA. Liisterin saat käsistä helposti pois käsirasvalla. Rasvaa reilusti käsiin ja pyyhi talouspaperiin.TOIMII.

liisteriä kuumentaa ennen levitystä kun siitä tuppas tulee sellasia kyhmyjä vaikka laitoin ohjeen mukaan sellasia vinoja siivuja?

• Himo hiihtäjä

Aktiivisena hiihdon harrastajana olen joutunut itsekin hakemaan luistoa erilaisille keleille.
      Vaikka tällä palstalla onkin usein tuotu esille Vauhdin voiteet niin täytyy ainakin omalta kohdalta todeta, että parempiakin löytyy ja samaan lopputulokseen pääsee muilla merkeillä merkittävästi pienemmällä työllä.
      Vapaan hiihtotyylin harrastajana voidevalikoimiin kuuluu tällä hetkellä kolmen eri valmistajan tuotteita.
      Ainakin omat kokemukset ovat osoittaneet, että miltään merkiltä ei tahdo löytyä hyvää voidevalikoimaa kaikkia kelejä ajatellen.
      Kun voiteet vielä joutuu ostamaan itse, niin parempaan lopputulokseen pääsee ottamalla parhaat voiteet kulloisellekkin kelille eri valmistajilta. Kun tähän vielä liitetään luistolle tuleva hinta, niin ollaan entistä selvemmin useamman merkin käyttäjiä.
      Toisaalta voitelua helpottaa käytössä olevien suksiparien määrä.Tällöin ei joka kelille tarvitse tehdä voiteleua alusta alkaen, vaan määrätyt sukset on pohjustettu määrätyille keleille.
      Tietysti nykyinen tilanne on edeltänyt vuosien ja tuhansien kilometrien kokemusta ja niiden tietojen tallennusta,sekä lukemattomia kokeiluja.

• asd

kyllä minä teen joka kelille aina voitelun alusta alkaen. kisavoitelun pohja lähes aina: perus sininen ja sen jälkeen vihreä, sitten tuleekin jo kelin mukaan voitelu. huom. tämä ei ole aina, joskus vihreä vaihtuu molybeniin tai sininen violettiin.
        minulla on todella hyvä syy käyttää vauhdin voiteita, koska olen vauhdin talliurheilija, eikä minulla ole mitään valittamista voiteista, samalla tavalla ne sukset ovat luistaneet kuin muillakin.
        kisassahan voitelu ratkaisee vain 5% eli aika vähän. suksi taas ratkaisee enemmän. usein syytetään voitelua, vaikka se on paras mahdollinen, mutta suksi on vain niin huono. sukseenkin vaikuttaa pohjahionta eli minkälainen kuvio suksen pohjassa on. en tiedä mikä on toisten voide firmojen tapa, mutta ainankin vauhti kertoo julkisesti kisavoitelun paikan päällä ja käyttää vain omia voiteitaan, mutta olen kuullut juttua että jotkin voidefirmat käyttäisivät vieraiden firmojen voiteita, eivätkä todellakaan paljasta voiteluaan, osa ei edes hiihtäjille, ehkä vasta kisan jälkeen.

• varamieto

Kannattaa kokeilla startin universaaliliisteriä. Paksuutta muuttelemalla tuntuu toimivan monenlaisilla keleillä eikä jäädy kovin helposti edes uudella lumella.On lisäksi halpaa ja yksinkertaista.

• Lyhyt-Jussi

Sen kerran kun olen aina perinteistä hiihtänyt liippakelillä olen käyttänyt jotain Universal liisteriä ja kun se on jäähtänyt olen painellut ohuen kerroksen Startin Black Macig purkkia päälle ja peukalolla hyvin tasoitellut ja pitoa sekä luistoa on piisannut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      102
      2126
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      99
      1537
    3. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1263
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      77
      1232
    5. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      112
      1207
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      1024
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      997
    8. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      58
      986
    9. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      912
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      804
    Aihe