Vaijerien katkaisu maston katketessa

Mmfkf

33

2991

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oc_46
      • mc_52

        Sitten kun tarve yhtäkkiä tulee, on hienoa huomata akkujen tyhjenneen jo aikoja sitten...


      • seppomartti
        mc_52 kirjoitti:

        Sitten kun tarve yhtäkkiä tulee, on hienoa huomata akkujen tyhjenneen jo aikoja sitten...

        Olen pitänyt merellä akkuporakoneen 2 akkua latauksessa invertterillä ja tarkistanut, että on useita katkaisulaikkoja. Luultavasti toimisi, ei kokemusta vielä.
        Rautasaha on vaijeriin hyvä. Teriä pitää olla paljon. Blue wavea, Norsemania, Sta-lockia varten on tullut katkottua.
        Katkaisupihdit pitää olla järeät. 10mm ankkurikettinkin menee ainakin helposti poikki naps naps. Vaijeriin ei ole tullut kokeiltua, vaikka on siihen tarkoitettu, koska katkaisujälki on niin huono.
        Nopein tapa on varmaan irroittaa ne rikipultit, mitkä eivät ole kireät.


      • Oc_46
        mc_52 kirjoitti:

        Sitten kun tarve yhtäkkiä tulee, on hienoa huomata akkujen tyhjenneen jo aikoja sitten...

        Ryobin käsityökaluissa, pora ja rälläkkä, molemmissa minulla on samanlaiset isot Li-ion-akut, jotka kestävät käyttöä hämmästyttävän paljon. Noiden akkujen itsepurkaus on hyvin pieni, ainakin puoli vuotta pysyy lähes täydessä latingissa. Ja kuten seppomartti kertoi, lataus merelläkin onnistuu invertterin avulla.


    • Kaapelileikkurin terät leikkaa ristiin eli vaijeri katkeaa. Pulttisaksien eli voimaleikkurien terät jää millin päähän toisistaan vastakkain ja vaijeri osittain katkeaa ja loppu vain litistyy

      • Joakim1

        No sitten on kyllä pahasti väärin säädetyt pulttisakset, jos millin rako jää. Kuten kirjoitin olen kokeillut rikivaijeriin ja poikki meni kerralla erittäin helposti. Sama johtopäätös oli tuossa kysyjän lehtiartikkelissa. Leikkuujälki oli siisti eikä vaijeri rispaantunut yhtään. Kokeilin monta kertaa kaverin vanhaan etustaagiin.

        Noilla meni myös helposti poikki 8 mm vanttiruuvi.


    • Joakim1

      6 mm vaijerit menee helposti poikki voimapihdeillä, halvoilla ja kohtuu pienilläkin. Mulla on muistaakseeni 60 cm voimapihdit, joille ilmoitetaan tavallisen pultin leikkuukyvyksi 10 mm. Kokeilemani rikivaijeri (olikohan 8 mm) katkesi niillä erittäin helposti ja yllättävän siististi. 350 mm pihdit saattaisivat hyvinkin riittää 6 mm vaijerille, sillä niille luvataan 6 mm leikkuukyky. Pyydä rikipajasta vaijerinpätkä ja kokeile.

      Olihan tuossa testissäkin annettu täydet 10 pistettä voimapihdeille tehokkuudesta. Vaijerileikkuri sai selvästi huonommat pisteet (6). Se lienee parempi ohutsäikeisten pehmeiden vaijereiden kanssa, jotka saattavat litistyä voimapihtien leukojen väliin katkeamatta. Rikivaijerit eivät sitä tee.

    • kolaritestivene

      Yachting Monthly -lehden Crash Test Boat -sarjassa testattiin maston kaatamista ja sen jälkeen vanttien katkomista erilaisilla työkaluilla. Mukana on voimapihdit, rautasaha ja pari erikoisempaa työkalua, eli Holmatron hydraulinen kaapelileikkuri ja joku Hiltin tapainen ruutipanoksella toimiva laite.
      https://www.youtube.com/watch?v=d-jqwkNXMIY (vanttien katkominen alkaa noin 7 minuutin kohdalta)

      Sarjan muissa osissa rakennetaan hätäriki jäljelle jääneistä maston osista, paikataan vuotoja monella eri tavalla, testataan sammuttimia ja lopuksi aiheutetaan kaasuräjähdys.

    • Tässä videossa kokeillaan erilaisia työkaluja oikeassa tilanteessa. Tai no, niin oikeassa kun nyt vain mahdollista.

      https://www.youtube.com/watch?v=d-jqwkNXMIY

      Hydraulinen leikkuri näyttäisi minusta parhaalta vaihtoehdolta, mutta hinta taitaa olla melkoinen. Omassa veneessäni on isot voimapihdit.

    • jippomies

      Voimapihdit puree ihan hyvin kun leikkaa päätteen kohdalta. Siinä on kuori ympärillä, eikä vaijerin säikeet pääse litistymään leukojen väliin.

      • hmmmmm

        Voimapihdeille myös ääni. Kun pitää jossain istumalaatikon lokerikossa valmiina niin saa nopeasti esiin ja vaijeri napsahtaa hetkessä poikki. Kokeiltu on. Voimapihdit tietysti pitää olla hyväkuntoiset.


    • A_33

      Niin miksi katkaista vaijerim jos rikipultit saa irti?

      • kloklok

        Voi olla että systeemissä on kuitenkin sen verran voimia päällä ettet saa rikipulttia irti, tai ei ole aikaa kun maston tynkä hakkaa runkoon reikää..


      • A_33
        kloklok kirjoitti:

        Voi olla että systeemissä on kuitenkin sen verran voimia päällä ettet saa rikipulttia irti, tai ei ole aikaa kun maston tynkä hakkaa runkoon reikää..

        Näin voi joskus olla, mutta on vaikea kuvitella ellä voisi olla niin kova veto ettei vasaralla ja meisselillä lyömällä rikipultti lähtisi irti. Mastohan painaa yleensä alle 100 kg. Ja vedessä vähemmän..


      • kloklok
        A_33 kirjoitti:

        Näin voi joskus olla, mutta on vaikea kuvitella ellä voisi olla niin kova veto ettei vasaralla ja meisselillä lyömällä rikipultti lähtisi irti. Mastohan painaa yleensä alle 100 kg. Ja vedessä vähemmän..

        Ok. Sitten SUN ei ei tarvii ottaa kuin vasara ja meisseli mukaan. Pääset vähemmällä.


      • entä.tositilanteessa
        A_33 kirjoitti:

        Näin voi joskus olla, mutta on vaikea kuvitella ellä voisi olla niin kova veto ettei vasaralla ja meisselillä lyömällä rikipultti lähtisi irti. Mastohan painaa yleensä alle 100 kg. Ja vedessä vähemmän..

        Vaikea kuvitella, että tositilanteessa (jossa esim. vaijereissa roikkuva takila ryskyttää veneen kylkeä korkeassa aallokossa) molemmat kädet olisi käytettävissä pitkiä aikoja meisseliin ja vasaraan.
        Itse pidän kookkaita voimapihtejä varalla. Niille on käyttöä muutenkin. Hätätyökaluille on pidikkeet kaapissa (voimapihdit, rautasaha terineen, pajavasara, kirves).
        Toinen asia, mistä en ole aivan samaa mieltä on maston paino "yleensä alle 100 kg". Edellisen veneeni masto painoi 440 kg (vanha S&S Swan). Nykyisen pienemmän paattini masto painaa lähes 200 kg. Varmaankaan vedellä täyttynyttä mastoa ei ole kovin helppo liikutella. Tempovien voimien luulisi olevan suuria. Ei kylläkään ole omaa kokemusta maston menetyksestä.


      • todellinen.tilanne
        A_33 kirjoitti:

        Näin voi joskus olla, mutta on vaikea kuvitella ellä voisi olla niin kova veto ettei vasaralla ja meisselillä lyömällä rikipultti lähtisi irti. Mastohan painaa yleensä alle 100 kg. Ja vedessä vähemmän..

        Mun masto on kaukana painavasta ja ilman juoksevaa rikiä punnittuna se painaa 123 kg. Monisatakiloiset mastot eivät todellakaan ole harvinaisia. Mutta maston paino on vain yksi asia. Eihän laidan yli roikkuvan maston paino ikinä kohdistu rikipultteihin suoraan, kuten maston pystyssä ollessa ainakin pitäisi. Rikipulteissa on varmasti vääntöä ja pultteja ei ilman lekaa irti saa. Leka on harvemman veneen varuste, eikä meisseliin löydy pitävää kättä, kun maston katkaisseissa oloissa pitäisi lekalla meisselin päähän osua.


      • moska.veneeseen
        todellinen.tilanne kirjoitti:

        Mun masto on kaukana painavasta ja ilman juoksevaa rikiä punnittuna se painaa 123 kg. Monisatakiloiset mastot eivät todellakaan ole harvinaisia. Mutta maston paino on vain yksi asia. Eihän laidan yli roikkuvan maston paino ikinä kohdistu rikipultteihin suoraan, kuten maston pystyssä ollessa ainakin pitäisi. Rikipulteissa on varmasti vääntöä ja pultteja ei ilman lekaa irti saa. Leka on harvemman veneen varuste, eikä meisseliin löydy pitävää kättä, kun maston katkaisseissa oloissa pitäisi lekalla meisselin päähän osua.

        Vielä noista työkaluista. Kerroin omasta "pajavasarastani", mutta käytin varmaankin väärää nimikettä. Oikea nimike sille on moska. En oikein usko, että leka on veneessä käytännöllisempi kuin moska. Lekalla kai tarkoitetaan pitkävartista kahden käden pientä moukaria.
        Oli nimike mikä tahansa, moskalla on ollut käyttöä veneessä. Se ei ole ainoastaan hätätyökalu. Voin suositella. Omani on tällainen 1.5 kg;n painoinen, hinta 7.90 eur.
        http://www.motonet.fi/fi/tuote/782541/Moska-15kg-lasikuituvarsi


      • todellinen.tilanne
        moska.veneeseen kirjoitti:

        Vielä noista työkaluista. Kerroin omasta "pajavasarastani", mutta käytin varmaankin väärää nimikettä. Oikea nimike sille on moska. En oikein usko, että leka on veneessä käytännöllisempi kuin moska. Lekalla kai tarkoitetaan pitkävartista kahden käden pientä moukaria.
        Oli nimike mikä tahansa, moskalla on ollut käyttöä veneessä. Se ei ole ainoastaan hätätyökalu. Voin suositella. Omani on tällainen 1.5 kg;n painoinen, hinta 7.90 eur.
        http://www.motonet.fi/fi/tuote/782541/Moska-15kg-lasikuituvarsi

        Aivan varmasti pajavasara on hyödyllisempi työkalu veneessä kuin leka. Ymmärtääkseni lähinnä leka ja moska ovat synonyymejä, mutta se nyt ei ole tässä kovinkaan olennaista ja voin olla väärässäkin. Itsellä on veneessä varsin kattava työkaluvarustus, mutta minullakaan ei ole kuin pienenpuoleinen, pakkiin sopiva vasara mukana. Se isompi vasara, jota en todellakaan miellä ensisijaisesti hätätyökaluksi, on hyvin harvinainen varuste sekin. Saattaa olla, että seuraavan kerran kaupassa käydessä tarttuu pajavasara mukaan. Jos niin käy, punnitsen sitten kädessäni ja mielessäni, vienkö sellaisen puntin veneeseen, vai jätänkö kellarin työkalulaatikkoon. Vantit katkon kuitenkin tarpeen vaatiessa mieluummin veneessä olevilla voimapihdeillä.


    • kykeneeköenää

      Hjallis itse on ihan pysäkillä kans.

    • JussiYkkönen

      Minulla on Facom merkkinen vaijerileikkuri. Ne ovat saksimalliset, mutta etuna on että varsien pituus on puolet verrattuna samaan vaijeripaksuuteen pystyviin pulttisaksiin. Käytännön kokemusta ei onneksi ole, mutten hetkeäkään epäile niiden toimivuutta, koska ko. merkki on ammattikäyttöön tehty ja tuotteille annettiin ainakin vielä 90-luvulla ikuinen takuu.

    • Rebegga

      Nekö mastot katkeilee tuon tuosta.

      • ssppss

        Ne


      • Misse__

        Jos on kokenut mastohaverin yöaikaan merellä osaa arvostaa kunnollisia voimapihtejä. Ja olet oikeassa ettei ne mastot tuon tuosta katkeile, mutta eipä hätärakettejakaan harvase ilta joudu ampumaan tai pääse testailemaan pelastusliivien kelluttavuutta tosi oloissa.


    • seppomartti

      Ylla mainitaan 30 60 cm riittavaksi pituudeksi. Minulla on n. metri. Ilmeisesti on turhaa kokoa, ne ovat jo hiukan hankalat. Ei kuitenkaan hukkaannu.

    • Voimapihdit

      Minulla jäi masto Visbyn etelāpuolelle. Bilteman voimapihdit toimivat hyvin 7 ja 8 mm vaijereiden leikkuussa. Isoin puuha oli rullan profiili, joka tāytyi sahata poikki.

      • madtonlatka

        Saako udella miksi menetit maston?


      • staagi
        madtonlatka kirjoitti:

        Saako udella miksi menetit maston?

        Meillä murtui etustaagin ylähela, tietenkin yöllä ja keskellä Suomenlahtea.


    • Voimapihdit

      Rusti petti.

    • Minulla oli H-veneessä Rod-riki. Ylävantti katkesi ylhäällä, kilpailussa merellä. Rod-vaijerissa ei huomaa materiaaliväsymystä etukäteen. Saimme vanttiruuvit irti hyvin nopeasti isossa aallokossa ja molemmat mastopalat kannelle. Vakuutusmies kävi katsomassa ja vakuutusyhtiö korvasi 75 % uuden hinnasta koska oli katkennut kilpailussa. Tämä oli 1992. Tänään paljon vaikeampaa saada korvausta vakuutusyhtiöiltä maston katketessa.

    • HalpuusVoitti

      Rautasaha ja hohtimet olivat hyvä yhdistelmä. Jos vaijerissa ei ole vetoa, niin sokka irti hohtimilla ja tarvittaessa pari naputusta rikipulttiin. Niissä jossa tämä ei onnistu, niin rautasahalla poikki. Jos ei ole hankkinut voimapihtejä, niin ei niitä tuohon hommaan kannata hankkiakaan.

    • Minätiedän

      Moskalla ja tuurnalla masto lähtee 30 sekunnissa, kun napauttaa sokkatapit irti.

      Kokeilkaa vaikka.

      • kgvkhfy

        Ei viitsi kokeilla. Ensin pitäisi kaataa masto jotenkin niin että jää vähän niinkuin konkeloon, ja sitten ryhtyä moskalla naputtelemaan. Muutoin harjoitus on teennäinen kuten on monet ajatukset tässä keskustelussa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      3045
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1580
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1432
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1332
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      43
      1277
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1196
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1148
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      119
      979
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      783
    Aihe