Miten purkaa suru?

hsafkkhfag

Vähän taustaa tilanteestani:
Olen 14-vuotias tyttö. Olen joutunut kokemaan eskari-ikäisestä asioita, joita ei lapsen pitäisi joutua käymään läpi. Joskus kakkosluokan aikoihin sinne nelosluokalle asti, ongelmani olivat pahimmillaan. Ajattelin itsemurhaa melkein päivittäin, vakavasti. Ajauduin viiltämään käsivarsiani partaterällä. Haavat ei ollut syviä. Niistä on jäänyt vain muutama pysyvä jälki. Yritin aiheuttaa itselleni kipua. Löin itseäni ja purin itseäni. Oli tosi huono olo. Asiat parani hieman ajan kanssa. Nykyisin, 14-vuotiaana, tämä kauhea olo on ruvennut palaamaan. En halua tappaa itseäni, koska se olisi mielestäni itsekästä. Eli sitä en onneksi ole enää pohtinut. Mutta nyt minulle on taas syttynyt halu aiheuttaa itselleni tuskaa, toivossa, että se parantaisi oloa. En halua viiltää itseäni enää. Se ei auta. Miten voin purkaa suruani katumatta jälkikäteen? En ole todellakaan avautumassa tästä kasvotusten kellekään. Mitä teen?

6

132

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jjuftxdyr

      Minulla auttaa kirjoittaminen ja musiikin kuuntelu, voimia! <3

    • pitaisauttaa

      Tunne on ikävä tunne, mutta uskopois kun saat purettua surusi jollekin luotettavalle ihmiselle, vaikka kaverille, Niin mielesi paranee takuulla. Voitte yhdessä miettiä erilaisia vaihtoehtoja että miten toimitta jatkossa? Itsellä kyseinen puhuminen hyvälle ystävälle paransi huomattavasti oloani. Alussa kertominen tuntuu hyvin vaikealta, mutta muista kertoa se jollekkin joka ymmärtää ja muistaa tukea sua!

      Onnea matkaan

    • puhumalla

      Miten purkaa suru?
      Kolme parasta keinoa siihen on puhu, puhu ja puhu

    • 244544

      Onko sulla kik jos voisi jutella? Terv: poika 16v.

    • Voit avautua myös muutoin, kuin kasvotusten. Tuntemattomillekin voi puhua. Lisäksi on olemassa myös auttavia puhelimia jne.

      Onko se surun ja pahan olon lähde mahdotonta poistaa?

    • Hei

      Olet saanut hyviä vastauksia. Itselläni ei taida olla muuta lisättävää kuin että psykoterapia on mielestäni yksi parhaita apuja. Sehän perustuu puhumiseen ja turvallisen terapeutin kanssa voi kokea surun, vihan ja ahdistuksen tunteet, käsitellä niitä yhdessä ja päästä niistä vapautumaan.

      Oletko jo avun piirissä ja olisiko sinun mahdollista päästä terapiaan? Mitä itse ajattelisit siitä? Ystävien tuki on todella tärkeää, mutta ei heitäkään voi loputtomiin rasittaa. Ja ammatti-ihmisellä on omia välineitään auttaa sinua työstämään asioitasi.
      Kannattaa toimia nyt, ennen kuin asiat kehkeytyvät huonompaan suuntaan.

      Tsemppiä ja lämpimiä ajatuksia sinulle!
      Pappi Elisabet

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      377
      1441
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1253
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      114
      1187
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1072
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      40
      940
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      886
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      796
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      790
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      85
      767
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      662
    Aihe