merikelpoinen 28-30 jalkainen purjevene

ålandrr

hei
kiinnostaisi tietää ,mikä purjevene olisi merikelpoinen
avomeriolosuhteisiin.
nyt vain veneen suorituskykyä ei miehistön.

63

3077

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tosionon

      albin ballad !

    • Albin vega tai Pogo30. Tai sitten jotain muuta...

    • Tapparanmiäs

      Onko hinnalla väliä?

      • kadshdss

        alle 20 000e


    • FF27Charlotta

      MP-28.

      • yhtä.hyvä

        ...tai MP 30


    • miten.kauas

      jos valtamerikelpoinen, silloin Vancouver 27 ja 28.

    • denish36

      allegro 27

    • Sw271

      HR Monsun 31

    • paattia

      Allegro 27 ja Laurin 28 veti parin viime vuoden aikana Suomesta Uuteen-Seelantiin. Valtamerikelpoisia voisi joku ajatella.

      • Joakim1

        Samalla perusteella sitten voi listaan lisätä Inferno 29:n ja Marino Mustangin. Niilläkin on selvitty pitkistä valtamerimatkoista. Marino tosin tarvitsi ulkopuolista apua ja kaatuikin matkalla, joten ehkei se kelpaa. Inferno 29:llä kuitenkin tehtiin varsin pitkä reissu Suomesta Suomeen.

        Eiköhän lähes kaikki 28-30 jalkaiset purjeveneet ole "merikelpoisia avomeriolosuhteisiin". Pois jäävät lähinnä puhtaasti ratakilpailuun tai muuten rannikolle tehdyt veneet. Tietysti itsetyhjentyvän avotilan tai kaiteiden puute voi tehdä veneen merikelpoisuudesta avomerellä kyseenalaisen.


      • Joakim1

      • Anonyymi
        Joakim1 kirjoitti:

        Samalla perusteella sitten voi listaan lisätä Inferno 29:n ja Marino Mustangin. Niilläkin on selvitty pitkistä valtamerimatkoista. Marino tosin tarvitsi ulkopuolista apua ja kaatuikin matkalla, joten ehkei se kelpaa. Inferno 29:llä kuitenkin tehtiin varsin pitkä reissu Suomesta Suomeen.

        Eiköhän lähes kaikki 28-30 jalkaiset purjeveneet ole "merikelpoisia avomeriolosuhteisiin". Pois jäävät lähinnä puhtaasti ratakilpailuun tai muuten rannikolle tehdyt veneet. Tietysti itsetyhjentyvän avotilan tai kaiteiden puute voi tehdä veneen merikelpoisuudesta avomerellä kyseenalaisen.

        No kyllä Allegro 27 ja LaurinKoster 28 on oikeasti turvallisia Bluewater paatteja toisin kuin Inferno 29 jolla pallon kiertäneet itsekkin hirvitteli olleensa olosuhteissa joihin Inferno ei ollut tarkoitettu. Elikkä ei listalla näitä samaan kategoriaan, kiitos.


    • RiskiOtto

      >>Eiköhän lähes kaikki 28-30 jalkaiset purjeveneet ole "merikelpoisia avomeriolosuhteisiin".

      Niin varmaan ajateltiin ennen Fastnettia. Suomen avomeripurjehduskisoissa ammattipurjehtijoilla katkeaa mastoja kun tuuli on vähänkään kovempaa, vaan ei lähelläkään myrskyä.

      Olennainen ongelma on kai se, että "avomeriolosuhteet" voi olla jokaisen mielestä kovin eri asia.

      Pohjimmiltaan on kai kyse riskinoton määrästä. Suomen rannikkovesillä, Saaristomerellä tai Saimaalla on kovin epätodennäköistä joutua tuuleen, joka on oikeasti vaarallista normaalille matkaveneelle. Mutta joskus harvoin niinkin tapahtuu. Mutta kannattaako vene valita ja varustaa niitä harvinaisia tapauksia varten, kun se on sitten huonompi käytännössä kaiken muun ajan?

      Jollain muilla merialueilla vaarallista on useammin. Mutta sielläkin avomeri on kovin erilaista Itämeren keskellä kuin Biskajalla. Ja valtameri on kovin erilaista Atlantin pasaatituulivyöhykkeellä kuin Kap Hornin edustalla.

      • Joakim1

        1979 Fastnetin ongelmaveneet ovat varsin spesifinen joukko IOR-veneitä, joita ei taida Suomessa koskaan ollutkaan kuin muutama. Ne olivat siis 70-luvun lopun IOR-optimoituja veneitä ja yksi suuri ongelma oli peräsinakselit, joissa oli keksitty yhdistää hiilikuitua ja titaania/alumiinia huonoin seurauksin.

        Aiemmat IOR-veneet on suunniteltu toisin ja 80-luvun IOR-veneissä, joita Suomessa on paljon, on Fastnetin opit jo mukana.

        Maston kannalta kova tuuli alkaa viimeistään 8 m/s kohdalla. Tuolloin on jo täydet voimat käytössä. Kovemmalla tuulella vähennetään tehoja tai pienennetään purjeita, joten rasitukset mastossa eivät kasva. Toki aallokko ja kaatumiset ovat toinen juttu. Siksi ei ole mitenkään kummallista, että mastoja katkeaa jo 8-12 m/s tuulessa, välillä heikommassakin. Lähes aina syynä on jonkun helan pettäminen väsymisen seurauksena eli kyse on huonosta helasta (mm. Seldenin vanttihela mastossa on mennyt monesta veneestä) tai huonosta ylläpidosta (ei olla havaittu murtumaa tms.) eikä siitä että koko venemalli olisi merikelvoton.

        Avomeri on aika epämääräinen käsite, kuten sanoitkin. Avomeri ei ole sama kuin valtameri, puhumattakaan valtamerien ääriolosuhteista, kuten Kap Horn ja vastaavat.


      • "Suomen avomeripurjehduskisoissa ammattipurjehtijoilla..."

        Tässä määritelmässä on minusta kyllä jotain pielessä? :-)


      • RiskiOtto
        Joakim1 kirjoitti:

        1979 Fastnetin ongelmaveneet ovat varsin spesifinen joukko IOR-veneitä, joita ei taida Suomessa koskaan ollutkaan kuin muutama. Ne olivat siis 70-luvun lopun IOR-optimoituja veneitä ja yksi suuri ongelma oli peräsinakselit, joissa oli keksitty yhdistää hiilikuitua ja titaania/alumiinia huonoin seurauksin.

        Aiemmat IOR-veneet on suunniteltu toisin ja 80-luvun IOR-veneissä, joita Suomessa on paljon, on Fastnetin opit jo mukana.

        Maston kannalta kova tuuli alkaa viimeistään 8 m/s kohdalla. Tuolloin on jo täydet voimat käytössä. Kovemmalla tuulella vähennetään tehoja tai pienennetään purjeita, joten rasitukset mastossa eivät kasva. Toki aallokko ja kaatumiset ovat toinen juttu. Siksi ei ole mitenkään kummallista, että mastoja katkeaa jo 8-12 m/s tuulessa, välillä heikommassakin. Lähes aina syynä on jonkun helan pettäminen väsymisen seurauksena eli kyse on huonosta helasta (mm. Seldenin vanttihela mastossa on mennyt monesta veneestä) tai huonosta ylläpidosta (ei olla havaittu murtumaa tms.) eikä siitä että koko venemalli olisi merikelvoton.

        Avomeri on aika epämääräinen käsite, kuten sanoitkin. Avomeri ei ole sama kuin valtameri, puhumattakaan valtamerien ääriolosuhteista, kuten Kap Horn ja vastaavat.

        >>Avomeri on aika epämääräinen käsite

        Sen takia ei pitäisikän sanoa, että lähes kaikki 28-30 jalkaiset purjeveneet ovat merikelpoisia avomeriolosuhteisiin. Ainakaan määrittelemättä "avomerta".
        Etenkään sillä arvostuksella, jonka sinä olet ansaitusti hankkinut tällä foorumilla.

        Mitä itse tarkoitit (mutta et sanonut) avomerellä, kun annoit siunauksen lähes kaikille 28-30 jalkaisille?


      • minimissään

        Wikipedian mukaan avomeri on meren alue, jossa maata ei ole näkyvissä mistään suunnasta.


      • Joakim1
        RiskiOtto kirjoitti:

        >>Avomeri on aika epämääräinen käsite

        Sen takia ei pitäisikän sanoa, että lähes kaikki 28-30 jalkaiset purjeveneet ovat merikelpoisia avomeriolosuhteisiin. Ainakaan määrittelemättä "avomerta".
        Etenkään sillä arvostuksella, jonka sinä olet ansaitusti hankkinut tällä foorumilla.

        Mitä itse tarkoitit (mutta et sanonut) avomerellä, kun annoit siunauksen lähes kaikille 28-30 jalkaisille?

        CE-merkintä antaa mielestäni aika hyvän vastauksen avomerelle:
        B. Avomeri (Off shore). Merkitsevä aallonkorkeus
        alle 4 m. Meillä avomeri tarkoittaa lähinnä
        Itämerta ja sen avoimia osia selvästi rannikon
        ulkopuolella.
        A. Valtameri (Ocean). Merkittävä aallonkorkeus
        ylittää 4 m ja matka suojaan rannikolle
        kestää jopa useita vuorokausia tai viikkoja.

        28-30 jalkaisista aika harva pääsee A-luokkaan, mutta B-luokkaan lähes kaikki.


      • RiskiOtto
        Joakim1 kirjoitti:

        CE-merkintä antaa mielestäni aika hyvän vastauksen avomerelle:
        B. Avomeri (Off shore). Merkitsevä aallonkorkeus
        alle 4 m. Meillä avomeri tarkoittaa lähinnä
        Itämerta ja sen avoimia osia selvästi rannikon
        ulkopuolella.
        A. Valtameri (Ocean). Merkittävä aallonkorkeus
        ylittää 4 m ja matka suojaan rannikolle
        kestää jopa useita vuorokausia tai viikkoja.

        28-30 jalkaisista aika harva pääsee A-luokkaan, mutta B-luokkaan lähes kaikki.

        Tuo jaottelu on hyvä lähtökohta. Mutta puhutaanko tuossa hyvin harvoin esiintyvästä maksimista aallonkorkeudesta vai jollain tavalla normaalista, suht koht yleisesti/mahdollisesti esiintyvästä? ...toisaalta se jää kait kipparin päätöksen varaan että missä purjehtii, CE vain jakaa veneitä eri luokkiin.

        Ja mihinhän mahtaa kuulua alue, jolla aallonkorkeus on yli 4m, mutta rannikolle on lyhyt matka. Luulisi että vaikka Biskajalla tai Irlannin merellä ainakin osittain olisi näin ?

        Muistanko oikein, että CE-merkintä ei veneitä luokitellessaan ota mitään kantaa esim. runkomuotoon, joka nyt on kuitenkin merikelpoisuuden ensimmäisiä lähtökohtia?


      • Alleee
        Joakim1 kirjoitti:

        CE-merkintä antaa mielestäni aika hyvän vastauksen avomerelle:
        B. Avomeri (Off shore). Merkitsevä aallonkorkeus
        alle 4 m. Meillä avomeri tarkoittaa lähinnä
        Itämerta ja sen avoimia osia selvästi rannikon
        ulkopuolella.
        A. Valtameri (Ocean). Merkittävä aallonkorkeus
        ylittää 4 m ja matka suojaan rannikolle
        kestää jopa useita vuorokausia tai viikkoja.

        28-30 jalkaisista aika harva pääsee A-luokkaan, mutta B-luokkaan lähes kaikki.

        Allegro 27 pääsee !


      • Joakim1
        RiskiOtto kirjoitti:

        Tuo jaottelu on hyvä lähtökohta. Mutta puhutaanko tuossa hyvin harvoin esiintyvästä maksimista aallonkorkeudesta vai jollain tavalla normaalista, suht koht yleisesti/mahdollisesti esiintyvästä? ...toisaalta se jää kait kipparin päätöksen varaan että missä purjehtii, CE vain jakaa veneitä eri luokkiin.

        Ja mihinhän mahtaa kuulua alue, jolla aallonkorkeus on yli 4m, mutta rannikolle on lyhyt matka. Luulisi että vaikka Biskajalla tai Irlannin merellä ainakin osittain olisi näin ?

        Muistanko oikein, että CE-merkintä ei veneitä luokitellessaan ota mitään kantaa esim. runkomuotoon, joka nyt on kuitenkin merikelpoisuuden ensimmäisiä lähtökohtia?

        Rannan läheisyys tietysti tarkoittaa sitä, että satamaan on lyhyt matka ja sinne ehditään suojaan ennen kuin aallokko nousee kohtuuttomaksi ko. veneelle, jos keli pahenee. 4 m merkitsevä aallonkorkeus ei kuitenkaan ihan hetkessä ylity.

        Runkomuoto vaikuttaa veneen itseoikaisukulmaan, varalaitaan jne., jotka vaikuttavat CE-merkinnän vaatimuksiin. Mukavuuteen aallokossa CE-merkintä ei ota kantaa.

        Tuosta Fastnetista piti vielä mainita, että hyvin harva vene siellä haaksirikkoutui tai upposi. Moni kuoli pelastuslauttoihin ja myrskyn jälkeen hylätty vene löytyi kelluvana. Mielestäni tärkein oppi tuosta katastrofista oli se, että venettä ei kannata jättää ennen kuin on pakko tai pääsee turvaan (helikopteri tms.).


      • agsdgsd
        Joakim1 kirjoitti:

        1979 Fastnetin ongelmaveneet ovat varsin spesifinen joukko IOR-veneitä, joita ei taida Suomessa koskaan ollutkaan kuin muutama. Ne olivat siis 70-luvun lopun IOR-optimoituja veneitä ja yksi suuri ongelma oli peräsinakselit, joissa oli keksitty yhdistää hiilikuitua ja titaania/alumiinia huonoin seurauksin.

        Aiemmat IOR-veneet on suunniteltu toisin ja 80-luvun IOR-veneissä, joita Suomessa on paljon, on Fastnetin opit jo mukana.

        Maston kannalta kova tuuli alkaa viimeistään 8 m/s kohdalla. Tuolloin on jo täydet voimat käytössä. Kovemmalla tuulella vähennetään tehoja tai pienennetään purjeita, joten rasitukset mastossa eivät kasva. Toki aallokko ja kaatumiset ovat toinen juttu. Siksi ei ole mitenkään kummallista, että mastoja katkeaa jo 8-12 m/s tuulessa, välillä heikommassakin. Lähes aina syynä on jonkun helan pettäminen väsymisen seurauksena eli kyse on huonosta helasta (mm. Seldenin vanttihela mastossa on mennyt monesta veneestä) tai huonosta ylläpidosta (ei olla havaittu murtumaa tms.) eikä siitä että koko venemalli olisi merikelvoton.

        Avomeri on aika epämääräinen käsite, kuten sanoitkin. Avomeri ei ole sama kuin valtameri, puhumattakaan valtamerien ääriolosuhteista, kuten Kap Horn ja vastaavat.

        Masto mitoitetaan veneen jäykkyyden mukaan. Laskennassa käytetään oikaisevaa momenttia 30 asteen kallistuksella. Siitä lasketaan vanttien voimat ja maston aiheuttama kompressio. Kaavassa oikaiseva momentti 30 asteessa (RM30) jaetaan saalinkien leveydellä. Tästä seuraa, että valtamerikelpoisin masto on leveillä saalingeilla, joissa vantit kiinnittyvät laitoihin. Kun oikaiseva momentti on pieni, esim. Inferno 29:ssä, voimat rikissä ovat myös melko pieniä.


      • Joakim1

        En oikein ymmärrä päätelmääsi. Leveillä saalingeilla ja rusteilla voidaan toki käyttää hieman ohuempia vantteja ja ehkä jopa ohuempaa mastoprofiilia, mutta miksi se johtaisi suoraan parempaan merikelpoisuuteen. Molemmissa käytetään yleensä samoja varmuuskertoimia mitoitukselle.


      • määritelmän.mukaan
        RiskiOtto kirjoitti:

        Tuo jaottelu on hyvä lähtökohta. Mutta puhutaanko tuossa hyvin harvoin esiintyvästä maksimista aallonkorkeudesta vai jollain tavalla normaalista, suht koht yleisesti/mahdollisesti esiintyvästä? ...toisaalta se jää kait kipparin päätöksen varaan että missä purjehtii, CE vain jakaa veneitä eri luokkiin.

        Ja mihinhän mahtaa kuulua alue, jolla aallonkorkeus on yli 4m, mutta rannikolle on lyhyt matka. Luulisi että vaikka Biskajalla tai Irlannin merellä ainakin osittain olisi näin ?

        Muistanko oikein, että CE-merkintä ei veneitä luokitellessaan ota mitään kantaa esim. runkomuotoon, joka nyt on kuitenkin merikelpoisuuden ensimmäisiä lähtökohtia?

        Tuossa sanotaan selvästi "merkitsevä aallonkorkeus". Ja sehän on selkeästi määritelty asia.


      • dsgasdgasd
        Joakim1 kirjoitti:

        En oikein ymmärrä päätelmääsi. Leveillä saalingeilla ja rusteilla voidaan toki käyttää hieman ohuempia vantteja ja ehkä jopa ohuempaa mastoprofiilia, mutta miksi se johtaisi suoraan parempaan merikelpoisuuteen. Molemmissa käytetään yleensä samoja varmuuskertoimia mitoitukselle.

        No sehän on selkeä homma. Mitä kapeammat saalingit, sitä monimutkaisempi rikistä on tehtävä, esim. vanhat IOR-veneet, joissa piti pystyä jalustamaan 150 % genoa mahdollisimman sisään. Samalla haluttiin vielä notkea masto ohkaisesta profiilista. Leveillä saalingeilla ja paksulla putkella voidaan pärjätä yhdelläkin saalinkiparilla. Kapeilla saalingeilla joudutaan lisäämään saalinkien määrää, jotta vanteista ei tulisi järkyttävän paksuja. Avomerellä rikistä halutaan mahdollisimman yksinkertainen. Nykyveneissä saalingit tulevat yleensä laitaan, kun keulapurjeena on useimmiten fokka. Rakenteista voidaan tehdä yksinkertaisempia ja halvempia, esim. Bavaria 40. Hinta onkin varmaan tärkein ohjaava tekijä. Samoin purjehduksen yksinkertaisuus ja helppous.


      • Anonyymi
        minimissään kirjoitti:

        Wikipedian mukaan avomeri on meren alue, jossa maata ei ole näkyvissä mistään suunnasta.

        Eli noin 10nm rannasta 😄


    • Saksaanmen

      H- 35 tällä pärjää

    • Turhaalätinää

      Saiskos tänne ihan vaan niitä merikelpoisia venemalleja.

      • mikä.ei.ole

        Pelastusvene. Optimistijolla ei ole merikelpoinen avomerelle, h-vene on vain varauksin jotenkin avomerikelpoinen.


    • iiiiioko

      >>Turhaalätinää

      Haluatko jotenkin sensuroida keskustelua? Et kannata sanavapautta?

      Ja tuossa lätinässähän halutaan sanoa, että "avomerikelpoinen" ei ole yksinselitteistä. Siksi ei voi takuuvarmasti sanoa että tuo vene on ja tuo ei ole.

      • Turhaalätinää

        Ollampa sitä nyt ahdasmielisiä ja suvaitsemattomia ihan itse.
        Tarkoitin vain sitä että, täällä kyllä keskustellaan siitä mitä on avomerikelpoisuus, peräsinakseleista ja CE-merkinnöistä jne. Ymmärtääkseni aloittaja (joka muuten en ole) kysyi merikelpoisia 28-30jalkaisia venemalleja avomerelle. Ei esim. sitä, miten määritellään avomeri.
        Se ei ainakaan minua kiinnosta, mutta se kiinnostaa mitä tuon kokoluokan venemerkkejä pidetään merikelpoisina. Uskoisin asian kiinnostavan monia muitakin.
        Tässä on käynyt niin, että kun ei osata vastata ketjun aloittajan kysymykseen, niin sitten kirjoitellaan jostain ihan muusta mistä ehkä tiedetään vähän. Ja se ei taas ainakaan minua kiinnosta.


      • sakartux
        Turhaalätinää kirjoitti:

        Ollampa sitä nyt ahdasmielisiä ja suvaitsemattomia ihan itse.
        Tarkoitin vain sitä että, täällä kyllä keskustellaan siitä mitä on avomerikelpoisuus, peräsinakseleista ja CE-merkinnöistä jne. Ymmärtääkseni aloittaja (joka muuten en ole) kysyi merikelpoisia 28-30jalkaisia venemalleja avomerelle. Ei esim. sitä, miten määritellään avomeri.
        Se ei ainakaan minua kiinnosta, mutta se kiinnostaa mitä tuon kokoluokan venemerkkejä pidetään merikelpoisina. Uskoisin asian kiinnostavan monia muitakin.
        Tässä on käynyt niin, että kun ei osata vastata ketjun aloittajan kysymykseen, niin sitten kirjoitellaan jostain ihan muusta mistä ehkä tiedetään vähän. Ja se ei taas ainakaan minua kiinnosta.

        hyvä pointti !!


      • huono.pointti
        sakartux kirjoitti:

        hyvä pointti !!

        Se taas on erittäin huono pointti arvioida muiden kirjoituksia sen perusteella, mikä itseä kiinnostaa.


      • Sverige66
        huono.pointti kirjoitti:

        Se taas on erittäin huono pointti arvioida muiden kirjoituksia sen perusteella, mikä itseä kiinnostaa.

        Oli hyvä kirjoitus hei haloooo!!! Suomalaiset on juntteja !!!


    • SS30

      Sparkman & Stephens 30. Antinoja valmisti Suomessa nimillä S&S 6.6 ja Antilla 30. Kari Myyrimaa kiersi Dikellä pallon. Antti ja Nina Louhija ovat kirjoittaneet kirjan purjehduksistaan Felicialla (Purjehdus on elämäämme). Kumpikin vene S&S 30.

      • oikeaSS30

        Jos tarkkoja ollaan, sekoitit nyt S&S:n venemallit toisiinsa!
        S&S 6.6 oli se Antinojan vanhempi versio, jossa on tasainen kansi ja pieni kuplamainen ruffi. Mallimerkinnän numero 6.6 oli sen aikainen IOR mittaluku "puolitonnareiden" luokassa. Sparkman&Stephensin design-luettelossa S&S 6.6:n suunnittelunumero on 2042.1 ja -vuosi 1970, asiakas: Eino Antinoja. http://www.sparkmanstephens.info/img/full/51dae669cdfb2.jpg
        Mainitsemasi Myyrimaan ja Louhijan veneet olivat mallia S&S 6.6.

        Design no. 2042 oli englantilaiselle veistämölle samana vuonna (1970) suunniteltu She 31, jonka syväys oli hiukan pienempi kuin S&S 6.6:ssa.

        Antilla 30 -version kansi on kupera eikä tasainen:
        https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/93/b7/17/93b717d17e57b1e4bfd4b52256ec27f0.jpg

        S&S 30 on eri vene! Ensimmäinen S&S 30-versio oli puuvene vuodelta 1935 (design no. 0097).
        Lasikuituinen S&S 30 on design no. 2014 vuodelta 1969.: LOA 29.87, DWL 21.00, B 9.00, D 5.42.
        S&S 6.6:n (design no. 2042,1) vastaavat mitat ovat kyllä aika lähellä S&S 30:n vastaavia mittoja: LOA 30.00, DWL 22.37, B 9.29, D 5.47 ft. Runkomuodossa on IOR-mittasäännön vaikutteita.

        S&S 30:stä on tehty moderni versio, design no. 0097-c2 (v. 2011).
        Tiedot ja kuvat löytyvät täältä:
        http://www.ss-30.com


      • SS30

        Kiitokset tarkennuksesta. Tarkoitukseni oli lähinnä korostaa, että 6.6. ja Antilla ovat rungoltaan käytännössä samoja pursia ja perustuvat pitkälle lasikuituisen S&S 30-konstruktioon. Mutta pieniä eroja rungossa tosiaan on, puhumattakaan kansirakennelmista. Käsittääkseni Antillassa on myös hieman enemmän painoa kölissä verrattuna 6.6.:een. Samoin trimmievä puuttuu.

        Mutta perusviestini oli siis se, että perinteiset lasikuidusta valmistelut kolmikymppiset S&S:t ovat tuhdisti tehtyjä ja merikelpoisia pursia. Takila on yksikertainen toppi ja rakenteet pysyvät kasassa. Antillassa istuinkaukalon ergonomia on 6.6:a parempi, mutta vastaavasti kansi liikenteellisesti hankalampi. Sympaattisia pursia kumpikin.


      • oikeaSS30
        SS30 kirjoitti:

        Kiitokset tarkennuksesta. Tarkoitukseni oli lähinnä korostaa, että 6.6. ja Antilla ovat rungoltaan käytännössä samoja pursia ja perustuvat pitkälle lasikuituisen S&S 30-konstruktioon. Mutta pieniä eroja rungossa tosiaan on, puhumattakaan kansirakennelmista. Käsittääkseni Antillassa on myös hieman enemmän painoa kölissä verrattuna 6.6.:een. Samoin trimmievä puuttuu.

        Mutta perusviestini oli siis se, että perinteiset lasikuidusta valmistelut kolmikymppiset S&S:t ovat tuhdisti tehtyjä ja merikelpoisia pursia. Takila on yksikertainen toppi ja rakenteet pysyvät kasassa. Antillassa istuinkaukalon ergonomia on 6.6:a parempi, mutta vastaavasti kansi liikenteellisesti hankalampi. Sympaattisia pursia kumpikin.

        Trimmievä jäi pois kahdesta syystä. Se oli kallis valmistaa ja lisäksi mittasääntö rankaisi siitä. Joissakin S&S 6,6:sissa trimmievä laminoitiin liikkumattomaksi ja mekanismi poistettiin. En tiedä oliko tavoitteena mittaluvun alennus vai pohjakosketusvaurion korjaus. Se oliko Antilla 30:n sitloodan erogonomia "parempi", on varmaankin makuasia. Itse pidin S&S 6,6 pienempää sitloodaa parempana.
        Kölipainon mahdollista eroa en tiedä. Antilla 30:n masto oli kevyempi ja hieman korkeampi kuin S&S 6,6:ssa. Oman muistikuvani mukaan S&S 6,6:n lyijykölin paino oli 1860kg (n.50% uppoumasta).

        Myyrinmaan vanha S&S 6,6 pallonkiertovene Dike näkyy muuten olevan myyntilistoilla (en tiedä monesko omistaja nykyinen on):
        http://www.nettivene.com/en/purjevene/antilla/601712


      • SS30

        Sen verran vielä sitloodista, että 6.6:n ja Antillan erot ovat tosiaan makuasioita. 6.6:n lootaan mahtuu kunnolla työskentelemään vain pari tyyppiä. Vastaavasti kansi toimii paremmin ja salongissa on enemmän tilaa. Antillan loota on selvästi tilavampi ja siinä on aika hyvin tilaa neljällekin sählääjälle. Kupera kansi vaatii vähän totuttelua, samoin sisätilojen toimivuudesta voidaan olla eri mieltä. Antilloja on tosin tehty erilaisilla sisutuksilla ja erilaisiin tarpeisiin. Hyviä veneistä joka tapauksessa kumpikin.


    • amorellaprygä

      ohlson 29 ja sopii budjattiin ja myös netta 30 on ok .

    • 317

      Jon 30

    • lhiojp

      Avomerelle kelpaamattomien lista olisi paljon lyhyempi kuin avomerikelpoisten listaaminen.

      • Ålandrunt.vs.isompimeri

        Varmastikin on näin, jos tarkoitetaan keskustelun avaajan nimimerkkiin sisältyvää vinkkiä Ahvenanmaasta tai sen kiertämisestä. Siihen tarkoitukseen vanha puufolkkari tai h-vene ovat riittävän merikelpoisia.
        On aivan eri asia, jos merikelpoisuutta haetaan vaikkapa Shetlannin saarten tai Brittein saarten ympäri purjehtimiseen. Avomeri siellä on eri asia kuin kesäisellä Kihdillä tai Ahvenenmeren ylityksillä.


    • aloittajaålanrr

      åland rr

      myös åland to tanska ja puola venemalli ja jota sopii näille reiteille toki säätiedoituksia katson eli en hullun rohkea ole.

      ja myös åland -tukholma

      • Ålandrunt.vs.isompimeri

        Juuri tätäkin tarkoitin kun vertasin kotivesiä Itämerta kauempana olevaan avomereen ja purjehdusta siellä.
        Jos suunnittelet tekeväsi non-stop etappeja Itämeren yli, esim. Hangosta suoraan Kieliin, hae venettä, jossa on valmiina autopilotti ja meripunkat. Jos teet Itämeren ylityksesi kahden tai useamman pysähdyksen taktiikalla, avomerietappien pituudet jäävät sen verran lyhyiksi, että pärjäät ilman niitä. Jos purjehdit päivämatkoilla rannikkoja pitkin, voit hankkia melkein minkä veneen tahansa (jossa on yöpymistila).
        Edellä olleen Ihiojpin viestiä mukaillen totean, että Itämeren kesäretkille kelpaamattomien veneiden lista on lyhyt - jos kysymys on n. 27-jalkaisista ja sitä vähän isommista veneistä. Vanhoilla puufolkkareilla on tehty lukuisia Itämeren ylityksiä. Itsekin tein ensimmäiset Itämeren ylitykseni vanhalla puuveneellä Bornholmiin ja Köpikseen. Eka avomeripätkä oli tavallisimmin Utö-Visby.
        30-jalkaisella S&S 6.6:lla kävin siellä, minne kuukauden kesälomalla hyvin ehti edestakaisin (Itämerta kauempana mm. Helgoland, kerran kiersin Helgolandin ja Limfjordin kautta Jyllannin ympäri. Myös Norjan Sörlandet kuului 30 lomavrk:n retkiini).

        Päätä mikä on budjettisi, joka riittää veneen ostamiseen sen kunnostamiseen ja varustamiseen. Käy katsomassa budjettiraamiisi sopivia vaihtoehtoja ja koeta etsiä hyvin hoidettu yksilö. Foorumin kaikkia venemerkkejä koskeva yleisöäänestys tuskin auttaa päätöksessäsi.


    • hjellis

      tossa oli asia kirjoitus.

    • Mikä_vene

      Island Packet 29, mutta menee vähän yli budjetista. Muutenkin kivan oloinen vene.

      • pitkä.siirtopurjehdus

        Jos meinaat hankkia Island Packet 29:n, lähin ostopaikka taitaa olla Florida. Sieltä sitten tuleekin ensimmäinen tutustumispurjehdus: avomerilegi Atlantin yli Azoreille. Jos kysymyksessä on ekan veneen osto, voi olla syytä ottaa kokenut gasti mukaan.
        Onko Suomessa montakin Island Packetia? En muista nähneeni ainoatakaan täällä.


      • Mikä_vene

        Onpa noita Euroopassakin, muutamalla tonnilla joku hakee tänne. Mutta olet oikeassa, ettei ole kauhean mainstream vene täällä.


      • hhihihihihihihq
        pitkä.siirtopurjehdus kirjoitti:

        Jos meinaat hankkia Island Packet 29:n, lähin ostopaikka taitaa olla Florida. Sieltä sitten tuleekin ensimmäinen tutustumispurjehdus: avomerilegi Atlantin yli Azoreille. Jos kysymyksessä on ekan veneen osto, voi olla syytä ottaa kokenut gasti mukaan.
        Onko Suomessa montakin Island Packetia? En muista nähneeni ainoatakaan täällä.

        >>Onko Suomessa montakin Island Packetia?
        Trafin rekisterin mukaan ei ole yhtään.


      • paketti_27

        Se ei todista mitään. Trafin turhan rahastusrekisterin mukaan Suomessa on ihan mahdottomia veneitä. Island Packettejä sopisi tännekin

        https://youtu.be/8Zi8Bwg2P9o


    • Skuuttihiiri

      Tohon 20000 hintaluokkaan menee suurinpiirtein kaikki 70-80-luvun puolitonnarit, kuten Ballad 30, Comfort 30 ja Helmsman 31. Tai vaihtoehtoisesti vähän pienemmät pitkäköliset kuten esim. Albin Vega 27 ja Allegro 27. Noilla nyt purjehtii kaikilla suoraan Kieliin kelissä, kun kelissä ilman sen suurempia kikkailuita.

      • Anonyymi

        Comfort 30:llä välimerelle? Mitä olette mieltä ajatuksesta?


    • Steellll

      Vitanova

    • irwinforlife

      tosi hyvä ja tukeva irwin 28 vähän harvinaisempi mutta tod. hyvä !!

    • justusssss

      usassa olleena sanoisin ja kokemusta 8 vuodelta sabre mk2 on kiva ja merikelpoinen purkkari.

    • Vinssi234

      Helppo.....Catalina 28

    • rfgh44

      valitsen tämän, koska omistan kyseisen :)
      Alerion Express 28

    • paavo764

      ompas veneitä... tämä miun valinta Nor’Sea 27

    • taivasaloset

      merikelpoinen ja isoille merille Alberg 30 on ihana vaimon valinta oli.

    • Anonyymi

      Westerlyllä on useita malleja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4552
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2239
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe