Mitä mieltä viinien vapauttamisesta.

Neutraalinen

Alkon monopolin , pitäisikö murtaa vai pitää entisellään. Mitä mieltä meidän ikäluokan immeiset on asiasta. Hyvät ja huonot puolet.

109

285

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saa olla vieläkin tiukempi säännöstely. Hyvinvoinnin kylkiäisenä olemme saaneet alkoholismin vitsaukseksi muuten upeaan maahamme.

      • Soopaa

        Joo viinakortit vaan takasin ja kirkossakäynti sunnuntaisin pakolliseksi. Sillä Suomi pelastuu.


      • Soopaa kirjoitti:

        Joo viinakortit vaan takasin ja kirkossakäynti sunnuntaisin pakolliseksi. Sillä Suomi pelastuu.

        En kuulu valtio kirkkoon. Taksityössä näin paljon alkoholin liika käytön aiheuttamaa onnettomuutta. Ehkä 10% kansasta aiheuttaa läheisilleen arvaamattoman paljon murheita. Aikoinaan alkoholi oli korttitavaraa ja liika käyttö sai korttiin lisä osan, johon tuli päiväys leima ostoksen yhteydessä. Näin tarkkailtiin ongelma käyttöä.


    • flegmaatti

      Alkoholituotteiden saatavuus vaikuttaa ratkaisevasti niiden kulutuksen määrään. Jokainen arvioikoon päissään seuraamukset!

      • eitoimikielto

        Mut se ei vaan toimi niin, että me suomessa rajoitetaan, mutta virossa ei. Ainakin näin helsinkiläisen näkökulmasta jossa viro on 80km laivamatkan päässä ja muuten viini sitä suomalaiset valmistaa myös itse ja minkähän takia valmistaa? Sen varmaan jokainen tietää.


    • p.m.nic

      Jos asialla olisi rajuja työllistäviä vaikutuksia, niin ookoo..?
      Mutta taitaa olla enemmän niin, että se työllistää vain terveydenhoitohenkilökuntaa ja laitoksia, sairauksien hoidon lisukkeena siis, sekä aiheuttaa työttömyyttä kun alkoholistit tippuvat työ kentältä, niin ei ole tarvetta vapauttaa.
      Saman hintaistahan se olisi kaupoissakin kuin Alkossa. Vai alkaisiko ale vedätykset?
      Sikseen etelä-suomen suurkuluttajat hakevat juomansa Virosta joka tapauksessa.

      • Nyökkelis-nyökkelis. Suomalaiset ovat niin perus-depis kansaa, että tissuttelu senkun lisääntyisi.
        Pikkupullojen hinnat voisi olla halvemmat. Ei olis pakko yksinäisen naisihmisen juoda 0,75 litraa aina silloin kun haluaa viiniä. Se on niin väärin se.


      • Vino.veritas
        hmp.f kirjoitti:

        Nyökkelis-nyökkelis. Suomalaiset ovat niin perus-depis kansaa, että tissuttelu senkun lisääntyisi.
        Pikkupullojen hinnat voisi olla halvemmat. Ei olis pakko yksinäisen naisihmisen juoda 0,75 litraa aina silloin kun haluaa viiniä. Se on niin väärin se.

        No mutta... Onkos sulle myyty sellasia pulloja joista tulee sisältö ulos kerralla? Mun pulloissa voi sen korkin ruuvata kiinni. Kjähkjäh.

        Muuten se 3 litran viinipänikkäkin säilyy ihan hyvänä muutaman viikon avauksesta.


      • Kannattaako-etikoittaa

        Laitapuolen kulkijat ovat valittaneet, ettei se kolmen litran neliskanttinen pahvipänikkä mahdu povitaskuun ja siinä ei ole kunnollista kantokahvaa?


      • Vino.veritas kirjoitti:

        No mutta... Onkos sulle myyty sellasia pulloja joista tulee sisältö ulos kerralla? Mun pulloissa voi sen korkin ruuvata kiinni. Kjähkjäh.

        Muuten se 3 litran viinipänikkäkin säilyy ihan hyvänä muutaman viikon avauksesta.

        Mulle on välillä myyty sellaisia pulloja, että jos korkin vasaroin takaisin, pullonkaula ei meinaa kestää.
        Mitähän mehua sä juot :))


      • ent.siivoojaparka
        hmp.f kirjoitti:

        Mulle on välillä myyty sellaisia pulloja, että jos korkin vasaroin takaisin, pullonkaula ei meinaa kestää.
        Mitähän mehua sä juot :))

        Ohhoh!
        Sinulle taitaisi olla helppo myydä mitä vain ja määrätä juomaan pohjiaan myöten.
        Minulle ei ole ikänään myyty yhtäkään pulloa ilman, että olen itse sen ostanut ja itse päättänyt minkä verran siitä juon.


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Ohhoh!
        Sinulle taitaisi olla helppo myydä mitä vain ja määrätä juomaan pohjiaan myöten.
        Minulle ei ole ikänään myyty yhtäkään pulloa ilman, että olen itse sen ostanut ja itse päättänyt minkä verran siitä juon.

        Myy vaan, kunhan et kovin isoa :)
        Voiko myydä ilman ostoa? Eikö kauppaan kuulu automaattisesti kumpikin puoli? Silleen, että jos toinen antaa, niin toinen saa.
        Mä oon katos tunnollinen emäntä. Rahaa ei heitetä roskikseen. Jos jotain ostan, niin miksi kaataisin sen viemäriin? Niinkin on kyllä käynyt, mutta välttelen sitä.
        Vähän tuli sellainen fiilis, että väkisin koetat tehdä minusta juomarin ilman juomisen rajoja, vaikka nimenomaan sanoin että pieniä pulloja, kiitos.


      • ent.siivoojaparka
        hmp.f kirjoitti:

        Myy vaan, kunhan et kovin isoa :)
        Voiko myydä ilman ostoa? Eikö kauppaan kuulu automaattisesti kumpikin puoli? Silleen, että jos toinen antaa, niin toinen saa.
        Mä oon katos tunnollinen emäntä. Rahaa ei heitetä roskikseen. Jos jotain ostan, niin miksi kaataisin sen viemäriin? Niinkin on kyllä käynyt, mutta välttelen sitä.
        Vähän tuli sellainen fiilis, että väkisin koetat tehdä minusta juomarin ilman juomisen rajoja, vaikka nimenomaan sanoin että pieniä pulloja, kiitos.

        No nyt!!
        Nytkö se olen minä, joka teen sinusta juomarin ilman juomisen rajoja?
        Ensin se oli viinakauppa, mikä myy sinulle ja pakottaa juomaan koko pullollisen kerrallaan.
        Kyllä omaan juomiseensa syitä ja syyllisiä löytyy. Isäni sanoi aikoinaan, että juomiseen on olemassa vain yksi syy ja se on viinan himo.
        Keskustelepa vaikka koprppiksen kanssa, kuinka hän sulkee kotiviinipullonsa. Hakkaako vasaralla korkin kiinni niin että pullon kaula katkeaa?
        On näet olemassa hyviä patenttikorkkeja, mitkä käyvät pulloon kun pulloon.
        http://www.lappo.fi/product/528/patenttikorkki-3-kpl


      • hmp.f
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        No nyt!!
        Nytkö se olen minä, joka teen sinusta juomarin ilman juomisen rajoja?
        Ensin se oli viinakauppa, mikä myy sinulle ja pakottaa juomaan koko pullollisen kerrallaan.
        Kyllä omaan juomiseensa syitä ja syyllisiä löytyy. Isäni sanoi aikoinaan, että juomiseen on olemassa vain yksi syy ja se on viinan himo.
        Keskustelepa vaikka koprppiksen kanssa, kuinka hän sulkee kotiviinipullonsa. Hakkaako vasaralla korkin kiinni niin että pullon kaula katkeaa?
        On näet olemassa hyviä patenttikorkkeja, mitkä käyvät pulloon kun pulloon.
        http://www.lappo.fi/product/528/patenttikorkki-3-kpl

        Hups. Eiku siis. Hik!
        Täällä pääsee alkoholistiksi oikein toisen kädestä :)) Ikinä en olisi uskonut, että juopoksi joudun jos haluan pieniä pulloja.
        On mulla tyhjiöpumppuja. Mutta kun en halua juoda kaksi päivää peräkkäin, en edes joka toinen päivä. Ei se viini tuollakaan sen kauemmin säily.


      • ent.siivoojaparka
        hmp.f kirjoitti:

        Hups. Eiku siis. Hik!
        Täällä pääsee alkoholistiksi oikein toisen kädestä :)) Ikinä en olisi uskonut, että juopoksi joudun jos haluan pieniä pulloja.
        On mulla tyhjiöpumppuja. Mutta kun en halua juoda kaksi päivää peräkkäin, en edes joka toinen päivä. Ei se viini tuollakaan sen kauemmin säily.

        Joillakin säilyy kaikki alkoholijuomat kauemmin kuin toisilla.
        Minulla ei meinaa suklaa säilyä. Siksi sitä en juuri uskalla ostaakaan.


    • keskivertokuluttaja

      Viinit ruokakauppaan, ehdottomasti sitä mieltä. Ei ne paatuneet juopot viinejä juo ne hakee kirkkaat viinakaupasta, ja siinä samalla viinitkin sieltä jos joillekin ystävilleen tarvitsevat vähemmän prosentteja sisältäviä juomia. Varmasti ei alkoholismia lisää täällä meidän armaassa suomen maassa. Vähittäiskaupalle vaan tuo lisää euroja, niin voivat halventaa elintarvikkeiden hintoja.

      • "keskivertokuluttaja" et taida tietääkään mitkä kaikki aineet kelpaavat rappioalkoholisteille. Harvempi heistä on Alkon asiakas. Heillehän viinit ruokakaupassa olisi maanpäällinen taivas.
        Luulen, vaan en tiedä, että ehkäpä ne, jotka viinejä ruokakauppaan haluavat, ovatkin noiden alkoholin suurkuluttajien ja rappioalkoholistien kavereita tai itse heitä.
        Anteeksi vaan.


      • Juttelin äskettäin erään vanhemman miehen kanssa joka oli ottanut hoiviinsa aika paljon nuoremman alkoholistinaisen.
        Hän sanoi että aamulla on naiselle oltava ainakin 2-3 pulloa olutta tai tulee viinakramppi.
        Eivät alkoholistit yleensä kovin paljon juo kerralla kuin satunnaisesti. He ylläpitävät sellaista alkoholimäärää veressään että ei tule oireita.
        Kun on entistä pohjaa, ei tarvitse ottaa kovin paljon kerralla. Näin minua valisti tämä ukkeli.
        Tämä nainen on menetetty tapaus, hänen eteensä on tehty paljon, aina on retkahtanut nopeasti entiseen. En usko että ruokakupassa myytävä viini vaikuttaisi hänen tottumuksiinsa mitenkään.
        Joistakin vain tulee alkoholisteja, joskus tuntuu että taipumus on periytyvää, eräissä suvuissa ainakin täällä Itä-Suomessa lähes kaikki miehet ovat enemmän tai vähemmän alkoholisoituneita.


    • ö-Öö

      Mnaah

      Kyse nimenomaan Alkonmonopolista, ei sinällään tuntirajoista, tahi kaupan prosenteista.Suomen alkoholipolitiikassa ollut paljonerilaisia vaiheita,kieltolakikin,sekä vapaammat ajat kotipolttoineen. Ja toi keskariasia, voivoi.

      Näissäasioissa kyse pelkästään politiikasta, ei kansalaisten alkoholomkäytöstä. Valtio haluaa pitää lypsylehmän, ei jakaa sitä muille. Alkoholissa liikkuu valtavat rahat. Jos viinan myynti vapautetaan,rahat eivät kokonaisuutena kierrenää valtion kautta, elikkäs muutkin alkiivat tienaman sillä. Siitä koko meteli.

      Mulle se ja sama. kyydäänkö osulassa kossua, vaiko eikö myydä. Näin se on lähes kaikilla ihmisillä. Jos haluaa juoda pullon kossua,se juodaan, se ja sama misstä se ostetaan.

      Tämä nykyinen monopåolijärjestelmä on pereestä. Kandee hokata sekin, nyt ei ole ede hintakilpailua.Tollasen kosssulessun tekeminen eimontaaeuroa maksa. Silti siitä monopoli vetää kai kympin välistä. Kilpailua tohon hommaan pitää saada.

      Ketjuub ilmeisimmin kirjoittaneet kaikirqaittiustyyååpit.Pitäänytmuistaa, LArs Leevi Lestadius olijuoppohullu ruotsalainen pappi, joka alkoisaarnaamaanhuuhaata ja selittämään raittiudesta 1800 luvulla.Samaten Aabilly ja beni oli vaakavastisairaitaalkohoisteja,kun keksivätomanliikeensä opiaateissaan, millä koittivat päästä eroon alkoholiriippuvaisuudestaan.

      Alkoholismiin airastuu osa jengistä, Tottahan se .Mutta totta on sekin,osa jengistä ei sairastu, isoinosa. Net dokaa paljon, ketkä doksaa, joka tapauksessa. Täysinkäsittämätöntä jotenkin "rangaista" kaikkea muuta jengiä pienen kansanosan takia.

      Mun mielestä ruokakaupassa ehdottomait pitäis olla myynnissä ruokaviinejä. Eikäpä net jälkiruokakonjakitkaan muavmitenkään haittais.Kas, ostaahan eikoskaan ole pakko, mutta kiva, jos ois mahdollisuus. Lestatieillakin ina mahdollisuus jättää tupakit ostamatta osulasta.

      =DW=

    • 2dfe232w23w

      ALkoholin käyttöä se lisää, ei se viinikään mikään terveystuote ns ole. Jos maitohyllyn vierestä saisi viinipullon myös niin niiden kulutus kasvaisi varmaan hyvinkin 200%>.

      Mun mielstä mitään alkoja edes tarvittaisi, välttämättä erikseen ollenkaan. Toki kai niitä voisi olla kuten nyt kai joka maassa on erikseen viinakaupatkin vaikka ruokakaupastakin saa jotain kaljaa vahvempia.

      Mutta minä kannattaisi että olisi viinakortti, niin kuin oli aikoinaan. Millä rajoitettaisiin sitä henkilökohtaista alkoholin käyttöä, omat ongelmathan se toisi mutta kaippa niitä nyt voi sorvata sitten että suurimmasta osasta tilanteita selvittäisiin. Sirukortti missä olisi terveyspiipertäjien määrittelemä määrä kuukautta kohden, 6kk kohden, vuotta kohden alkoholin määrä mitä voi ostaa. Kortin voisi ostaa alkosta, tilata alkosta pankkitunnistautimisen avulla, olisiko se henkilökohtainen vai kortti yksilöimätön.. jälkimmäinen johtaisi totta kai väärin käytöksiin myös mutta keventäisi systeemiä ehkä että kortteja ei tarvitsi painaa henkilökohtaisiksi..

      • siilimuori3

        Nii ja sitten kotikeitto taas lisääntyisi vai?


      • p.m.nic

        Olisipa tosi iso vääntö veivata viinakortti takaisin. Siinä joutuisi rukkaamaan myös matkustustuonti säännökset uudelleen ja tukkia Viron iso hana kokonaan. Näet viinakortille olisi saatava merkintä, milloin ja mitä on tuonut matkoiltaankin?


      • eitoimikiellot
        p.m.nic kirjoitti:

        Olisipa tosi iso vääntö veivata viinakortti takaisin. Siinä joutuisi rukkaamaan myös matkustustuonti säännökset uudelleen ja tukkia Viron iso hana kokonaan. Näet viinakortille olisi saatava merkintä, milloin ja mitä on tuonut matkoiltaankin?

        EU ei vaan hyväkysy tuontirajoituksia virosta ja muualta ulkomialta.

        2004 kun virosta tuli EU maa kaikki muuttui. Silloinhan veroa suomessa laskettiin, mutta nyt se on pikkuhiljaa nostettu taas takaisin mitä se oli 2003 ja mitä tästä sitten seuraa?. Viinarallia viroon jossa verotus on kevyempää ja myyntikin vapaampaa. Tämän takia myös suomessa pitäisi ottaa sallivampi linja,koska sallivampi linja on virossa ja kaikissa muissakin EU maissa, mutta ei tientenkään suomessa. Viinaralloi voidaan lopettaan vain niin, että laitetaan samat verot ja lait kuten virossa ja muuallakin europpassa. Suomi on aika yksin näissä kieltolaeissa ja verotuksissa ja siksi se ei toimi.


      • eitoimitälläiset
        eitoimikiellot kirjoitti:

        EU ei vaan hyväkysy tuontirajoituksia virosta ja muualta ulkomialta.

        2004 kun virosta tuli EU maa kaikki muuttui. Silloinhan veroa suomessa laskettiin, mutta nyt se on pikkuhiljaa nostettu taas takaisin mitä se oli 2003 ja mitä tästä sitten seuraa?. Viinarallia viroon jossa verotus on kevyempää ja myyntikin vapaampaa. Tämän takia myös suomessa pitäisi ottaa sallivampi linja,koska sallivampi linja on virossa ja kaikissa muissakin EU maissa, mutta ei tientenkään suomessa. Viinaralloi voidaan lopettaan vain niin, että laitetaan samat verot ja lait kuten virossa ja muuallakin europpassa. Suomi on aika yksin näissä kieltolaeissa ja verotuksissa ja siksi se ei toimi.

        Korjataan siis EU ei hyväksy alkoholin tuontirajoituksia virosta ja muista EU maista. Esim. venäjän tuontiahan suomi voi rajoitaa ja rajoittakin, koska se ei ole EU maa.


    • 1eero

      Nykykäytäntö kelpaa, miten joillekin on ongelma alkoholin saatavuus, käytöstä johtuva on taasen toinen juttu itse ostan muutaman pullon tuhtia väkevää, viinin ja kaljan litkuista en pahemmin perusta. Tuosta tuli mieleen kotikalja se käy ruokajuomana kesällä varsin.

    • henrjii

      Ilmanmuuta viinihän on elintarviketta, jos joku pystyy sillä kännit ottamaan, niin ottakoon.
      Väkevimmässä viinoissa on yleensä se Ärrä mikä saa rähinän aikaan

      • Alkon monopoli pitäisi purkaa, joten ainakin viinit ruokakauppoihin ja mikä´ettei joku kossu pullokin. Laadukkaammat juotavat voisi hakea Alkosta, kuka sinne enää pystyy muuta kuin taxilla?:)

        Hinnan voisi myös alentaa, että se Viron viinaralli loppuisi. Kukahan siitäkin hyötyy? Suomesta rahdataan olutta Viroon, jonka suomalaiset hakevat sieltä? Tiedän kyllä kuka?

        On myös huomioitava, että väestö ikääntyy ja vanhukset juovat yhä yleisemmin, mutta kulku on jopa rollaattori tasoa. Lähikauppaan vielä kompuroi, mutta johonkin "hornantuutin" Alkoon on jo mahdottomuus. Siinä se pieni eläke hupeneekin, kun aina on keksittävä, kuka sinne Alkoon menee ja millä hinnalla?

        Kaikille on kai selviö, että se kieltolaki oli täysi floppi. Trokarit rikastui ja kotipoltto yleistyi, sillä laulun sanoin; "sillä juomasta minä en koskaan lakkaa, ota sinä itselles parempi akka ja juo ja laula ja juo ja laula j.n.e.


      • olviiii
        Kristiina23 kirjoitti:

        Alkon monopoli pitäisi purkaa, joten ainakin viinit ruokakauppoihin ja mikä´ettei joku kossu pullokin. Laadukkaammat juotavat voisi hakea Alkosta, kuka sinne enää pystyy muuta kuin taxilla?:)

        Hinnan voisi myös alentaa, että se Viron viinaralli loppuisi. Kukahan siitäkin hyötyy? Suomesta rahdataan olutta Viroon, jonka suomalaiset hakevat sieltä? Tiedän kyllä kuka?

        On myös huomioitava, että väestö ikääntyy ja vanhukset juovat yhä yleisemmin, mutta kulku on jopa rollaattori tasoa. Lähikauppaan vielä kompuroi, mutta johonkin "hornantuutin" Alkoon on jo mahdottomuus. Siinä se pieni eläke hupeneekin, kun aina on keksittävä, kuka sinne Alkoon menee ja millä hinnalla?

        Kaikille on kai selviö, että se kieltolaki oli täysi floppi. Trokarit rikastui ja kotipoltto yleistyi, sillä laulun sanoin; "sillä juomasta minä en koskaan lakkaa, ota sinä itselles parempi akka ja juo ja laula ja juo ja laula j.n.e.

        Eiköhän sitä olutta ole Virossa omastakin takaa.

        Olvi Oyj on Olvi-konsernin emoyhtiö. Olvin panimo sijaitsee Suomessa Iisalmessa. Lisäksi Olvilla on tytäryhtiö Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Valko-Venäjällä.


      • henrjii

        niin ja jos joku joisi itsensä hengiltä, niin eläkkeen maksuihin tuli säästöä.
        Ja kaikenkaikkiaan alkoholista johtuvat sairaudet voitaisiin hoitojonossa laittaa tois-sijaiseksi


      • tohtoritumpelo

        Olen ollut sitä mieltä että henkilö joka on jo "puliukko/akka", heille tulisi valtion antaa lääkkeeksi ilmainen viina.
        Helpottaisi yhteiskuntaa ja heitä itseään.


      • olviiii kirjoitti:

        Eiköhän sitä olutta ole Virossa omastakin takaa.

        Olvi Oyj on Olvi-konsernin emoyhtiö. Olvin panimo sijaitsee Suomessa Iisalmessa. Lisäksi Olvilla on tytäryhtiö Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Valko-Venäjällä.

        "Eiköhän sitä olutta ole Virossa omastakin takaa".

        Tietenkin on, jopa tämä Saku-jotain, mutta kun se on siellä halvempaa, kuin suomesta ostettaessa, niin "viinaralli" jatkuu.

        Kirjoitin tietäväni, kuka tästä kaikesta hyötyy, mutta pöyristyttävää oli se ostosten määrä viime keväänä, kun bussimme pysähtyi sinne sen sataman lähellä olevaan myymälään.

        Eikö Suomella ole mitään mahdollisuutta hillitä tätä Viron viinarallia? Trokarit sielläkin asioi ja kauppaavat "saaliinsa" eläkeläisille hyvään hintaan.

        Ei ne alkoholistit aivan loputtomiin juo, tai jos juovat, niin säästyyhän heidänkin eläkerahat toisille "puuttesta kärsiville", vai päättyykö sittenkään?

        Onhan se näin, että "summarasumma", yks hyötyy, toinen häviää, mutta kuka on se loppupelin häviäjä?


      • Moni-manaa-ko

        Alko onkin niitä harvoja firmoja, josta ei saa Kela korvausta tai eläke-alennuksia.


      • Moni-manaa-ko kirjoitti:

        Alko onkin niitä harvoja firmoja, josta ei saa Kela korvausta tai eläke-alennuksia.

        Kela hoitelee ne korvausten maksut sitten jälkikäteen riippuen alkoholin käytön seurauksena hankituista sairauksista ja ihan loppuun asti, eikö sieltä jotkut saa hautausavustustakin.


      • henrjii kirjoitti:

        niin ja jos joku joisi itsensä hengiltä, niin eläkkeen maksuihin tuli säästöä.
        Ja kaikenkaikkiaan alkoholista johtuvat sairaudet voitaisiin hoitojonossa laittaa tois-sijaiseksi

        Alkoholiperustaiset itse hankitut sairaudet voitaisiin hoitaa kokonaan hoidettavan piikkiin.


    • omavarakaapissa

      kaikkiin kauppoihin mihin tulisi viinit/viinat myyntiin pitäisi myös saada vartijat, ainakin iltaisin, nyt jo on ongelmia kaljavarkaiden kanssa

      sitä minä en ymmärrä miksi ihminen joka ei ole alkoholiriippuvainen ei voi ostaa kotiin pientä varmuudenvaravarastoa, silloin ei olisi tarvis saada sitä ostettua vuorokaudenympäri, riippuvaisille on hyvä että tulee välillä edes pieni tauko

      nykyinen systeemi hyvä, viinitiloille ja pienpanimoille tosin pitäisi myöntää enemmän myyntioikeuksia

      • joka ei ole alkoholiriippuvainen?

        Mutta kun niitäkin on, ikävä kyllä ja mikäli olet vähänkin seurannut uutisia niin henki lähtee helposti jonkun viina tilkan vuoksi.


      • omavarakaapissa
        Kristiina23 kirjoitti:

        joka ei ole alkoholiriippuvainen?

        Mutta kun niitäkin on, ikävä kyllä ja mikäli olet vähänkin seurannut uutisia niin henki lähtee helposti jonkun viina tilkan vuoksi.

        jaa, meinaatko että mun tarvii pelätä henkeni puolesta kun kaapissani on viinaa, siis että joku tulee sen rosvoamaan viinanhimoissaan ja samalla tappaa mut?


    • Yksi.harmi.ainakin

      Kun viinit tulevat kauppoihin, niiden menekki luonnollisesti vähenee Alkossa. No, Alkoja sitten vähennetään, ehkäpä juuri se oma ostoskeskuksen kupeessa oleva. Siinä sitten ajellaan viereiseen kuntaan viinanhakureissulle. Vaikka olut ja viini riittäisivätkin tyydyttämään tarpeeni, juon kirkasta viinaa (esim. 2 desin Kiteen kirkas tai 2 desin Macic Ice, ovat kumpikin 5 annosta), jota lantraan runsaaseen veteen, kahvikupposeen tai tuoremehulasilliseen. Kirkkaassa viinassa kun on lisäaineita vähiten. Siitä ei myöskään tule aamulla huono olo. Otan n. 5-7 paukkua kerralla (joskus olut-pari viinanoton jälkeen) pari kertaa viikossa. Heikkouteni on että jos ostaisin kirkasta varastoon, ryypiskelisin useammin, "kun on mistä ottaa". Nyt pidän itseni kurissa.

    • On ollut mökki- tori- kauppa-aamuja aamulla aikaisin.
      Toisinaan silloin on kaivannut ALKO:a viineineen, liekki-viinoineenkin.
      Etenkin jos on kala- liha-onni tuoreesti potkinut.
      Olutta minulla on aina, jos ei auton-perässä, niin parvekkeella(talvisin)
      Olen aina nauranut ALKO:n pakotetulle raittius-yhdistykselle.
      Yhdistykselle, joka elää saamastaan rahasta.
      Ihan kuin olisi se SPR.
      Mitä enemmän lapsiin sattuu, sen parempi laastari-rahoille.
      -
      Eli, minulle asia on yksi ja sama.
      Muille soisin vapaat myynnit ja auki-olo-ajat.

      H.

    • Lisäys:

      Niin, ja sille että Poliisimme on pakotettu höpöttämään liikenne-
      turvallisuudesta pönttö-poliisein, kohta varmaan myös ruuhka-maksu-laittein.
      Ties vaikka joutuisivat puhalluttamaankin sakkojen toivossa.
      Jos ei kuski ole vinossa niin, rekkari ainakin, tai gummi tois-puoleinen.
      Autokin Virosta...:)

      H.

    • smtt

      Minun mielestä saisi keskarinkin viedä Alkoon.
      Suomalaiset ovat markettikansaa ja lähes jokaisessa marketissa on Alkon myymälä.
      Jos alepasiwat myisivät viintä,hyllyssä olisi muutama ''takuulla-myy-ja-paljon'' tuote.
      Suomalaisista alle 1% käyttää viiniä säännöllisesti ruokajuomana. Ruotsia äidinkelenään praataavia on kuusin kertaisesti.

      • Voisi sitä viinien vapauttamista sitten harkita, kun suomalaiset, etenkin naiset, lopettavat kaljan, viinien ja viinan rahtaamisen virosta tai muusta maasta.
        Aika kornin näköistä, kun nainen vetää itsensä korkuista kaljakärryä perässään.
        Muutenkin aika vähäinen ymmärrys viinaralliin.


      • bessie-
        k-kotton kirjoitti:

        Voisi sitä viinien vapauttamista sitten harkita, kun suomalaiset, etenkin naiset, lopettavat kaljan, viinien ja viinan rahtaamisen virosta tai muusta maasta.
        Aika kornin näköistä, kun nainen vetää itsensä korkuista kaljakärryä perässään.
        Muutenkin aika vähäinen ymmärrys viinaralliin.

        Kaiken huipuksi valtio tukee tätä viinarallia. Viking line saa kymmeniä miljoonia yritystukea (kiristämällä?). Sinänsä yritystuki ok. tai ihan sama minulle, mutta joku raja sentään pitäisi olla!
        Ostamalla kerralla yli satasella saa taas ilmaisen matkan, ainakin H:ki-Tallinna-H:ki välille! Juuri viime viikolla juttelin laivalla yhden kaljakärryn vetäjän kanssa ja sain tämän tietää. Hänellä se satanen tuli täyteen ostamalla 4x24 tölkkiä lonkeroa ja 2 kartonkia tupakkaa, ja varmuuden vuoksi vähän samoja irtona siihen päälle kun ei ollut lonkerolaatikon hinnasta ihan varma.
        Näillä ostoksilla ansaittu ilmaislippu on voimassa aika lyhyen ajan, näin se ralli jatkuu.

        Vaikka itse en kehtaisi/viitsisi kaljakärryjä vetäen kulkea edes omalta autolta tai taksista asunnolleni, niin olen sitä mieltä ettei se kaljakärryn vetäminen sen kornimmalta näytä naisen kuin miehenkään tekemänä?


      • bessie- kirjoitti:

        Kaiken huipuksi valtio tukee tätä viinarallia. Viking line saa kymmeniä miljoonia yritystukea (kiristämällä?). Sinänsä yritystuki ok. tai ihan sama minulle, mutta joku raja sentään pitäisi olla!
        Ostamalla kerralla yli satasella saa taas ilmaisen matkan, ainakin H:ki-Tallinna-H:ki välille! Juuri viime viikolla juttelin laivalla yhden kaljakärryn vetäjän kanssa ja sain tämän tietää. Hänellä se satanen tuli täyteen ostamalla 4x24 tölkkiä lonkeroa ja 2 kartonkia tupakkaa, ja varmuuden vuoksi vähän samoja irtona siihen päälle kun ei ollut lonkerolaatikon hinnasta ihan varma.
        Näillä ostoksilla ansaittu ilmaislippu on voimassa aika lyhyen ajan, näin se ralli jatkuu.

        Vaikka itse en kehtaisi/viitsisi kaljakärryjä vetäen kulkea edes omalta autolta tai taksista asunnolleni, niin olen sitä mieltä ettei se kaljakärryn vetäminen sen kornimmalta näytä naisen kuin miehenkään tekemänä?

        Se kolmio on miehille vaan tärkeä. Jos naiset alkaa hyljeksiä kaljakärryjä vetäviä miehiä, niin kyllä se kärrynveto vähenee.
        No aattele nyt, jos siististi pukeutunut nainen, vaaleat hepeneet liehuen vetää kaljakärryä.
        Millainen mielikuva siitä tulee. Lipittääkö se itse koko karmean suuren lastin, vai onko noin fiksunnäköisellä naisella sellainen mies, jolle pitää raahata niska väärässä kaljaa.
        Että kyllä siinä ero on.
        Ootko muuten nähny ravattimiesten vetävän kaljakärryjä :).


      • bessie-
        k-kotton kirjoitti:

        Se kolmio on miehille vaan tärkeä. Jos naiset alkaa hyljeksiä kaljakärryjä vetäviä miehiä, niin kyllä se kärrynveto vähenee.
        No aattele nyt, jos siististi pukeutunut nainen, vaaleat hepeneet liehuen vetää kaljakärryä.
        Millainen mielikuva siitä tulee. Lipittääkö se itse koko karmean suuren lastin, vai onko noin fiksunnäköisellä naisella sellainen mies, jolle pitää raahata niska väärässä kaljaa.
        Että kyllä siinä ero on.
        Ootko muuten nähny ravattimiesten vetävän kaljakärryjä :).

        Jokaiselle tulee omanlaisensa mielikuva. Itse varmaan ajattelisin, että nainen valmistelee vähän isompia juhlia, tai sitten hankkii kerralla koko kesän juomat mökille tms.. Aivan siinä laivalla tai terminaalin tuntumassa en edes kiinnittäisi huomiota, mutta esim. lähijunassa tai muualla varmaan huomioisin ja ajattelisin kuten edellä. Kaikilla naisilla ei ole autoa ja/tai miestä käytettävissä.

        En ole juurikaan nähnyt ravattimiesten kaljakärryjä vetävän. Johtuisiko siitä, että he ovat pukeutuneet vähän rennommin laivareissua varten, ja kärryjäkään ei tarvitse vetää kuin laivan myymälästä/hytistä autokannella olevaan autoon.

        Se, että ihmiset yhdistävät huvin ja hyödyn ja ostavat mistä edullisimmin saavat, ei sinänsä 'ärsytä' minua, vaan ymmärrän sen oikein hyvin. Vain huono käytös tai tollous, kuten käytävien tukkiminen ja hidasteena oleminen ja sen sellainen ärsyttää.
        Voin kyllä itsekseni ajatella kaikenlaista, esim. kun näen vuodesta toiseen samoissa nuhjuisissa vaatteissa kulkevan ja muutenkin ei niin huolitellun näköisen naisen kaljakärryineen, mutta ajattelenhan minä jotain kaikista toistuvasti näkemistäni ja 'tunnistamistani' ihmisistä.


    • tööttt

      Joku sotaisuus tohonkin aiheeseen aina liittyy
      - vakavuusaste käyttäjillä suoraan verrannollinen sekavuuteen
      - sairaus, synti, huono tapa, tapaturmat, liikennevahingot, asetaldehydi ja haisevuus, rikollisuus ja krooninen rahapula, väkivalta ja perheitten kärsimys ynnä välinpitämättömyys asioiden hoidossa - eihän se unettomuuttakaan poista - ei mikään lääke mihinkään ongelmaan
      - terveysriskeineen maailmanlaajuinen ongelma - jotenkin ikiaikainen kirous liitännäisilmiöineen ja monine riskeineen - tietty jotain jeesusteluviittaa ollaan aina ripustelemassa naisten ja lasten ylle kuten ennenkin - juuri nimenomaan heille, jotka eniten joutuivat kärsimään
      bisnesmaailman holtittomuudesta. Monet vetoavat myös johonkin vanhatestamentin sisältöön että kun sanaan on kirjoitettu joku juopuneitten örvellys anteeksiannon kohteeksi - että sama sääntö edelleen voimassa - olipa miten karseista ihmisoikeus- ja turvallisuusriskeistä kysymys on riippuvuuksissa.
      Joku vois vatvoa viinaksien hyviä puolia - jos niitä ylipäätään on edes olemassa tai vaihtoehtoja juomakulttuureille - myös sillonkin kun naiset ja lapset ei väkivaltaisille rentuille oikein pärjää.

    • eppu2

      On tuo viinakauppa niin lähellä, että sen vähän mitä ostan, haen vaikka kävellen.
      Tiedä sitten, kun mennään tuonne pohjoiseen päin, missä välimatkat ovat pitkät.
      Vaan lieneekö sielläkin nykyään, joku postisysteemi.
      Eikös tuota joskus ole kerrottu, että kieltolain aikaan sitä vasta juotiinkin.
      Onkos kenenkään tiedossa sitä, että kun keskiolut tuli ruokakauppoihin, onko tutkittu, lisääntyikö alkoholin juonti. Juodaanko sitä keskikaljaa nyt sitten kaiken entisen lisäksi.
      Täällä pidetään yllä mielikuvaa, kuinka suomalaiset vaipuisivat rappiotilaan, jos viiniä saisi ruokakaupassa. Kuitenkin aina joskus putkahtelee tietoja, miten sitä kulutetaan muualla ihan yhtä lailla ja sairastutaankin.
      Joku muistikuva, että pieni prosentti, joka juo suurimman osan kaikesta alkoholista.
      No, mulle ei tee kesää eikä talvee, missä kaupassa ne on. Jotta niiden sijainnista en ole mitään mieltä.

    • Kyllä minun mielestäni kevyemmät viinisortit voisi pystyä ostamaan tavallisesta ruokakaupasta. Laittaa vain raja tonne tyyppi 13,5 prossaan niin voi ostaa sapuskoihin sopivat viinit sopuhintaan samalla kertaa kunostaa lihat ja kalat. Alkoholistit vissiin tykkäävät vahvemmista aineista eihän ne saa edes känniä jostain 8.5 prosentin kevytviinistä. Kassalla taas sitten henkkarin esitys jos on kovin nuoren näköinen.
      Voisihan siinä olla sellainen siiirtymävaihe jolloin ihmiset ostaisivat ja käyttäisivät enemmän alkoholia ja mitä siitä sitten on taas seurauksia tervyedelle jne.yhteiskunnalle, mutta jospa jossain vaiheessa suomalaiset ja muutkin pohjoismaalaiset oppisivat ihmisten tavoille alkoholin käytössä. Omat kokemukseni USA:sta ja E-Amerikasta eivät viittaa siihen että oma alkoholinkäyttöni olisi lisääntynyt siitä että viinit ja vahvemmatkin olivat ruokakaupan hyllyllä. Suomessa käytetään huomattavasti enemmän alkoholia ja aloitetaan alkoholin väärinkäyttö huomattavasti nuorempana kuin kummassakaan edellisessä asuinmaassani ja siellä ei ole rajoituksia.

      • holitonholiton

        Mitäs ne viinalla, kun niillä on niin helposti saatavissa kokaiinia ja heroiinia.


      • holitonholiton kirjoitti:

        Mitäs ne viinalla, kun niillä on niin helposti saatavissa kokaiinia ja heroiinia.

        Höpiset.
        Asioista joista et tiedä.


      • holitonholiton
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Höpiset.
        Asioista joista et tiedä.

        Onko sinulla todellakin otsaa väittää, että tiedät sen, mitä minä tiedän.

        Itsesi sinä tuolla nolasit.

        Tämä jääköön tähän, et ole sen arvoinen jatkaakseni tätä.


      • holitonholiton kirjoitti:

        Onko sinulla todellakin otsaa väittää, että tiedät sen, mitä minä tiedän.

        Itsesi sinä tuolla nolasit.

        Tämä jääköön tähän, et ole sen arvoinen jatkaakseni tätä.

        Sinä nolasit itsesi ja osoitit suuren tietämättömyytesi yleistämällä asioita joiden todellista tilannetta et tiedä. Tämä jääköön tähän, et todellakaan ole sen arvoinen että jatkaisin tätä.


      • äidinkullat
        holitonholiton kirjoitti:

        Mitäs ne viinalla, kun niillä on niin helposti saatavissa kokaiinia ja heroiinia.

        Omat lapseni olivat jenkeissä vaihto-oppilaina sekä collegessa, molemmat ihmettelivät kuinka yleistä siellä on pössyttely (olivat eri osavaltioissa), kovempia aineita ei heidän mukaan kampuksella välitetty. Marihuana oli suositumpaa kuin alkoholi.


      • neutraalinen

        Amerikassa on tässä alkoholiasiassa vähän kaksinaismoralistinen asenne. Ikäraja alkoholin ostoon on 21vuotta, olkoon mietoa tai väkevää. Tätä pidetään epäoikeudenmukaisena lakina. 18 vuotias saa mennä naimisiin,ajaa ajokortin, äänestää mutta olutta et saa ostaa kuin 21 vuotiaana. Näissä kampuksissa moni bailaa sitten niin riehakkaasti että henki lähtee alkoholimyrkytys syy.


    • r33r3r

      Suomessa kun on rajotuksi ja kytrtämistä niin siksi ostetaan kerlla iso lasti virosta esim ja kun kerran saa juda niin menee aina överiksi. Keskieuroopssa ei ole näin koska juomaa saa millon vaan khtuu hintaan kellään ei ole varastoto täynnä kuten suomalsilla eivätkä juo perjantasin överisti koska muuloinkin voi juoda olusen tai pari ilman seläntakana valittelioita kuten suomessa on tapana on se harmi että ei tajuta että nimen omaan laki holhous ja kyttäämien on tehnyt suomen alkoholi kutuurista juuri tälläisen kuin se on ei tule muutumaan juoma tavat suomessa enekuin muutamme lakaja.

    • Hyvä viinimyymälä kaupan nurkassa olisi ihan paikallaan ja ainakin paikallisille marjaviineille pitäisi suoda samat mahdollisuuden sen putiikin hyllyille.
      Viinat pysyköön viinakaupan hyllyillä.
      Nythän nuo alkot on melkein kaikkien sittareiden ja prismojen kylkiäisenä ja kohta varmasti myös lidlienkin nurkissa.
      Mielelläni käytän paikallisia marjaviinejä, niissäkin on tosi hyviä. Jos löydän hyvän ja mieleisen viinin jostain pikkuputiikista, niin kuin olen monesti löytänyt, niin kotona en voi sitä lähimmästä alkosta ostaakaan, koska se ei kuulu alkon valikoimiin. Kimurantit säädökset vaikeuttavat ihan turhaa suomalaisten tuotteiden myyntiä. Kuitenkin mieluimmin ostan kotimaista kuin jostain Argentiinasta tuotua, vaikka enemmän maksaisikin.

    • vihankohteena

      Mihin se kyträäminen pahiten kohdistuu
      - omin vai toisten varoihin
      - terveysriskeihin
      - naisiin ja lapsiin kohdistettuun vihaan ja väkivaltaan
      - muittein huumeitten ja päihteiden käytön lisääntymiseen
      - riskien kohdalla kaikki veronmaksajat yhdessä joutuvat korvaamaan ja maksumiehiksi
      vahinkojen sattuessa - suru ja kärsimys, vammautuminen kipuineen luokitellaan vain
      tunteiksi - jotka kokovartalopuudutettuja tosin eivät koskaan koske?
      Maailmassa kyllä lienee mukavampiakin asioita elettäväksi ja seurattavaksi kuin örveltäjien seuraaminen.

    • pölkkymölkky

      Liekö suomalainen "normaalina pidetty" päihde- ja huumepolitiikka vain saanut pienen pintakolauksen - niin tekivät isommat ennenkin eikä mitään ongelmia kun kaikki vain vaikenivat ja hyssyttelivät - eivät puhuneet menetetystä sukupolvesta ihmisiä halventavaan tyyliin ylimielisesti parempaa ihmisyyttä osoittaakseen
      - monet tuulet ovat ihmiskuntaa riiponeet yhteiskunnissa ennenkin ja entisen lintukodonkin asukit poikasensa kaikkiin maailmantuuliin sysänneet pois pesästä
      - lasisen lapsuuden satuttamia siipirikkoja - heitäkin on paljon
      - enempi tai vähempi avun tarpeessa olevia - eikä se heidänkään vika tai syy ole jos elämä varhain päättyy - vainon kohteena tai vapauden (mitä sillä minäkin aikakautena tarkoitetaan) vaaroja tiedostamatta.

    • E lukenut ketjua. Omana mielipiteenäni sanoisin että miksi ei voisi myydä viinejä ruokakaupoissa. Miksi holhota, juopot saavat viinansa, jos ei ole viiniä tai viinaa juovat korvikkeita, ei nekään terveellisiä ole.
      Tehdään kotiviinejä, kiljua ja pontikkaa, kuka niitä kontrolloi.
      Itselleni asia ei merkitse mitään, saan viinipullon viinakupastakin mikäli tarvitsen.

      • SuomiPaapoo

        Kontrolloikaa!! Kontrolloikaa kaikkea! Ahdistakaa kansaa ja kieltäkää kaikki! Kontrolloikaa!


      • ent.siivoojaparka
        SuomiPaapoo kirjoitti:

        Kontrolloikaa!! Kontrolloikaa kaikkea! Ahdistakaa kansaa ja kieltäkää kaikki! Kontrolloikaa!

        Minkälaista ahdistusta sitten mahdatkaan tuntea siitä, että viinakaupassa myydään alkoholitontakin viiniä.
        Onko sinulla porttikielto Alkoon?


    • ent.siivoojaparka

      Mikäs se oikein on se ylitsepääsemätön hankaluus käydä eri kaupoista ruuat, viinit, lääkkeet, vaatteet, kengät, urheiluvälineet ...

      • hekonen

        Nii, miks ei makkaraa vaadita alkoon juhannuksena, kinkkua jouluksi, vapuksi tippaleipää jne.


      • ent.siivoojaparka
        hekonen kirjoitti:

        Nii, miks ei makkaraa vaadita alkoon juhannuksena, kinkkua jouluksi, vapuksi tippaleipää jne.

        Pääsiäisen aikaan "vapautettaisiin" mämmi ja kananmunat viinakauppaan ja miksei kaikkiin muihinkin erityiskauppoihin, apteekkiin ja elektronikkakauppoihinkin.


    • siilimuori3

      En näe eroa keskarissa ja miedoissa viineissä. Ihan yhtä hyvin voisivat olla kaupassa rinnan.

      • ent.siivoojaparka

        Huonosti on, jos et näe eroa keskarissa ja viinissä.
        Sittenhän sinulle pitäisi olla ihan sama vaikka kaupassa ei myydäkään muuta kuin keskaria.


      • PaapoSuomi

        Voisi tosiaan olla mutta kun ei, täysin naurettavaa toimintaa Suomen holhousyhteiskunnalta.


      • bessie-
        PaapoSuomi kirjoitti:

        Voisi tosiaan olla mutta kun ei, täysin naurettavaa toimintaa Suomen holhousyhteiskunnalta.

        No jaaa, onko se, ettei vahvempia alkoholijuomia saa joka nurkalta ostaa pelkkää holhousta, ei kai.

        Oman kokemukseni mukaan juuri ne, jotka oikeasti holhousta ja ohjailua eniten tarvitsevat myös eniten siitä valittavat.


      • siilimuori3
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Huonosti on, jos et näe eroa keskarissa ja viinissä.
        Sittenhän sinulle pitäisi olla ihan sama vaikka kaupassa ei myydäkään muuta kuin keskaria.

        No mitä välii hei :)
        Tarkoitin sitä et miks ei vois mieto viini olla kun kerta kalijaki.


    • eurocrack

      Naurettavaa paapoustaa, kyllä aikuisen ihmisen pitäisi saada ostaa se vinkkupullo mistä haluaa.

      Valtion monopolit murrettava.

      • huoltis

        Älä jauha jaskaa, karkkikaupastako.


    • oltais.vaan

      Eihän mitään sääntöjä tarvittaisi jos ei joukossamme olisi epäsosiaalista ainesta. Jos kaikki käyttäytyisivät mallikkaasti ja yhteistä hyvää ajatellen niin kaiken voisi vapauttaa.

    • kesääntyvä

      Minulla on Alko, pari ruokakauppaa ja apteekki kävelymatkan päässä joten ei vaikuta elämääni mitenkään. Miten lie tuolla maaseudulla sitten josko kyläkauppaan tarvitsisi kuten tuolla mainittiinkin mökkiläistenkin palanpainikkeeksi.
      Nuorison juomakulutus lienee laskussa, mutta mummojen ja pappojen hankala rollaattorien kanssa pitkiä matkoja tiettömien teitten takaa. Hehän lie nyt se tissutteleva suku ja aiheuttavat yhteiskunnalla kustannuksia köntyillessään kotonansa.

      • kesääntyvä

        suku=sukupolvi, heh aikamoinen virhe


    • Mielestäni Suomen olisi jo aika vapauttaa miedot viinit säännöstelyltä.
      En näe mitään vaaroja sillä, että viinipullot olisivat ruokatavarakauppojen hyllyillä. Alkot on jo yhdistetty ruokatavarakauppoihin. Hyvänä puolena uskon viinien hintojen laskevan eurooppalaiseen hintatasoon.

      • bessie-

        Taitaisi siinä vapauttamisessa jotain vaaroja olla odotettavissa.

        Vain noin yksi kolmasosa Suomessa kulutetusta alkoholista haetaan Alkosta. Eniten alkoholijuomia ostetaan jo nyt ruokakaupoista. Alkosta ostetuista viineistä suurin osa on halpoja, alle kympin pullo viinejä ja halpoja hanaviinejä. Punkuista n. 70% ja valkkareista yli 80%. Jos nyt keppanoiden ja lonkeroiden viereen ruokakauppaan tulee melkein yhtä halpoja juomia joissa on enemmän alkoholia, niin onhan se aika todennäköistä, että niiden kulutus lisääntyy ja haitat sen myötä. Hyvänä puolena en osaa pitää sitä, että eurooppalaisen hintatason hintaisilla eurooppalaisilla maataloustuotteilla ne haitat aiheutetaan.


      • bessie- kirjoitti:

        Taitaisi siinä vapauttamisessa jotain vaaroja olla odotettavissa.

        Vain noin yksi kolmasosa Suomessa kulutetusta alkoholista haetaan Alkosta. Eniten alkoholijuomia ostetaan jo nyt ruokakaupoista. Alkosta ostetuista viineistä suurin osa on halpoja, alle kympin pullo viinejä ja halpoja hanaviinejä. Punkuista n. 70% ja valkkareista yli 80%. Jos nyt keppanoiden ja lonkeroiden viereen ruokakauppaan tulee melkein yhtä halpoja juomia joissa on enemmän alkoholia, niin onhan se aika todennäköistä, että niiden kulutus lisääntyy ja haitat sen myötä. Hyvänä puolena en osaa pitää sitä, että eurooppalaisen hintatason hintaisilla eurooppalaisilla maataloustuotteilla ne haitat aiheutetaan.

        Niin onhan se kauheaa jo nytkin kun viinipullot on näkösällä. Se aiheuttaa riippuvuutta.

        Toista se oli kahdeksankytluvulla, olin opiskeluni ohella Alkossa työssä.
        Oli pitkä myyntitiski, kossua, vodkaa ja jallua oli käden ulottuvilla pöydän alla ja jos joku outo kysyi viiniä ne olivat takahuoneessa. Kaljaa niin keskaria kuin A:ta jos juhannusjuhlille halusi, ensin piti jonottaa juhannusviinat isolta tiskiltä ja sitten piti siirtyä kaljapuolen jonoon.

        En nyt tarkkaan muista, mutta oliko niitä alkoholin suurkuluttajia tai yhteiskunnallisisa ongelmia edellisillä vuosikymmenillä? Kaikki kiusaukset olivat tiskin alla piilossa kuten nykyään tupakit ; )

        Kyllä on mennyt huonoon suuntaa kun keskarit on kaupassa ; )))


      • Löylyä.lissää
        korppis kirjoitti:

        Niin onhan se kauheaa jo nytkin kun viinipullot on näkösällä. Se aiheuttaa riippuvuutta.

        Toista se oli kahdeksankytluvulla, olin opiskeluni ohella Alkossa työssä.
        Oli pitkä myyntitiski, kossua, vodkaa ja jallua oli käden ulottuvilla pöydän alla ja jos joku outo kysyi viiniä ne olivat takahuoneessa. Kaljaa niin keskaria kuin A:ta jos juhannusjuhlille halusi, ensin piti jonottaa juhannusviinat isolta tiskiltä ja sitten piti siirtyä kaljapuolen jonoon.

        En nyt tarkkaan muista, mutta oliko niitä alkoholin suurkuluttajia tai yhteiskunnallisisa ongelmia edellisillä vuosikymmenillä? Kaikki kiusaukset olivat tiskin alla piilossa kuten nykyään tupakit ; )

        Kyllä on mennyt huonoon suuntaa kun keskarit on kaupassa ; )))

        Samalla vuosikymmenellä olin minäkin Alkossa kesäapulaisena. Olipahan kokemus se juhannuksen tienoon myynti. Innokkaimmat tulivat hakemaan juhannusviinoja jo puolitoista viikkoa ennen juhlapäivää. Kun sitten kolmet viinalastit oli haettu (ja juotu)niin saattoikin ruveta juhlimaan jussia :))

        Poliisisetä seisoi ovella säännöstelemässä sisäänpäästettäviä asiakkaita. Kun sitten itse pääsin juhannusta viettämään varasin istumapaikan kun jalat oli ihan muusina siitä juoksemisesta. Mutta kivat muistot jäi siitä työpaikasta.


      • bessie-
        korppis kirjoitti:

        Niin onhan se kauheaa jo nytkin kun viinipullot on näkösällä. Se aiheuttaa riippuvuutta.

        Toista se oli kahdeksankytluvulla, olin opiskeluni ohella Alkossa työssä.
        Oli pitkä myyntitiski, kossua, vodkaa ja jallua oli käden ulottuvilla pöydän alla ja jos joku outo kysyi viiniä ne olivat takahuoneessa. Kaljaa niin keskaria kuin A:ta jos juhannusjuhlille halusi, ensin piti jonottaa juhannusviinat isolta tiskiltä ja sitten piti siirtyä kaljapuolen jonoon.

        En nyt tarkkaan muista, mutta oliko niitä alkoholin suurkuluttajia tai yhteiskunnallisisa ongelmia edellisillä vuosikymmenillä? Kaikki kiusaukset olivat tiskin alla piilossa kuten nykyään tupakit ; )

        Kyllä on mennyt huonoon suuntaa kun keskarit on kaupassa ; )))

        Viinit saavat minun puolestani olla näkösällä, mutta mieluummin Alkon kuin jonkun ketjun tai yksityisen myymälässä.

        Pidän erikoismyymälöistä, vaikka en mitenkään ylenkatso markettienkaan valikoimaa. Niistä vain en löydä mieleistäni mattoa, valaisinta, kenkiä, viinejä, tummia oluita, kermalikööriä, koruja, nahkatakkia, leivoksia, jne. jne..

        Pitäisin kyllä kynsin hampain kiinni jäljellä olevista valtion monopoliyrityksistä (ja NIIDEN kilpailukyvystä), ja toivon päättäjienkin niin tekevän.


      • bessie- kirjoitti:

        Viinit saavat minun puolestani olla näkösällä, mutta mieluummin Alkon kuin jonkun ketjun tai yksityisen myymälässä.

        Pidän erikoismyymälöistä, vaikka en mitenkään ylenkatso markettienkaan valikoimaa. Niistä vain en löydä mieleistäni mattoa, valaisinta, kenkiä, viinejä, tummia oluita, kermalikööriä, koruja, nahkatakkia, leivoksia, jne. jne..

        Pitäisin kyllä kynsin hampain kiinni jäljellä olevista valtion monopoliyrityksistä (ja NIIDEN kilpailukyvystä), ja toivon päättäjienkin niin tekevän.

        Uskon, että aika alkaa tehdä tehtävänsä ja Suomenkin on mukauduttava muiden EU-maiden mukaisiksi, tultava ulos synnintunnoista ja annettava ihmisille arvo ja valinnan vapaus. Ei suomalaisia tarvitse paimentaa ja vartioida. Se on vanhanaikaista kuten ajatuksesikin vaikka usein esität hyvinkin edistyksellistä maailman kuvaa.

        Emme halua asua kuin Jukolan syrjämailla, istua lukkarin opissa pirtissä ja saada karttakepillä sormillemme kurittomuudesta.

        Eihän niitä Alkon yli 4,7 % erikoisoluita löydykään markettien hyllyiltä, mutta esim.
        K-citymarkettien myydyimpiä tuotteita ovat esim. kengät.

        Tosin sinä ostat kamaa erikoisliikkeistä, joissa sama tuote on tuplahinnoitettu.

        Kun luen tekstiäsi, sorry, saan kuvan vanhemmasta naisesta, joka istuu terasilla sormi pystyssä kermalikörilasi kädessä, merkkivaatteisiin sonnustautuneena, se on kuva ihmistä, joka haluaa köyhän kansan pysyvän kontrollin alla.


      • Löylyä.lissää kirjoitti:

        Samalla vuosikymmenellä olin minäkin Alkossa kesäapulaisena. Olipahan kokemus se juhannuksen tienoon myynti. Innokkaimmat tulivat hakemaan juhannusviinoja jo puolitoista viikkoa ennen juhlapäivää. Kun sitten kolmet viinalastit oli haettu (ja juotu)niin saattoikin ruveta juhlimaan jussia :))

        Poliisisetä seisoi ovella säännöstelemässä sisäänpäästettäviä asiakkaita. Kun sitten itse pääsin juhannusta viettämään varasin istumapaikan kun jalat oli ihan muusina siitä juoksemisesta. Mutta kivat muistot jäi siitä työpaikasta.

        Opiskelijana ja siten viikonloppuapulaisena, huomasin kuinka Alkon vanhemmilla vakimyyjillä oli töykeä suhde vakiasiakkaisiin. Usein häpesin myyjien puolesta koska he kyykyttivät alkoholiriippuvaisia asiakkaita.

        En siis laskenut ketkä kävivät usein ja mitä ostivat vaan palvelin kaikkia yhtälailla. Olihan toki asiakkaita, jotka poikkesivat negatiivisesti joukosta, kuten esim. yksi monivammainen nainen, alkoholisti, kusen haju lemahti ikävästi sieraimiin kun hän saapui tiskille.

        Kuitenkaan minulla ei ollut mitään syytä pitää parannuspuheita asiakkaille kuten vanhat vakimyyjät tekivät. Helppo myyjien oli moralisoida kun pystyivät ostamaan viinansa jonottamatta ennen kaupan sulkemista. Ja hyvin usein heidänkin kassit kilisivät iloisesti.

        Minulla oli toki kivoja ikäisiäni työkavereita ja meillä meni keksenämme mukavasti, emme moralisoineet vaan palvelimme asiakkaita.


      • korppis kirjoitti:

        Opiskelijana ja siten viikonloppuapulaisena, huomasin kuinka Alkon vanhemmilla vakimyyjillä oli töykeä suhde vakiasiakkaisiin. Usein häpesin myyjien puolesta koska he kyykyttivät alkoholiriippuvaisia asiakkaita.

        En siis laskenut ketkä kävivät usein ja mitä ostivat vaan palvelin kaikkia yhtälailla. Olihan toki asiakkaita, jotka poikkesivat negatiivisesti joukosta, kuten esim. yksi monivammainen nainen, alkoholisti, kusen haju lemahti ikävästi sieraimiin kun hän saapui tiskille.

        Kuitenkaan minulla ei ollut mitään syytä pitää parannuspuheita asiakkaille kuten vanhat vakimyyjät tekivät. Helppo myyjien oli moralisoida kun pystyivät ostamaan viinansa jonottamatta ennen kaupan sulkemista. Ja hyvin usein heidänkin kassit kilisivät iloisesti.

        Minulla oli toki kivoja ikäisiäni työkavereita ja meillä meni keksenämme mukavasti, emme moralisoineet vaan palvelimme asiakkaita.

        "korppis"

        Minusta kyllä asiakas-palvelijan pitäisi puuttua vanhemman ihmisen ruoka-
        valioon.
        Jos hänen pissansa haisee pahalta.
        Varoen tietysti, koska kaikki nenät eivät ole saman-laisia.
        Tietenkin asiakas-palvelijan pitää tutustua myös kakkaan.
        Samasta syystä.
        Tietenkin vain silloin, kun osaa erottaa sairauden ilosta.
        Esi-miesten on sitten hoidettava apulaistensa henkinen kasvatus.
        Kasvattaa heistä aikuisia, niin sanoakseni.
        Esi-naisten ei pidä puuttua asiaan.
        -
        Miten korppis, tänä-päivänä suhtaudut aikuisiin ihmisiin?
        Vanha kun alat olla.
        Ettet kai, nuoruus-muistojen varjolla piilottele jotain imagoa?

        H.


      • bessie-
        korppis kirjoitti:

        Uskon, että aika alkaa tehdä tehtävänsä ja Suomenkin on mukauduttava muiden EU-maiden mukaisiksi, tultava ulos synnintunnoista ja annettava ihmisille arvo ja valinnan vapaus. Ei suomalaisia tarvitse paimentaa ja vartioida. Se on vanhanaikaista kuten ajatuksesikin vaikka usein esität hyvinkin edistyksellistä maailman kuvaa.

        Emme halua asua kuin Jukolan syrjämailla, istua lukkarin opissa pirtissä ja saada karttakepillä sormillemme kurittomuudesta.

        Eihän niitä Alkon yli 4,7 % erikoisoluita löydykään markettien hyllyiltä, mutta esim.
        K-citymarkettien myydyimpiä tuotteita ovat esim. kengät.

        Tosin sinä ostat kamaa erikoisliikkeistä, joissa sama tuote on tuplahinnoitettu.

        Kun luen tekstiäsi, sorry, saan kuvan vanhemmasta naisesta, joka istuu terasilla sormi pystyssä kermalikörilasi kädessä, merkkivaatteisiin sonnustautuneena, se on kuva ihmistä, joka haluaa köyhän kansan pysyvän kontrollin alla.

        Et edes ymmärrä mistä näkökulmasta katsoen minä kirjoitan, vaikka viimeistään tuosta kommenttini viimeisestä kappaleesta se olisi pitänyt ymmärtää!
        Sinä varmaan oikeistolaisena eu-kansalaisena ajattelet toisin, ja Alkon kai saisi mielestäsi myydä vaikka Caymansaarelaiselle yhtiölle?

        Mutta juu, sinä kirjoitat synnintunnosta ja arvon antamisesta ihmisille ja lukkarin pirtissä karttakepistä sormille saamisesta ja muuta höpöhöpöä, anna mun kaikki kestää!

        Ostan kyllä lenkkareita ja tennareita sittareistakin, ja koskaan maksa mistään tuplahintaa. Jos löytäisin lestiltään ja koron korkeudeltaan jalalleni sopivia nahkaisia, 'iskunvaimentimella' varustettuja, ehdottomasti ei muovipohjaisia ja vielä omaa silmääni miellyttäviä kenkiä marketeista niin sieltähän minä ostaisin, ostankin joskus.

        Kovin mielelläsi tarjoilet aina noita mielikuviasi joita sinulla on minusta, ja aina ne menevät niin pieleen kuin mennä voi! Tahallista, oletan?
        Terasseilla en juurikaan istu, oikeastaan en ole koskaan ymmärtänyt terassivillitystä. Reissussa ollessa asia erikseen, mutta ei niilläkään oikeastaan koskaan niin että nyt terassille! Sormeni ei varmasti sojota, mutta en minä sitä piiloonkaan teippaa enkä kovin sirosta astiasta tai sen korvasta ronskia kämmenotetta ota.
        Kermaliköörit ovat melkein ainoita alkoholijuomia joita saan suht helposti alas. Jälkiruoaksi tai kotona joskus lusikalla makeiseksi saatan ottaa, terassilla en.
        Kaikissa vaatteissa on joku merkki. En suosi kovin kalliita merkkejä. Kallein merkkivaatteeni lienee äidiltäni peritty trenssi.


      • Korppis1
        hunksz kirjoitti:

        "korppis"

        Minusta kyllä asiakas-palvelijan pitäisi puuttua vanhemman ihmisen ruoka-
        valioon.
        Jos hänen pissansa haisee pahalta.
        Varoen tietysti, koska kaikki nenät eivät ole saman-laisia.
        Tietenkin asiakas-palvelijan pitää tutustua myös kakkaan.
        Samasta syystä.
        Tietenkin vain silloin, kun osaa erottaa sairauden ilosta.
        Esi-miesten on sitten hoidettava apulaistensa henkinen kasvatus.
        Kasvattaa heistä aikuisia, niin sanoakseni.
        Esi-naisten ei pidä puuttua asiaan.
        -
        Miten korppis, tänä-päivänä suhtaudut aikuisiin ihmisiin?
        Vanha kun alat olla.
        Ettet kai, nuoruus-muistojen varjolla piilottele jotain imagoa?

        H.

        Alku-bloggauksesi jälkeen oli yllätys, yllätys kyssärikin.

        Eli vastaan.

        Aloitin eilen illalla Eeva kilven kirjan Unta vain. Kirja kertoo 78-vuotiaasta Anna Mariasta, joka pohtii elämäänsä. Nyt kun olen vammainen ja vanha, minullakin on aikaa pohtia elämääni, menneitä ja nykyisyyttä.

        Rajoitettuna koen elämäni... nuoruuden hurjasteluihin verrattaessa, mutta en haluaisi rajoittaa nuoria pidättäytymään hurjasteleluista.

        Kirjoitin jo.

        Suomenkin on mukauduttava muiden EU-maiden mukaisiksi, tultava ulos synnintunnoista ja annettava ihmisille arvo ja valinnan vapaus. Ei suomalaisia tarvitse paimentaa ja vartioida. Se on vanhanaikaista.


      • bessie- kirjoitti:

        Et edes ymmärrä mistä näkökulmasta katsoen minä kirjoitan, vaikka viimeistään tuosta kommenttini viimeisestä kappaleesta se olisi pitänyt ymmärtää!
        Sinä varmaan oikeistolaisena eu-kansalaisena ajattelet toisin, ja Alkon kai saisi mielestäsi myydä vaikka Caymansaarelaiselle yhtiölle?

        Mutta juu, sinä kirjoitat synnintunnosta ja arvon antamisesta ihmisille ja lukkarin pirtissä karttakepistä sormille saamisesta ja muuta höpöhöpöä, anna mun kaikki kestää!

        Ostan kyllä lenkkareita ja tennareita sittareistakin, ja koskaan maksa mistään tuplahintaa. Jos löytäisin lestiltään ja koron korkeudeltaan jalalleni sopivia nahkaisia, 'iskunvaimentimella' varustettuja, ehdottomasti ei muovipohjaisia ja vielä omaa silmääni miellyttäviä kenkiä marketeista niin sieltähän minä ostaisin, ostankin joskus.

        Kovin mielelläsi tarjoilet aina noita mielikuviasi joita sinulla on minusta, ja aina ne menevät niin pieleen kuin mennä voi! Tahallista, oletan?
        Terasseilla en juurikaan istu, oikeastaan en ole koskaan ymmärtänyt terassivillitystä. Reissussa ollessa asia erikseen, mutta ei niilläkään oikeastaan koskaan niin että nyt terassille! Sormeni ei varmasti sojota, mutta en minä sitä piiloonkaan teippaa enkä kovin sirosta astiasta tai sen korvasta ronskia kämmenotetta ota.
        Kermaliköörit ovat melkein ainoita alkoholijuomia joita saan suht helposti alas. Jälkiruoaksi tai kotona joskus lusikalla makeiseksi saatan ottaa, terassilla en.
        Kaikissa vaatteissa on joku merkki. En suosi kovin kalliita merkkejä. Kallein merkkivaatteeni lienee äidiltäni peritty trenssi.

        Se näyttää itse kullakin mielikuvien luominen olevan yleistä. En muistanutkaan, että olet vasemmistolainen. Joo... Ei kai Alkoa tarvitse myydä ulkomaalaisomistukseen sen tautta, että viinit siirtyisivät ruokakauppojen hyllyille. Jäisiväthän Alkoon viinat. Koska en itse juo viinoja en liköörejä en liioin oluita tai saati erikoisoluita niin pääsisin yhden taktiikan pysähdyksellä asioidessani ruokakaupassa.

        No, katsotaan miten käy, mutta on sanomattakin selvää, että aika tekee tehtävänsä, lait sorvataan uusiksi ja säännöstelyjen ajat jää historiaan. Suomi kansainvälistyy.


      • bessie-
        korppis kirjoitti:

        Se näyttää itse kullakin mielikuvien luominen olevan yleistä. En muistanutkaan, että olet vasemmistolainen. Joo... Ei kai Alkoa tarvitse myydä ulkomaalaisomistukseen sen tautta, että viinit siirtyisivät ruokakauppojen hyllyille. Jäisiväthän Alkoon viinat. Koska en itse juo viinoja en liköörejä en liioin oluita tai saati erikoisoluita niin pääsisin yhden taktiikan pysähdyksellä asioidessani ruokakaupassa.

        No, katsotaan miten käy, mutta on sanomattakin selvää, että aika tekee tehtävänsä, lait sorvataan uusiksi ja säännöstelyjen ajat jää historiaan. Suomi kansainvälistyy.

        Mitenkäs sinä pystyisitkään minua vasemmistolaiseksi muistamaan, enhän itsekään ole koskaan tuntenut olevani vasemmistolainen, joten tuskinpa olen täällä kirjoittanut sellainen olevani. Puoluekantaa, saati jäsenkirjaa minulla ei ole. Voisi sanoa, että kallistun lievästi vasemmalle, mutta aika konservatiivisesti minä useimpia asioita taidan arvioida, myös tätä.

        Minullahan ei ole mitään sitä vastaan, että ruokakaupoista saisi viinejä, noin periaatteessa, ja tuleehan niistäkin verotuloja. Ajattelen koko asiaa useammalta kantilta, vaikea kirjoittamalla kaikkia ajatuskulkujani selvittää. Pyrin itselleni hahmottamaan kokonaisuutta ja palasia on paljon; Kaupungit ja taajama-alueet, harvaan asutut alueet, suomalaisten yhteisistä rahoista joka tapauksessa maksettavat kustannukset, ja niin edelleen. Suomi ei ole viinimaa, pitäisikö siis meidän 'ponnistella' sen eteen, että me sellaiseksi 'kansainvälistyisimme'. Jos, niin mikä olisi sopiva ajankohta, ottaen huomioon että niitä haittoja tulee alussa aivan varmasti?

        Alkon myydyin punkku on (kai vielä) Gato Negro, ja myydyin valkkari on vielä sitäkin halvempi. Noinkohan niitä ostetaan ruoka- ja 'juhla'juomiksi enimmäkseen, mitä arvelet?

        Meillähän ei kai "säännöstellä" vaan kulutusta pyritään ohjailemaan. Saatavuus ja hinta ovat parhaat keinot.


    • mäoonkännyssä

      käytä mitä haluat mutta älä kiellä muita

    • paukapää

      Tietysti on kuluttajien etu sekin että kaikki tarvittava löytyy saman katon alta
      - ostosmatkoillakin oma vaivansa, hintansa ja riskit myös.
      Kuntien sostoimeen kuuluu myös koukkuuntuneiden hoito ja huolto
      - ja myös virkistys- ja ostosmatkat - mitenkä lienee nestetasapainon ja taloustasapainon
      yhteensovittaminen - etupäässä omaisten harteille kannettavaks jää aika paljon monimutkaisia asioita hoidettavaks uupumukseen saakka jos enempikin juopponarkkeja
      suvussa ja lähpiirissä - monta tragediaa yhdessä koettu ja eletty niittenkin asioiden tiimoilta - terveydenhuolto ja sostoimi oletetusti eivät koskaan tule silleen vastaan missään asiassa auttaakseen - eneneväst senkin sortin väkivallassa entuudetaaan enempi senkin politiikan uhreista tulee pelkkiä lyömäaseita, joilla kaikkien elämä pistetään
      säpäleiksi - samalla tavalla kui juoppokoijarit tuhoaa kodit, naisten ja lasten elämän
      ja omaisuudenkin vetämäll viinaa naamaansa - ylväästi sitten läiskivät uhriensa oven
      pieleen kylttejä pillua kympillä ym törkyä taivastellen että
      sinähän se pankin päällä istut - eihän sulla voi olla mitään hätää....
      - no jokaisen ihmisen tunnekuorma on ihan oma taakka - sitäkään ei joka sortin pallinaamat ikinä ole jakamassa.

    • Eipä paljoa liikuta ,kuhan kaikki lipittäjät muistaa sammahtaa kulkusuuntaan nähden pituusuuntaan , ei poikittain et pääsee kulkemaan.

      • Epäilemättä etenkin ikänaiset lipittävät viinejään enimmäkseen kotonaan, vain paatuneet alkkikset kaatuilevat kaduille ja puistopoluille. Jotain rajaa hei, sivistyneesti pitää naukkailla, vaikka reilumminkin, ja rojahtaa sitten oman kodin turvallisessa lämmössä sohvalle tai vuoteelle.


    • uusiaikaaaa

      Kirkoilta täytyy kieltää viini papit aina humalassa.

      Olkoon vanha systeemi--kansa ei ole valmis---ei ollut valmis.

      Nyt on Suomen malli suuri keksintö kaikki katselevat silmät pyöreinä raapien päätä.

    • Viinien sisäänostajiilla pitää alla ammattitaito, muuten maitokauppaviinit olisivat kaikki halvinta ja huonointa laatua, kun eivät ostajat eivätkä myyjät tietäisi mitään alasta. Vain hinta ratkaisisi ostopäätöksessä.
      Kaupalla olisi vastuu siitä, että nuoret eivät saisi viinejä alaikäisinä, lestinheitto yleistyisi, kun niin alaikäisille kuin humalikoillekin pitäisi käydä ostamassa pullot kassojen ohi.
      Ei pidä aiheuttaa ylimääräistä huolta ja vaivaa kenellekään. Jokainen viinejä tarvitseva voi käydä Alkossa, jossa on hyvät valikoimat. Maitokauppaviineiksi voisi korkeintaan valita joitakin mietoja laatuja, asiantuntijoiden suosittelemia, mutta pääosin viinit pitää jäädä Alkon myytäviksi.

    • ei.raivo

      En löydä hyviä puolia joten pysykööt alkon myynnissä.

      • hyvä.näin

        Ehdottomasti hyvä näin. Kaupan henkilökunta joutuu nyt jo painimaan juoksukaljoja harrastavien perässä.


    • ö-Öö

      pari näkökohtaa

      Keskarin vieminen Alkoihin tarkottaisi käytännössäuusien myymälöiden rakentamista. Keskari on volyymituote, ei Alkoilla ole siihen tiloja, suuri osa myymälöistä pieniä.

      Viini ei paljoa kaupoissa hyllymetrejä veisi.Net kuitenkin jatkuvasti rukkaavat tuotevalokoimia.

      Ja sitten ssellaainen. Oli aika suuri määrä Alkoja, jotka jouduttaisiin lopettamaan, jos viinit siirtyisivät kokonaan kauppoihin, Eli haja-asutsten palvelut kehnonisivat.Jasittentulisi taas kotipolttoa jne.

      Että kyllä tossa kaikenlaisia juttuja on. Mun mielestä viinit siirtyy kyllä ruokakauppoihin joskus tulevaisuudessa. saattaa pelastaa monia pikkukauppoja, posteineen jne. siaaan liittyy lisäksi paljonbyrokratiaa ja valmistelua. Nykyiswn hallituksewnaikana tuskin mitään tapahtuu, lestaatit kiivaita raittiusihmisiä.

      =DW=

      • Matkailijaulkom

        Onhan ne viinit ulkomailla monessa maassa ruokakaupassa missä on tullut matkusteltua.. Espanja,Viro,Saksa jne lähes joka euroopan maa. Pohjoismaat on tässä jotkenkin poikkeus ja en ymärrä miksi?

        Ja tuo Viro se vasta ongelma onkin,koska se on täältä helsingistä vain 80km laivamatkan päässä ja siellä on sitten ihan kaikki väkevätkin ruokakaupassa kevyemmällä verolla. Tai ei oikeastaan tarvi hypätä kuin viron laivaan jossa on viron verotus.

        Eli suomen lait ja verot oikeastaan ajaa suomalaiset ostamaan alkoholin sieltä. Viinit ruokakauppaan ainakin vähentäisi rallia. Kokonaan siitä päästäiseen eroon lisäksi veroja laskemalla. Oluen verotus on viroon euroopan maihin ja jopa ruotsiin verrattuna myös oudon korkea vaikka kyseessä on kaikista miedoin juoma. Oluttahan sitä rahadtaan kärryissä aika paljon ja ainoa keino tälle rallin lopettamiselle on se, että myös me löysennetään alkoholi lakeja ja veroja.


    • siilimuori3

      Jaa. Minä olen lähes vapauttanut itseni viineistä viinoista ja kaljoista. Elimistöni ja siten myös henkinen minäni ei tykkää, voi pahoin. Joten olen vapauttanut ne pois elämästäni lähes kokonaan.

      • siilimuori3

        Onko mieltä viinattoman mennä viroon?


      • menkääkatsoon
        siilimuori3 kirjoitti:

        Onko mieltä viinattoman mennä viroon?

        Käykää rajoittajat katsomassa sitä viron satamaa. Niin näette,että miten hyvin nämä suomen rajoitukset ja veroitukset toimii.


      • joidenkin-bisnes
        siilimuori3 kirjoitti:

        Onko mieltä viinattoman mennä viroon?

        Onko mieltä viinattoman mennä viroon?

        Totta hiivatissa, ainakin eläkeläisen, joka ei enää nyhjää työelämässä. Sieltä irtoaa hyvä "tili", kun kuskaa autolastin viinaksia ja myy en eniten tarvitsijalle.:)

        Olen käynyt joskus AA-kerhossa, joka oli tunnetun ostarin viereisessä talossa, jossa eräs kertoi; "on se kummallista, että yhtään ei hävettänyt kusta aukiolla portinpieleen, mutta millään ei kehtaisi tänne tulla"? Oli siellä sellainenkin (ent.alkoholisti) mies, joka ajeli Mersulla, kulta kiilteli kaulalla ja ranteissa ja aina kehui raittiudellaan, kunnes toiset kertoi, että työkseen kuskaa viina Virosta ja myy sitä näille "tarvitseville" hyvään hintaan'.

        Ja sinulle "menkääkatsoon", niin todella pakosta jouduin sinne viime toukokuussa ja se oli aivan tolkutonta se viinan kuskaaminen peräkärryjen kanssa. Tosin oli tulossa lakkiaisia ja koulun lopetusta, mutta silti!


      • siilimuori3
        joidenkin-bisnes kirjoitti:

        Onko mieltä viinattoman mennä viroon?

        Totta hiivatissa, ainakin eläkeläisen, joka ei enää nyhjää työelämässä. Sieltä irtoaa hyvä "tili", kun kuskaa autolastin viinaksia ja myy en eniten tarvitsijalle.:)

        Olen käynyt joskus AA-kerhossa, joka oli tunnetun ostarin viereisessä talossa, jossa eräs kertoi; "on se kummallista, että yhtään ei hävettänyt kusta aukiolla portinpieleen, mutta millään ei kehtaisi tänne tulla"? Oli siellä sellainenkin (ent.alkoholisti) mies, joka ajeli Mersulla, kulta kiilteli kaulalla ja ranteissa ja aina kehui raittiudellaan, kunnes toiset kertoi, että työkseen kuskaa viina Virosta ja myy sitä näille "tarvitseville" hyvään hintaan'.

        Ja sinulle "menkääkatsoon", niin todella pakosta jouduin sinne viime toukokuussa ja se oli aivan tolkutonta se viinan kuskaaminen peräkärryjen kanssa. Tosin oli tulossa lakkiaisia ja koulun lopetusta, mutta silti!

        Nii mut reppureissajan ei ainakaan viinan kuskauksen takia kannata :D.


    • sfimshh

      Monien mielestä entisajan kotikalja oli hyvää juotavaa, ne ruisjauho- ja katajakaljat,
      kuin ruokaa ja juoma samassa satsissa - eikä siit känniä tullut
      Pelottavaa on korvikkeet, jotkut juo tuulilasipesunesteitä, yks mun naapuri valmisti kiukaalle heitettävää tervalöylyä sekoittamalla tervaa lasinpesunesteeseen. Täytyy kyllä sanoa että kun kokeilin lahjaksi saatua pikkupurkillistä omassa saunassa flunssa-aikana
      - lähtisikö yskä, lähti taju lähes kankaalle ja olo oli kui raju astmakohtaus .
      Noista rajan takaa kuskattavista viinoista - jotkut puhuvat myös myrkkyviinaksista
      - että aina ei tiedä mitä sekoituksia. Suomessa kiellettyjen huumeiden listaan on tänä vuonna lisätty 17 uutta ainetta, synteettisiä tbl:ja tai liuoksia tai laastareita eri vahvuuksia
      - korvaamaan esm jotain diapam tms riippuvuutta - kyse ei kuitenkaan ole apteekkilääkkeistä, vaan fentanyyliä muistuttavasta vaarallista riippuvuutta aih. kemiallinen katukaupan myyntihuume - jolla kohtalokkaat seuraukset varsinkin nuorille ja lapsille.

    • ööttt

      Onko etelän maissa jossa eletään päivittäisten viini- viinapullojen pöhnässä, liikenteessä mitään promillerajoituksia vai onko yleensä siellä ihmiset niin varakkaita että käyttävät takseja - kotimaan liikenteessä on kyllä surullisia tapauksia nuorista juopponarkkiporukoista.

    • tööttt

      Olipa ihmisen usko mik tahansa, kyllähän ateistitkin uskoo kun tiedeuskovaisetkin
      - aina on meneminen paitsi itseensä -- myös sen hyvän ja pahan tiedon puun juurelle
      - ei silleen kotikuusen kuuleminen auta - tikkuviinojen juomisetkaan neuvoa antavina.
      Kuin viskipannutkaan kuusikossa.
      Totta myös että riivaaajat ja ihmissudet - jotkin ihmiset todella toivovat olevansa ja ovatkin - missä ihmisiä petetään - ohjautuuko mieli harhaan, sairaalloiseen ja tuhoavaan
      riippuvuuteen, rahan ja varojen kusetukseen säälimättömän riiston ja väkivallan kohteeks
      joutuneilta - sitä silmitöntä vainoa koettu vuoskymmeniä täälläkin - kuin kokemukset nettirikollisuudesta -- poliittinen rakenteellinen korruptio ilmeisesti suosii määrättyjä
      maailman eliitiksi itseään nimittäviä ryhmiä - oma valinta sekin.
      Lakivaliokunnat tuskin asiaan puuttuvat - sillä se varmaan olisi omiin aiemmin hankittuihin lakisääteisiin etuhin puuttumista.
      Tuo voisi olla yksi syy siihen miksi väkivallan kohteeksi joutuneet ja elämänikäistä rääviä riistoa kokeneet mt- ongelmaiset eivät koskaan saa tarvitsemaansa apua.
      Uskotteko uhkauksiin - jos vastakkain on kapitalismin bisnes tai toisaalla tieteen totuuksia puntaroivat tutkimuslaitokset?
      Voiko pääsiäisaikaan kysäistä: pesetteko muinaisruhtinaan tavoin vereen tahriutuneet kätenne vai olisiko viisaampaa kysyä mitä Jeesus oikein tarkoitti opettaessaan sanoilla
      - ken tahtoo suurin olla maailmassa - olkoon kaikkien palvelija.
      En ole minäkään mikään istukka enkä napanuorien varassa roikkuvia jaksa vanhuksena enää kantaa.

      • Onko lääkitys oikea???


    • Lasken Tanskan pohjoismaihin eikös siellä ole kaikki tavallisissa kaupoissa, täysin varma en ole vaikka on tässä lähellä. Ei ole koskaan ollut tapana ostaa ulkomailta.

      • Toiseksi hyvä viinit ovat aina olleet olleet halvempia Ruotsissa kuin tuottaja maissa.


    • hooakka

      Saa terveydenhuolto ja media vieläkin enemmän saman jauhamista; Terveydenhuolto valittaa alkoholin käytöstä ja media kirjoittaa tappeluista ruokakaupan pihoilla ja mikään ei edelleenkään paremmaksi muutu . Entisellään pitäminen saattaisi olla parempi vaihtoehto kuitenkin .

    • En lukenut ketjua- liian pitkä.
      Nythän Alkot ovat jo muiden liikkeiden lähellä - ostoskeskuksissa- eli ei tarvitse siirtää autoa ym.
      Jos viinit ja vahvemmat oluet siirtyvät ruokakauppoihin valikoimat pienenevät (tilan puute) Jos Alkojen määrä vähenee tai ei kannata- tai jos ruokakauppojen kyykkyviinit eivät myy- ollaan tilanteessa jossa Tallinna vetää vielä paremmin kuin nyt.

      Alko on erikoisliike ja hyvä sellainen, myyjät asiantuntijoita - hyvä palvelu. En kannata viinit ruokakauppoihin aatetta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      413
      8867
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2384
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      37
      1748
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1619
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      86
      1380
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      120
      1322
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      359
      1201
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      18
      1073
    9. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      125
      1049
    10. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      54
      1022
    Aihe