Omaehtoinen opiskelu työttömyysetuudella

ihmehommaa

Opiskelin kelan työttömyysetuudella tuettuna tutkinnon mikä ei ole tuonut minulle alan töitä näillä seuduilla ja tilanne näyttää tämän alan suhteen toivottomalta. Tahtoisinkin taas opiskelemaan aikuiskoulutuksena ja työttömyysetuudella tuettuna mutta olen valmistunut edellisestä koulutuksesta alle vuosi sitten joten hakemukseni työttömyysetuudella opiskelemisesta hylättiin. Hakemuksen hylkyä perusteltiin te-toimistossa sillä että nykyinen koulutukseni on riittävä työn saamiseen (vaikka ko. alalta ei ole te-palveluiden sivuilla löytynyt valmistumiseni jälkeen ainuttakaan ilmoitusta mihin olisin voinut edes hakea).

Monet ovat kertoneet että todellinen syy, miksi te-toimisto ei päästä minua opiskelemaan uutta tutkintoa on siinä että en ole ollut riittävän kauan työttömänä. Jotkut ovat puhuneet että vähintään vuosi pitää olla työttömänä valmistumisen jälkeen ennenkuin voi hakea uudestaan opiskelemaan työttömyysetuudella.

Tuntuu hullulta että joudun nyt istumaan turhan panttina kotona kun töitä ei löydy ja opiskelemaan ei saa mennä ellen suostu opiskelemaan omalla kustanuksella eli luopumaan siis työttömyysetuudesta. Työttömyysetuudella opiskelu on kohdallani ainoa mahdollisuus sillä en voi esimerkiksi tehdä iltatöitä ja päivisin opiskella koska perheessä lapsia ja puolisolla myös vuorotyö.

Osaako kukaan kertoa että onko te-toimistolla tosiaan jokin aika mitä edellyttävät että pitää olla työttömänä ennenkuin sallivat jatkaa opiskelua?

15

598

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • P.Izzan

      Minkä tutkinnon opiskelit viime kerralla?

      • P.Izzan

        Niin, siis millä perusteella valitsit sen.


    • ihmejakumm

      On meillä turhia tutkintoja, jos ei alalta löydy töitä. Kuinka monta sellaista tutkintoa Kelan pitäisi sinulle kustantaa? Kuinka monta sellaista tutkintoa olisit halukas opiskelemaan, jos Kela maksaa?

      Mitäs jos pysyisit kotona ja hoitaisit lapsesi hyvin?

    • Työkkärit

      on tässä asiassa kirstunvartijoita. Olen itsekin miettinyt kenelle se kuuluu ja kelle ei?
      Laki säädettiin joskus 2009 vuoden aikana - kuulin silloin radiosta. Mutta olen itsekin hakenut sitä ja heikolta näyttää sen saaminen. Ois kiva nähdä jotain lakitekstiä millä eväillä sen saa ja millä tulee hylky. Radion uutinen silloin oli: alkaen 2010 on mahdollista opiskella työttömyys etuudella ja sitä maksetaa max 2 vuotta. Se on kummallista että 2 vuotta voi olla kortistossa surutta, mutta sitä aikaa ei voi käyttää hyväksi.

      • kommentoine

        "Se on kummallista että 2 vuotta voi olla kortistossa surutta, mutta sitä aikaa ei voi käyttää hyväksi."

        Mitä ajan hyväksi käyttämistä se on, että opiskelee tutkinnon, jolla ei saa töitä?

        Se pelkkä koulutus on yhteiskunnalle kymmenien tuhansien kulu. Mutta ethän sinä sitä maksa, minä osallistun sen maksamiseen. Opiskelu on sinulle ajanvietettä, jonka maksavat muut.


      • guivuöi

        Et tainnu ymmärtää! Jos esim on ammattitaidoton ja makaa kortistossa. Niin eikös se ois parempi että se kortissa olija saisi sen työttömyysetuuden ja saisi koulutuksen kautta ammatin, niin loppuis se makoilu. Tämmöinen laki on kuule säädetty ja ihan hyvä sellaisenaan. Kyllä sitä rahaa huonomminkin käytetetään. Sinäkin voisit mennä koulutukseen.


      • kommentoine
        guivuöi kirjoitti:

        Et tainnu ymmärtää! Jos esim on ammattitaidoton ja makaa kortistossa. Niin eikös se ois parempi että se kortissa olija saisi sen työttömyysetuuden ja saisi koulutuksen kautta ammatin, niin loppuis se makoilu. Tämmöinen laki on kuule säädetty ja ihan hyvä sellaisenaan. Kyllä sitä rahaa huonomminkin käytetetään. Sinäkin voisit mennä koulutukseen.

        Kyllä minä ymmärrän, kenties paremmin kuin luuletkaan. Laki on hyvä. Ongelma onkin se, että nuo työttömyystuella opiskelevat useinkaan eivät työllisty opiskelun jälkeenkään. Siis mitä hyötyä koulutuksesta? Yhteiskunnan kustantaman koulutuksen tarkoituksena kuitenkin on työllistyminen. Sitä silti ei usein tapahdu, vaan koulutus on yhteiskunnalle kallista ajanvietettä opiskelijalle.

        Eli makoilu ei lopu ammatin saamiseen näillä työttömyystuen varassa elävillä vaan jatkuu entisen kaltaisena opiskelun jälkeen. Joku tosin innostuu opiskelusta ja haluaa opiskella työttömyystuella toisenkin ammatin.

        Ymmärrätkö? Jos et, älä välitä!


      • konsultitkuuseen
        kommentoine kirjoitti:

        Kyllä minä ymmärrän, kenties paremmin kuin luuletkaan. Laki on hyvä. Ongelma onkin se, että nuo työttömyystuella opiskelevat useinkaan eivät työllisty opiskelun jälkeenkään. Siis mitä hyötyä koulutuksesta? Yhteiskunnan kustantaman koulutuksen tarkoituksena kuitenkin on työllistyminen. Sitä silti ei usein tapahdu, vaan koulutus on yhteiskunnalle kallista ajanvietettä opiskelijalle.

        Eli makoilu ei lopu ammatin saamiseen näillä työttömyystuen varassa elävillä vaan jatkuu entisen kaltaisena opiskelun jälkeen. Joku tosin innostuu opiskelusta ja haluaa opiskella työttömyystuella toisenkin ammatin.

        Ymmärrätkö? Jos et, älä välitä!

        Olet sitä mieltä, että parempi maksaa siitä kotioleskelusta kuin opiskelusta. ?
        Osin voin olla samaa mieltä, etenkin yli 45v opiskelusta. Jotain lähihoitajia kurssitetaan liukuhihnalla eikä ne kaikki jaksa sitä hommaa tehdäkään. Avustajakurssit ovat vielä tyhmenpiä.
        Työkkäri pyrkii "aktivoimaan" höpökursseilla ja "kuntouttavalla työtoiminnalla" ja se maksaa! Mitenkäs tätä vähennetään? Kaikenkarvaiset konsultit pääsevät rahastamaan verorahoja. Tätä kun vertaat yhden työttömän saamaan tukeen, alat ymmärtää jotain. Yksi työtön ei systeemille mitään mahda!


      • komment
        konsultitkuuseen kirjoitti:

        Olet sitä mieltä, että parempi maksaa siitä kotioleskelusta kuin opiskelusta. ?
        Osin voin olla samaa mieltä, etenkin yli 45v opiskelusta. Jotain lähihoitajia kurssitetaan liukuhihnalla eikä ne kaikki jaksa sitä hommaa tehdäkään. Avustajakurssit ovat vielä tyhmenpiä.
        Työkkäri pyrkii "aktivoimaan" höpökursseilla ja "kuntouttavalla työtoiminnalla" ja se maksaa! Mitenkäs tätä vähennetään? Kaikenkarvaiset konsultit pääsevät rahastamaan verorahoja. Tätä kun vertaat yhden työttömän saamaan tukeen, alat ymmärtää jotain. Yksi työtön ei systeemille mitään mahda!

        Muuten on ihan sama, maksetaanko kotioleskelusta vai opiskelusta, mutta koulutuksen ja opetuksen järjestäminen maksaa yhteiskunnalle valtavasti. Tätä on työttömyysturvalla opiskelevan ehkä mahdoton käsittää.

        Nyt meillä on kolmikymppisiä, joilla on 2-3 yhteiskunnan kustantamaa tutkintoa, mutta työ ei kiinnosta. Mitä näiden opiskelu hyödyttää? Toisen tutkinnon jälkeen viimeistään pitäisi pystyä elättämään itse itsensä ja, jos opiskeluhaluja edelleen riittää, myös kustantamaan seuraavat tutkintonsa täysimääräisesti lukukausimaksuilla.


      • konsultitkuuseen

        Maksaa ne höpökurssit ja muu "aktivointikin" ja konsultit osaavat rahastaa valtiota. Niistä on vähemmän hyötyä kuin "oikeista " opinnoista. Työkkäri saattaa painostaa opiskelemaan lisää, vaikka on jo tutkinto t. 2-3. Niin ei saisi tapahtua. Jos työtön sanoo, ettei kannata opiskella lisää (kuten totuus on sunkin mielestä), siitä saa laiskan maineen ja ehkä karenssiakin.
        Olen seurannut 20v opiskelua: etenkin auditorioluennoilla on koko ajan joku tulossa t. menossa ja nostattaa istuvia ylös, kun lähtee. Jotkut (ei kaikki) katsoo videoita ja poppoo naureskelee niille. Ilmoittaudutaan kurssille eikä peruta, jos ei sovikaan ja joku kurssia tarvitseva ei mahdu kurssille.
        Kyllä aikuiset ymmärtää, että koulutus maksaa. Ainakin tämä aikuisopiskelija.


    • Opintohaukka

      Mulla ehti ansiosidonn. pvraha loppua ja tmt alkaa, kun pääsin sisään. Olin käynyt avoimen kursseja jo vakihommissa ollessani ja niitä suoritin työttömänäkin. Mulle myönnettiin tmt-opiskelu syysk -15 alkaen 2 vuodeksi. En pystynytkään sitä käyttämään, koska tarvitsemani kurssit järjestetään enimmäkseen talvella ja keväällä. Ja voidakseen käydä II-kurssin pitää käydä ensin kurssi I, kuten joku voi ymmärtääkin. Työkkäri sanoi ensin puhelimessa, ett voin opiskella sivutoimisesti. Sitt pyysivät elokuun tmt:a takaisin, koska opintosuoritepaprussa oli pvm 1.8. !
      En ole ainoa, jolle näin on käynyt! Mun kohdalla oli opintotuki mahdollinen, kaikilla ei ole. Menee lisäksi niitä ennen tienattuja enkä saa 9€ kulukorvauksia.
      Kannatta ottaa selville, miten tarvitsemasi kurssit järjestetään, ettei tule yllätyksiä. Niitä tulee yleensä, vaikka yrittäisikin varautua. Ikää mulla on yli 50v.

    • Ni72

      Nykyisin katsotaan hyvällä jos työnhakijalla on useampi tutkinto suoritettuna. Toisaalta, parempi opiskella ja pysyä arjessa mukana kuin maata sohvalla. Sinuna yrittäisin katsoa voiko omaehtoisesti aloittaa jo opiskelun sivutoimisesti, jotta tutkinnon saaminen onnistuisi nopeasti.

      • justiinsaniink

        En olisi niinkään varma siitä, että montaa tutkintoa katsotaan hyvällä. Useat tutkinnot useimmiten kertovat sitoutumiskyvyttömyydestä, ailahtelevuudesta ja päämäärättömyydestä. Henkilö tekee jatkuvasti huonoja päätöksiä.

        "Toisaalta, parempi opiskella ja pysyä arjessa mukana kuin maata sohvalla."

        Miten olisi vaihtoehtona työ, siis oikea ansiotyö?


      • Kasimme_Leikka
        justiinsaniink kirjoitti:

        En olisi niinkään varma siitä, että montaa tutkintoa katsotaan hyvällä. Useat tutkinnot useimmiten kertovat sitoutumiskyvyttömyydestä, ailahtelevuudesta ja päämäärättömyydestä. Henkilö tekee jatkuvasti huonoja päätöksiä.

        "Toisaalta, parempi opiskella ja pysyä arjessa mukana kuin maata sohvalla."

        Miten olisi vaihtoehtona työ, siis oikea ansiotyö?

        Useammasta tutkinnosta voi sinänsä olla hyötyä, mutta mielestäni vain silloin, kun opiskelee työn ohessa, jolloin on mahdollista itse maksaa opintomaksut vaikka avoimessa tai aikuiskoulutuksessa. Eipä sen puoleen, moni työtönkin pystyy ne maksamaan. Tuolla tavalla pystyy etenemään vaativampiin töihin tai vaihtamaan muuten työpaikkaa. Mutta vähintäänkin välillä työssä ennen kuin taas lähtee uudestaan opiskelemaan. Yleisesti ottaen pelkkä tutkinto toisensa jälkeen ei näytä hyvältä eikä siinä ole suuremmin järkeä kenenkään kannalta.


    • obbis

      Tuttavalle oli sanottu suoraan, että omaehtoiseen opiskeluun pääsee vasta, kun vuosi työttömyyttä tullut täyteen. Sun pitää vaan odottaa, jos töitä ei löydy. Sitten laitat paperit vetämään ja perustelet uutta koulutusta sillä, ettet ole hakemisesta huolimatta löytänyt töitä jne. Kyllä siihen pääsee, koska on työllistymistä edistävää toimintaa. Tosin nykyään ei taida kohta enää päästä minnekään töihin, sen verran noita yt-neuvotteluja yms. Lisäksi vaikuttaa se, missäpäin Suomea asustat, etelässä töitä löytyy, mutta pohjoisessa huomattavasti vähemmän. Kaikkia ei myöskään voi pakottaa muuttamaan työn perässä, varsinkin, kun nykyään koeaikaakin käytetään törkeästi hyväksi - uutta työntekijää vaan kehiin, ennenkuin koeaika umpeutuu. Kaikkia työttömiä ei voi syyttää luusereiksi tai laiskoiksi, sitä työtä kun ei hakemallakaan välttämättä saa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2670
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      93
      1987
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1518
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      272
      1048
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      68
      946
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      870
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      864
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      775
    Aihe