Läpiviennit mastolla

36ft

13

1211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miten johdot pujotetaan läpi?

    • seppomartti

      Joutsenkaulaan on kikka 6: käyrä osoittaa mastolle ja naru viritetään siitä mastoon yläviistoon. Estää köysien menon joutsenkaulan ja maston väliin.

      • 36ft

        Edellisessä veneessä juurikin kikkakuutosta piti käyttää. En välittäisi tehdä virityksiä vaan toimivan läpiviennin. Tuossa systeemissähän porataan vastaavanlainen reikä kuin joursenkaulassakin mutta tuo kaula johon köysi tarttuu puuttuu.

        Lähinnä kiinnostaakin tuo patentti jos jollain olisi omakohtaista kokemusta kun vesi tulee kannen yli...


      • ei.maston.eteen
        36ft kirjoitti:

        Edellisessä veneessä juurikin kikkakuutosta piti käyttää. En välittäisi tehdä virityksiä vaan toimivan läpiviennin. Tuossa systeemissähän porataan vastaavanlainen reikä kuin joursenkaulassakin mutta tuo kaula johon köysi tarttuu puuttuu.

        Lähinnä kiinnostaakin tuo patentti jos jollain olisi omakohtaista kokemusta kun vesi tulee kannen yli...

        Joutsenkaulaa kaapeleita varten ei pitäisi sijoittaa maston eteen juuri siitä syystä, että skuutti tai muu köysi voi tarkertua siihen (ja pahimmassa tapauksessa repii kaapelit). Mieluummin maston taakse tai sivulle.
        Jos veneessäsi on jo joutsenkaula maston edessä ja olet kyllästynyt siihen, miksi et voisi käyttää samaa reikää tuohon uuteen läpivientihelaan? Itselläni ei ole kokemusta ko helasta, mutta epäilen sen tiiviyttä "overfalls"-tilanteissa. Tavalliset purjehjusroiskeet, jollaisia oli esittelyvideossa, se varmaankin sietää.


    • Purjehtijaa

      Helppo tehdä itse, voi käytää vanhat Hai saappaat.

    • mikä.täänyton

      Ovatko joutsenkaula ja läpivienti sen laatikon sisällä?

      • 36ft

        Läpivienti on kannen alla. Alustan ja kannen reunojen muotoilulla estetään veden pääsy läpivientiin.


      • vesikynnys
        36ft kirjoitti:

        Läpivienti on kannen alla. Alustan ja kannen reunojen muotoilulla estetään veden pääsy läpivientiin.

        Kannen läpivienti on tietysti kannessa, se menee kannen läpi. Joutsenkaula on sen kanteen kiinnitetyn laatikon sisällä, mutta kun kannelle tulee aalto ja kunnolla vettä niin vesi kyllä tulee läpiviennistä sisään.


      • joutsenkaula
        vesikynnys kirjoitti:

        Kannen läpivienti on tietysti kannessa, se menee kannen läpi. Joutsenkaula on sen kanteen kiinnitetyn laatikon sisällä, mutta kun kannelle tulee aalto ja kunnolla vettä niin vesi kyllä tulee läpiviennistä sisään.

        "Vesikynnys", katsopa kyseisen läpiviennin rakennekuva hjertmansin sivulta uudelleen! Siinä ei ole lainkaan joutsenkaulaa. Suojakotelon alla oleva sisäputki tulee kantta korkeammalle - periaate on aivan sama kuin perinteisesssä doradeboksissa, mutta on minikokoinen.
        Se tietysti on selvä asia, että suojakoteloa korkeammalla oleva vesi pääsee sisäputken kautta kannen alle. Roiskeet eivät pääse.

        Tavallinen kannen läpi vietäville kaapeleille tarkoitettu joutsenkaula on huomattavasti korkeampi (esim. 15 cm) kuin kyseinen 4.5 cm korkeinen boksi. Käytännössä on aika harvoi sellaista tilannetta merellä, että vesi pysyisi 15cm korkuista joutsenkaulaa korkeammalla ja vuotaisi tulvimalla kannan alle. - silloin, jos on, vettä tulee ehkä muualtakin.
        https://www.marnela.com/product/3110490/Joutsenkaula johtojen kannenläpivienti RST


    • melkeintiivis

      Panisin maston taakse poikittain. Minulla on maston vierellä sellainen aurinkokennolla toimiva tuuletuskupu ja siinä on sama joutsenkaulaperiaaate. Kun vesi ei tulekaaan ylhäältä päin vaan murtuneen allon vauhdilla kannen pinnan suuntaisena niin alapuolella nukkuva saa muutaman desin vettä naamalleen..

      • seppomartti

        Pitää paikkansa. Jos puhutaan kotivesien pikkuroiskeita isommista aalloista. Kantta pitkin tuleva aalto hajotessaan iskee pisaroita venttilaattoreista ja jopa joutsenkaulasta, vaikkei pitäisi. Samoin sprayhoodin läpi menevien köysiaukkojen läpi, mikä riesa oleellisesti väheni kun aukot ovat ahtaat ja nostettiin n.10cm kantta ylemmäksi. Aloittajan kysymään johtoläpivientiin en oikeastaan usko, ellei sikalla tuki boksin ulkoreikää. Ainakaan kuvien abikoliittimet eivät kestäisi hapettumatta.
        Tavanomaisen joutsenkaulan sijxoittaminen maston ahterin puolelle ihmetyttää. Eikös se ole kikkataljan ja istuinlaatikkoon tulevien reiviköysien tiellä ?.


      • kokemusjoutsenk.sta
        seppomartti kirjoitti:

        Pitää paikkansa. Jos puhutaan kotivesien pikkuroiskeita isommista aalloista. Kantta pitkin tuleva aalto hajotessaan iskee pisaroita venttilaattoreista ja jopa joutsenkaulasta, vaikkei pitäisi. Samoin sprayhoodin läpi menevien köysiaukkojen läpi, mikä riesa oleellisesti väheni kun aukot ovat ahtaat ja nostettiin n.10cm kantta ylemmäksi. Aloittajan kysymään johtoläpivientiin en oikeastaan usko, ellei sikalla tuki boksin ulkoreikää. Ainakaan kuvien abikoliittimet eivät kestäisi hapettumatta.
        Tavanomaisen joutsenkaulan sijxoittaminen maston ahterin puolelle ihmetyttää. Eikös se ole kikkataljan ja istuinlaatikkoon tulevien reiviköysien tiellä ?.

        Omassa valtamerikäyttöön sunnitellussa veneessäni mastokaapelien joutsenkaula on venesuunnittelijan ja valmistajan toimesta sijoitettu maston tyven sivulle, aukko taaksepäin. Olen ylittänyt paatillani isoja meriä ja ollut useita kertoja tilanteissa, joissa sitlooda on täyttynyt. En muista, että kertaakaan yli kymmenen vuoden aikana valtamerireissuilla olisi tullut vettä sisään mastokaapeleiden kautta. Joutsenkaula on 15 cm korkuinen. Joutsenkaulan ulkosuun, josta kaapelit menee sisään, olen varmuuden vuoksi teipannut. Koskaan eivät köydetkään ole tarttuneet joutsenkaulaan. Miten ne pääsisivät joutsenkaulan ympäri, koska kaapelien ulostulo mastosta on joutsenkaulan korkeudella?
        Jos joutsenkaulan haluaa sijoittaa maston taakse, kikkataljan/-puomin köysineen on oltava huomattavasti korkeammalla kuin joutsenkaula. Pikkuveneissä se voi olla vaikea toteuttaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      141
      1359
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      289
      966
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      855
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      33
      641
    5. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      145
      633
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      38
      597
    7. 52
      551
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      528
    9. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      511
    10. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      107
      498
    Aihe