Eli ongelmana se, että meidän nuorempi koira "kiusaa" vanhempaa koiraa, eikä oikeastaan anna sille mitään ja roikkuu korvissa sun muuta. Kaikki lelut se on vienyt vanhemmalta pois ja jos yritän myös vanhempaa leikittää niin nuorempi suuttuu siitä ja tulee repimään lelut itselleen. Vanhempi myöskin alistunut täysin ja lopettaa leikkimisen heti kun nuorempi lähestyy. Jos taas yritän leikittää vanhempaa omassa huoneessa ja joku toinen nuorempaa toisessa niin tämähän ei nuoremmalle kelpaa ja pistää sellaisen vinkumis/haukkumissession pystyyn, että ei sitä kukaan kestä.
Tuntuu jotenkin pahalta, ettei vanhempi nyt saa mitään kun nuorempi vie kaiken (paitsi luut kun niistä ei niin välitä). En tiedä miten saisi nuoremmasta sen mustasukkaisuuden kidettyä pois. Koirat välillä kyllä tappelevat uusista leluista (kun nuorempi haluaisi ne kaikki), mutta onneksi vain "uhkailevat" ja kynsivät toisiaan kun purisivat. Tappelu loppuu kun menen väliin, mutta usein sen jälkeen myös vanhempi "luovuttaa".
Olen myös kiinnittänyt huomiota huolestuttavaan käytökseen, jossa nuorempi koira "hyökkää" vanhemman kimppuun kun se vinkaisee (esimerkiksi astuin vahingossa vanhemman koiran tassulle ja se vinkaisi --> nuorempi saman tien kimpussa roikkumassa korvassa ja haukkumassa). En ymmärrä mistä käytös johtuu ja totta kai aina torun nuorempaa, mutta niin harvoin tuota kyllä tapahtuu (että vanhempi vinkaisee) niin en ole saanut kitkettyä pois... Onko ideaa mistä voisi johtua? Muuten ei kyllä ole aggressiivinen koira yhtään.
Neuvoja, vinkkejä? Onko edes normaalia :/ käy vaan vanhempaa niin sääliksi, kun tuo nuorempi on alkanut pompottamaan sitä ja raukka ei uskalla pistä vastaan.
Nuorempi koira kiusaa vanhempaa
3
2184
Vastaukset
- Whyowhy
Ongelma on epätasapaino. Kun leikitään tai hellittään niin sitä tehdään molemmille samaan aikaan ja lopetetaan toimi kummaltakin jälleen samaan aikaan. Jos ei homma suju laita lelut tms.pois ja tarjoa seuraavana päivänä uusiksi toistaen pois oton jos ei suju.
Portti on hyvä tuki väline,mutta perustottista ja rajat lisäämällä kummallekin pääset pitkälle.
Itse tekisin impulssikontrollia nuoremmalle tehostetusti niin että toinen puuhailee seniorin kanssa ja itse vahvistaisin vahvaa katsekontaktia itseeni sarjasyötöllä joko lelulla tai herkuilla. - Milla_de_Magic
Perkele on taikasana moneen tilanteeseen. Näin myös tähän.
- Sallimaaria
Nyt rajat sen nuoremman koiran käytökselle! Ongelman nimi ei ole mustasukkaisuus vaan nuoren dominanssi. Ja omistajan puutteellinen johtajuus. Mulla on sama asetelma sikäli että nuorempi on riiviö, ja vaikka vanhempi alkuun paljon sen kanssa leikkikin, se ei enää pärjää sille, pienikokoisempikin on. Ratkaisu on että nuorelle tiukka jemennys, ei revitä sitä vanhempaa. Joudut tosiaan perkelein säestämään käskemistä, koska dominoiva luonne ei ihan vähällä uskokaan, varsinkaan kun olet jo voimattomana sallinut tilanteen. Olet heikko laumanjohtaja koska sallit kiusaamisen laumassasi.
Leikität koiria erikseen, meillä on niin että enimmäkseen leikitän sit nuorempaa joka on kovin innokas ja vanhempi saa olla rauhassa. Mutta silloin kun vanhempi haluaa leikkiä kanssani, nuoren pistän tilanteesta pois, se ei saa tulla kilpailemaan huomiosta siihen ja repimään vanhusta.
Opetat koirille, nuorelle erityisesti "Pois!"-käskyn. Komennat ja sitten ajat koiran pois. Pian se oppii käskyn ja pelkkä sana riittää. Jo kaksikin koiraa on lauma, ja ihmiseltä vaaditaan johtajantaitoja jotta siinä laumassa olisi kaikkien hyvä olla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."442176Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.1841978- 1161372
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711170- 96982
Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli73929Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.78879Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki45857Ja tääkin vielä...
Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/1347933825- 56716