Nettilukioon

Vanhus70

Hei,

Täällä yksi "kalkkis" (45 v.) jonka on tarkoituksena aloittaa syksyllä
Otava Opiston opiskelut (ylioppilastutkinto). Onko muut käyneet
Lukion vanhalla iällä ?? Miten menestyitte ?? Olisin ihan tyytyväi-
nen jos edes pääsisi yleisarvosanalla C läpi. 3 vuodessa ajattelin
käydä läpi lukion. Jos pääsisi lukemaan Teologiaa ?

30

2402

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onneajamenestystä

      Hei!
      Valmistuin ylioppilaaksi iltalukiosta 35-vuotiaana. Silloin ei nettilukioita ollut.
      Yleisarvosanaksi tuli M. Jatkoin heti opiskelua yliopistossa humanistisessa tiedekunnassa. Valmistuin maisteriksi pitkällisen opiskelun jälkeen vakituisen työn ohessa. Pääsin alan töihin, olen viihtynyt ja nyt on jo eläkepäivät käsillä. Opiskelua olen harrastanut tavalla tai toisella melkein koko ajan eikä loppua näy. Uusia ja uusia kieliä riittää sekä erilaisia käden taidon kursseja. Hauskaa on ollut.

      Aiot teologiseen. Yksi ystäväni aloitti teologian opinnot eläkkeelle päästyään ja tiedän toisenkin samanlaisen. Molemmat ovat valmistuneet ja toinen meni vielä töihinkin.

      Nettilukio voi olla vähän yksinäistä, mutta varmasti palkitsevaa. Suosittelen, että mahdollisuuksien mukaan kävisit joskus myös oppitunneilla. Kolmessa vuodessa saa lukion valmiiksi, ellei ole hirveän paljon muita vastuita ja velvollisuuksia. C:n taso on ihan kunnioitettava tulos nettilukiosta.

      Onnea ja menestystä opiskeluun!

      • Vanhus70

        Kiitos !!

        Otavan opiston nettilukio on ollut jo -97 vuodesta. Pitääkin kysyä kuinka
        monta ainetta kirjotit silloin ?? Mä olen ajatellut ottaa pitkän matematiikan,
        pitkän Englannin ja Psykologian. Ne aion ainakin kirjottaa, tosta Psykologiasta
        on hyötyä pappis opinnoissa. En ole Ev-Lut.nen joten pitää hakea Englantiin tai
        Amerikkaan, on niitä yliopistoja kai muuallakin ? On siinä ryhmätehtäviäkin
        mutta ne tehdään sähkösen järjestelmän kautta. Ei varmaan ole lähiopetusta ?
        Vapaaehtoisia tapaamisia on. Asun täällä Päijät-Hämessä kun Otavan Opiston
        on jossain päin Mikkeliä. Kirjottamaan pitäisi ensisijaisesti mennä Otava Opis-
        toon. Katotaan ensin miten rupeaa opiskelu sujumaan...


      • onneajamenestystä
        Vanhus70 kirjoitti:

        Kiitos !!

        Otavan opiston nettilukio on ollut jo -97 vuodesta. Pitääkin kysyä kuinka
        monta ainetta kirjotit silloin ?? Mä olen ajatellut ottaa pitkän matematiikan,
        pitkän Englannin ja Psykologian. Ne aion ainakin kirjottaa, tosta Psykologiasta
        on hyötyä pappis opinnoissa. En ole Ev-Lut.nen joten pitää hakea Englantiin tai
        Amerikkaan, on niitä yliopistoja kai muuallakin ? On siinä ryhmätehtäviäkin
        mutta ne tehdään sähkösen järjestelmän kautta. Ei varmaan ole lähiopetusta ?
        Vapaaehtoisia tapaamisia on. Asun täällä Päijät-Hämessä kun Otavan Opiston
        on jossain päin Mikkeliä. Kirjottamaan pitäisi ensisijaisesti mennä Otava Opis-
        toon. Katotaan ensin miten rupeaa opiskelu sujumaan...

        Kirjoitin viisi ainetta eli neljä kieltä ja reaalin. Arvosanat LLLMB. Myöhemmin olen täydentänyt tutkintoa kolmella kokeella, jotka kaikki kieliä. Näistä arvosanat LLM.


    • Onnistuuvanhempanakin

      Onnea opintoihin, suosittelen :o)

      Minä kirjoitin viime keväänä 47-vuotiaana ja pääsin yliopistoonkin. Opinnot veivät sen kolme vuotta normaalissa lähiopetuksessa. Eniten töitä tein pitkän matematiikan kanssa, joka oli lempiaineeni. Laskin matikkaa keskinmäärin kaksi tuntia joka arkipäivä.

      • Vanhus70

        Hei ja kiitos !

        Millasilla arvosanoilla pääsit ylioppilaaksi ?? Monta ainetta kirjotit ?
        Onko toi pitkä matematiikka vaikeata ?? Siitä haluaisin mahdollisimman
        hyvän arvosanan. Mitä muuten opiskelet yliopistossa ?? Hyvä tietää...


      • Onnistuuvanhempanakin
        Vanhus70 kirjoitti:

        Hei ja kiitos !

        Millasilla arvosanoilla pääsit ylioppilaaksi ?? Monta ainetta kirjotit ?
        Onko toi pitkä matematiikka vaikeata ?? Siitä haluaisin mahdollisimman
        hyvän arvosanan. Mitä muuten opiskelet yliopistossa ?? Hyvä tietää...

        Lukion pitkä matikka on kivaa. Toki se on myös vaativaa, eli laskea täytyy paljon, jos haluaa pärjätä hyvin. Minulla oli hyvä opettaja. En usko, että olisin pärjännyt matikassa yhtä hyvin ilman lähiopetusta.

        Kirjoitin nipun älliä ja pari eetä. Koulutusala on opintomenestyksen mukainen :o).


    • Vanhus70

      Mennäämpä ohi aiheeseen vaikka ei vielä ole edes lukio käyty ??
      Onko täällä kukaan opiskellut tohtoriopintoja ja tehnyt väitöskirjan ??
      Mua kiinnostaisi väitellä tohtoriksi. Minkä ikäisenä olette väitelleet ja
      miten meni ?? Onko vaikeaa ??

      • nähnänä

        Itse en ole väitellyt, mutta sukulaisista ja tuttavapiiristä usea on. Näiden ikähaarukka on leveä, nuorin 21 v ja vanhin 80 v väittelyhetkellä.

        Sen tiedän, että väitöskirja on melkein aina työläs juttu, useimmat joutuvat puurtamaan tosissaan. Senkin tiedän, että matematiikasta pystyy väittelemään hyvin nuorena. Matemaattinen lahjakkuus on kukkeimmillaan nuorena ja tuppaa vuosien kertyessä lakastumaan.

        Sinun pitäisi nyt ensin käydä se lukio ja päästä yliopistoon opiskelemaan. Vielä siinä vaiheessa ei juuri haaveilla väitöskirjoista. Sitte yliopisto-opintojen lopulla ehkä, jos opiskelu on sujunut hyvin.


      • Vanhus70
        nähnänä kirjoitti:

        Itse en ole väitellyt, mutta sukulaisista ja tuttavapiiristä usea on. Näiden ikähaarukka on leveä, nuorin 21 v ja vanhin 80 v väittelyhetkellä.

        Sen tiedän, että väitöskirja on melkein aina työläs juttu, useimmat joutuvat puurtamaan tosissaan. Senkin tiedän, että matematiikasta pystyy väittelemään hyvin nuorena. Matemaattinen lahjakkuus on kukkeimmillaan nuorena ja tuppaa vuosien kertyessä lakastumaan.

        Sinun pitäisi nyt ensin käydä se lukio ja päästä yliopistoon opiskelemaan. Vielä siinä vaiheessa ei juuri haaveilla väitöskirjoista. Sitte yliopisto-opintojen lopulla ehkä, jos opiskelu on sujunut hyvin.

        Mä kyllä jo haaveilen :-) Katotaan miten ensin menee lukio. Jos sitten vielpääsen
        yliopiston suorittamaan perustutkinnon. Sitten voisi opiskella tohtorisopintoja.
        Tässä on vielä paljon aikaa...


      • vanhukselle
        Vanhus70 kirjoitti:

        Mä kyllä jo haaveilen :-) Katotaan miten ensin menee lukio. Jos sitten vielpääsen
        yliopiston suorittamaan perustutkinnon. Sitten voisi opiskella tohtorisopintoja.
        Tässä on vielä paljon aikaa...

        Aikaa on, on tietysti. Jos panet oikein tuulemaan, olet ylioppilas jo parin vuoden kuluttua, maisteri siitä neljän vuoden kuluttua. Maisteriksi ei sitte valmistuta nettiopinnoilla. Ehkä sinulla jo on yhden tutkinnon verran avoimen yliopiston opintoja? Voisit jättää lukion väliin ja mennä yliopistoon avoimen väylää.

        Tohtoriopintoihin pääset käsiksi siinä viiskymppisenä, aikaisintaan. Sitä voit pakertaa lopun ikääsi. Haaveile siitä!

        Miksi muuten et aloita sitä nettilukiota heti? Senhän voi aloittaa milloin vain. Heitä hetkeksi kaukaisen tulevaisuuden haaveet ja ryhdy hommiin, niin ne haaveet saattavat joskus toteutuakin.


      • Vanhus70
        vanhukselle kirjoitti:

        Aikaa on, on tietysti. Jos panet oikein tuulemaan, olet ylioppilas jo parin vuoden kuluttua, maisteri siitä neljän vuoden kuluttua. Maisteriksi ei sitte valmistuta nettiopinnoilla. Ehkä sinulla jo on yhden tutkinnon verran avoimen yliopiston opintoja? Voisit jättää lukion väliin ja mennä yliopistoon avoimen väylää.

        Tohtoriopintoihin pääset käsiksi siinä viiskymppisenä, aikaisintaan. Sitä voit pakertaa lopun ikääsi. Haaveile siitä!

        Miksi muuten et aloita sitä nettilukiota heti? Senhän voi aloittaa milloin vain. Heitä hetkeksi kaukaisen tulevaisuuden haaveet ja ryhdy hommiin, niin ne haaveet saattavat joskus toteutuakin.

        Käytän ylioppilastutkintoon sen tavallisen eli 3 vuotta. Ja maisteriksi jos pääsisi
        jo 4 v:ssa. Tiedän senkin ettei netissä voi valmistua maisteriksi :-)
        Noita avoimenyliopiston opintoja olen miettinyt/kiinnostunut. Nopeammin
        pääsee kun lukee ylioppilaaksi. Avoimen väylästä pääsee rajoitetummin
        yliopisto-opintoja. Monissa aineessa saa vaan luettua Abrobatur:in.
        Käyn myös mielummin ylioppilaaksi koska on kiinostavaa matematiikka/
        fysiikka/kemia. Jossa vaihessa ole harkinnut vielä opiskelevani jotain
        avoimessa esim. matematiikkaa riippuen miten menee lukion matikka.
        Veli on matemaatikko. Eiköhän se tohtorin väitöskirjakin onnistu.
        Nettilukiota en ole vielä aloittunut koska vasta vähän aikaa sitten
        löysin Otavan opiston netistä. Sen voi kyllä alkaa millon tahansa.
        Pitää vielä sulatella opiskelijaksi lähtöä ja valmistella opiskelua.
        Hankkia materiaalia (MAOL-taulukot, kirjoja, ehkä uusi laskin etc.).
        Tarkotus on kirjottaa pitkä matematiikka, pitkä Englanti, psykologia
        ainakin. Tulee huomattavasti enemmän kursseja kuin mitä on vähimmäis-
        vaatimus (vähintään 44 kurssia) aikulukion läpäisemiksi.
        Mutta aika näyttää miten käy...


    • Onnistuuvanhempanakin

      Minullekin kertyi kursseja 70.

      • Vanhus70

        Ei varmaan riitä mulle. Tulee pitkä matikka ja pitkä Englanti. Ajattelin ottaa
        noita syventäviä kursseja. Ja nollakurssit (kerrataan peruskoulun). Mutta
        aika näyttää :-)


      • paatöpinäks
        Vanhus70 kirjoitti:

        Ei varmaan riitä mulle. Tulee pitkä matikka ja pitkä Englanti. Ajattelin ottaa
        noita syventäviä kursseja. Ja nollakurssit (kerrataan peruskoulun). Mutta
        aika näyttää :-)

        Ei kyllä kannattaisi tarpeettoman pitkäksi venyttää lukio-opintoja, jos haaveilee yliopisto-opinnoista ja tohtorin tutkinnostakin. Se 44 kurssia kokoon nopeasti, yo-tutkinto ja heti yliopistoon. Saat siellä vääntää sitä matematiikka ihan rajattomasti, jos se kiehtoo.

        Vähän vaikuttaa haaveilulta touhusi ja haaveeksi jääkin, kun se lukion aloittaminenkin on niin kovan työn takana MAOL-taulukoiden hankkimisineen. Semmoisen taulukon ostat kaupasta vaikka huomispäivänä, samoin muut tykötarpeet.

        Lopeta höpinä aikomuksista ja pane töpinäksi tekoja!


      • Onnistuuvanhempanakin
        Vanhus70 kirjoitti:

        Ei varmaan riitä mulle. Tulee pitkä matikka ja pitkä Englanti. Ajattelin ottaa
        noita syventäviä kursseja. Ja nollakurssit (kerrataan peruskoulun). Mutta
        aika näyttää :-)

        Ei niitä nollakursseja tarvitse. Kaikki ykköskurssit toimivat vähän johdantona aiheeseen. Vaikka minulla oli se 30 vuotta kulunut peruskoulusta, niin hyvin pääsin kärryille ykköskursseista aloittamalla.

        Aineissa jotka kirjoitin, kävin kaikki pakolliset ja syventävät kurssit, lisäksi abikurssit. Aineissa joita en kirjoittanut, tyydyin vain pakollisiin.

        Aiotko työskennellä koulun ohella? Minä työskentelin ykkös- ja kakkosvuonna vähän, mutta kolmantena en olisi enää ehtinyt. Kiitokset siis ukolle, että jaksoi elättää ja kannustaa.


      • Vanhus70
        paatöpinäks kirjoitti:

        Ei kyllä kannattaisi tarpeettoman pitkäksi venyttää lukio-opintoja, jos haaveilee yliopisto-opinnoista ja tohtorin tutkinnostakin. Se 44 kurssia kokoon nopeasti, yo-tutkinto ja heti yliopistoon. Saat siellä vääntää sitä matematiikka ihan rajattomasti, jos se kiehtoo.

        Vähän vaikuttaa haaveilulta touhusi ja haaveeksi jääkin, kun se lukion aloittaminenkin on niin kovan työn takana MAOL-taulukoiden hankkimisineen. Semmoisen taulukon ostat kaupasta vaikka huomispäivänä, samoin muut tykötarpeet.

        Lopeta höpinä aikomuksista ja pane töpinäksi tekoja!

        Kyllä siihen 3 vuotta riittää. Ota huomioon että olen puoliksi Hämäläinen :-)
        Katotaan sitten syksyllä. Voin tänne kommentoida miten opiskelut on alkanut
        sujua. On selvempää mitä kursseja käyn (HOPS tehty). MAOL-taulikoita jo vähän
        katselin. Eiköhän se sitten ala...


      • Vanhus70
        paatöpinäks kirjoitti:

        Ei kyllä kannattaisi tarpeettoman pitkäksi venyttää lukio-opintoja, jos haaveilee yliopisto-opinnoista ja tohtorin tutkinnostakin. Se 44 kurssia kokoon nopeasti, yo-tutkinto ja heti yliopistoon. Saat siellä vääntää sitä matematiikka ihan rajattomasti, jos se kiehtoo.

        Vähän vaikuttaa haaveilulta touhusi ja haaveeksi jääkin, kun se lukion aloittaminenkin on niin kovan työn takana MAOL-taulukoiden hankkimisineen. Semmoisen taulukon ostat kaupasta vaikka huomispäivänä, samoin muut tykötarpeet.

        Lopeta höpinä aikomuksista ja pane töpinäksi tekoja!

        Harkitsin on jos alottaisi jo kesää vasten. Mutta päätin että vasta syksyllä alotan. Vietän vielä kesän vapaana. Olen jo intoa täynnä. Saapa nähdä miten käy !


    • Vanhus70

      Hyvä että mainitsit! Nyt meni eteenpäin jo opiskelu. Tilasin MAOL-Taulukot 2015 (p.1-5). Täytyy katsoa. Pysyn eläkeläisen lukion opiskelun aikana on etäkoulutusta.
      Kysyin Kelasta. Menen kyllä töihin jos on tarpeen...

      • Onnistuuvanhempanakin

        Aikuislukioissa on ajatus, että siinä sivussa ehtii käymään töissä, eli opintotukia ei heru. Jos kuitenkin aikoo suorittaa (melkein) yhtä paljon kursseja kuin päivälukiossa, niin töihin ei oikein riitä aika tai sitten pitää pidentää opiskeluaikaa. Pitkissä opiskeluajoissa taas on ongelma, että ykköskurssista voi olla melkoinen tovi siinä vaiheessa, kun kirjoitusten hetki koittaa...


      • onneajamenestystä
        Onnistuuvanhempanakin kirjoitti:

        Aikuislukioissa on ajatus, että siinä sivussa ehtii käymään töissä, eli opintotukia ei heru. Jos kuitenkin aikoo suorittaa (melkein) yhtä paljon kursseja kuin päivälukiossa, niin töihin ei oikein riitä aika tai sitten pitää pidentää opiskeluaikaa. Pitkissä opiskeluajoissa taas on ongelma, että ykköskurssista voi olla melkoinen tovi siinä vaiheessa, kun kirjoitusten hetki koittaa...

        Kun minä vuosikymmeniä sitten opiskelin aikuislukiossa, pääosassa oli kokoaikatyö, lukio käytiin siinä sivussa. Silti tuli itselläni valmista kahdessa vuodessa, oli hiukan pohjaa ennestään. Tavallisin aika oli kolme vuotta. Melkein kaikki olivat päivät töissä, opiskelu sivuosassa.

        Kursseja taisi olla itselläni se 44 ja viisi ainetta kirjoitin hyvin tuloksin. Silloin kaikki kokeet kirjoitettiin yhdellä kerralla, joko keväällä tai syksyllä. Itse kirjoitin keväällä ja saman vuoden syksyllä aloitin yliopisto-opinnot. Se oli upeaa aikaa.


    • katti67

      Täällä yksi nettilukion aloittava päälle kolmikymppinen, haaveissa päästä yliopistoon lukemaan psykologiaa tai työhyvinvointia. Voisihan sitä jo hakea yliopistoon, mutta nuoruuden haave jäi toteuttamatta aikoinaan, joten nyt ensin lähden valkolakin perään opiskelemaan. Aloitan näinä päivinä otavan nettilukiossa.

      • yo-84

        Onnea ja menestystä opiskeluun!


      • Vanhus70

        Toivotan myös samoin! Joko olet aloittanut ? Mulla on kohta edessä ? HOPS onko jo tehty ? Miten on mennyt ?`Onko vaikeaa ??


    • Vanhus70

      Lupasin päivittää tietoja opiskelusta. Nyt on täytetty ilmoittumislomake. Vielä pitää toimittaa kopio peruskoulun todistuksesta Otavan opistoon. Elokuun alkupuolla olisi tarkoitus alottaa. Katotaan miten menee opiskelut sitten.

      • yo-84

        Hyvä, hyvä! Tekemällä onnistuu.


      • Vanhus70

        Tänään onnistuin teettämään peruskoulun päästötodistuksestä valokopion ja lähettämään sen Otavan opistoon postitse. Saas nähdä kaun menee että saa vastaanottaa opiskelupaikan..


    • Yhäiti77

      Miten on jaksamisen kanssa jos ei kirjat kiinnosta? Voisin opiskella suoraan yleistiedolla menemällä tentteihin

    • Vanhus70

      Mut hyväksyttiin opiskelijaksi ja vastaanotin paikan (pankkitunnuksilla). Nyt odottelen että saan Muikku:un tunnukset ja saa tehtyä HOPS:in. Eiköhän se siitä ala opiskelut..

      • Miiihz

        Miten on sujunut? :)
        Itse kirjoitin nettilukiosta ylioppilaaksi 2010. Olen senkin jälkeen opiskellut ja myös ennen nettilukiota. Kyllä nettilukio on ollut parhain opetusmuoto :)


    • Anonyymi

      Jo vain voit alkaa opiskelun
      Itse suoritin lukion kolmessa vuodessa ja kirjoitin sen jälkeen. Kaikki tapahtui netissä Otava opiston ohjauksessa. Ylioppilaskeväänä täytin 70 v. Sitten luin teologia avoimessa, mutta iän takia katsoin ponnistelun turhaksi ja lopetin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2136
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      58
      2001
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1925
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe