Apua mustasukkaisuudesta irti pääsemiseen

zillo

Hei,

Onko täällä ketään, kuka olisi oikeasti päässyt irti mustasukkaisuudesta?

Niin kauan, kun asiat menevät hyvin ja saan puolisoltani/tapailultani/ihastukseni kohteelta huomiota, välittämistä ja/tai rakkautta, en ole mustasukkainen. Mutta sitten, kun vastakaiku alkaa hiipumaan, hiipii mustasukkaisuuskin. Olen tällä lailla tuhonnut monta ihmissuhdetta. Mustasukkaisuus on minulla lähinnä kyttäämistä ja itseni kiusaamista. Suhteet kuitenkin tuhoutuu yleensä siinä, kun tyhmänä menen kysymään "kyttäyksen tuloksia" siltä toiselta. Usein myös tätä kyselyä tapahtuu useampana kertana ja eihän sellaista kukaan jaksa. Olen aina kuvitellut sen, että asioista on parempi kysyä toiselta kuin itse pyöritellä päässä.

Olen yrittänyt todella paljon päästä irti tästä. Lukenut kirjoja, tehnyt netistä löytämiäni mielikuvaharjotteita, jutellut, ollut avoin tästä ongelmasta, mutta silti aina, ihan aina onnistun toistamaan tätä samaa kuvioa. Mitä tässä voi tehdä? En halua tuhota enää yhtä ainutta suhdettani tällä, enkä myöskään aiheuttaa pahaa oloa sillä itelle.

15

516

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9090909

      Omasta kokemuksesta voin vaan sanoa että ala luottamaan itseesi :)

    • yksitoinenkin

      Täällä yksi sairaalloisen mustasukkainen. Ollaan kyllä kaukosuhteessa, joten samallaiset mahdollisuudet mulla olisi petttää. Vaan enpä oo mieheltäni mitään merkkejä löytänyt. Silti epäilen koko ajan ja miehellä menee hermo

      millä mustasukkasuus saada pois

    • mustapetteri

      Hei,
      Sinun pitää hyväksyä ensin itsesi kaikkine puutteineen ja virheineen. Jos luotat kumppaniisi ja hyväksyt kaikki ne "vähitellen" paljastuvat "virheet" ja voit Rakastaa häntä edelleen, niin miksi et usko ettei hän voisi?! Meissä jokaisessa on omat ärsyttävät kohtamme ja tapamme, mutta Rakkaus antaa kaiken anteeksi jo etukäteen.

      Joidenkin Naisten huomionhakuisuus (myös joidenkin miesten) on varsinkin nuorella iällä todella korkealla. Kun kerran olet tunnistanut tämä piirteen itsessäsi, niin tiedosta tämä todella ja toimi sen mukaan. Huomioi miestäsi samoin kun haluaisit hänenkin huomioivan sinua. Älä kuitenkaan pety, jollet saa vastakaikua - olemme yksilöitä jokainen. Periaate on kuitenkin aina sama - anna, niin sinulle annetaan...mitä enemmän annat, sen enemmän saat.

      • lakupekka

        Hyvin sanottu. Aloittaja puhuu mustasukkaisuudesta mutta ongelmana voi olla myös alhainen omanarvontunne ja pelko hylätyksi tulemisesta eli pelko siitä ettei kelpaa. Psykoterapiassa saisi apua noihin.


    • Jhhjkjjhh

      Ei kannata laittaa kaikkia munia samaan koriin. Ala arvostaa ystäviä, sukulaisia, naapureita yms yhtä paljon kuin kumppaniasi.

    • suhe

      Mustatsukkaisuus syö ennepitkää kaikki suhteet jos ap ei ole valmis työstämään aihetta terapeutin kanssa. Joillekkin lääkitys on myös tarpeen.

    • Niinpäniinnn

      Täällä kanssa yksi kaukosuhteessa eläjä...tämä suhdemuoto on myrkkyä mustasukkaisuudelle , samat mahdollisuudet toki muutenkin olisi pettää...mutta tässä toista näkee vähemmän, kuulee vähemmän...ja kun tietää toisen vielä olevan naisten mieleen ( mulla turkkilainen mies) en epäile yhtään ettei yrittäjää löytyisi. On vaan luotettava, tosin mies on paljon mustasukkaisempi vielä musta

    • Mustasukkaisuusturhaa

      Mustasukkaisuus on oman itsensä ali-arviointia. Alkaessasi luottamaan itseesi, ymmärtämään että olet erittäin hyvä yksilö, ystäväsi ovat onnekkaita saadessaan juuri sinut seuraansa, partnerisi on saanut lottovoiton kun sinä olet valinnut juuri hänet erikoisystäväksesi, nuo mm estävävät mustasukkaisuuden. Sinulla ei ole mitään tarvetta epäillä partneriasi eikä hänellä sinua.

      Mikäli ajan kanssa partnerisi ja sinä päätätte kulkea eri teitä, huomaat että se on kummallekin parempi, te pohjimmiltaan arvostitte aivan eri asioita, ilman että siitä kehittyy elinikäinen trauma.

      Muut ystävät ajan mittaan vaihtuvat, se on normaalia- jokainen kasvaa ja muuttuu, mielipiteet vaihtuvat, sekin on normalia.

    • Oppi-nut

      Ensin pitää tulla toimeen itsensä kanssa, jotta voi tulla toimeen muiden kanssa.
      Lue Eino Leinon kirjoituksia elämästä.

    • Hallintaan

      Kun ymmärtää, että sitoutuminen on aina jokaisen oma henkilökohtainen valinta ja että ketään ei voi omistaa, voi löytää tasapainon ristiriitaisten tunteiden viidakossa. Kysymys on aina omista valinnoista, arvoista ja siitä miten haluaa elää. Muutta jokainen voi päättää vain omasta puolestaan. Toisen pakottaminen ei voi johtaa pitkällä aikajänteellä mihinkään hyvään, Sen täytyy olla molempien oma valinta, että se kestää. Myös oman mustssukkaisuutensa voi pitää hallinnassa niin,ettei tee siitä toiselle liian rakasta taakkaa.

    • Exälläni rupes olemaan muita miehiä kuulemma "vain kavereina" avioliiton loppuaikoina. Olin (syystäkin) mustasukkainen, hän vain nauroi räkäsesti! Sitte ku löin eropaperit kouraan ja muutin muualle, kuulin yhdeltä naapurilta ja mainitti se exäkin vahingossa (monia asioita puhunu mulle vahingossa -mitäs on niin kova puhumaan...) että on myyny itteään pystyäkseen elämään yhteisessä omakotitalossa.
      Asutaan noin 4.500 hlön kunnassa ja päätin kostaa sille, kertomalla parille kaverille ja käskemällä niitä kertomaan joillekin kavereilleen joista tietää ettei pysty pitämään asioita omana tietonaan.
      Olen nyt onnellisesti uusissa naimisissa. Korostan sdanaa ONNELLISESTI. Vaimo haluaa hyvittää kaiken sen paskan mitä olen joutunut kokemaan exän taholta.

      • noinko

        Ei muuta, mutta eikös se ole hiukan liian iso taakka vaimollesi alkaa hyvittämään toisten pahoja tekoja. Arvosta sinä vaimoasi vähintään poistamalla tuo taakka. Käsittele tuskasi muutoin. Kaikkea hyvää teille.


      • Et ymmärtänyt :( Ei kumpikaan meistä ota taakkaa mistään, vaan koemme että olemalla vain toistemme kanssa, saamme hyvitystä menneisyydestämme. Ihan vapaasta tahdostamme. :))


    • Simmonen45

      Onkohan tuohon mitään varsinaista apua kuin olla itse luottamuksen arvoinen ja rakastaa itseä samalla mitalla kuin toistakin ! Jos toinen tekee jotain ilkeää sulle niin usko vaan niin kyllä he sen palkkansa saa itselleen takasin jollain tapaa ,,kokemusta on pettämisestä ja petetystä tulemisesta !

      • valkoisetsukat

        Ei tartte päästää irti, koska en ole mustasukkainen luonne. En ole koskaan ollut. Jostakin syystä oon aina ajatellut, että mitä tekee ihmisellä joka haluaa olla jonkun muun kanssa, ei mitään onnea. Eli kannattaa luottaa 100 % kunnes toisin käy, jos käy. Joskus on annettava toisen mennä lopullisesti. Tiedän että kaikki ei ajattele noin, haluaa väkisin pitää suhteessa, silloin onkin vaikeampaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6063
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2556
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2063
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1817
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1621
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1418
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1327
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe