Takkasydän pieneen avotakkaan.

Takkasydän_mielessä

Siis se vanha tarina... 70 -luvulla tehty saunamökki, jossa avotakka joka jäähdyttää mökkiä niin kauan kun tulet palavat, klapeja menee koko ajan, hiilloksen sammuttua takka on hieman haalistunut ja pellin sulkemisen jälkeen lämmittää hieman.
Jos tulia ei olisi pidetty lainkaan, niin klapeja olisi liiterissä enemmän, ja mökki suunnilleen saman lämpöinen.
Harvian takkasydän 400 mahtuisi siihen viritykseen, sehän on kaksikuorinen peltiloota, jossa ilma kiertää ja lämpenee tulisijan kuoren ja ulkokuoren välissä ja hönkii mökkiin. Kertovat toimivan sen kohtuullisesti.
No sitä takkasydäntä ei enää valmisteta. Harvian tuotepäällikkö kertoi tekstiviestissään. Sitä hän ei kertonut, miksi, mutta luulen, että Brysselin kamina-asiantuntijat ovat kieltäneet tuotannon jatkamisen. Kaminasta, jossa ei ole jälkipoltto-ominaisuuksia, tulee savua joka tappaa heti kaiken elämän sen tulisijan lähimaisemista. Myös sen kalamiehen, joka savustaa lammen toisella puolella savustuspöntössään lahnaa.
Lieneekä kellään tiedossa, kenellä olisi tuollainen Harvia 400 myytävänä?
Saiai ola lommoinenkin, mulla on hitsausvehkeet. Tosi.fi:stä ei löydy eikä huutenetistä.
Joudunkohan tekemään sen itse, kun muiden takkasydänvalmistajien mallistpista ei löydy sopivan kokoista, enkä haluaisi purkaa sitä takkaa, kun sen päällä on anopin valokuva.

9

6760

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Avotakkainen

Kyllä noita on myynnissä kymmenillä eri valmistajilla ja monen kokoisina. Googlella löytyy "takkasydän" "takkakasetti" "avotakkaan".

Itsekin olen sopivaa etsimässä, mutta olen jo hylännyt nuo kaksikuoriset peltilaatikot. Nimittäin yksikuorinen valurautainen kestänee paremmin, on tiiviimpi ja lämmittää myös takan muureja enemmän, vaikka ei anna kuumaa kiertoilmaa ihan yhtä nopeasti.

• lämpöä-riittää

Takkasydän tulee kytkeä tiiviillä putkella hormiin, ja sydämmen alapuoli ja yläpuoli irti itse takasta, tällöin lämmintä alkaa tulla välittömästi sytytyksen jälkeen. Jos lisäksi laitetaan säädettävät aukot ylä ja alapuolelle, voidaan takan varaamista säätää niin että ei tule liian kuuma, vaan lämpö varataan takkaan, ja saadaan käyttöön aukkojen säädöillä tulen sammuttua. Joissakin takkasydämmissä on sähköiset puhaltimet tehostamassa tätä toimintaa.

• Avotakkainen

Valurautaiset 1-kuoriset liitetään tietysti aina tiiviisti hormiin. Tällöin itse sydäntä ei tarvitse tiivistää takan kuoreen vaan siellä pitääkin kiertää tuo kiertoilma joka puolella.

Niillä 2-kuorisilla näkee molempia: jos ei tiivistä hormiliitosta niin silloin täytyy itse sydän tiivistää todella hyvin takan muureihin. Tällä haetaan sitä, että savukaasut lämmittäisivät ja varaisivat lämpöä takan rakenteisiin. Nuohous???

Nuo missä on puhallin takkasydämessä on yleensä niitä 2-kuorisia peltilaatikoita. Yksikuorisellakin voi laittaa kyllä puhaltimen, mutta silloin se on jossakin takassa, ei takkasydämessä.

• TäältäLöytyy
    • Hotgonerl

Tuollainen tilattiin: http://www.tulituote.com/tuotteet/takkasydamet/avotakan_takkasydamet/inserto_70_crystal/ Ei halvin, mutta hyvä tuntuu olevan.
      Menee aivan uskomattoman pienellä puumäärällä, kun vain oppii käyttämään. Sytytyksen kanssa oli aluksi ongelmia kun tottunut käyttämään avotakaa tai Tulikiveä. Luukkua pitää ymmärtää pitää auki niin kauan ku piippu alkaa vetämään. Ohjeetkin oli tullu mutta varmaan eka pesä sytytettiin niillä... sitten saakin rajoittaa jo niin pienelle että juuri näkyy liekki. Puhaltaa jopa 5 h edellisestä täytöstä, ja tuhkaa ei tule nimeksikään. Paikallinen muurari kävi asentamassa.

• muurarimies

Takkasydän on aina huono ratkaisu. Se integroidaan vanhaan ohutkuoriseen ja huonosti varaavaan avotakkaan, palaminen tapahtuu kitupoltolla ja lämmitystä toki on mutta se tapahtuu viritelmällä jossa ei ole mitään järkeä.
      Satsaa hiukan enemmän ja laita oikea, varaava tulisija.

• PYSTYMUURI--LIVES

LÖYTYYKÖ takkasydänmallia
        vanhaan pystymuuriin ?

• TStakkasydän

Muurarimies ei nyt tiedä mistä puhuu. Valurautainen takkasydän on noin 90% halvempi kuin uusi varaava takka, hyötysuhde on noin 76% verrattuna avotakan noin 7 %:iin ja asennus onnistuu ilman muurarimiestä, perustuksia painaville tiilikasoille ei tarvitse tehdä eikä lupia hankkia.

• puhuukokemuksella

Kannattaisko miettiä että purkaa vanhan veke ja korvaa valuraitakamiinalla
      Esim puuilosta löytyy jalallisia lasiluukulla 399e ja isompi 599e
      Kylmään mökkiin lämpöä heti ja jos hettää paksua pölkkyä hiilloksen päälle palaa pitkää kuten rakovalkea
      Kyse pn kumminkin saunamökistä
      Takkasydämmet maksavat enemmän ja ovat työläitä asentaa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2900
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2545
    3. Mitä ajattelit ensimmäisenä kaivatustasi

kun näit hänet?
      Ikävä
      148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2249
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1870
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      391
      1706
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1652
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      311
      1561
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe