Mitä ajattelet traktorimarssista?

make...vaan

Onko se tarpeen?

62

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työmiehilläsehätäon

HÖPÖHÖPÖHOMMAA EI MAANVILJELIJÖILLÄ OLE MITÄÄ HÄTÄÄ TURHAAN VALITTAVAT.

• eimthätääei

Mikäli olet tuo mainitsemasi työmies ja todellakin tuota mieltä, niin kannattaa harkita maanviljelijäksi ryhtymistä. Paljon tiloja on lopettanut ja tulee lopettamaan, niin sieltä löytyy varmasti sinullekin mieleinen tila. Kun olet pyörittänyt tilaa muutaman vuoden, niin kirjoittele sitten realistisia tuntemuksiasi tänne...

• työkuntoinen
        eimthätääei kirjoitti:

Mikäli olet tuo mainitsemasi työmies ja todellakin tuota mieltä, niin kannattaa harkita maanviljelijäksi ryhtymistä. Paljon tiloja on lopettanut ja tulee lopettamaan, niin sieltä löytyy varmasti sinullekin mieleinen tila. Kun olet pyörittänyt tilaa muutaman vuoden, niin kirjoittele sitten realistisia tuntemuksiasi tänne...

Maataloutta ei kannata kenenkään harrastaa vaikka saisi puhtaalta pöydältä aloittaa. Vahinkoa se vain tuottaa ympäristölle.

• joopajoo11

marssi oli sitten ihan paikallaan.Jos sitä nyt tulis vauhtia maajussien palkanmaksuun.On onni että on vielä niitäkin sitkeitä jotka meitä ruokkii.Pöljät täällä vannoo ulkomaisen ruoan nimiin.Millä se tällanen perseaukunen kansa ruokansa ostaa ja lisäksi väistämättä tulevat työttömät elättää jos viimeisetkin maajussit panee hanskat tiskiin.

• SelänteenVika

Liian kallista maanviljely.Ulkoistetaan,KOPS.Naurattaa

• ruokaatarvitseva
        työkuntoinen kirjoitti:

Maataloutta ei kannata kenenkään harrastaa vaikka saisi puhtaalta pöydältä aloittaa. Vahinkoa se vain tuottaa ympäristölle.

Mitä sinä syöt?

• maalaistalontyttö
        joopajoo11 kirjoitti:

marssi oli sitten ihan paikallaan.Jos sitä nyt tulis vauhtia maajussien palkanmaksuun.On onni että on vielä niitäkin sitkeitä jotka meitä ruokkii.Pöljät täällä vannoo ulkomaisen ruoan nimiin.Millä se tällanen perseaukunen kansa ruokansa ostaa ja lisäksi väistämättä tulevat työttömät elättää jos viimeisetkin maajussit panee hanskat tiskiin.

Marssi oli paikallaan ja tarpeen. Jokaisen on saatava rahansa ajoissa. Mitä sanoisit,jos saisit palkkasi 2kk myöhässä?
        Tukia ei tarvita,jos tuotteistaan saa OIKEAN hinnan ja markkinoille ei työnnetä isojen eu maiden halpoja ylijäämätuotteita!
        Oletko valmis maksamaan hampurilaisestasi n.5 euroa? Se on se oikea hinta!
        Maanviljelijän työpäivä ei ole8 tuntinen,vaan hyvinkin tuplaten! Työ ei maatilalla tekemällä lopu!

• maanviljelijäntyttö
        SelänteenVika kirjoitti:

Liian kallista maanviljely.Ulkoistetaan,KOPS.Naurattaa

Kenen suulla puhut? Kun Suomen ruuan viljelijät on lannistettu,niin Keski-Euroopan isot maat pääsevät kunnolla käsiksi ruokarahoihimme,jota ne odottavatkin!
        Sitten sinun rahakukkarosi on ulkoistettu. NAPS!

• Traktorimarssi oli enemmän kuin tarpeen. Se oli välttämätöntä näissä olosuhteissa. Kävin osoittamassa tukeani Nesteen pihalla vaikka maasto oli pahasti vetistä. Vanhan on silti uskallettava. Kiitos makkaroista ja kahvista. :)

• Jussiperänen

Tuollainen tilaisuus vie viimeisenkin imagon kunnalta. Ajatelkaa mitä ohikulkijat ajattelevat nähdessään noin paljon juntteja yhdessä ja samassa paikassa. Ei hyvältä näytä.

• hammaslähtijuurineen

Olitkos sinä todistamassa kun kuntalaiset osoitti mieltään ja marssi?

• potunsyöjä
        Jussiperänen kirjoitti:

Tuollainen tilaisuus vie viimeisenkin imagon kunnalta. Ajatelkaa mitä ohikulkijat ajattelevat nähdessään noin paljon juntteja yhdessä ja samassa paikassa. Ei hyvältä näytä.

Mene siitä ravintolaan syömään ja viiniäs juomaan (sen tuottavat mm. ranskalaiset "juntit"), mutta sehan on nii hianoo!

• viljelijä

saako työläinen koskaan tienattua traktoria 2 euron tuntipalkalla.

• Jussiperänen

Näyttää ituniskoilla olevan järkiään useampi kuin yksi traktori. Hölmöläisen hommaa, jos kahden euron tuntihinnalla noin toimitaan, mutta se on se laiskuus, kun pitää olla jokaiselle vispilälle oma voimanlähde.

• make.....vaan

Voi jussiperänen, kun et näytä tajuavan. Mitä vikaa siinä on jos on pari traktoria pihalla? Mistään laiskuudesta ei ole kysymys. Maanviljely ei suomenoloissa ole helppoa. Vuodenaika on lyhyt maanviljelyn suhteen, siihen mahtuu hallat, vesisateet, kuivuudet.

Älä nimittele maanviljeliöitä ituniskoiksi, kun itsekkin syöt maanviljelijöiden tuottamista raaka-aineista tuotettua leipää, lihaa , makkaraa. Siis suomalaisten maanviljelijöiden tuottamista raaka-aineista. Syö sinä sitä ulkomaalaista paskaa, jos se sulle maistuu. Mulle ei maistu ulkomaalainen.

• gohome

Jos ei saa ituniskoiksi kutsua kelpaako sana JUNTTI millä sinä muita nimittelet?

• make...vuan
        gohome kirjoitti:

Jos ei saa ituniskoiksi kutsua kelpaako sana JUNTTI millä sinä muita nimittelet?

No, joo juntti olen minäkin.

• potunsyöjä
        make.....vaan kirjoitti:

Voi jussiperänen, kun et näytä tajuavan. Mitä vikaa siinä on jos on pari traktoria pihalla? Mistään laiskuudesta ei ole kysymys. Maanviljely ei suomenoloissa ole helppoa. Vuodenaika on lyhyt maanviljelyn suhteen, siihen mahtuu hallat, vesisateet, kuivuudet.

Älä nimittele maanviljeliöitä ituniskoiksi, kun itsekkin syöt maanviljelijöiden tuottamista raaka-aineista tuotettua leipää, lihaa , makkaraa. Siis suomalaisten maanviljelijöiden tuottamista raaka-aineista. Syö sinä sitä ulkomaalaista paskaa, jos se sulle maistuu. Mulle ei maistu ulkomaalainen.

Niin justiinsa! minullekkaan ei maistu ulkomainen salmonellainen!
        Traktori on työväline, siinä missä muutamille tietokone. Senkin käytön maanviljelijä kyllä hallitsee!

• parrapa

Pankit ne rattorit omistaa ovat vain lainassa maaviljelijöillä.

• ykkösjussi

Tietämättömien idioottien paskapuheita, kyvyttömiä ja taidottomia kasvattamaan ite ruokansa. Lopettakaa syöminen ja kuolkaa rauhallisesti vain nälkään,ei tule ikävä.
      Marssi on asiaa.

• make...vaaan

Marssi on paikallaan, ruuantuottajien asialla.

• potunsyöjä

Ykkösjussi, ne luulee,että ruoka kehittyy Stokan kellarissa!

• paikallinen

Hyvän asian puolesta!ei niin suurta herraa ettei ruoka maistuis..Mistäs se ruoka kauppaan tulee jos ei alkutuottajia ole? Suomalainen ruoka on kotimaista sekä puhdasta.

• make...vaan

Puhut vähän, mutta puhut asiaa, että suomalainen ruoka on kotimaista, sekä puhdasta, Sitä ei monikaan tajua. Nimimerkin "paikallinen" hyvä kommentti.

• Pyrrönen

Vitut se suomalainen ruoka mitään puhdasta ole, sellainen puhe on vain ituniskojen ropakantaa. Minä ostan vain turkkilaisia tuotteita joita käyn pari kertaa vuodessa Helsingistä hakemassa. Puotinharjsuta löytyy puolikymmentä etnistä kauppaa joista löytyy jokaiselle jotakin halavalla. Samalla reissulla haen Tallinnasta viinit. Pakettiauto täyteen,niin riittää naapureillekin.

• junttinaonhyväolla

Huom! Näissä ketjuissa kirjoittelee aina joku trolli, joka yleensä aloittaa, vastailee itselleen ja yrittää provosoida muita kirjoituksillaan. Joutavalla jottain, jos näin kauniisti ilmaistaisiin tämän henkilön toimet. Ei kannata ns. ruokkia trollia... ainakaan suomalaisilla tuotteilla :) menkööt ne parempiin suihin :)

• makerollivaan

pyhäjärven syrjäytynyt se taas rollaa naapurien sivuilla kun ei oikein muutakaan elämää ole

• Jussiperänen

Juntit näkee trolleja kaikkialla vaikka asiallista asiaahan näissä ketjuissa on kirjoitettu. Totuus vain sattuu kirpaisemaan joitakin, eikä oikein mitään vasta-argumenetteja ole olemassa. Malttakaahan vielä pari viikkoa, niin ehkä näette niitä trullejakin.

• 2016.-

kärsämäen valtuustossa kymenkunta ituniskaa katsokaa kuntalaiset missä tilassa olaan samassatilassa kuin junttien omatkin asiat.

• kuskit

ainut ammatti,missä saasyödä kuormasta,turhaa narisevat

• Poisteatterinesitys

Juuri näin. Ja muutoinkin isoilla uuden karheilla autoilla ajellaan, isoissa omakotitaloissa asutaan ja mitä ilmeisemmin myös lapsilla tukirahoja lypsetään - ei hätää.

• farmarisiisitsekin
        Poisteatterinesitys kirjoitti:

Juuri näin. Ja muutoinkin isoilla uuden karheilla autoilla ajellaan, isoissa omakotitaloissa asutaan ja mitä ilmeisemmin myös lapsilla tukirahoja lypsetään - ei hätää.

Huvittavaa tuo kateus mitä tuossakin viestissä on nähtävillä : ) Ei voi kuin nauraa tuommoisille kommentoijille.
        Kuules Poisteatteriesitys, onhan se sillä lailla, että rikkaat on rikkaita-vaan varakkaat onkin jo ihan toinen juttu : )
        Ja sitten myydään metsää, kun rahat loppuu...ilmanko on päässeet metsät siihen kuntoon, että näyttää siltä ettei siellä ole käynyt kirves kuin repussa : )
        Oliskos se tällälailla mieleistä tekstiä sinulle vai mitä jurnuttamista nyt vielä? Tervetuloa kokeilemaan miten ruusuilla tanssimista farmityö on. En valita, vaan olen juuri sitä mieltä mitä jo kulunut sanonta sanoo: Tämä on elämäntapa. (ei tähän itsensä kiduttamiseen työllä muuta selitystä voi edes antaa)
        Toivon kaikille viljelijöille ja heidän perheilleen voimia jaksamiseen!

• make...vaan
        farmarisiisitsekin kirjoitti:

Huvittavaa tuo kateus mitä tuossakin viestissä on nähtävillä : ) Ei voi kuin nauraa tuommoisille kommentoijille.
        Kuules Poisteatteriesitys, onhan se sillä lailla, että rikkaat on rikkaita-vaan varakkaat onkin jo ihan toinen juttu : )
        Ja sitten myydään metsää, kun rahat loppuu...ilmanko on päässeet metsät siihen kuntoon, että näyttää siltä ettei siellä ole käynyt kirves kuin repussa : )
        Oliskos se tällälailla mieleistä tekstiä sinulle vai mitä jurnuttamista nyt vielä? Tervetuloa kokeilemaan miten ruusuilla tanssimista farmityö on. En valita, vaan olen juuri sitä mieltä mitä jo kulunut sanonta sanoo: Tämä on elämäntapa. (ei tähän itsensä kiduttamiseen työllä muuta selitystä voi edes antaa)

Olipa hieno ja viisas kommentti. Siinä meni moni sanattomaksi, ja minä myös. Onneksi minun ei tarvinnut vastata. Olin samaa mieltä, mielipiteessäsi. Siis, se kateus...

• maalaistalontyttö
        farmarisiisitsekin kirjoitti:

Eläköön Suomen maaseutu ja sen töitä paiskivat maanviljelijät!

• mitäseon

kahen etteisentalot, ja niitä tukinimikkeitä on kymenen kahtapuolta, lomittajat tekee työt, lapslisee tuloo lapsista ja kaikki maatalouteen ostokset vähennyksenä.aika ei taho kulua kirkolla käyvä tuttuja jututtamassa jaaina pullakahveet kaikille, mersun uutuusmalleja pitää tiivisti käyä koeajamassa, paketti mersusta verovähennys niin hinta halapa rattori on aina hyvän satovuoden jälkeen uusittava ettei tarte välirhoja verona maksaa kahen euron tuntipalakalla kaikki onnestuu koska 7000 työtuntia nostaa tuloja tavis tekee vaan alle 2000 h vuodessa siksi tulo taviksella niin pieni ja verovähennykset pikkuruisia, maatalon rakennukset pitkiä kuin Incapin nimellä tunnettu on vain hitusen pitempi, vaan sitähän ei kajehi pyrröläinenkään

• Pyrrönen

Olokoon vaikka ympyrätaloja ja ajelkoon vaikka Ferrarilla kunhan ne vain ymmärtäisivät oman asemansa tässä maailmassa muuttamalla oman poliittisen katsantokantansa. Niillä aivonystyröillä kun ne eivät pysty tekemään ratkaisuja jotka veisivät kunnan taloutta eteenpäin, joten painukoon hevonkuuseen koko kepu-sakki ja kärsäpersut vielä perässä.

• hevoinen
        Pyrrönen kirjoitti:

Olokoon vaikka ympyrätaloja ja ajelkoon vaikka Ferrarilla kunhan ne vain ymmärtäisivät oman asemansa tässä maailmassa muuttamalla oman poliittisen katsantokantansa. Niillä aivonystyröillä kun ne eivät pysty tekemään ratkaisuja jotka veisivät kunnan taloutta eteenpäin, joten painukoon hevonkuuseen koko kepu-sakki ja kärsäpersut vielä perässä.

miten on kunnalla kuusia

• hevoinen kirjoitti:

miten on kunnalla kuusia

Ojalehto Unto se ennusti ja niin on käynny, minusta se Unto oli asioista perillä

• Ellunkamala

Ne maajussit voisivat ostaa suomalaisen traktorin ja muut maatalouskoneet eikä ulkolaista.

Et juu näin.

• pohjoispohjanmaan

tv näki kuinka kempeleen ja oulun makunnista lähtevät rattorit oli vanhanmallisia verrattuna etelän rattoreihin, kertoo vain sen, että tukiaiset menee etelään, siellä kun on kaikki vaikeuvet ja tukiasisissa hunon olosuhteitten lisät, itikoillekin tehtävät aidat sammalilla tiivistää

• jaskanpauhantaa

Rattoreista viiv, mutta vituttaa tuon alottelijan paskanjauhaminen aukaisemillaan akkunoilla. Siis viis.

• make...vaan

Mikä nyt minun avauksissani potuttaa? Ei se nyt pas..., jauhamista ole. On minun juttajani viitattu trollaamiseen. Kaukana minun jutut ovat trollaamisesta. Joku totesi aikaisemmin, että ihan asiaa niissä on.

No, konseptit siinä menee sekasin, kun on monta samaa nimimerkinkäyttäjää. Minä nyt kommentoin sillä alkuperäisellä, aidolla nimimerkillä, "oikee" make...vaan. Muut ovat sitten niitä kopioita "vaan"

No asiaan, mitä mieltä sitten minä olen traktorimarssista?

Ei pidä kadehtia niitä, jotka ovat lähteneet satojenkilometrien traktorimarsille. Ei kukaan huvikseen aja traktorilla Helsinkiin, satojenkilometrienpäähän mielenilmaukseen. Maanviljelijöillä on leipä tiukassa. Tukiaisten maksuissa on viivytyksiä. Tuottaja saa maataloudesta yhä vähemmän tuloja.

Monikaan ei näytä ymmärtävän, että ruoka olisi paljon kalliimpaa meille kuluttajille, jos tukiaisia ei maksettaisi. Huolestunut täytyisi olla, jos suomalainen maatalous ja ruuan ja maidontuotanto lasketaan niin alhaalle, ettei se enää kannata, siis ei kannata maanviljelys alkutuotantona Suomessa. Mitä tilalle?

Moni hehkuttaa ulkomaalaista, ulkomailla tuotettua ruuan alkutuotantoa, jota sitten Suomeen tuotaisiin halvalla. Uskoisin, ei se ulkomailla tuotettu ruuan alkutuotanto olisi yhtään edullisempaa meille suomalaisille. Voisi sanoa, että ruoka olisi paljon kalliimpaa meille suomalaisille.

Jos maatalouden tukeminen lopetetaan, tai sitä vähennetään, tukiaistenleikkaamisella, niin sitten meidän on syötävä kalliimpaa leipää ja juotava kalliimpaa maitoa.

• make...vaan
        make...vaan kirjoitti:

Mikä nyt minun avauksissani potuttaa? Ei se nyt pas..., jauhamista ole. On minun juttajani viitattu trollaamiseen. Kaukana minun jutut ovat trollaamisesta. Joku totesi aikaisemmin, että ihan asiaa niissä on.

No, konseptit siinä menee sekasin, kun on monta samaa nimimerkinkäyttäjää. Minä nyt kommentoin sillä alkuperäisellä, aidolla nimimerkillä, "oikee" make...vaan. Muut ovat sitten niitä kopioita "vaan"

Ei pidä kadehtia niitä, jotka ovat lähteneet satojenkilometrien traktorimarsille. Ei kukaan huvikseen aja traktorilla Helsinkiin, satojenkilometrienpäähän mielenilmaukseen. Maanviljelijöillä on leipä tiukassa. Tukiaisten maksuissa on viivytyksiä. Tuottaja saa maataloudesta yhä vähemmän tuloja.

Monikaan ei näytä ymmärtävän, että ruoka olisi paljon kalliimpaa meille kuluttajille, jos tukiaisia ei maksettaisi. Huolestunut täytyisi olla, jos suomalainen maatalous ja ruuan ja maidontuotanto lasketaan niin alhaalle, ettei se enää kannata, siis ei kannata maanviljelys alkutuotantona Suomessa. Mitä tilalle?

Moni hehkuttaa ulkomaalaista, ulkomailla tuotettua ruuan alkutuotantoa, jota sitten Suomeen tuotaisiin halvalla. Uskoisin, ei se ulkomailla tuotettu ruuan alkutuotanto olisi yhtään edullisempaa meille suomalaisille. Voisi sanoa, että ruoka olisi paljon kalliimpaa meille suomalaisille.

Jos maatalouden tukeminen lopetetaan, tai sitä vähennetään, tukiaistenleikkaamisella, niin sitten meidän on syötävä kalliimpaa leipää ja juotava kalliimpaa maitoa.

Niin, sitä ulkomailla tuotettua ja vieläkin kalliimpaa, ja onko se ulkomailla tuotettu terveellisempää ja tuoretta? Kyllä kotimaisuutta on suosittava niin ruuassa kuin traktoreiden hankinnassa.

• Lukekaatuoteselostukset

Kotimaisuus ruuassa. Missä ihmeen ruuassa? Joutsenlipulla jos myydään kamara, rusto, jauho, maustemössöä jota makkaraksi kutsutaan niin...
        Kun ostaa Lidlistä makkaraa, se on ehtaa tavaraa, lihapitoisuus 85 - 94 %. Ja on muuten halvempaa kuin kotimaassa tuotettu ruuaksi kutsuttu epämääräinen tuote

• pas...jauhamista
        make...vaan kirjoitti:

"make vaihtoi maisemaa make...vaan 19.12.2015 20:25 Ja toivotti hyvät joulut...

P.järven_trollille 19.12.2015 21:18 En usko todeksi liian hyvä uutinen ollakseen totta. Älä tule takaisin ainoa joululahja mitä sinulta pyydän.

make...vaan 19.12.2015 21:36
        No, en tule takasin, sinulle hyvä uutinen, ja kaikille muillekkin, kuin joululahja en takaisin tule. Joku tietysti nimmariani käyttää jälkikäteen, mutta se en ole minä. Tietysti vaihdan maisemaa. En ole siellä, missä minua ei haluta. Olen aivan muualla kommentoimassa."

• kanaperäsellejarrua
        Lukekaatuoteselostukset kirjoitti:

Kotimaisuus ruuassa. Missä ihmeen ruuassa? Joutsenlipulla jos myydään kamara, rusto, jauho, maustemössöä jota makkaraksi kutsutaan niin...
        Kun ostaa Lidlistä makkaraa, se on ehtaa tavaraa, lihapitoisuus 85 - 94 %. Ja on muuten halvempaa kuin kotimaassa tuotettu ruuaksi kutsuttu epämääräinen tuote

Evira tutki luomutuotteiden luotettavuutta. Näytteitä otettiin myös luomumaidosta. Kuva: Aalto Risto

Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran mukaan suomalaisten luomutuotteiden aitouteen voi luottaa.

Evira tutki vuonna 2015 luomutuotteiden torjunta-ainejäämiä, lisäaineita ja geenimuunneltujen organismien käyttöä. Luomuelintarvikkeissa noudatettiin luomusääntöjä hyvin. Tutkimus paljasti vain kaksi poikkeustapausta.

Suomessa on lähes 5 000 luomutoimijaa, joista yli 4 000 on maatiloja. Luomutiloista joka viidennellä on luomueläimiä. Luomutuotteiden valmistajia, varastoja ja tukkukauppoja on noin 7 00.

Evira toteutti tutkimuksen keräämällä noin 300 näytettä suomalaisten luomuyrittäjien tuotannosta. Näytteitä otettiin viljasta, maidosta, kananmunista, hunajasta, kasviksista sekä näistä jalostetuista tuotteista.

Evira löysi kahden luomuyrittäjän tuotteista torjunta-ainejäämiä. Jäämät olivat vähäisiä ja ne löytyivät yhdestä jauho- ja kahdesta leipäerästä. Eviran mukaan kummallakin yrittäjällä syy torjunta-ainejäämiin oli se, että valmistusprosessiin oli vahingossa sekoittunut pieniä määriä tavanomaisesti tuotettua jauhoa.

– Nykyisillä tarkoilla analyysimenetelmillä voidaan todeta luomutuotannossa tehdyt tahalliset ja tahattomat virheet. Hyvinkin pienet kiellettyjen aineiden pitoisuudet löytyvät tutkimuksissa. Tulosten mukaan näyttää siltä, että suomalaisen luomutuotteen puhtauteen voidaan luottaa, tarkastaja Anne Relander Evirasta sanoo tiedotteessa.

Luomutuotannon periaate on tuottaa tuotteita, joiden valmistusmenetelmät eivät ole haitallisia ympäristölle, eivätkä ihmisten, kasvien tai eläinten terveydelle tai hyvinvoinnille. Luomusäännöissä sallitaan vain muutamia lisä- ja torjunta-aineita.

Evira analysoi luomutuotteita nyt ensimmäisen kerran Euroopan komission määräämällä tavalla. Määräyksessä vaaditaan, että näytteitä kerätään viideltä prosentilta Eviran valvomia luomuyrittäjiä.

• ahtunghaltstoprukifer
        kanaperäsellejarrua kirjoitti:

Evira tutki luomutuotteiden luotettavuutta. Näytteitä otettiin myös luomumaidosta. Kuva: Aalto Risto

Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran mukaan suomalaisten luomutuotteiden aitouteen voi luottaa.

Evira tutki vuonna 2015 luomutuotteiden torjunta-ainejäämiä, lisäaineita ja geenimuunneltujen organismien käyttöä. Luomuelintarvikkeissa noudatettiin luomusääntöjä hyvin. Tutkimus paljasti vain kaksi poikkeustapausta.

Suomessa on lähes 5 000 luomutoimijaa, joista yli 4 000 on maatiloja. Luomutiloista joka viidennellä on luomueläimiä. Luomutuotteiden valmistajia, varastoja ja tukkukauppoja on noin 7 00.

Evira toteutti tutkimuksen keräämällä noin 300 näytettä suomalaisten luomuyrittäjien tuotannosta. Näytteitä otettiin viljasta, maidosta, kananmunista, hunajasta, kasviksista sekä näistä jalostetuista tuotteista.

Evira löysi kahden luomuyrittäjän tuotteista torjunta-ainejäämiä. Jäämät olivat vähäisiä ja ne löytyivät yhdestä jauho- ja kahdesta leipäerästä. Eviran mukaan kummallakin yrittäjällä syy torjunta-ainejäämiin oli se, että valmistusprosessiin oli vahingossa sekoittunut pieniä määriä tavanomaisesti tuotettua jauhoa.

– Nykyisillä tarkoilla analyysimenetelmillä voidaan todeta luomutuotannossa tehdyt tahalliset ja tahattomat virheet. Hyvinkin pienet kiellettyjen aineiden pitoisuudet löytyvät tutkimuksissa. Tulosten mukaan näyttää siltä, että suomalaisen luomutuotteen puhtauteen voidaan luottaa, tarkastaja Anne Relander Evirasta sanoo tiedotteessa.

Luomutuotannon periaate on tuottaa tuotteita, joiden valmistusmenetelmät eivät ole haitallisia ympäristölle, eivätkä ihmisten, kasvien tai eläinten terveydelle tai hyvinvoinnille. Luomusäännöissä sallitaan vain muutamia lisä- ja torjunta-aineita.

Evira analysoi luomutuotteita nyt ensimmäisen kerran Euroopan komission määräämällä tavalla. Määräyksessä vaaditaan, että näytteitä kerätään viideltä prosentilta Eviran valvomia luomuyrittäjiä.

misstä luomua", Lidlin sakemannin lihoissa on kaikk keskieuroopan laskeumat, vain k-kaupan Pirkkamaito on luomua ja lakoositonta, sitä keltasta latkoosiahan se kiinalainen sekottaa kurrimaitoon ja kerman hinnalla myy, suomalainenkin maalaa laktoosi muovimaalilla talonsa joka kuoriutuu sitten sopivasti eikä tartte teräsharjaa vetää vaan kun muovipeitteen ja uutta maalia pintaan

• jotainpitäistietää
        Lukekaatuoteselostukset kirjoitti:

Ei ole ruuan tuottajan vika,jos lihatuotteet ovat "mössöä". Vika on sen,joka raaka-aineen "jalostaa". Kyllä suomalaiseenkin makkaraan voidaan laittaa vaikka 100%:nen lihapitoisuus,mutta hinta on toista luokkaa! Ostaisitteko, suomensyöjät?
        Joutsenlippua ei liimaa tuottaja vaanihan joku muu.

• "make...vaan on oikiassa, mutta kyllä eu tukiaisensa meille meillä maksattaa,"ilmaisia lounaita ei ole, lisäpaha vain on se, että maksamme myös elegantti engelsmanninkin tukiaisia, saa nähä 23,6-16 eroaako Cameronit EUsta, siitä nyt ei rahaa kostu kun Kreikkaan on piikki auki ja pakolaiset omien lisäksi pitää "kotouttaa

• Poisturhakitinäjavalitus

Traktorimarssi turhaa touhua. Eletään vaikeita aikoja. Kysykää vaikka Sipilältä ja Stubilta. Soinilta ei kannata kysyä, se on samaa mieltä.
      Luottoluokituskin laskenut. Kyllä jokaisen Suomalaisen tulee osallistua lamantappotalkoisiin, myös maitomoukan ja pelto pellen.

• sinähänsekitiset

eikö se 52 % tuottajahinnan lasku riitä

• tosion-

Reilusti yli 52 % saa maajussi tukiaisia, eihän muutoi eläisi, me eläkeläiset rahoitamme maajussit.

• toosionn
        tosion- kirjoitti:

Reilusti yli 52 % saa maajussi tukiaisia, eihän muutoi eläisi, me eläkeläiset rahoitamme maajussit.

eläkeläiset rahoittaa valtio joutilaat syömän budjetin taitetulla indeksillä jo vsta 1995 alkaen, vielä ei ihan riitä mutta meitäläisiä tulee jokapäivä ja yötkin lisää niin kohta sipilä-loikka on loikattu ja alexsanteri saa alkaa humaamaan natolle rahaa

• piilosnurkantakantr

Helepompaa ois monessa asiassa jos tilat olisivat pienempiä ja entinen malli. Viisitoista lehmää oli jo iso paikka. Niin sitä vaan elettiin eikä tarvinnu olla monta traktoria,maksettiin reilusti verot.Jokaisen pitää ne veronsa maksaa ,eikä koneisiin ,turhiin tuhlata. Palkkatyöläiset maksaa joka eurosta veron,ei siinä kiertely auta.Ei tässä olla viljelyä vastaan , mutta jokainen ymmärtää tämän suuruuden hulluuden.Kuka alakais ajamaan sellaasta asiaa ,jotta pienemmällä tilakoolla olis arvoonsa.Vielä sitä kaivataan, EIKÖ NIIN.

• kolhoosikolkuttaa

nyt menään siihen tilanteeseen että 1 kolhoosinaveta kylänsä jossa vuorolista ovessa

• vientiala-maksaa

Palkka työläisestä aiheutuneet pakat, lomat ja muut sivukulut maksaa työnantaja ja kunnan ja valtion työntekiän maksut maksamme me veronmaksajat täysimääräisesti!

• ihmeellistämuttatotta

Saataanan suurta huijausta kaikki. Miksi ei velanotossa huomioitu , pientä pelivaraa. Normaalisti, oikeat yrittäjät tekee niin. Jättävät ns. toleranssia. No normaaliyrittäjä, ei luotakkaan yhteiskunnan pelastukseen. Josta ikiaikaisesti, maanviljelijät on nauttineet "ISÄNMAALLISUUDEN" nimissä ja pelastus saatu. Veronmaksajilta. Ei oikeat yrittäjät/rahamiehet tuota, ja tee tappiollista toimintaa. Vuodesta toiseen. MIKSI ME??? Mukamas isänmaallista toimintaa. Maksakoon kuka haluaa.

• et näy tietävän maataloudesta ja sen pidosta kuin esson baarin puheet

• sos-kok

Mulle se mielenosotus avasi sen että edellinen hallitus teki mokan liittymällä venäjäpakotteisiin, koska piti olla eu yksimielinen päätös asiassa suomi olisi pystyny ennen pakotteisiin liittymistä vaatimaan että eu korvaa myös täysimääräisesti siitä koituvat vahingot eivätkä jätä vain viljelijät kärsimään vahingoista hinnan laskiessa!

• tiedotus-

Joka tasolla tehdään huonoja päätöksiä, lähdetään vaikka kärsämäen valtuustokauden päätöksistä.
        Heikko päätös oli ero Selänteestä, mitä muita huonoja päätöksiä Sinä löydät?

• paskanentemppu

nain olisi pitänyt Avin johtajan ja terävän Tiilikaisen asia hoitaa, mutta heilläon huoli Maakunta offensiivin onnestumisesta, MTK myös nukkui onnensa ohi, em hklöt välittömästi vapautettava toimistaan

• ei-sosialisti

Onneksi saatiin syjään edellinen vasemmistohallitus kun mokasi noin rankasti!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      127
      6758
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      162
      4214
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      51
      3399
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      490
      3004
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      285
      1980
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      35
      1669
    7. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      15
      1509
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      90
      1493
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      175
      1441
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1396
    Aihe