Huoneessa kipsilastulevy, eikä tapetti lähde irti

tietämätönremontoija

Ja levystä lähtee irti päällyskartonki tapetin mukana.. (tapetti kiinnitetty tapettiliimalla joskus kauan sitten) joten luovutin tapetinpoiston kanssa, mutta nyt kun pinta on jo vähän pilalla, on tullut mieleen helpoksi ratkaisuksi saneerauskipsilevyn asentaminen. Eli osaako joku kertoa voihan kipsilastulevyn päälle asentaa saneerauskipsilevyn? En tiedä henkilökohtaisesti näistä asioista paljoa, joten kaipaan apua. Ja vielä sekin, että pitäisikö seinää tasoittaa jotenkin ennen kipsilevyn asentamista?

13

385

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LadyH

      Levyn asentamisesta en tiedä mitään mutta minä timpurini kanssa kuitenkin hinkkasin vanhan tabetin irti vaikka olikin hankalaa.
      Tee tabettiliisteristä ja vedestä litku. Levitä sienellä tai rätillä litkua vanhan tabetin päälle muutaman nelön alueelle kerrallaan. Anna vaikuttaa muutaman minuutin ja hinkkaa sitten varovasti vanha tabetti pois ja osa lähtee repimälläkin nyt. Vittumainen homma mutta onnistuu kuitenkin.
      Osa päällyskartonkia lähti meilläkin alussa kun ei oletu varovaisia.
      Sitten vain hiontaa ja tasoitetta ja muista saakeli sitten itse maalata se kipsilevy !!! Tabetoi vasta sit ;)).

    • Esi_merkki

      Ei ole kipsilastulevyä jos siinä on kerran kartonki päällä se on joko normaalia kipsilevyä tai erikoiskovaa.

      Ja kuten tuossa edellä kävi ilmi niin liisteri litkulla lähtee tapetit irti, irroituksen jälkeen jokainen kohta mistä on myös kartonki lähtenyt tulee tasoittaa ennen uusia pintakäsittelyitä ja jos haluat jatkossa välttyä samalta ongelmalta, pohjamaalaa pinta hyvin ennen tapetointia.

    • TurhaHomma

      Jos vanha tapetti on hyvin kiinni, niin ei sitä ole pakko edes poistaa.

    • saneeeeraaajaaa

      Kipsilastulevyä ei ole olemassakaan, mutta ota saneeraus kipsilevyä ja liimasilikonia ja laita levyt entisten päällysteiden päälle. Pääset paljon nopeammin ja helpommin..

      • Esi_merkki

        Kyllä kipsilastulevyä on ollut olemassa, kipsilastulevyä myytiin tuotenimellä Sasmox, tosin suomessa levyjä valmistanut yritys on tainnut lopettaa toimintansa.

        Kyllä ne tapetit irroittaa helpommin ja nopeammin ja halvemmalla.

        Saneerauslevyt joutuu joka tapauksessa nauhoittamaan saumoista, kun tapetit irti repimällä rittää osittain tasoitus, eikä tarvi ostaa muuta kuin pieni purkki tasoitetta.


      • saneeeeraaajaaa

        Totta kai ne saumat pitää nauhoittaa ja tasoittaa!! Jos lasket yhtään omalle työllesi hintaa ja vaivannäköä, niin kyllä on helkkarin paljon helpompaa laittaa saneeraus levy! Ostelet liisteri litkuja ja odottelet ja irroittelet vanhoja tapetteja ja kuitenkin joudut ostamaan tasoitetta ja tasoittamaan seinää!!


      • Esi_merkki

        Tiedä sitten sun helposta jo levyjen tuominen työmaalle ja niiden leikkaaminen ja sovittaminen on paljon suurempi työ kuin yksi tapetin poisto saati sitten saumanauhoitus ja uudelleen tasoitus verrattuna osittain tasoitukseen, sen lisäksi saneerauslevyn käyttö aiheuttaa sen, että ikkunan- ja ovenpieliin täytyy asentaa joko kulmalista tai sahata erillinen korokelista ennen uudelleen listoitusta.

        2-3 tuntia ottaa tapetin poisto normikokoisesta makuuhuoneesta jos tapetti on vedetty suoraan kipsilevyn pintaan.

        Paljonko meinasit ehtiä samassa ajassa asentamaan kipsejä.


      • mesi_erkki

        jep, oviin ja ikkunoihin kulmalistojen teko jo vie aikaa kovasti kun ne täytyy sitten tehdä mittaansa


      • saneeraajaa

        Voi teitä reppanoita! Vai on se vaikeaa ja vie aikaa laittaa kulmalistat oviin ja ikkunoihin?! Ette ole kai rakennusalan ihmisiä?? Uskallan lyödä vetoa, että kun yhtä aikaa mennään huoneeseen ja te poistatte tapetteja, niin olen levyttänyt seinät paljon ennen teitä?!


      • Esi_merkki

        Et sitten ole ilmeisesti paljon hommia tehnyt, kun alunperin väität, että tapetin irroitus on aikaa vievää hommaa.
        Selvästi vaan haluat laskuttaa asiakasta turhista saneerauslevyistä ja niiden asentamisesta sekä saumojen nauhoittamisesta pariin kertaan. Kaiken lisäksi kulmalistat tai smyygirima ja peitelista oven- ja ikkunan pielissä on paljon epäsiistimpi kuin pelkkä peitelista.

        Ja voit lyödä vetoa ihan itseksesi, että jos yhtä aikaa lähdetään rautakaupasta hakemaan tarvikkeita niin siinä vaiheessa, kun tasoitat levysaumoja toiseen kertaan, minä olen asentanut suurimman osan tapeteista seinään.


      • saneeraajaa

        Vai en ole paljon hommia tehnyt? Vain 40- vuotta.. Se on varma asia, että jos haluaa kunnon jäljen, niin kipsilevy on paras!!


    • Tomparellu

      Kolme kerrosta hyytelömäistä tapetinirroitus ainetta, kärsivällistä odotusta ja tapetti irtoaa aika helposti.

    • Nxnslmslsms

      Toi on juuri syy, miksi kipsilevy pitäisi pohjamaalata, vaikka sen tapetoikin. Myöhemmin jos mieli muuttuu, tapetit saa järkevästi pois.
      Saa ne vaikka ne suoraan kartongin päälläkin on. Lämmintä vettä (sellaista että käsi kestää), ruokasoodaa ja sumutinpullo. Viiden minuutin odottelun jälkeen irtoaa kyllä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      132
      2377
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      284
      2275
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      74
      1759
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      119
      1452
    5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      130
      1299
    6. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1298
    7. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      72
      1030
    8. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      1020
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      47
      925
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      901
    Aihe