Vanhempien Lasten-suojelu

Tähän aloitukseen olen saanut hienoisen innoituksen nimi-merkiltä de-meter.
Kalliotakin kovemmalta.
-
Aamuteeveessä sileä-partaiset nuoret miehet kaipasivat järeitä, puoli-lahoja Haapoja kolo-linnuille ja öttiäisille..
Luulisi niitä olevan, koska tuli-tikkuja ei Suomessa ole tehty enää vuosiin.
Voihan olla, että nyky-nuoret ovat vaihtaneet kaarna-laivat Intiaani-kanootteihin.
Saattavat saunoakin niillä.
-
Teevee-nuoret kaipasivat myös havaintoja luonnosta.
Löydä Näsiä, ja tee siitä ilmoitus Poliisille.
No, ei tietenkään Poliisille, vaan melkein.
Jonnekin ELY:lle.
ELY sitten vetää vapaalla kädellä punaisen ympyrän alueen ympärille ja kieltää sinne kaikenlaisen taloudellisen toiminnan.
Häätäisivät varmaan ihmisetkin kodeistaan, jos vaan laki sallisi.
-
Siis te vanhempit, ilmoitteletteko ELY:lle, vai turvaatteko lapsille oikeita töitä?

H.

31

66

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä ilmoittaisin ELY:lle (jos tietäisin mikä se on ja mihin osoitteeseen) Sitten rahoittaisin sen näsiän suojelun leikkaamalla eläkkeistä jotka ovat liian korkeat ja joita eläkkeensaaja ei tarvitse.

      • "Paloma.se.co"

        Niinpä tietenkin kaunis-niska-tukkainen.
        On googlea ja kaikkea muutakin.
        Kuitenkin pitää hänen harhauttaa ihmis-parkoja väärille teille :)

        H.


      • ent.siivoojaparka

        Luulisi sinun, Paloma, muotitietoisena naisena tietävän, mikä on ELY.
        http://ely.se/
        Valmistavatkohan ne näsiästä jotain vai miksi niille pitäisi ilmoittaa.


    • 1111ö

      En alkaisi palstalla pähkäilemään.
      Puhukaa vanhusten mieliala ongelmista.

      • niitä.löytyy

        Siinä aiheessa ovat asiantuntijoita omien kokemustensa vuoksi.


      • de-meter

        Olikos tuossa lievää ironiaa 1111ö ? Ainakin seuraavassa vastauksessa sitä löytyi (niitä.löytyy). Näinhän tuo lienee: "itsestään paha pappi saarnaa"...))

        Kokemusasiantuntijuus on kova sana tänä päivänä ja eletty elämä ja itsetuntemus ovat siinä oivat työvälineet.


    • Jos liito-oravan papanaa metsässäni huomaan, niin poljen ne sammaleen sisään. Tänne ei tartte tulla mitään suojaamaan, me kun osataan itsekin.
      Riittää kun yks risupartainen hörhö kesämökkiläinen kulkee metsissä linnunpönttöjä puihin naulaamassa. Naulat eivät ole sopivia kiinnitysvälineitä.

      • de-meter

        Tuo se olikin iso ristiriita luonnonsuojelussa, Ancelina. Kun aktiiviaikoina suojelimme Kessiä ja tuntureiden rinteitä laskettelijoilta oli pakko kohdata paikallisten asukkaitten vihastus. Heillä oli kyse työstä ja toimeentulosta, meillä taas mielestämme elämän perusteista, ikiarvoista.

        Puuhun ei saa nauloja iskeä. Lapsenlapsille olen yrittänyt opettaa, että puu on aina Elämän puu. Oksaakaan ei saa taittaa tarpeettomasti ja jos sen joutuu tekemään, lupa pitää kysyä...))


      • de-meter kirjoitti:

        Tuo se olikin iso ristiriita luonnonsuojelussa, Ancelina. Kun aktiiviaikoina suojelimme Kessiä ja tuntureiden rinteitä laskettelijoilta oli pakko kohdata paikallisten asukkaitten vihastus. Heillä oli kyse työstä ja toimeentulosta, meillä taas mielestämme elämän perusteista, ikiarvoista.

        Puuhun ei saa nauloja iskeä. Lapsenlapsille olen yrittänyt opettaa, että puu on aina Elämän puu. Oksaakaan ei saa taittaa tarpeettomasti ja jos sen joutuu tekemään, lupa pitää kysyä...))

        Hoidamme metsiämme luonnonmukaisin menetelmin, sinne ei metsäkoneita päästetä.
        Tuntureita lähtisin suojelemaan minäkin, kyllä ne rinteet melko törkeän näköisiä ovat.


      • de-meter
        Ancelina kirjoitti:

        Hoidamme metsiämme luonnonmukaisin menetelmin, sinne ei metsäkoneita päästetä.
        Tuntureita lähtisin suojelemaan minäkin, kyllä ne rinteet melko törkeän näköisiä ovat.

        Kaikki kunnioitus teille, Ancelina. Sukulaisperhe antoi rahapulassaan parturoida ikimetsäänsä ja se on sen näköistä, ettei sitä katsoa voi.
        Olen tosi onnellinen, että lapsuudenmaisemissani minulla on vielä mahdollisuus saada kosketus lähes koskemattomaan metsäluontoon.


      • de-meter kirjoitti:

        Kaikki kunnioitus teille, Ancelina. Sukulaisperhe antoi rahapulassaan parturoida ikimetsäänsä ja se on sen näköistä, ettei sitä katsoa voi.
        Olen tosi onnellinen, että lapsuudenmaisemissani minulla on vielä mahdollisuus saada kosketus lähes koskemattomaan metsäluontoon.

        Joskus talousmetsässäkin joudutaan pieniä aukkoja hakkaamaan, ihan metsän hyvinvoinnin kannalta.
        Ikimetsä saa elää omaa elämäänsä, meillä on tuolla osa metsää, jossa ei olla itse käyty varmaan kymmeneen vuoteen. Onkohan sinne linnunpönttöjä naulattu.
        Kun Suomessa yksityismetsiä on, niin en tykkää jos vieraat (kaupungin viherpiiperot) tulevat "suojelemaan" niitä. Monilla heistä ei takuulla ole mitään tietoa metsänhoidosta. Ketjuja vaan kainaloon ja toisen metsään. Jos edes jaksavat niitä ketjuja kantaa. Siinä on lähinnä kyse aatteesta ja joukkoon kuulumisen halusta, jopa joukkohysteriasta.


      • de-meter
        Ancelina kirjoitti:

        Joskus talousmetsässäkin joudutaan pieniä aukkoja hakkaamaan, ihan metsän hyvinvoinnin kannalta.
        Ikimetsä saa elää omaa elämäänsä, meillä on tuolla osa metsää, jossa ei olla itse käyty varmaan kymmeneen vuoteen. Onkohan sinne linnunpönttöjä naulattu.
        Kun Suomessa yksityismetsiä on, niin en tykkää jos vieraat (kaupungin viherpiiperot) tulevat "suojelemaan" niitä. Monilla heistä ei takuulla ole mitään tietoa metsänhoidosta. Ketjuja vaan kainaloon ja toisen metsään. Jos edes jaksavat niitä ketjuja kantaa. Siinä on lähinnä kyse aatteesta ja joukkoon kuulumisen halusta, jopa joukkohysteriasta.

        Meidänkin lähellä on tehty onnistunut harsintahakkuu ja metsä näyttää käsittelyn jäljiltä voivan paljon paremmin.
        Joo..)) Osa luonnonsuojelijoista onkin varmasti näitä "liikaa proteiineja syöneitä turjakkeita, joilla on vaikeuksia pysyä pystyssä" (Pentti Linkola) joten ketjujen kantaminen voi olla työlästä...
        Ja ylimielisyys on aina huono lähestymistapa ja siihenhän monet tarttuvat ainakin joukkovoiman turvin.


      • ent.siivoojaparka
        Ancelina kirjoitti:

        Hoidamme metsiämme luonnonmukaisin menetelmin, sinne ei metsäkoneita päästetä.
        Tuntureita lähtisin suojelemaan minäkin, kyllä ne rinteet melko törkeän näköisiä ovat.

        Kuinka luonnonmukainen oikein olet metsänhoidossa.
        Entä, jos luonto itse hoitaa metsääsi? Annatko sen tapahtua?
        Ei ole turhasti luonto järjestänyt niin, että salama voi lyödä alas ja sytyttää metsäpalon. Se tekee tilaa ja terveen kasvualustan uudelle metsälle.
        Ihminen vain omistuksenhalussaan ja ahneuttaan, ehkä nostalgiaakin mukana, kiirehtii sammuttamaan palon saadakseen pitää vanhat puunsa, kuvitellen suojelevansa luontoa tarttumalla luonnon kulkuun.
        Jos haluaa olla luonnonmukainen, niin antaa palaa kaikki vanha pois myrkkypensaineen, tuhohyönteisineen ja rakkaine puineen, että uusi metsä pääsee nousemaan tuhkasta.


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Kuinka luonnonmukainen oikein olet metsänhoidossa.
        Entä, jos luonto itse hoitaa metsääsi? Annatko sen tapahtua?
        Ei ole turhasti luonto järjestänyt niin, että salama voi lyödä alas ja sytyttää metsäpalon. Se tekee tilaa ja terveen kasvualustan uudelle metsälle.
        Ihminen vain omistuksenhalussaan ja ahneuttaan, ehkä nostalgiaakin mukana, kiirehtii sammuttamaan palon saadakseen pitää vanhat puunsa, kuvitellen suojelevansa luontoa tarttumalla luonnon kulkuun.
        Jos haluaa olla luonnonmukainen, niin antaa palaa kaikki vanha pois myrkkypensaineen, tuhohyönteisineen ja rakkaine puineen, että uusi metsä pääsee nousemaan tuhkasta.

        Täydellisen luonnonmukainen, palaa saa vaikka koko metsä, kunhan ei naapurien metsiin tuli leviä. Puut kaadetaan pokasahalla ja ajetaan pois hevosen vetämällä reellä.


    • de-meter

      Kalliota kovempi ? ..)) Kiitos vain, hunksi. Kallioilla viihdynkin paremmin kuin hiekkarannoilla...
      Meinaatko nyt, että joillakuilla on mennyt pönttö sekaisin, kun kantavat huolta lintujen asumisesta ?
      Mutta vinha perä taitaa olla pohdinnoissasi. Vaikka olen luonnonsuojelija henkeen ja vereen, jotkut suojelutoimet tuntuvat vähän ylimitoitetuilta ainakin jos ne erottaa irti kokonaisuudesta. Toisaalta liito-orava ja valkoselkätikka ovat pelastaneet luontoa enemmän kuin yksikään luontoaktivisti...

      Ai niin ne lapset ? Ja mikä olisi sitä oikeata (=tarpeellista) työtä tänä päivänä ? Viljelijätkin ovat yrittäjiä ja tukien varassa kuten kaikki muutkin.

      • Nyt.nikitön

        Viisaan ja ajattelemaan pystyvän ihmisen kirjoituksista pidän ja ne luen aina, sillä ne koen hyviksi ja miellyttäviksi. Kiitän.
        .
        En nyt laita nikkiäni näkyville, sillä kohta olisi joukko syyttäjiä nikkiäni vastaan hyökkäämässä ja saisin syytöksiä nuoleskelusta.


      • "de-meter"

        Kuten aina, teen aloitukseni niin asiasta ajatukseni tyhjentäen, että en keksi

        mitään jankutettavaa kohdaltani.
        Mutta ainahan minä sinulle :)
        Kirjailijani.
        -
        Kyllä lapsille pitää antaa oikeus kaivaa syvemmälle kuin Kontiainen.
        Olemmehan mekin kaivaneet.
        -
        Kannatan myös pönttöjen lauta-teollisuutta.
        Naruun pitäisi ripustaa.
        -
        Mutta, mitä tapahtuu, jos Onki-Mato ja Heinä-Sirkka ovat maukkaanpaa
        paistettuina kuin kala?
        Luonnon suojelija tappoi linnut ja kalat nälkään.
        Lepakoille ei enää riitä luolia!
        -


        H.


      • de-meter
        Nyt.nikitön kirjoitti:

        Viisaan ja ajattelemaan pystyvän ihmisen kirjoituksista pidän ja ne luen aina, sillä ne koen hyviksi ja miellyttäviksi. Kiitän.
        .
        En nyt laita nikkiäni näkyville, sillä kohta olisi joukko syyttäjiä nikkiäni vastaan hyökkäämässä ja saisin syytöksiä nuoleskelusta.

        Kiitos sanoistasi tuntematon (tai tuttu). Harmi tosiaan, että myönteisen palautteen antaminen on aina sitä "nuoleskelua". Minäkin kiittelisin täällä kaiken aikaa, mutta olen kyllästynyt tuohon nimittelyyn.
        Kun ei enää ole peikkujakaan tulee joskus tunne että puhuu tyhjille seinille ja itse en ainakaan ole niin kiinnostunut omasta äänestäni että se riittäisi kirjoittamisen motiiviksi. Yhteyttä, vertaisuutta, koen hakevani enemmän kuin huomiota.


      • de-meter
        hunksz kirjoitti:

        "de-meter"

        Kuten aina, teen aloitukseni niin asiasta ajatukseni tyhjentäen, että en keksi

        mitään jankutettavaa kohdaltani.
        Mutta ainahan minä sinulle :)
        Kirjailijani.
        -
        Kyllä lapsille pitää antaa oikeus kaivaa syvemmälle kuin Kontiainen.
        Olemmehan mekin kaivaneet.
        -
        Kannatan myös pönttöjen lauta-teollisuutta.
        Naruun pitäisi ripustaa.
        -
        Mutta, mitä tapahtuu, jos Onki-Mato ja Heinä-Sirkka ovat maukkaanpaa
        paistettuina kuin kala?
        Luonnon suojelija tappoi linnut ja kalat nälkään.
        Lepakoille ei enää riitä luolia!
        -


        H.

        Niin hunksi. Hyvillä asioilla on taipumus kääntyä itseään vastaan kun niitä tarpeeksi kauan harjoitetaan. Hyvinvointi kääntyy pahoinvoinniksi, suojelu vie leivänkin pöydästä. Teet niin tai näin aina teet väärin jonkin/jonkun kannalta.
        Valoravinnonkin markkinamies kuoli pois...


    • mimmimum-..mi

      Kohta se näsiä jo kukkiikin.... heti kun lumet sulaa...ehkä ensikuussa jo....myrkyllinen on...mutta kevään ensikukkasina ilahduttava.... En ymmärrä kaikkea noita luontoaktivistien juttuja....ja liito-oravan koohotuksia ....monta hanketta se kuitenkin on pysäyttänyt....
      Ely-keskuksilla on niinpaljon eri virastoja.. ja hallintoja että rahaa palaa jo niiden toimintaan sinänsä ja virkoihin .. tutkimuksiin...

      Hallitus jakoi 285 miljoonaa euroa rakennerahasto-ohjelmille ja rakennemuutosalueille (10.3.2016)

      Aina ilahduttaa kun nuoret kehittävät jotain uutta... luin juuri ryhmästä jotka valmistavat uusia puhelinkoppeja.... äänieristettyjä....niille on jälleen kysyntää...kokoustiloissa esim.

      • de-meter

        Meillä on niin painajaismainen kokemus ELY-keskuksesta, etten pysty muistelemaan sitä vieläkään. Byrokraattisempaa laitosta en ole eläissäni kohdannut ja jokainen virkamieskontakti rahastetaan raskaimman jälkeen...


      • mimmimum-..mi

        Sellainen mielikuva minullekin on tullut asiasta....byrokratiaa....ihme kiemuroita...kuvioita.. Kokemusta ei mutta mitä nyt kuunnellut ja lukenut...


      • de-meter kirjoitti:

        Meillä on niin painajaismainen kokemus ELY-keskuksesta, etten pysty muistelemaan sitä vieläkään. Byrokraattisempaa laitosta en ole eläissäni kohdannut ja jokainen virkamieskontakti rahastetaan raskaimman jälkeen...

        Meillä on niin painajaismainen kokemus ELY-keskuksesta, etten pysty muistelemaan sitä?
        de-meter, niin minullakin, mutta pakko oli sopeutua.

        Olimme kolme sisarusta odotelleet, että veljeni omistamasta kotitilasta jäisi rantatontit lapsenlapsillemme, sitten joskus, kuten oli luvattu, mutta toisin kävi! Siitä tulikin Luonnonsuojelualua ja rannoille ei saanut rakentaa? Sitä ne ei vielä tiedä, että siellä kasvaa se näsiäkin pienessä kallion kupeessa?


      • de-meter
        Kristiina23 kirjoitti:

        Meillä on niin painajaismainen kokemus ELY-keskuksesta, etten pysty muistelemaan sitä?
        de-meter, niin minullakin, mutta pakko oli sopeutua.

        Olimme kolme sisarusta odotelleet, että veljeni omistamasta kotitilasta jäisi rantatontit lapsenlapsillemme, sitten joskus, kuten oli luvattu, mutta toisin kävi! Siitä tulikin Luonnonsuojelualua ja rannoille ei saanut rakentaa? Sitä ne ei vielä tiedä, että siellä kasvaa se näsiäkin pienessä kallion kupeessa?

        Ollaan sitten kohtalotovereita Kristina23. Saman tyyppisestä asiasta oli meilläkin kyse. Meidän ekomökille ei ELY-keskus myöntänyt rakennuslupaa vaikka kunta myönsi, kun se oli 132 m:n päässä pienestä lammesta. Sen olisi pitänyt olla 200 m:n päässä. Parin arkin verran tuli kieltävään lausuntoon (mikä sekin maksoi) kapulakielistä tekstiä kantatilan rasitteista ja tasapuolisesta kohtelusta....
        Kysyttiin neuvoa tutulta lakimieheltä ja hänen mielestään päätöksiin ei kannata hakea muutosta. Siitä ei olisi koitutunut kuin lisäkustannuksia.
        Että näin meitä ELY:ssä palvellaan, kyykytetään ja rahastetaan...


    • töööttt

      Aika monelle iässä ja ajassa on kertynyt painajaismaisia kokemuksia eri firmojen toiminnasta - ikäväähän se - byrokratian ohella tukitoimintoina toimvat noi huijaus-
      nettipetos- valhesivustot mukamuka-asiakaspalveluineen, postikuriireina toimivat ilmeisesti paikkakunnan huumejuntit lastenvaunujaan työnnellen laatikolta toiselle keräten laatikon sisällön vaunuihinsa.
      Noissa mainoksissa esiintyy esm bulgarialainen one core - huomaat yhden klikkauksen jälkeen vaikkapa tililtäs puuttuvan 2500 euroa vaikkapa. Aiempaa toimintaa on myös

      kaikkien pankkipaperien ja postin kummallista katoamista - täytyy sanoa että vuosikymmeniä toiminnan jatkuminen herättää lähinnä melkoista voimattomuutta
      - ylipäätään pärjääkö heille kukaan - maailman lapsikauppa on tuhansien miljardien bisnes ilmeisesti myös siinä maassa, olemmeko vaan uhreja rahoittamassa huijarien laitonta toimintaa? Mihin ja mitä lapsille tapahtuu?

      • töööttt

        Missä maailmasa sinä elät? Minulle ei ole koskaan tapahtunut tuollaista?

        Kirjoitat: "nettipetos- valhesivustot mukamuka-asiakaspalveluineen, postikuriireina toimivat ilmeisesti paikkakunnan huumejuntit lastenvaunujaan työnnellen laatikolta toiselle keräten laatikon sisällön vaunuihinsa".?


    • luettuajakuultua

      törkeimpiä lienevät ilotalojen pitäjät jotka hankkivat lapsiporno- bisneksiinsä aina vain uusia uhreja, myös noihin elinten irroitus- firmat elinsiirtobsneksiinsä, kylmäverisesti uhrit sen jälkeen surmaavat ja syötävät kehonosat päätyvät ihmissusien ja kannibaalien gourmee-herkuiksi.

      • de-meter

        Itselläni ei ole ihan noin kirjavia kokemuksia (tööött ja luettua ja kuultua), mutta tarkkana saa jokainen olla aggressiivisen ja/tai suorastaan vilpillisen mainonnan keskellä.
        Lehtiasiamies soittaa ja ilmoittaa, että olen voittanut 60 euroa. Monologin edetessä käy ilmi etten minä mitään ole voittanut, minulle kaupataan vain lehteä alihintaan. Tai olen voittanut arvonnassa taulu-TV:tä eurolla. Kun tarkemmin luen tarjousta selviää, että saan tauluteeveen kotiini viideksi päiväksi eurolla. Sen jälkeen maksan siitä 49 euroa kuukaudessa, en muista miten pitkään...
        Ja kyllä on yrityksiä, joiden "pääkonttori" sijaisee omassa olohuoneessa, vaikka kotisivuilla annetaan kuvaa isosta yrityksestä... Pieni maahantuoja esittelee itsensä milloin toimitusjohtajana, milloin myyntijohtajana jne...
        On aikoihin eletty...


      • On aikoihin eletty.

        Niin on. Kyllä minullekin tulee noita puheluita, että olen "voittanut" jotain tilaamistani lehdistä, joita en ole edes tilannut ja sitten on tarjouksia, kuinka edullisen tilauksen voisin tehdä ja sitten onkin lehden hintaan lisätty myös postituskulut?

        Onneksi omalta kohdaltani voin sanoa jo nykyisin, että en tilaa mitään lehtiä "kylkiäisinään", koska ne ovat pelkkää rihkamaa, kuten tilaamani lehti, jolla sai verenpainemittarin? Pahin moka hyvä uskoisuudestani, koska mittari oli fiasko!. Ei toimi luotettavasti, ainakaan minun entisen mittarin mukaan.


    • eppu2

      Sen jälkeen kun Kirkniemi lopetti tulitikkujen teon, ovat ne käyneet ihan hengenvaarallisiksi, silmiään saa varoa.
      Pari isoa haapaa olisi, vaan ei lahoa. Näsiääkin löytyy, vaan niistä en kerro kenellekään.
      Jokuhan on löytänyt liito-oravan pipanoita suunnitellulta ratikkareitiltä.
      Kuka senkään sanoo, onko se ollut kaksijalkainen, joka ne sinne vei.
      Kertovat, kuinka nuo liito-oravat ovat asuttaneet ihan ihmisen lähistölläkin olevia paikkoja.
      Mökillä aina neuvon jälkeläisiä, ettei luontoon saa roskia heitellä mihinkään ja ettei puuntaimia sotketa ym.
      Luonto on aarteemme ja elinehtomme.
      Sieltähän me ravintomme saamme. Kohtuudella pitäisi kaikkia asioita hoitaa.
      Suomessa on luonnonsuojelu hyvällä tolalla.
      Suhteessa muihin maihin täällä on suojelupinta-alaa enemmän. Prosentteja en nyt muista, enkä viitsi luntata.
      Mitä tuohon ELY-keskukseen tulee, en ole joutunut sen kanssa henkilökohtaisesti tekemisiin, mutta muiden kautta saamani käsityksen mukaan, aika sekaisen laitos.

    • schimhf

      vanhan runon sanoin - näki ja (koki myös) kauhut kaikkialla
      - joku turva- teema ilmeisesti - ei saisi pieniäkään vallan-hirmuvallan teemoilla
      kasvattaa - oikeasti lapset saa vanhempansa tuntemaan itsensä välillä sangen rääkätyiksi ja uupuneiksi - lepo vaan. Tossa voi myös olla se pointti että yleens' lapset on joteski fiksumpia kui vanhempansa - laiha lohtu on valitusoikeus johonkn korkeimpaan instanssiin ja palautusoikeuden puuttuminen - joten yrittäkää edes sietää - lapsuus on vain lyhyt aika kunkin elämässä eivätkä lapset vanhempiaan saa
      valita eikä nuorilla vanhemmilla ole kuus-seitsemänkymppisen ymmärrystä ja elämänkokemustakaan - tarinat ja houreiksi luokitellut jutut voi jättää omaan arvoonsa tämänkin typeryyden osalta.. elämä vai on ja se aina arvaamatonta, myös uhkia ja vaarallisia asioita, joskus iloa, hymyä kyynelten läpi, enimmäkseen suruja.
      Päivän uutisointia katsottuna - osanottoni surussa nuorille vanhemmille pienen kolmivuotiaan menehtymisen johdosta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      39
      2000
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      49
      836
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      85
      834
    4. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      701
    5. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      35
      691
    6. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      600
    7. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      63
      534
    8. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      43
      477
    9. Porukkaa ku pipoa

      Olipas iloinen yllätys kun kiertelin ja kaartekin autolla koko päivän pitkin ähtäriä joka paikassa väkeä, leirintäalueel
      Ähtäri
      28
      469
    10. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      78
      447
    Aihe