KISSANMALLAS kuinka nopeasti se vaikuttaa???

Kissahuoli

Vanha kissani ei ole syönyt eilen eikä tänään, vettä kyllä juo. Illalla annettiin nutri plus cat-geeliä. Tänään tarjosin sitä lusikasta niin kissa yökkäsi muttei mitään tullut. En sitten antanut väkisin. Kohta kyllä pitää antaa kun ruoka ei kelpaa. Herkkuruokaa maistoi vain vähän kastiketta.
Puolituntia sitten annoin ensimmäisen kissanmallas annoksen. Kuinka nopeasti sen voi odottaa auttavan ummetukseen/karvapalloihin? Kissa on muutenkin huono syömään ja todella laiha.
Eäinlääkärissä käyty pari viikkoa sitten, veriarvot normaalit. Silloin oli kanssa tää vatsan toimimattomauutta mutta se meni sitten ohi ja kissa sai mirtazapiinia neljä kertaa kolmen päivän välein ruokahalun nostamiseen ja se auttoikin mutta nyt se kuuri on syöty. Onko kissanmallas auttanut ruokahaluun?
Huoli on kova kissasta :(

20

7970

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tämäolelekuripalsta

      Kai sentään olet eläinlääkäriäkin aiheesta konsultoinut etkä vain täällä kysele?

      • Kissahuoli

        Kyllä olen mutta minua kiinnostaa nyt kokemukset siitä kuinka nopeasti se kissamallas on kissoilla toiminut. Onko sinulla kokemusta asiasta?


      • Anonyymi

        On hyvä kuulla toisten kokemuksia. Lääkärit ei yleensä suosittele luontaistuotteita tai vitamiineja. Take Care ihminen suositteli kissalleni Nutriplus geeliä turkkiin. On hyvää kun tulee vitamiineja. Nehän ja ravinto ovat tärkeitä.


      • Anonyymi
        Kissahuoli kirjoitti:

        Kyllä olen mutta minua kiinnostaa nyt kokemukset siitä kuinka nopeasti se kissamallas on kissoilla toiminut. Onko sinulla kokemusta asiasta?

        Aiks nopeasti vaikuttaa kissan mallas ,kokeilin ensimmäistä kertaa meidän kissoille kyllä oli apua ummetukseen ja ruokahalut kyllä palasivat


    • Ponileivälöä

      Mitä kaikkea kissalta on tutkittu? Onko katsottu että suu kunnossa ja ettei varmasti mitään loisia?
      Aika outoa jos ell. ei muuta tee, kissalle kun jo 12h syömättömyys alkaa olla vaarallista.

      Googletin hiukan mutta vain muutama mainitsi että on tainnut auttaa. Siinäkin tapauksessa mallasta oli syötetty viikko.

      • Kissahuoli

        Loishäädöt on annettu eläinlääkärin toimesta, suussa on toisella puolella vähän hammaskiveä joka mennään poistamaan mutta eläinlääkäri oli sitä mieltä, että ensin pitäisi saada kissa syömään ja juomaan paremmin. Nyt se on kyllä juonut.

        Muuten kissa on terve mutta sillä on läpi elämän ollut maha aina suht kovalla ja joku 2kk sitten se oksensi pitkän karvapötkön. Ilmeisesti nämä on ne jotka vaivaa nytkin. Se maiskuttelee välillä , että ilmeisesti jotain olisi ylös pyrkimässä.

        Annettiin nutri plussaa ja lisää kissanmallasta ja nyt odotellaan.
        Jos ei huomenna asia mene eteenpäin niin mennään taas eläinlääkärille. Kuukauden sisällä se on käynyt kahdella eri eläinlääkäriĺlä eikä mitään sen kummempaa ole tosiaan löytynyt.


    • Ponileivälöä

      Onpa kyllä inhottava tilanne sitten :/ kokeileppa antaa kissasi lempiruokaa johon sekoitat lämmintä vettä ja sörssää haarukalla velliksi. Meillä myös nirso kissa ja yleensä kaikki sapuska maistuu edes vähän kun sen velliksi tekee.

    • Katzi

      Kannattaa kysyä eläinlääkäriltä mielipidettä tllaisesta raksusta, kuin Royal Canin fibre resbonse. Eli on kuitupitoista, mikä tosiaan auttaa kovaa vatsaa toimimaan, mutta sen käyttöön täytyy kysyä tosiaan ell:n suositusta/neuvoa.
      Omalla kissalla oli aika pahakin ummetusta, kun sain sen (joutui suolihuuhteluunkin) ja sen jälkeen vaihdoin raksut noihin em raksuihin ja vatsa pelaa. Märkäruokaa tietysti annan sille raksujen lisäksi myöskin. Niin saa sinne vatsaan jotain kakittavaakin, kun noi raksut on kuitenkin tosi energiatehokkaita, niin niistä ei tule riittävästi sitten pottamatskua, mikä voi olla kanssa vähän huono suolistolle.
      Ja toisekseen, jos kissalla on ummetusta, niin Levolac on sellainen ummetuslääke, mitä kissalle voi antaa. Vaikka se onkin ihmisten lääke ensisijaisesti. Neuvoivat tämänkin mulle silloin ell-asemalla aikanaan, on vielä siitä hyvä, että ei estä kuitenkaan ravinnon imeytymistä kissan elimistössä kuten esim parafiiniöljy estää.
      Mulle ainakin silloin annostukseksi sanottiin, että annetaan 1 ml aamulla ja 1 ml illalla siihen asti, että kissa alkaa kakkimaan. Mutta varmista nyt tuokin vielä, lähinnä annostuksen osalta. Oma kissa on kolmikiloinen. Ja tosiaan, en nyt tietenkään anna sille säännöllisesti Levolacia, mutta tosiaan kovaan vatsaan se auttaa. Ja sitten, kun kissan vatsan saa toimimaan, niin voi sille joskus antaa varuksi vähän Levolacia, jos pottalla käymisen väli tuntuu venyvän syömisestä huolimatta. Tilanteen mukaan.
      Toivottavasti teillä ei mene kuitenkaan niin pahaksi asiat, että joudutte viemään kissan suolihuuhteluun. On nyt kuitenkin aika koitos kissalle ja eihän se omistajalle mukavaa ole, kun kissaa(ja lemmikkiä ylipäätään) joudutaan operoimaan.

      • kisunmasu

        Eijeijei, RC:llä saa kissan vatsan ehkä kuntoon, mutta siinä kaikki positiivinen tästä ruuasta. Raakaa lihaa sen sijaan kannattaa syöttää, että vatsan bakteerikanta palautuu petoeläimelle normaaliin tilaan. Kauraa, vehnäleseitä ja ruista voi antaa kuitulisänä, mikä tuossa RC-nappulassakin on se hienous. Ja kissanruohoa tarjolle, mistä kissa voi tarpeeseen käydä syömässä.
        Parafiiniöljyä ensiapuna, se saa taatusti vatsan liikkeelle! Psylliumista on apua pidemmällä aikavälillä karvapallojen kanssa, mutta vesi on äärimmäisen tärkeä. Eli kuivaruoka minimiin ja raakaa lihaa tilalle.
        Toivottavasti kissan vatsa alkaa pelittää.


      • Anonyymi

        Semmoinen ruoka, mitä kissa ei syö, ei voi ravita sitä. Ruokahaluttomalla kissalla se on niin, että mitä tahansa kissalle sopivaa, kunhan siinä on sille ravintoa joka menee kissaan eli kissa syö sen.
        Sitten jos ja toivon mukaan kun, ruokahalua alkaa löytyä, tarjotaan niitä terveysruokia.


    • Katzi

      Kissani saa myös mm. jauhelihaa viikoittain sen, mitä nyt syökin kerralla.
      Ja kyllä sen ruokavalio on muiltakin osin kunnollinen, että nuo fibre resbonse-raksut on yksi osa tuota ruokavaliota. Ja mun kissa ainakin tuntuu mieluiten syövän raksuja, vaikka märkäruoka ja raaka lihakin maistuu sille.
      Ja tosiaan kuten sanoin, LEVOLACIA, eikä todellakaan parafiiniöljyä. Sen on nyt kuitenkin eläinlääketieteen ammattilaisetkin sanoneet, että parafiiniöljy estää ravinnon imeytymisen, mitä Levolac ei taas puolestaan tee. Ja molemmilla taas on muuten pilkulleen sama vaikutus eli saa kakan liikkumaan suolessa. Toki voihan sitä parafiiniöljyäkin kissalle työntää, mutta en nyt tosiaan itse sitä tekisi. Kun turvallisempaakin ummetuslääkettä kerta on.
      Ja toki tuo juominen on tosi tärkeä kanssa, varmaan se kaikista tärkein, että kissa juo.
      Itse pidän kahta vesikippoa ja yhtä juoma-automaattia omalla kissallani. Olen sijoittanut ne vielä eri puolille asuntoani, joten se voi sitten aina ottaa hörpyt tarvittaessa mistä nyt sitten milloin ottaakin.
      Mutta tosiaan, käy vain vielä eläinlääkärillä. Jos nyt seuraava sitten saisi jotain aikaankin. Selviäisi nyt edes se, että johtuuko tuo kovavatsaisuus karvoista vai jostain muusta ja saisit kissallesi sen mukaisen hoidon.
      Ja tosiaan kysy noista kuituraksuista ja Levolacista, niin ehkä se ammattilainen tosiaan sanoo saman, mitä mulle toinen ammattilainen sanoi aikanaan samasta asiasta.

      • kisunmasu

        RoyalCanin on eläinlääkäreiden suosittelema, koska se sponsoroi niitä. RC on pahimmillaan kissalle haitallista, joten missään nimessä ei kannata kysyä saati kissalleen syöttää. Eläinlääkärit eivät ole ravitsemuksen asiantuntijoita, valitettavasti. Kissoista suurin osa valitsee mieluiten kuivaruuan, mikä voi pahentaa ummetusta entisestään. Raaka liha olisi hyvä ottaa vaikka päivittäiseksi, sillä voi korvata yhden teollisen aterian. Meillä auttoi herkkävatsaisen kissan epäsäännölliseen suoliston toimintaa.
        Levolacin kohdalla olet ihan oikeassa, se on parafiiniöljyä paljon parempi. Parafiiniöljy onkin vain kertaluontoiseen käyttöön haittojensa vuoksi.


      • Katzi
        kisunmasu kirjoitti:

        RoyalCanin on eläinlääkäreiden suosittelema, koska se sponsoroi niitä. RC on pahimmillaan kissalle haitallista, joten missään nimessä ei kannata kysyä saati kissalleen syöttää. Eläinlääkärit eivät ole ravitsemuksen asiantuntijoita, valitettavasti. Kissoista suurin osa valitsee mieluiten kuivaruuan, mikä voi pahentaa ummetusta entisestään. Raaka liha olisi hyvä ottaa vaikka päivittäiseksi, sillä voi korvata yhden teollisen aterian. Meillä auttoi herkkävatsaisen kissan epäsäännölliseen suoliston toimintaa.
        Levolacin kohdalla olet ihan oikeassa, se on parafiiniöljyä paljon parempi. Parafiiniöljy onkin vain kertaluontoiseen käyttöön haittojensa vuoksi.

        No kyllähän nuo isot firmat on joka asiassa "niskan päällä", jos tuo linja otetaan. Ja se on ihan sama, onko kyseessä RC vai esim. Applaws, Hill's tms tuotemerkki, minkä nimellä eläinten ruokia valmistetaan.
        Ja toisekseen meillä ainakin mennään ihan kissan ruokahalun mukaan. Jos sitä nyt pelkällä raakalihalla rupeaisi ruokkimaan, niin sehän kuolisi nälkään. Kun se nyt ei sitä tuon useammin halua syödä ja silloinkin, kun se sitä syö, niin se syö aika vähän kuitenkin. Olen kyllä tarjonnut raakalihaa sille enempikin, mutta kun ei uppoa niin ei uppoa. Ja olen nyt tietysti tarjonnut sille paljon muutakin kuin tuota jauhelihaa, mutta tuo jauheliha on käytännöllisesti katsoen ainoa raakaliha, mitä se syö silloin tällöin. Muuten en kyllä torppaa raakaruokintaa, kyllähän esim maaseudulla kissa syö mm jyrsijöitä jne.
        Vähän kyllä vaikea uskoa tuota väitettäsi, että ell ei ymmärrä kissan ruokinnasta juurikaan mitään. Näkevät varmasti työssään kyllä noita ruokinnan aiheuttamia haittojakin aika paljon. Jotenkin tuli vain käsitys kirjoituksestasi, että inhosi yhtä tuotemerkkiä kohtaan on jostain syystä äärimmäisen syvä, minkä vuoksi leimaat myös eläinten terveydenhuollon ammattitaidottomaksi joiltain osin. Mutta minun puolestani saat pitää tuon mielipiteesi ja tämä on taas muutenkin minun näkemykseni sinun kirjoituksestasi.
        Mutta tosiaan, tärkeintähän on eläimen hyvinvointi. Eikö? Oma kissa ainakin voi hyvin nykyään ja on muutenkin kaikin puolin sellainen kuin kissan kuuluukin olla. Ja ruokavaliona sillä on tosiaan kuituraksuja, helposti sulavaa märkäruokaa sekä se saa säännöllisesti viikoittain myös raakalihaa. Eli mun on ainakin vaikea haukkua mitään tiettyä ruokaa/tuotemerkkiä huonoksi näillä kokemuksilla. Ja tosiaan, tuskinpa tuop RC on ainoa kuitupitoisten ruokien valmistaja, jos nyt haluaa karttaa näitä monopoli-/kartellikombinaatioita.
        Tosin sen verran tuosta ruuasta, että en mäkään RC:n märkäruokia syötä kissalleni. Ei kyllä tykkääkään niistä, mutta mieluummin sellaista märkäruokaa, mistä näkee että niissä on ihan konkreettisesti sitä lihaa. Applaws lähinnä on tällainen noiden märkäruokien suhteen. Pitäisi olla helposti sulavaa ruokaa, kissa tykkää ja niissä tosiaan on ehtaa lihaa. Monet muut märkäruuathan on tällaista rukseata mössöä vain, mistä nyt ei ainakaan näe, mitä siinä tahnassa on.
        Ja tuo parafiiniöljy on kyllä sellaista, etten antaisi sitä kissalle edes kertaakaan. Mutta tosiaan jos sitä antaa, niin korkeintaan sen yhden kerran ja sitten hakee kunnon lääkettä tilalle.


      • kisunmasu

        Kyllä, olet oikeassa, että minulla on antipatioita kyseistä merkkiä kohtaan. Sain kissani pahasti sairaaksi RC:n struviittikideruualla. Kissani yleiskunto romahti kahden vuoden sisällä todella huonoksi vaikka kivet pysyivät poissa. Eläinlääkäri, joka ruokaa suositteli, ei osannut sanoa syytä, kun ruokinnassa "ei ollut mitään vikaa". Toinen, nimenomaan kissoihin ja niiden ruokintaan perehtynyt, eläinlääkäri vahvisti epäilykseni ruokavalion suhteen, ja hän auttoi laittamaan kissani ruokavalion kuntoon muilla keinoin. Kissani oli väsynyt, turkki kiilloton ja muutenkin surkean oloinen RC:n terveysruokaa syöttämällä. Tätä olen kuullut muiltakin ja muiden "lääkeruokien" kohdalla, esimerkkinä samanlaatuinen Hill's. Samat ravitsemukselliset edut voi toteuttaa myös itse.
        Mitä eläinlääkäreihin ja heidän tietoihin ruokinnasta tulee, niin homma on vähän monimutkainen. Eläinlääkärin koulutuksessa ravitsemus ei ole kovin suuri osa, vaan se lisätieto tulee yleensä kokemuksen ja lisäopiskelun myötä. On niitä, jotka suosittelevat ruokia jos kissan oireet antavat ymmärtää sen hyötyvän siitä, mutta unohtavat yksilölliset erot. Toiset toimivat vain parhaan tietonsa mukaan, mikä voi koskea vain perusasioita. On myös joitakin asiaan laajalti perehtyneitä lääkäreitä, jotka rakentavat kissalle yksilöllisen ja tarkan ruokavalion, jossa on otettu huomioon kaikki mahdollinen. Kuitenkin fakta on se, että suurin osa lääkäreistä suosittelee sponsorinsa ruokaa.
        En missään nimessä halua leimata sinua huonoksi kissanomistajaksi, kun syötät minun mielestäni kelvotonta ruokaa, joten pahoittelen jos sait sellaisen kuvan. Se mikä toimii meillä, ei ehkä toimi teillä - se on niin tapauskohtaista. Oma kokemukseni kuitenkin tekee välillä sokeaksi merkkiin kohdistuvien positiivisten aspektien osalta. Mutta tosiaan kuituja on helppo lisätä itsekin korkealaatuiseen märkäruokaan, millä saa jo pitkälti saman vaikutuksen. Kuivaruoka on sinällään ongelmallista, että kissa tykkää, mutta elimistö ei. Tosin laadukkaita täysravintomärkäruokia ei ole yhtä laajasti tarjolla kuin kuivia. Tärkeintähän on se tarvittavien ravinteiden saanti, mikä on kuivaruuan kanssa oikeasti kaikkein helpointa. Omat kissani eivät ole täys raa'alla, kun lisät eivät tahdo mennä lihan joukossa. Olen tehnyt kuivaruokapaneroinnin lihanpaloihin, jolloin samassa annoksessa menee lisäravinteet ja lihan tauriini, kuivaruoka taas lisää maistuvuutta ja sisältää tarpeellisia ravinteita sekin. Applawsin märästä tykkään juuri siksi, että se on selkeästi lihaa.


    • Katzi

      Kukin tavallaan tietysti. Ja lähtihän tämä varmaankin vähän ohi aiheenkin, tällainen kinaaminen ruokamerkeistä ja ruokintatavoista.
      Toki kissatkin ovat yksilöitä niin kuin kaikki muutkin elävät otukset ihmisestä lähtien. Mutta kyllähän ammattinsa osaava ell osaa tuonkin ottaa huomioon. Ja kokeilemallahan nuo ravintoasiat on myöskin laitettava kohdilleen. Eihän sitä kissalle sopimatonta ruokaa idioottikaan syötä, vaikka se olisi kuinka huippuruokaa tutkimusten ja muiden käyttäjäkokemuksien pohjalta, jos se ei tosiaan omalle kissalle sovi.
      Oma tosiaan on nykyään huippukunnossa nykyään, että on vissiin ruokavalio sekä aktiviteetit kohdillaan meidän huushollissa. Ja käydään tosiaan kerran vuodessa perusteellisessa terveystarkastuksessakin, ihan mun itseni mielenrauhankin vuoksi.
      Mutta tosiaan kuituja lisää ruokavalioon ja huolehtii siitä, että kissalla on aina raikasta vettä tarjolla ja että se myös juo riittävästi. Ja tosiaan kunnon "vatsan aukaisuainetta" ensiapuna, jos tarvitsee. Eikä mitään tuollaisia parafiinimyrkkyjä.

      • kisunmasu

        Omakin, jo edesmennyt, virtsakivistä kärsivä kissa eli terveenä ja huippukuntoisena loppuikänsä ja uskon ruokavalion tuoneen monta lisävuotta. Nyt on tämänhetkisten kanssa saatu ruokavaliot kohdilleen ihan kokeilemalla. Oman herkkävatsaisen kissan suolisto saatiin pelaamaan raa'alla ja nykyään uskaltaa kuivaruokaakin jo syöttää. Kun on ollut monenlaista ongelmaa ruokinnan ja terveyden saralla, niin ei voi kuin olla tyytyväinen kun saa asiat toimimaan.
        Toivottavasti aloittajakin löytää hänelle ja kissalleen sopivimman tavan hoitaa ongelmat. Hyviä neuvoja täällä on jo annettu.


    • Hoitoon

      Kissalla voi olla juuttunut ruoho kurkussa. Tai muu kurkussa . Joka ilmenee siten että oksentelee kaiken pienenkin pois. Meillä kissalta poistettiin jumittunut ruoho kun ei syönyt ja koko ajan oksrnsi , sen tahnankin yökkäs heti pois samoin veden. Hinta oli ok! Noin 100e koska pari tuntia meni hoidossakin ja kaikki kuului hintaan. Särkylääke, nesteytys, kevyt nukutus, heräämusseuranta, karvojen leikkaus tassuista mihin tuli tiputus ja samalla sain 50e hammaskivenpoiston koska sen pystyi tekemään samaan kevyt nukutukseen niin säästi. Kissa ei saa olla juomatta ja syömättä! Mikä parasta kissa söi heti kotona ja ruoka pysyi. Piristyi parin päivän aikana pikkuhiljaa omaksi rallikissaksemme.

    • Anonyymi

      Käsittämätöntä mitä höpinää mutta kukaan ei vastaa siihen mitä ap. kysyi. 🥴

    • Anonyymi

      Silmiini pisti nuo sanat: muutenkin huono syömään ja laiha. Varaa aika eläinlääkärille. Kerro oireet.
      Käykää eläinlääkärillä. Se on todennäköisesti jotain vakavampaa kuin karvapallot.
      Kissanmallas on isoksi osin paraffiiniöljyä, joka laiskistaa suolistoa entisestään.
      se pahentaa tilannetta, pitäisi käyttää ainoastaan varmoihin karvapallojuttuihin kerta-annoksena.
      Ikääntyneellä kissalla voi olla mitä vain.
      -Kilpirauhassairaus.
      -munuaissairaus
      -kasvaimia
      .... etc joten eläinlääkärikäynti on tarpeen.(ellei jo ole tiedossa, mikä kissalla todellisuudessa on.)
      - vanhuus sinänsä ei ole sairaus. Hellää hoivaa, ja armelias loppu, ellei muuta ole tehtävissä.

    • Anonyymi

      Munuaisten vajaatoiminta on vanhalla Kissallamme. Voinko antaa raakaa jauhelihaa. Kissa on ollut täydellisellä tehdasruualla jo pari vuotta, mitään muuta kuin renal ruokaa ei saa syöttää. Nyt Kissa on laiha ja masentunut ja sokeutunut verenpaine huitelee korkeana. Nyt pitäisi saada pillereitä Easypillin avulla syömään. Voisinko antaa raakalihaa edes joskus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8634
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2605
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      127
      2332
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1976
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1724
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      12
      1534
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1477
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1419
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1292
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe