Miten lasketaan ansiosidonnaisen määrä jos on esim. Kahden vuoden aikana ollut 9kk kokoaikatyössä ja lopun ajan työttömänä?
Meneekö keskiarvolla kaikista 24 kuukaudesta ja vain työskentelykuukausista? Vai ehkä jokin muu laskentatapa?
Kiitos jos joku tietää.
Ansiosidonnainen kun osan vuodessa töissä
5
182
Vastaukset
- puskista
Jos olet välillä töissä ansiosidonnaisella ollessasi, niin niiltä ajoilta päivät säästyvät. Jos taas olet kuluttanut kaikki 500 pv jossakin vaiheessa, niin maksu lopetetaan ja putoat työmarkkinatuelle. Uusi ansiosidonnainen alkaa juosta vasta kun olet ollut tietyn ajan töissä sen 500pv tai mikä se tänäpäivänä on 400 ?Ei esim. voi olla vaikka 60 pv töissä ja sitten taas ansiosidonnainen juoksee 60 pv.
Mutta selvitäppä liitosta, sieltä luotettavimmat vastaukset kun apteekin hyllyltä.- Espanja-Anssi
Kiitos. Tarkoitin miten lasketaan ansiosidonnaisen määrä euroissa jos työssä on ollut vain osan vuodesta. Että vaikuttaako ne työttömyyskuukaudet maksettavaan määrään.
- ola58
tyj etuusopas sivu 7
löytyvän päivärahalaskurin avulla.
Ansiopäivärahan suuruus lasketaan työttömyyttä edeltävän, vähintään
työssäoloehdon täyttävän ajan vakiintuneesta palkasta. Ansiopäivärahan
laskemisessa huomioidaan palkat sellaisilta kalenteriviikoilta, joilta
työssäoloehto kertyy.
Linkki tyj etuusopas
http://teamliitto-fi-bin.directo.fi/@Bin/18c0831215f5d7d9440afa5946922c1b/1457907380/application/pdf/14834983/TYJ_etuusopas_2016.pdf - EdesUnissa
Suomeksi tuo aiempi vastaus. Ansisidonnaisesi tulee perustumaan työssäoloaikasi palkkaan. Sitä ei lasketa keskiarvona ajalta joka sisältäisi jaksoja jolloin olet ollut työttömänä.
Eli jos olit 4 kuukautta toissä vuonna 2014 palkalla 2700,-/kk
ja 5 kuukautta töissä vuonna 2015 palkalla 3000,-/kk
Niin ansisidonnaisesi vertailupalkaksi lasketaan (15000 2700)/6, eli jotakuinkin 2950,-. Tuosta sitten laskureiden mukaan.
Melko varmasti olen oikeassa. En itse kuulu ansiosidonnaisuuden piiriin, joten selitän tässä tekstiä, enkä kokemusta. - tässätietoa
Päiväraha lasketaan taaksepäin heti siitä kun työttömyytesi alkaa. Päivärahan määrä lasketaan työssäoloehdon täyttävästä työajasta eli jos olet ollut 9 kk putkeen kokoaikatöissä lasketaan työssäoloehtoon viimeiset 26 viikkoa eli n. 6 kk ja sitä aiemmat kuukaudet (eli ne palkat) jäävät laskennasta pois. Tuolta 6 kk ajalta otetaan huomioon kaikki palkat kuten ylityöt, kesälomapalkat, palkkiot jotka palkkiota työnteosta jne.
HUOM! jos olet aiemmin saanut ansiosidonnaista ja sen jälkeen olet työssä vähintään työssäoloehdon eli n. 6 kk vuoden sisällä edellisestä päivärahan määrittelystä ei uudelleenmäärittelyä tehdä eikä omavastuuta aseteta vaan maksetaan vanhan päivärahan mukaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita
Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko2663338Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.801448- 661213
Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra1991049Odotettu tulos Taivalvaaran hiihtokeskuksen osalta
"MCS Finland Oy on ilmoittanut Taivalkosken kunnalle 30.4.2026, että se irtisanoo Taivalkosken kunnan ja MCS Finland Oy:48943- 63941
- 51932
- 42787
- 47772
- 113716