Olin pieni poika ja elin ns, normaalia romanielämää kaikkine tapoineen ja velvollisuuksineen. Elämäni oli jatkuvaa muuttamista milloin Ruotsiin ja takaisin Suomeen. Tiettyjen sääntöjen vuoksi emme saaneet asettua Suomessakaan mihin halusimme ja missä vapaita asuntoja olisi ollut tarjolla. Elämäni täyttyi väkivallasta, taikauskosta, rikoksista, joita pääsin seuraamaan sivusta, kuin kärpäsenä katossa. Muistan kun teeskentelin nukkuvani kun näin serkkuni tappavan toisen miehen. Tämä kauhuelokuva on edelleen arjessani mutta en anna sen häiritä ihmisyyttäni koska oikeus tapahtui lopulta tuossa asiassa.
Jokin minussa kuitenkin käski etenemään haluamaani suuntaan joka oli koulutus ja työelämä. Nuoren pojan haaveissa olin usein kansanedustaja, Poliisi, insinööri, lentokapteeni, lääkäri ja kaikkea muuta. Harjoittelin jopa noiden roolihahmojeni kautta itsekseni puhumaan erilaisella tavalla kuin ympärilläni olevat ihmiset.
Kävin peruskoulun ja lukion ja lopulta pääsin yliopistoon ja sieltä valmistuin valtiotieteiden maisteriksi. Ilman varhaista kodista irtaantumista tuo ei koskaan olisi ollut mahdollista. Siitä elämä on kuljettanut minua kahdessa suomalaisessa virkatehtävässä ja nyt olen päätynyt Ranskaan. Olen täällä Ranskan parlamentin palveluksessa. Nautin suunnattomasti elämäni jokaisesta päivästä.
Ranska on sikälikin mukava maa asua ja työskennellä, että ulkonäköni puolesta hautaudun ihmisjoukkoon mukavasti enkä ole kenenkään silmätikkuna. Olen vaihtanut nimenikin ranskalaiseksi jo kuusi vuotta sitten. Kukaan ei tule kysymään ”kenen porukoita sie oot”? Suomessa se merkitsee käsittämättömän paljon, kuka olet. Se saattaa maksaa jopa hengen. Kadulla kävellessäni ajattelen vastaantulevista ihmisistä usein, että tuo voisi hyvin olla vaikka serkkuni ja tuo veljeni.
Vanhempani ovat jo kuolleet. Käyn harvakseltaan Suomessa ja Ruotsissa tapaamassa sukulaisiani ja noilla matkoilla tunnen voimakkaan vastareaktion. Sitä voisi verrata magneettien samanapaisuuteen, siihen kuinka voimakkaasti ne työntävät toisiaan erilleen. Huomaan, että kaikki se, jota nuo ympärillä olevat ihmiset pitävät kulttuuriin kuuluvana ja arvokkaana, on todellisuudessa vain sivistymättömyyttä ja mistään mitään tietämättömyyttä ja täydellistä kulissia johon vain romani voi uskoa. Aivan samalla periaatteella muslimit nimittävät omaa elämänkatsomustaan kulttuuriksi ja uskonnoksi vaikka kyse on puhtaasti sivistymättömyydestä.
Kyse onkin siitä, että kuinka korkea hinta halutaan maksaa siitä, että vuosikymmenestä ja sadasta toiseen ylläpidetään puhdasta sivistymättömyyttä taikauskoineen kaikkineen, johonkin kulttuurikäsitteen kaapuun kiedottuna? Mikä sen valheen hinta on? Mikä se hintalappu on jonka olette valmiit asettamaan vuosisatoja kestäneen valheen päälle?
Suomen romanit! Nouskaa sieltä ideologisesta ”haudastanne” ja antakaa lapsillenne hyvä lapsuus ja mahdollisuus kouluttautua. Pitäkää heidät erossa väkivallasta ja rikollisuudesta sillä lapsi oppii pitämään tärkeänä ja oikeana juuri sitä, mitä hän näkee lähellään olevien tärkeiden ihmisten tekevän, kuten oman Isän ja Äidin. Pahoinpidelty lapsi pahoinpitelee myös omia lapsiaan ja puolisoaan. Romanikulttuurissa ei ole ainoatakaan elementtiä jota kannattaisi säilyttää. Kun kävelen Pariisin kaduilla ja istun kahvilassa ja vertaan ympärilläni olevia ihmisiä Suomessa ja Ruotsissa asuviin sukulaisiini niin silloin ei itku ole kaukana. Se tekee todella surulliseksi.
Kuinka irtaannuin romanikulttuurista?
39
689
Vastaukset
- tavallinenromani
En tiedä mitä porukkaa olet ollut,mutta en minä ainakaan ole ikinä nähnyt,että romaniperheissä lapset kokevat väkivaltaa.riitatilanteita on ja varmaan joskus tunteet kuumenee,mutta ei romanivanhin hakkaa lapsiaan.ja mistä taikauskoista höpiset?muu teksti oli kyllä muuten ihan ok.
- Järvenpään.sakit
Olen minäkin romani ja tiiän että romanit kurittaa lapsiaan. Ihan naamaan lyyään ja tukistellaan. Veljet hakkaa siskojaa tämän tästä. Romanit suorastaa kylpevät taikauskossa. Mitähän se tietää ja mitähän tämä tietää ja korteistä näin ja sellasta soopaa kuulee joka paikassa. Romanit hukkuu taikauskoihin. Ja varastaavat sen minkä kerkiäävät. Minua hävettää olla romani. Sanoi isälle että en pijä romanipukua niin sano että turpaan tulee jos käytät valtaväen vaatteita.
- Anonyymi00038
Te olette kaulaanne myöten siinä romanisuossa, että ette edes huomaa omia taikauskojanne.
- Anonyymi00049
Minä olen nähnyt että risua näyttivät lapselle eli ainakin pelote,mut varmaan lapsi joskus saanut sitä koska oli pelokkaan näköinen:(
- Anonyymi00050
Järvenpään.sakit kirjoitti:
Olen minäkin romani ja tiiän että romanit kurittaa lapsiaan. Ihan naamaan lyyään ja tukistellaan. Veljet hakkaa siskojaa tämän tästä. Romanit suorastaa kylpevät taikauskossa. Mitähän se tietää ja mitähän tämä tietää ja korteistä näin ja sellasta soopaa kuulee joka paikassa. Romanit hukkuu taikauskoihin. Ja varastaavat sen minkä kerkiäävät. Minua hävettää olla romani. Sanoi isälle että en pijä romanipukua niin sano että turpaan tulee jos käytät valtaväen vaatteita.
Kauas asumaan,osoite salaiseksi. Turvakotiin.
- Anonyymi00051
Povaaminen,myös uskovaisena itseään pitävillä. Povaaminen on saatanasta !
- Anonyymi00055
Järvenpään.sakit kirjoitti:
Itse olen valkolainen ja kyllä minunkin lapsuudessani isä kuritti meitä.
Itse piti hakea piiskat, laskea housut kinttuihin ja asettua isän polville
hakattavaksi.
Rangaistuksen jälkeen oli pyydettävä anteeksi, halattava isää.
Hän ei opettanut anteeksiannon todellista sisältöä. Se oli vaan huulien
tunnustus, joka ei merkinnyt mitään. Alistumista vahvemman tahtoon
ja mielivaltaan.
Pakenin kotoa jo ennen täysi-ikäiseksi tuloa. Paras teko elämässäni.
- helena_79
Olipa mielenkiintoinen teksti sulla.ite olen valkolainen,mutta lapsuudessani ja nuoruudessani ollut paljon romanien kanssa tekemisissä.
- Anonyymi00056
Meillä oli romaniperhe naapurissa. He asettuivat paikoilleen, koska
lapset olivat lahjakkaita ja saivat käydä yhteiskoulua, opiskelivat
yliopistoissa. Perhe auttoi meitä paljon ulkotöissä, olivat kotimiehe-
nä, jos tarvitsi.
Kaikissa ihmisissä on sekä hyviä, että "pahoja", niin valkolaisissa kuin
romaneissakin.
- onnittelutjaterveiset
Kirjoitat kaunista suomea. Tekstissäsi on jokin käsittämätön rauha.
Tekstilläsi on todella tilaus. Kiitos siitä.
Irtaannuit varhain ja kyseenalaistit sen mikä oli vallitsevaa ympärilläsi, se vaatii uskomattoman paljon voimia. Onnittelut, olet päässyt omille siivillesi, tekemään elämästäsi oman nököistä. Se on mahdollista vai Suomessa, jossa sai opiskella ja jossa oli tasaveroiset mahdollisuudet. En tiedä kauanko täällä saa enää opiskella. Nykyinen poliittinen ilmapiiri ajaa tasa-arvoisuutta ja koko suomea alas.
Hyvää ja kaunista elämää sinne, missä oletkin- Anonyymi00047
Tekoälylyllä tuotettu satu, uskoo kuka uskoo
- joneskirjoittaa
Juutalaiset ja mustalaiset ovat samoja, juutalaiset ovat vain nostettu "brahma kastiin" holocaustin ja uskonnon vuoksi.
http://romanit-info.webnode.fi/blogi/
http://blokiarvostelut.blogspot.com/2015/12/onko-hitlerin-mein-kampf-vaaristetty.html
http://blokiarvostelut.blogspot.com/2014/02/kristinusko-ja-kasti.html - järjestelmänosa
miksi romanit pitävät kynsin hampain kiinni siitä puukkojunkkari kulttuurista? Niiden pojat ovat tällä kylällä kuin lellityt kitisevät kakarat ja niiden "vaimot" kulkevat perässä ja ihmettelevät.
Ihan mahtavaa huutaa älypuhelimeen uhkauksia tarjoustalon käytävillä pussihousut tutisten. Ja ne kaikki puhuu samanlaista mie-sie- murretta. Niillä kaikilla on sama sukunimi ja ehkä etunimikin.
samettihameet heiluvat ja asetelma ei ole muuttunut miksikään satoihin vuosiin. Paitsi, että kaikilla manneilla ei ole enää mersua kuten 80-luvulla.
mikä siinä mersu-volvo- imagossa viehättää? Tekeekö omaisuus ihmisestä arvokkaan?- Nähty.on
Aika harvalla mannella on Mersu ja jos onkin niin joku vanha romu. Tai sitten joku volvonromu.
- Täälläkanssa
Kerrankin hyvin kirjoitettu aihe. Olen itsekkin loikkari ja en asu suomessa. Hyvin huonoja muistoja omista on ja onneksi jätin kaiken ja elän hyvää elämää.
- anonyyminyymi
Äkkiäpä tekstini pastaksi päätyi.
- PELKURIPOISKOLOSTA
KENE SAKEISTA TÄMMÖNE ALEKSANTERI ON JA MIKSI ON KIELLOT TULLA JOTAI SIINÄ ON SYYNÄ KENEN SAKEISTA TAPPOI SERKKU JA SITÄ PAKENEVAT KUI KOIRA
- totuusvaantaas
Tuo ensimmäinen kirjoitus on täyttä satua, mielikuvituksessaan asuu Ranskassa tuo kirjoittaja ja tiedänkin kuka se on mutta en viitti sanoa. Väkivalta on ikävä kyllä liialista ja usein jopa hyväksyttyä romanien keskuudessa. Mutta lasten huonoa kohtelua olen kohdannuta hervoin ja sitten kun sitä kohtaa niin se onkin jo järkyttävää. Romanit eivät eroa muista ihmisistä millään tavalla. Kaikki tahallaan korostetut erot ovat suomen romanien ihan itse keksimiä eivätkä kuulu kulttuuriin. Hameet esimerkiksi on noin 60 vuotta vanha juttu, eli ei mitään kulttuuria. Jokaisella on oikeus tehdä omat valintansa, sitä ei kukaan voi estää. Totuus esimerkisi näistä hirmutöistä mitä romanit ovat viimeaikoina tehneet (esa Å, Sodankylän murha...), syy tekoihin ei ole romani tausta vaan anfetamiini ja muut narkit veressä. Kuuluui ihminen mihinkä kulttuuriin tahansa, jos hän rakastaa itseään, hän osaa kunnioitaa myös läheisiään. Ihminen, joka aidosti rakastaa itseään, ei tuhoa omaansa eikä muiden elämää. Jokaisella on oikeus olla onnellinen juuri omana itsenään.
- Koulutus.auttaa
"syy tekoihin ei ole romani tausta vaan anfetamiini ja muut narkit veressä".
No johan on syy/seuraussuhteet sekaisin. Syy on se, että on mustalainen ja se on seuraus jos veressä on jotain muitakin kuin punasoluja. - jaamakka
Tekstisi on asenteellista p...aa! Puhut tuntematta ihmisiä kulttuurinimikkeen takana.
- Bröder
Olen puoliksi romani ja elänyt valkolaiset elämää koko ikäni, sain tietää romani taustastani vasta 13 vuotiaana ja näytän suomalaiselta. Ensolle koskaan liikunut romaneiden kanssa. Elämäni on kuitenkin ollut hankalaa alusta asti, levoton jo lapsena, koulun käynnin ongelmat, lieviä rikoksia, varastelua, väkivaltaa, päihteitä.
20 vuotiaana lopetin hölmöilyn kun tulin isäksi, olen opiskellut, tehnyt töitä nyt päälle 10 vuotta. Tästä huolimatta tuntuu, että en ole samalla viivalla muiden kanssa, ja se johtuu luonteestani en ole rauhallinen . Puheen lahjoja kyllä löytyy, mutta lähimuisti (työmuisti) aina ollut todella huono. Tämä vaikuttaa työntekoon.
Usein mietin että parempi mun olisi elää mustalaisen elämää, kansallispuku päällä, eläisi lyhyen elämän täysillä. Viime vuonna vaihdoin työpaikkaa 4 kertaa. Rupean olemaan kypsä tähän, etten vieläkään löydä sijaa työelämästä
Kaipaisin asiallisia vastauksia, kysymykseen että olemmeko yleisestiottaen täysin erillaisia kuin valtaväestö?
Poeka ja kumppanit älkää trollatko tätä ketjua
T:bröder- jaamakka
Ette ole. Ongelmasi oppimisen ja pitkäjänteisyyden suhteen tuskin lopultakaan johtuvat suvustasi tai taustastasi sillä samoja ongelmia on kymmenillä tuhansilla ihmisillä tänä päivänä. Niiden katsotaan johtuvan kemikaaleista joita saamme elimistöömme juomalla ja syömällä teollisuuden valmistamaa ruokaa ja juomaa.
Toiset on herkempiä tälle kemikaalikuormalle kuin toiset.
Limujen ja einesruokien kemikaalimäärät nujertaa kenen tahansa elimistön ja tekee tyhmäksi.
Ja vaikka edelläsanomani ei pätisikään sinuun niin syitä on monia...
Sinä olet sinä.
Menneisyys on voinut vaikuttaa alitajunnan asteella asioihin.
Itse koen myös että olen täysin ulkopuolinen ja minun on todella vaikeaa hankkia ystäviä. Eikä kavereitakaan ole paljoa. Oikeastaan ei juuri lainkaan...
Johtunee lapsuudestani...
Olen aina tuntenut niin joten ei mitään uutta.
Mutta vasta nyt yli viisikymppisenä alan opetella hyväksymään sen,ettei minulle ehkä tule tosiystävää...
Eikai lapsuus niin erilaista ole?
Lapsi syö.leikkii nukkuu.
Lasta kuritetaan.
Lasta haukutaan ehkä koulussa...
Miljoonat ovat kokeneet saman hieman eri variaatioin.
Osa saa sieluunsa vamman,osa pääsee eteenpäin. - Anonyymi00039
"Puheen lahjoja kyllä löytyy, mutta lähimuisti (työmuisti) aina ollut todella huono. "
Mustalaisen työmuisti on takuulla huono. - Anonyymi00057
Sinun kohdallasi saattaisi asia selvitä, jos tutkittaisiin onko sinulla adhd.
Sen on moni aikuisiässä saanut tietää, saanut lääkityksen ja elämä on
rauhoittunut huomattavasti.
- Shokkiuutinen
Olipa aloitus. Eikö romanikulttuuri olekaan hienointa mitä maailmasta löytyy?!
- Anonyymi00052
Todellakaan ei ole hienoa vaan jotain mikä pitäisi kitkeä pois. Lailla kieltää.
- Miesope
Epäilen hieman aloitusta. Hyvää tekstiä ja hienoja ajatuksia sinänsä, mutta totuudellisuus onkin sitten eri juttu.
Romanikulttuurin ongelmat sinänsä ovat päivänselvä asia. Jostakin kumman syystä niistä vain ei oikein saisi puhua ääneen. Syytä tähän en ymmärrä. Muutosta ei tule ennen kipupisteiden olemassaolon myöntämistä. - vihaaaaa
Kyllä ne hakkaa. Hävettää ihan. Lastensuojeluulmotukset pitäis kaikista tehä.
- Jättäkää.mokoma.turhuus
Minä tiedän muitakin romaneja jotka on jättäneet romanikulttuurin ja lähteneet omille teilleen ja katkaiseet kaikki langat sukuunsa. Kaikilla heillä menee hyvin ja ystäviä on ja talous on kunnossa. He eivät oman kertomuksensa mukaan ole menettäneet mitään mutta saaneet sitäkin enemän. Romanikulttuuri tarkoittaa tavoille ja noille uskomuksille alistumista ja lähes jokainen joutuu käymään vankilassa. Jotkut yhden ja jotkut useamman kerran. Jotkut asuvat siellä koko elämänsä. Jos tällainen elämä kiinnostaa niin mustalaisena on hyvä elää.
- katkaiskaaNEGATIIVISYYS
Olen kuullut kuinka romaniäiti haukkuu 3-4 vuoden ikäistä lastaan kuin aikuista. Jos kasvatus on tätä, niin sama haukkumisen kierre jatkuu seuraavissa sukupolvissa eli negatiivisuuden kierre on valmis.
- Säälittää
niin olen minäkin kuullut. sitten raahaavat väsyneitä pikkumukuloita keskellä yötä hommausreissuilleen
- Anonyymi00041
Mie hommasin volvopusakan ja varkkuhousut ja lenkkarit. Siitä alkoi miun irtautuminen romanikulttuurista. Moran tilalle ostin Sveitsin armeijan linkkuveitsen. Ja sitten mie menin töihin.
Romani"kulttuurista" irtautunut - Anonyymi00042
Minä vaihdoin sukunimen valtaväestön mukaan. Otin valkolaisvaimon. Riitti kertakaikkiaan se ,"kulttuuri". En ole pyytänyt siihen syntyä.
Ketjusta on poistettu 18 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nasima löi Jussille luun kurkkuun
Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse4688412Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"
jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r1195790Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?
Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos2524736Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa
SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli504580Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta
Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s614085Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun
ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta1603910SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat
Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha1673712- 901678
- 901138
- 42827