Ateismi nojaa subjektiiviseen väitteeseen

Ateistit korostavat tieteellisten todisteiden tärkeyttä, ennen kuin mihinkään kannattaa uskoa.
Ateisti väittää, että Jumalaa ei ole. Koska hänellä ei ole esittää tästä tieteellistä objektiivista todistetta, hänen väitteensä on ns. subjektiivinen väite. Heidän omien sanojensa mukaan subjektiivisilla väitteillä ei ole mitään todistusarvoa.
Tästä syystä kellään ateistilla ei ole mitään perustetta olla ateisti. Hän voi korkeintaan olla agnostikko.

21

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Agnostismi viittaa henkilön käsitykseen siitä, voiko jumalista saada tietoa.
      Teismi ja ateismi taas kuvaavat henkilön asemaa suhteessa jumaluskoon.

      Agnostismi voi leikata sekä ateismia että teismiä.

      Useimmat palstalla kirjoittavat ateistit ovat agnostisia ateisteja. He eivät usko jumaliin, mutta ovat samalla sitä mieltä, että jumalien olemassaolosta, -olemattomuudesta tai mahdollisista ominaisuuksista ei voi saada tieteelliset kriteerit täyttävää tietoa.

      Agnostinen teisti taas uskoo jumalaan/jumaliin,mutta myöntää hänkin, että jumalien olemassaolosta, -olemattomuudesta tai mahdollisista ominaisuuksista ei voi saada tieteelliset kriteerit täyttävää tietoa.

      Näiden vastakohtana ovat sitten gnostinen teisti ja gnostinen ateisti, jotka ovat sitä mieltä, että jumalien olemassaolosta, -olemattomuudesta tai ominaisuuksista voidaan saada/ on saatu riittävästi näyttöä.

      Agnostinen ateisti/teisti käsitepari on käytössä,mutta tuo gnostinen teisti/ateisti ei taida olla usein käytetty. Käsitteet ovat silti olemassa.

    • Teuvoo

      Ei ole tarvetta todistella olematonta, todeta vain.
      On meinaan muuta tärkeämpääkin tekemistä.

      • "Ei ole tarvetta todistella olematonta, todeta vain."

        Väitteesi on subjektiivinen väite, ja subjektiivisella väitteellä ei ateistien mukaan ole mitään todistusarvoa.


      • 12_13

        Perusteli itse väitteesi Jehova, tai ole hiljaa


    • Olemassaolemattomuutta ei voi todistaa. Sinun on yhtä mahdotonta todistaa ettei Thoria, Zeusta ja heidä kavereitaan ole, kuin meidän muiden todistaa ettei Jumalaa ole. Siksi meillä ei olekaan tapana väittää absoluuttisesti ettei Jumalaa ole, vaan me uskomme tai pikemminkin meistä näyttää siltä, ettei Jumalaa ole.

      Minkähän takia Jumalasi ei muuten ole niin kaikkivoipa, että pystyisi antamaan itsestään todisteet, jotka kuka tahansa ateisti hyväksyisi? Tai pikemminkin niin, ettei kyennyt luomaan ihmistä, joka ilman mitään opetusta tietäisi että on vain yksi Jumala, eikä edes kykenisi kuvittelemaan muiden jumalten olemassaoloa?

      Ja kun sanot, ettei ateisti voi nähdä Jumalaa koska ei HALUA uskoa Jumalaan, sehän merkitsee että myönnät ITSE ateistien olevan vahvempia kuin Jumala.

      Ja kuka se loikaan kärmeen ja saatanan, jotka ilmeisesti johtivat ihmiset syntiin?

      • "Olemassaolemattomuutta ei voi todistaa."

        Ennen kuin voit esittää yllä olevan väitteen, sinun pitäisi tietää, että kyse on olemattomuudesta. Sitä tietoa sinulla ei ole!

        " Sinun on yhtä mahdotonta todistaa ettei Thoria, Zeusta ja heidä kavereitaan ole, kuin meidän muiden todistaa ettei Jumalaa ole."

        Ensinnäkin, mainitsemasi "jumalat" ovat olemassa määrättyjen kansojen uskonnoissa, joten ei ole syytäkään todistaa ettei niitä olisi. Toiseksi, kyse on OIKEAN Jumalan olemassaolosta, eikä epäjumalien olemassaolosta. Jos ateisti väittää, että OIKEAA Jumalaa ei ole, kyse on subjektiivisesta väitteestä.

        " Siksi meillä ei olekaan tapana väittää absoluuttisesti ettei Jumalaa ole, vaan me uskomme tai pikemminkin meistä näyttää siltä, ettei Jumalaa ole."

        Ateisti on itse ensin antanut Jumalalle "porttikiellon" elämäänsä ja sanoo sitten, että "näyttää siltä, että Jumalaa ei ole."

        "Minkähän takia Jumalasi ei muuten ole niin kaikkivoipa, että pystyisi antamaan itsestään todisteet, jotka kuka tahansa ateisti hyväksyisi? "

        Syy ei ole Jumalassa, vaan eräissä ihmisissä, jotka eivät HALUA Jumalan ilmaisevan itseään hänelle. He eivät löydä Jumalaa samasta syystä, kuin rosvo ei löydä poliisia tai hiiri ei löydä kissaa.

        "Tai pikemminkin niin, ettei kyennyt luomaan ihmistä, joka ilman mitään opetusta tietäisi että on vain yksi Jumala, eikä edes kykenisi kuvittelemaan muiden jumalten olemassaoloa?"

        Juuri sellaiseksihan Jumala on ihmisen luonutkin. Mutta Jumala loi ihmiselle myös vapaan tahdon ja valinnan mahdollisuuden, niin että ihminen saa itse päättää haluaako Hän tunnustaa Jumalan olemassaolon tai kieltää Hänen olemassaolonsa. Kuvittelun mahdollisuuskin kuuluu vapaaseen tahtoon, joka kuuluu ihmisyyteen.
        Luomalla maailmankaikkeuden ja kaikki mitä siinä on, Jumala on antanut ihmiselle niin paljon tietoa itsestään, ettei kukaan rehellinen ihminen voi väittää, ettei Jumalaan voi uskoa. Kyse on vain siitä HALUAAKO ihminen olla rehellinen vai ei.

        "Ja kun sanot, ettei ateisti voi nähdä Jumalaa koska ei HALUA uskoa Jumalaan, sehän merkitsee että myönnät ITSE ateistien olevan vahvempia kuin Jumala."

        Ei, vaan kyse on nimenomaan siitä, että Jumala kunnioittaa ihmisen vapaata tahtoa niin paljon, ettei Hän halua pakottaa ihmistä uskomaan, jos ihminen ei itse HALUA tehdä sitä.

        "Ja kuka se loikaan kärmeen ja saatanan, jotka ilmeisesti johtivat ihmiset syntiin?"

        Tämä kysymys näyttää vaivaavan vain ateisteja. Siksi tiedämme, että ongelma on ateismissa. Kun ihminen luopuu ateismista, hän vapautuu myös tästä kysymyksestä.


      • StemunBlues

        Aivan niin. Veljeni perusti humalasssa uskonnollisen liikkeen, joka kulkee nimellä "Seitsemännen päivän erhe". Sen mukaan Jumala teki suuren virheen levätessään seitsemäntenä päivänä,.. Olisi nyt perhana hoitanut homman kerralla valmiiksi - kaikkivoipa kun on.

        Sanomattakin on selvää, että Seitsemännen päivän erheen seurakunnan kaksi jäsentä ovat jo päätyneet skismaan, hajaannukseen ja reformaatioon. Seurakunnan toinen osapuoli on jo pidempään saanut visioita ja kuullut jumalaista puhetta,.. Perkele! Seitsemännen päivän erheen seurakunta on hetimiten lakkautettava harhaoppisena ja seurakunnan nimeksi on asetettava: "Seitsemän päivän erhe", koska se on teologisesti ainoa vaihtoehto. Miksikö? Koska Jumala kusi luomisen ja hoiti työnsä huonommin kuin puolalaiset rakennusmiehet rementtihommat - mitenkään panettelematta puolalaisia remonttimiehiä. Se on vain sellainen sanonta. Mutta sanotaanko vielä selvemmin: tällaisella kämmäyksellä ei olisi opinnäyte mennyt läpi.

        Hölmöilyt sikseen. Yleensä olettamuksena on, että positiivisen väitteen esittäjällä on todistustaakka. Väitteelle: "hauki on kala" pitää löytyä todisteita, jotka tukevat väitettä. On myös esitetty, että sekä teistien että ateistien tulee todistaa väitteensä, koska molemmat esittävät olemassaolevaa koskevan oletuksen. Tämän seurauksena koko keskustelu muuttuu tyhjänpäiväiseksi. Uskovat eivät voi esittää kiistattomia todisteita jumalansa olemassaolosta (ihmisten kirjoittamat kirjat jumalasta eivät todista jumalaa) ja uskonnottomat eivät voi esittää kiistattomia todisteita, etteikö teistien esittämää jumalaa olisi.

        Mielestäni juupas-eipäs-väittelyä mielekkäämpää onkin palata näiden uskomusten kulttuurihistoriallisille juurille ja miettiä miksi moderni nykyihminen haluaa ehdottomasti pitää vanhoista paimentolaisopeista.

        Vielä n. 600 eKr. juutalaiset palvoivat lukemattomia heimojumalia. Baabelin vankeus 597 eKr Nebukadnessar Toisen aikana johti juutalaiset zarahustralaisuuden kulttuuripiiriin Mesopotamiaan. Sieltä tarttui monoteismin lisäksi oppi hyvästä ja pahasta jumalasta, paratiisista ja helvetistä, demoneista ja enkeleistä ja kertomus vedenaisumuksesta, joka kerrotaan ensimmäisen kerran Gilgames-eepoksessa. YHWH oli alkuaan midianilaisten sodan jumala ja jumalaisten sotajoukkojen johtaja. Muita midianilaisten jumalia olivat Asteroth ja Baal-peor. Lähes jokaisella kaupungilla oli oma Baal-jumalansa. Kanaanilaisten pääjumala oli El, mutta siitäkin käytettiin nimitystä Baal. Juutalaisten pyhä kirja Tanak, eli Vanha Testamentti, joka sisältää Tooran ("Lain") kirjoitettiin n. 800-165 eKr. Baabelin vankeuden jälkeen YHWH vakiintui israelilaisten jumalaksi ja maailmankaikkeuden luojaksi. Juutalaisten jumalalla on toki useita nimiä: El, Elohim, Adonai ("Herra"), Herra Sebaot, YHWH. Adonai viittaa Adonis-Astarte-hedelmällisyyskulttiin ja El kanaanilaisten pääjumalaan. Hypätään muutama vuosisataa Jeesukseen.

        Jeesus vastusti kirjanoppineita ja Tooraa, eli lakia noudattavia fariseuksia ja kiisti juutalaisena monet juutalaisten pyhinä pitämät asiat esittäen itsensä Messiaana. Juutalaisille Jeesus ei ollut Messias ja Jeesus tuomittiin (luultavasti aiheesta) kansan kiihottamisesta valtaa pitäviä vastaan. Entinen Synedrionin jäsen - Saulus (myöhemmin Paulus tai Paavali) toimi aluksi varhaiskristittyjä vastaan, mutta kohtasi kertomansa mukaan Jeesuksen damascuksen tiellä ja kääntyi kristinuskoon. Monet nykyisistä kristillisistä käytännöistä ja opeista ovat lähempänä Paavalin opetuksia kuin Jeesuksen opetuksia. On huomattava, että varhaiskirkko alkoi vahvistumaan vasta Konstantinos Suuren aikana, jolloin Nikean kirkolliskokouksessa lyötiin monet dogmat kirjoihin ja kansiin.

        Kristinusko on velkaa juutalaisuudelle sen, mitä juutalaisuus zarahustralaisuudelle ja islam kaikille edeltäneille uskonnoille. Uskonnot ovat kulttuurihistoriallinen jatkumo, johon vaikuttaa miljoonat tekijät. Alkukirkko raunioitui viimeistään 300-luvulla jaa. 600-luvulla aabrahamilaisten uskontojen tarina jatkui Mohammedin höpinöillä ja islamin synnyllä.

        Mikään uskontojen historiassa ei oiken vakuuta jumalallisesta tarkoituksesta tai kristinuskon ylivoimaisuudesta suhteessa muihin uskontoihin. Uskontojen vaikutus on tosiasia, mutta niiden sisällöt ovat vain värittyneitä tarinoita, satoja vuosia varsinaisten tapahtumien jälkeen muistiinkirjoitettuja suullisen kertomaperinteen legendoja ja myyttejä, jotka eivät millään tavoin kuulu tämän vuosituhannen elämään.


      • Thorinjääkääpiö

        Erityisen hyvä referaatti.
        Tulen lainaamaan luvalla tai ilman.


      • ressu1
        StemunBlues kirjoitti:

        Aivan niin. Veljeni perusti humalasssa uskonnollisen liikkeen, joka kulkee nimellä "Seitsemännen päivän erhe". Sen mukaan Jumala teki suuren virheen levätessään seitsemäntenä päivänä,.. Olisi nyt perhana hoitanut homman kerralla valmiiksi - kaikkivoipa kun on.

        Sanomattakin on selvää, että Seitsemännen päivän erheen seurakunnan kaksi jäsentä ovat jo päätyneet skismaan, hajaannukseen ja reformaatioon. Seurakunnan toinen osapuoli on jo pidempään saanut visioita ja kuullut jumalaista puhetta,.. Perkele! Seitsemännen päivän erheen seurakunta on hetimiten lakkautettava harhaoppisena ja seurakunnan nimeksi on asetettava: "Seitsemän päivän erhe", koska se on teologisesti ainoa vaihtoehto. Miksikö? Koska Jumala kusi luomisen ja hoiti työnsä huonommin kuin puolalaiset rakennusmiehet rementtihommat - mitenkään panettelematta puolalaisia remonttimiehiä. Se on vain sellainen sanonta. Mutta sanotaanko vielä selvemmin: tällaisella kämmäyksellä ei olisi opinnäyte mennyt läpi.

        Hölmöilyt sikseen. Yleensä olettamuksena on, että positiivisen väitteen esittäjällä on todistustaakka. Väitteelle: "hauki on kala" pitää löytyä todisteita, jotka tukevat väitettä. On myös esitetty, että sekä teistien että ateistien tulee todistaa väitteensä, koska molemmat esittävät olemassaolevaa koskevan oletuksen. Tämän seurauksena koko keskustelu muuttuu tyhjänpäiväiseksi. Uskovat eivät voi esittää kiistattomia todisteita jumalansa olemassaolosta (ihmisten kirjoittamat kirjat jumalasta eivät todista jumalaa) ja uskonnottomat eivät voi esittää kiistattomia todisteita, etteikö teistien esittämää jumalaa olisi.

        Mielestäni juupas-eipäs-väittelyä mielekkäämpää onkin palata näiden uskomusten kulttuurihistoriallisille juurille ja miettiä miksi moderni nykyihminen haluaa ehdottomasti pitää vanhoista paimentolaisopeista.

        Vielä n. 600 eKr. juutalaiset palvoivat lukemattomia heimojumalia. Baabelin vankeus 597 eKr Nebukadnessar Toisen aikana johti juutalaiset zarahustralaisuuden kulttuuripiiriin Mesopotamiaan. Sieltä tarttui monoteismin lisäksi oppi hyvästä ja pahasta jumalasta, paratiisista ja helvetistä, demoneista ja enkeleistä ja kertomus vedenaisumuksesta, joka kerrotaan ensimmäisen kerran Gilgames-eepoksessa. YHWH oli alkuaan midianilaisten sodan jumala ja jumalaisten sotajoukkojen johtaja. Muita midianilaisten jumalia olivat Asteroth ja Baal-peor. Lähes jokaisella kaupungilla oli oma Baal-jumalansa. Kanaanilaisten pääjumala oli El, mutta siitäkin käytettiin nimitystä Baal. Juutalaisten pyhä kirja Tanak, eli Vanha Testamentti, joka sisältää Tooran ("Lain") kirjoitettiin n. 800-165 eKr. Baabelin vankeuden jälkeen YHWH vakiintui israelilaisten jumalaksi ja maailmankaikkeuden luojaksi. Juutalaisten jumalalla on toki useita nimiä: El, Elohim, Adonai ("Herra"), Herra Sebaot, YHWH. Adonai viittaa Adonis-Astarte-hedelmällisyyskulttiin ja El kanaanilaisten pääjumalaan. Hypätään muutama vuosisataa Jeesukseen.

        Jeesus vastusti kirjanoppineita ja Tooraa, eli lakia noudattavia fariseuksia ja kiisti juutalaisena monet juutalaisten pyhinä pitämät asiat esittäen itsensä Messiaana. Juutalaisille Jeesus ei ollut Messias ja Jeesus tuomittiin (luultavasti aiheesta) kansan kiihottamisesta valtaa pitäviä vastaan. Entinen Synedrionin jäsen - Saulus (myöhemmin Paulus tai Paavali) toimi aluksi varhaiskristittyjä vastaan, mutta kohtasi kertomansa mukaan Jeesuksen damascuksen tiellä ja kääntyi kristinuskoon. Monet nykyisistä kristillisistä käytännöistä ja opeista ovat lähempänä Paavalin opetuksia kuin Jeesuksen opetuksia. On huomattava, että varhaiskirkko alkoi vahvistumaan vasta Konstantinos Suuren aikana, jolloin Nikean kirkolliskokouksessa lyötiin monet dogmat kirjoihin ja kansiin.

        Kristinusko on velkaa juutalaisuudelle sen, mitä juutalaisuus zarahustralaisuudelle ja islam kaikille edeltäneille uskonnoille. Uskonnot ovat kulttuurihistoriallinen jatkumo, johon vaikuttaa miljoonat tekijät. Alkukirkko raunioitui viimeistään 300-luvulla jaa. 600-luvulla aabrahamilaisten uskontojen tarina jatkui Mohammedin höpinöillä ja islamin synnyllä.

        Mikään uskontojen historiassa ei oiken vakuuta jumalallisesta tarkoituksesta tai kristinuskon ylivoimaisuudesta suhteessa muihin uskontoihin. Uskontojen vaikutus on tosiasia, mutta niiden sisällöt ovat vain värittyneitä tarinoita, satoja vuosia varsinaisten tapahtumien jälkeen muistiinkirjoitettuja suullisen kertomaperinteen legendoja ja myyttejä, jotka eivät millään tavoin kuulu tämän vuosituhannen elämään.

        kommentoisin tähän sen verran että jeesus on tdennäköisesti myös plagiaatti...kyseistä henkilöä ei ole ollut olemassa vaan tämä on erilaisten alku krisitillisten kirkkojen kopio eri aurinko jne kulteista...jeesusksesta luulisi olevan aikalaisten kirjoissa esim rooman palestiinan konsulin merkintöjä telotetuista...mutta mitään ei öydy


      • Mark5 kirjoitti:

        "Olemassaolemattomuutta ei voi todistaa."

        Ennen kuin voit esittää yllä olevan väitteen, sinun pitäisi tietää, että kyse on olemattomuudesta. Sitä tietoa sinulla ei ole!

        " Sinun on yhtä mahdotonta todistaa ettei Thoria, Zeusta ja heidä kavereitaan ole, kuin meidän muiden todistaa ettei Jumalaa ole."

        Ensinnäkin, mainitsemasi "jumalat" ovat olemassa määrättyjen kansojen uskonnoissa, joten ei ole syytäkään todistaa ettei niitä olisi. Toiseksi, kyse on OIKEAN Jumalan olemassaolosta, eikä epäjumalien olemassaolosta. Jos ateisti väittää, että OIKEAA Jumalaa ei ole, kyse on subjektiivisesta väitteestä.

        " Siksi meillä ei olekaan tapana väittää absoluuttisesti ettei Jumalaa ole, vaan me uskomme tai pikemminkin meistä näyttää siltä, ettei Jumalaa ole."

        Ateisti on itse ensin antanut Jumalalle "porttikiellon" elämäänsä ja sanoo sitten, että "näyttää siltä, että Jumalaa ei ole."

        "Minkähän takia Jumalasi ei muuten ole niin kaikkivoipa, että pystyisi antamaan itsestään todisteet, jotka kuka tahansa ateisti hyväksyisi? "

        Syy ei ole Jumalassa, vaan eräissä ihmisissä, jotka eivät HALUA Jumalan ilmaisevan itseään hänelle. He eivät löydä Jumalaa samasta syystä, kuin rosvo ei löydä poliisia tai hiiri ei löydä kissaa.

        "Tai pikemminkin niin, ettei kyennyt luomaan ihmistä, joka ilman mitään opetusta tietäisi että on vain yksi Jumala, eikä edes kykenisi kuvittelemaan muiden jumalten olemassaoloa?"

        Juuri sellaiseksihan Jumala on ihmisen luonutkin. Mutta Jumala loi ihmiselle myös vapaan tahdon ja valinnan mahdollisuuden, niin että ihminen saa itse päättää haluaako Hän tunnustaa Jumalan olemassaolon tai kieltää Hänen olemassaolonsa. Kuvittelun mahdollisuuskin kuuluu vapaaseen tahtoon, joka kuuluu ihmisyyteen.
        Luomalla maailmankaikkeuden ja kaikki mitä siinä on, Jumala on antanut ihmiselle niin paljon tietoa itsestään, ettei kukaan rehellinen ihminen voi väittää, ettei Jumalaan voi uskoa. Kyse on vain siitä HALUAAKO ihminen olla rehellinen vai ei.

        "Ja kun sanot, ettei ateisti voi nähdä Jumalaa koska ei HALUA uskoa Jumalaan, sehän merkitsee että myönnät ITSE ateistien olevan vahvempia kuin Jumala."

        Ei, vaan kyse on nimenomaan siitä, että Jumala kunnioittaa ihmisen vapaata tahtoa niin paljon, ettei Hän halua pakottaa ihmistä uskomaan, jos ihminen ei itse HALUA tehdä sitä.

        "Ja kuka se loikaan kärmeen ja saatanan, jotka ilmeisesti johtivat ihmiset syntiin?"

        Tämä kysymys näyttää vaivaavan vain ateisteja. Siksi tiedämme, että ongelma on ateismissa. Kun ihminen luopuu ateismista, hän vapautuu myös tästä kysymyksestä.

        ""Olemassaolemattomuutta ei voi todistaa.""

        "Ennen kuin voit esittää yllä olevan väitteen, sinun pitäisi tietää, että kyse on olemattomuudesta. Sitä tietoa sinulla ei ole!"

        Käsitit tavalliseen tapaasi väärin. En voi tietää onko Jumala tai näkymätön vaaleanpunainen yksisarvinen tai Russellin teekannu olemassa. Ja juuri siksi, etten tiedä, en voi todistaa sen enempää niiden olemassaoloa kuin olemattomuuttakaan.

        Ja kyllä, sinä väität että Jumala on olemassa, joten todistustaakka on sinulla. Jos sinä tai Jumalasi ette pysty antamaan sellaista todistetta, joka kelpaa rehelliselle agnostikolle, sopii katsoa peiliin eikä hokea "ateisti ei HALUA todistetta"-mantraa - koska se ei pidä paikkaansa. Katsos kun rehellinen agnostikko nimenomaan HALUAA todistetta.

        Ei kuitenkaan sinun kehämääritelmiäsi.

        Jos saat käteesi kymmenen erilaista kiinankielistä kirjaa, joita en varmaankaan ymmärrä, pystytkö erottamaan mikä niistä on Raamattu? Ts. huokuuko yliluonnollinen voima niistäkin Raamatuista joita lukija ei ymmärrä?


    • "Ateistit korostavat tieteellisten todisteiden tärkeyttä, ennen kuin mihinkään kannattaa uskoa."


      Useimmiten.


      "Ateisti väittää, että Jumalaa ei ole. Koska hänellä ei ole esittää tästä tieteellistä objektiivista todistetta, hänen väitteensä on ns. subjektiivinen väite. Heidän omien sanojensa mukaan subjektiivisilla väitteillä ei ole mitään todistusarvoa."



      Ei välttämättä. Ateisti voi myös olla apateisti tai ignostikko. Tällainen henkilö on siis täysin välinpitämätön jumalten/jumalan olemassaolosta. Kerta todisteet puolesta tai vastaan ovat jokatapauksessa mielettömiä.



      "Tästä syystä kellään ateistilla ei ole mitään perustetta olla ateisti. Hän voi korkeintaan olla agnostikko."


      Siinätapauksessa et ymmärrä mitä ateismi tarkoittaa. Se tarkoittaa uskon vastakohtaa. Eli ei-uskoa jumalaan/Jumaliin. Eli lähes samaa, missä itse hyväksyt yhden jumalan olemassaolon, mutta et usko muihin. Me emme vain usko edes siihen yhteen.

      • "Eli lähes samaa, missä itse hyväksyt yhden jumalan olemassaolon, mutta et usko muihin. "
        Tämä argumentti ei pakosta toimi Jaakobin kohdalla, sillä hän taitaa kategorisesti kieltää ne muut jumalat. Eli hän saattaa uskoa niiden olemassaoloon, koska hän joutuisi muuten kyseenalaistamaan myös sen oman jumalansa.


      • "Siinätapauksessa et ymmärrä mitä ateismi tarkoittaa. Se tarkoittaa uskon vastakohtaa. Eli ei-uskoa jumalaan/Jumaliin. Eli lähes samaa, missä itse hyväksyt yhden jumalan olemassaolon, mutta et usko muihin. Me emme vain usko edes siihen yhteen."

        Uskomme muidenkin jumalien olemassaoloon, mutta emme tunnusta niitä OIKEIKSI jumaliksi. Maailma on täynnä monenlaisia epäjumalia, joiden olemassaolon voi kuka tahansa matkailija todistaa, joka käy esim. Intiassa.
        Kieltäessään niiden olemassaolon, ateistit kieltäytyvät uskomasta tieteellisiin todisteisiin.
        Epäjumalien runsas olemassaolo todistaa, että ihmisillä on sisimmässään tietoisuus oikean Jumalan olemassaolosta ja kaipuu Hänen yhteyteensä. Mutta koska heiltä puuttuu usko Jeesukseen, joka on tie oikean Jumalan yhteyteen, he pystyttävät keinotekoisen jumalan oikean Jumalan korvikkeeksi.
        Jokaisella ateistillakin on sisimmässään tietoisuus oikean Jumalan olemassaolosta, mutta ateisti ei vain HALUA tunnustaa sitä. Hänellä on omat "epäjumalat", joita hän palvoo korvatakseen sen tyhjiön, joka hänen sisimmässään on, kun sieltä puuttuu Jeesus.

        Apostoli Paavalin ollessaan Ateenassa: "Niin Paavali astui keskelle Areiopagia ja sanoi: Ateenan miehet, minä näen kaikesta, että te suuresti kunnioitatte jumalia. Sillä kävellessäni ympäri ja katsellessani teidän pyhiä paikkojanne minä löysin myös alttarin, johon oli kirjoitettu: ´Tuntemattomalle jumalalle´. Mitä te siis tuntemattanne palvelette, sen minä teille ilmoitan." (Apt.17:22-23


      • "Uskomme muidenkin jumalien olemassaoloon, mutta emme tunnusta niitä OIKEIKSI jumaliksi. Maailma on täynnä monenlaisia epäjumalia, joiden olemassaolon voi kuka tahansa matkailija todistaa, joka käy esim. Intiassa."


        Itse olen käynyt aika monissa paikoissa ja nähnyt mm. Kirkoissa jumalten kuvia jotka tuskin ovat sen todempia kuin oma tai muidenkaan uskontojen jumalkuvat.


        "Kieltäessään niiden olemassaolon, ateistit kieltäytyvät uskomasta tieteellisiin todisteisiin."


        En ainakaan itse kiellä jumalkuvien olemassaoloa. Vain niiden takana olevat entiteetit, joita kuvat esittävät. Ja joita ei ole mahdollista tieteellisesti todistaa, kuten ei omaa jumalaasi.


        "Epäjumalien runsas olemassaolo todistaa, että ihmisillä on sisimmässään tietoisuus oikean Jumalan olemassaolosta ja kaipuu Hänen yhteyteensä. Mutta koska heiltä puuttuu usko Jeesukseen, joka on tie oikean Jumalan yhteyteen, he pystyttävät keinotekoisen jumalan oikean Jumalan korvikkeeksi."



        No mitä se haittaa, jos kerta pelastuminen kuoleman jälkeen on parempi mahdollisuus, jos ei ole koskaan kuullutkaan evankeliumista?


        "Jokaisella ateistillakin on sisimmässään tietoisuus oikean Jumalan olemassaolosta, mutta ateisti ei vain HALUA tunnustaa sitä. Hänellä on omat "epäjumalat", joita hän palvoo korvatakseen sen tyhjiön, joka hänen sisimmässään on, kun sieltä puuttuu Jeesus."


        Ei. Vaan meiltä puttuvat myös Jehva sekä pyhä henki. Kuten myös Allah, Shiva, Ganesha ja Krishna.


        "Apostoli Paavalin ollessaan Ateenassa: "


        Aika anonyymiltähän tuo Jehvakin vaikuttaa.


      • Mark5 kirjoitti:

        "Siinätapauksessa et ymmärrä mitä ateismi tarkoittaa. Se tarkoittaa uskon vastakohtaa. Eli ei-uskoa jumalaan/Jumaliin. Eli lähes samaa, missä itse hyväksyt yhden jumalan olemassaolon, mutta et usko muihin. Me emme vain usko edes siihen yhteen."

        Uskomme muidenkin jumalien olemassaoloon, mutta emme tunnusta niitä OIKEIKSI jumaliksi. Maailma on täynnä monenlaisia epäjumalia, joiden olemassaolon voi kuka tahansa matkailija todistaa, joka käy esim. Intiassa.
        Kieltäessään niiden olemassaolon, ateistit kieltäytyvät uskomasta tieteellisiin todisteisiin.
        Epäjumalien runsas olemassaolo todistaa, että ihmisillä on sisimmässään tietoisuus oikean Jumalan olemassaolosta ja kaipuu Hänen yhteyteensä. Mutta koska heiltä puuttuu usko Jeesukseen, joka on tie oikean Jumalan yhteyteen, he pystyttävät keinotekoisen jumalan oikean Jumalan korvikkeeksi.
        Jokaisella ateistillakin on sisimmässään tietoisuus oikean Jumalan olemassaolosta, mutta ateisti ei vain HALUA tunnustaa sitä. Hänellä on omat "epäjumalat", joita hän palvoo korvatakseen sen tyhjiön, joka hänen sisimmässään on, kun sieltä puuttuu Jeesus.

        Apostoli Paavalin ollessaan Ateenassa: "Niin Paavali astui keskelle Areiopagia ja sanoi: Ateenan miehet, minä näen kaikesta, että te suuresti kunnioitatte jumalia. Sillä kävellessäni ympäri ja katsellessani teidän pyhiä paikkojanne minä löysin myös alttarin, johon oli kirjoitettu: ´Tuntemattomalle jumalalle´. Mitä te siis tuntemattanne palvelette, sen minä teille ilmoitan." (Apt.17:22-23

        "Epäjumalien runsas olemassaolo todistaa, että ihmisillä on sisimmässään tietoisuus oikean Jumalan olemassaolosta ja kaipuu Hänen yhteyteensä."
        Sarjakuvien supersankareiden runsas olemassaolo toistaa tuon logiikan mukaan, että aitojakin supersankareita täytyy olla olemassa. Laitan luottamukseni Teräsmieheen. Hän on rehi, kirkasotsainen supersankari.


    • AnttiHiteisti

      Ateismi on uskomus, ettei Jumalaa/jumalia ole. Uskomuksena se on toki virheellinen, jos tosiasioita tarkastellaan, mutta usko ateismiin., kuten muutkin uskot, ei ole järjellä ja tosiasioilla perusteltua.

      Ei ateisti valitse ateismia. Ateistilla ei vain vielä ole minkäänlaista havaintoa mistään jumalasta. Ateisti yrittää epätoivoisesti ymmärtää, mikä on jumala/Jumala, mutta koska häneltä kokolailla puuttuu ymmärrys, hän ymmärtää vain uskontojen tarinoita. Tarinat ateisti yrittää ymmärtää parhaalla tahdollaan (joka ei tosin aina ole kummoinen), mutta koska puhuvat aasit ja palavat pensaat osoittavat niin järjenvastaista todellisuutta, ateistin on helppo olla ateisti yksinkertaisesti järkisyin uskontojen tarinoita vastaan. Tarinat ateisti ymmärtää kirjaimellisesti kuten fundamentalisti.

      Symboliikka on ateistille aika vierasta. Mutta myönnetäänpä sen verran, että niin se sattuu olemaan ylipäänsä ihmisille. Ja jos hengen asioista puhutaan, niin hengen olemassaolon kiistäminen (ateismi) ei edistä tiedon hankkimista hengen asioista. Hengen asioissa kuten kaikissa asioissa on olemassa olevaisia asioita, ja sitten on olemattomia. On totuutta, ja on huijaamista. On asiantuntijuutta, ja on asian tuntemattomuutta. Ateisti, joka haluaa pysyä ateistina, keskittyy tarkastelemaan olemattomia ja huijaamisia. Asiaa tuntemattomana hän ei kykene erottamaan jyviä akanoista.

      Hengen laiskuus on osallinen ateismin pysyvyyteen. On helpompi pysyä omassa vanhassa uskomuksessaan (vaikka miten virheellisessä), kuin muuttaa uskomuksensa toiseksi. Moni ateisti helpottaa sitä uskossa pysymistä hengailemalla samanmielisten kanssa. Kuten tehdään tällä palstalla. Kun yhdessä haukutaan päivästä toiseen samat asiat vuodesta toiseen, se toimii aivopesun menetelmänä yhtä varmasti kuin virrenveisuu tai mantrat.

      Ateismi on uskomuksena negatiivinen. Monet ateistit kuitenkin pyrkivät omimaan uskomukseensa hyviä asioita. Ikään kuin kaikki mikä ei ole kirkollista olisi ateistista. Ikäänkuin uskontojen perussanomat olisivat ateistisia. Ateistit eivät yleisesti ymmärrä oman maailmankuvansa kieroutta.

      • StemunBlues

        Ateismi on seurausta tiedon lisääntymisestä. Mitä enemmän meillä on tietoa asioista ja ilmiöistä, sitä vähemmän jää tilaa "yliluonnolliselle". Ennen ikkunoiden viheltäminen ullakolla tai lattioiden narina kellarissa tulkittiin tontuiksi tai aaveiksi. Nykyään tiedetään, että esimerkiksi lämölaajeneminen saa lankut narisemaan. Ei tarvita yliluonnollista selitystä.

        Kuinka symboliikka on ateistille vierasta? Eikö ateisti tunnista liikennevalojen värejä, karttamerkintöjä tai internetissä käytettäviä symboleja tms? Miten kristitty hybriksessään on niin valmis tuomitsemaan muut uskonnot väärinä uskontoina, harhaoppeina ja niiden entiteetit epäjumalina? Ateisteille kaikki uskonnot ovat pohjimmiltaan samanarvoisia. Eron tekee uskonnon nimissä tehdyt asiat - kuten nyt islamin nimissä tehdyt rikokset.

        "Hengen laiskuus on osallinen ateismin pysyvyyteen. On helpompi pysyä omassa vanhassa uskomuksessaan (vaikka miten virheellisessä), kuin muuttaa uskomuksensa toiseksi." Eikö tämä mielestäsi päde kristinuskoon tai yleensä uskontoon?

        Muistuttaisin, että kristinusko on moniin uskontoihin suhteutettuna nuori. Ateismikin palautuu antiikin kreikkalaiseen filosofiaan, jota ilman ei olisi myöskään kristillistä etiikkaa. Kristinuskoa ei olisi ilman juutalaisuutta ja juutalaisuutta ei olisi ilman zarahustralaisuutta. Uskonnot ovat kulttuurihistoriallinen jatkumo. Se, että kristinusko alkoi sekularisoitumaan valistuksen ajalla johti eurooppalaiseen hyvinvointiin, jota uskonto menneinä vuosisatoina on kiivaasti horjuttanut kieltämällä ja tuomitsemalla epäkristilliset ajatukset (vaikkapa Galileo), joita ilman maailmamme olisi jämähtänyt henkisesti samalle tasolle kuin se on monissa islamilaisissa maissa.

        Nimenomaan kirkon kannalta epämieluisat ajatukset ovat vieneet maailmamme pois pimeältä keskiajalta ja tuonut mukanaan vaurautta ja hyvinvointia tavallisille ihmisille. Sosialismin isä Karl Marx oli kiistatta ateisti, mutta hänen ansiotaan on se, että työläisillä on oikeuksia, eikä pelkästään velvollisuuksia. Huomauttaisin vielä, että Marxin syyttäminen vaikkapa Stalinin puhdistuksita on vähän kuin syyttäisi Jeesusta ristiretkistä. Ei Jeesus osallistunut ristiretkiin ja Marx ei osallistunut Stalinin vainoihin. Stalin puolestaan opiskeli pappisseminaarissa, joten hänellä oli kristillinen koulutus ennen vallankumoukselliseksi ryhtymistään. Poliittisena jatkumona Marxin ajatuksista kehittyi lopulta pohjoismaisen sosiaalidemokratian malli. Vaikka Raamatussa hyvin selvästi käsketään: "Älä tapa!" ovat monet itseään vakaumuksellisina kristittyinä pitävät valmiita väistämään tätä käskyä. Miten voi olla kristitty, jos toimii Jeesuksen oppeja vastaan?


    • DRHouse

      Entäs sitten? Todisteeksi kelpaa varsin hyvin se etteivät uskovaiset ole koskaan kykeneet tuottamaan objektiivista, vastaansanomatonta ja empiiristä todistetta jumalasta.

    • "Ateisti väittää, että Jumalaa ei ole. Koska hänellä ei ole esittää tästä tieteellistä objektiivista todistetta, hänen väitteensä on ns. subjektiivinen väite. "

      Se ettei Jumalasta ole tieteellisiä objektiivisia todisteita tukee aina sitä väitettä että Jumalaa ei ole, aivan kuten tieteellisten objektiivisten todisteiden puute kummitusten olemassaolosta tukee sitä väitettä ettei kummituksia ole. Muista myös että oletusasema on se että Jumalan olemassaolo on epätodennäköisempi asia kuin Jumalan olemassaolemattomuus.

      "Heidän omien sanojensa mukaan subjektiivisilla väitteillä ei ole mitään todistusarvoa."

      Ateismi ei sisälläkään subjektiivista väitettä vaan kuvaa sellaisen poissaoloa, teismin nimittäin. Toki sitten on ateisteja jotka väittävät ettei Jumalaa ole mutta tämä väitehän ei kuulu itse ateismiin yhtään sen enenpää kuin kristinuskoon kuuluisi käsitys siitä että autolla ajaminen olisi syntiä. Ja on muistettava että oletusaseman takia se on teistit joilla on velvollisuus löytää tieteelliset objektiiviset todisteet ateistien vakuuttamiseksi heidän väärässä olemisestaan.

      "Tästä syystä kellään ateistilla ei ole mitään perustetta olla ateisti. Hän voi korkeintaan olla agnostikko."

      Moni ateisti on agnostikko ja moni agnostikko on ateisti. Tajua jo että ateismi kuvaa uskon puutetta, agnostismi tiedon puutetta. Ja edelleenkin, oletusasema tukee ateismia joten todistustaakka on teistisellä puolella, niillä jotka väittävät Jumalan olevan koska tämä tarkoittaisi Jumalan olemassaolemattomuuden mahdottomuutta ja siten myös ateismin väärässä olemista.

      Ateismiin kuuluu aina Jumalan olemassaolemattomuuden mahdollisuuteen uskominen mutta verrattain paljon harvemmin Jumalan olemassaolon mahdottomuuteen uskominen.

    • näinseon

      Eihän uskovalla ole muuta kuin usko. Usko jonkun olemassaoloon. Siksi hän niin kiivaasti vastustaa ateismia, koska siinä mennään jo tiedon puolelle. Uskova haluaa vain uskoa. Ja siinä uskossaan hän pysyy kuin hiiri loukussa, sillä jos hän päästää irti, kaikki on hänen mielestään hukassa. Joskus säälin uskovia. Mahtaa olla vaikea elää noin.

    • Hehhah

      << Ateistit korostavat tieteellisten todisteiden tärkeyttä, ennen kuin mihinkään kannattaa uskoa. Ateisti väittää, että Jumalaa ei ole. >>

      Ei vaan ateisti ei USKO Jumalan olemassa oloon - ja juuri hyvä ja looginen perustelu tälle uskon puuttumiselle oli esitetty ensimmäisenä viestissäsi: "Ateistit korostavat tieteellisten todisteiden tärkeyttä, ennen kuin mihinkään kannattaa uskoa.".

      Jos kerran jumalista ei ole yhtäkään tieteellistä todistetta, sellaisiin ei kannata uskoa.

      Loogista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      85
      4022
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      35
      3071
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      99
      2263
    4. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

      Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      31
      2038
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      27
      1811
    6. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      31
      1790
    7. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      70
      1790
    8. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      27
      1557
    9. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1517
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1501
    Aihe