Äiti huijarina

äidinrakkautta

Kerronpa pienen tositarinan: Olen 3-kymppinen nainen. Isäni kuoli v.1994 ollessani 14v. Vanhempani eivät olleet naimisissa joten leskenleäke maksettiin KELA:n toimesta minulle ja olisi maksettu 20-vuotiaaksi asti mikäli olisin opiskellut mutta tuona vuonna keskeytin opiskeluni eli siis vuonna 2000. Eläkerahojani en koskaan nähnyt. Luulin myös että verotusasiat tulevat ajankohtaisiksi kaikille vasta täytettyään 18v, tätä virheellistä tietoa ei äitini korjannut, sen sijaan korjasi "potin"; pimitti minulle tulleet verolaput vuosittain ja ohjasi veronpalautukset (sen eläkkeen lisäksi siis) omalle tililleen. Tästä äiti jäi kiinni kun muutin omilleni ja osoitteenmuutoksen myötä sain verolappuni ja huomasin siellä väärän tilinumeron. Tänä viikonloppuna verkkopankissa asioidessani tulin etsineeksi BIC-koodia ja katsoin eka kertaa ikinä tilini perustiedoista (tähän asti olen vain tehnyt normaali-tilisiirtoja ja ottoja eikä tuota "tiin perustiedot"-välilehteä ole tullut tarvinneeksi) että äidillen ion myönnetty tilini käyttöoikeus vuonna 2000. Tämä hämmästyttää minua suuresti sillä olen tuolloin ollut jo 20-vuotias eikä pankista ole minulle tiedotettu tällaisesta mitään! Laitoin palautelomakkeella pankkiin kyselyä ja huomenna painelen paikan päälle kyselemään.

35

207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mene_toki_paikan_päälle

      Pankki on osavastuullinen.

    • Äipylin_vastine

      Kovin kaunis ja kovin yksisilmäinen tarina.

      Sinulle on maksettu lapsen eläkettä. Se on tarkoitettu korvaamaan kuolleen vanhempasi, isäsi, osuuden sinun elatuksesta. Äitisi taas oli sinun huoltaja, koska itse olit alaikäinen.

      Lapsen eläke on tarkoitettu käytettäväksi lapsen elatukseen. Ilmeisesti olet saanut ruokaa suuhusi, vaatteet päällesi ja kännykän taskuusi.

      Lapsen eläke ei todellakaan ole mikään ylimääräinen tulo, joka pitäisi luovuttaa lyhentämättömänä 14-vuotiaan käyttöön.

      Häpeäisit edes hiukan tyhmiä puheitasi.

      • TarkkanaNyt

        Olipa omituinen kannanotto. Kannattaisi lukea avaus.

        == Tänä viikonloppuna verkkopankissa asioidessani tulin etsineeksi BIC-koodia ja katsoin eka kertaa ikinä tilini perustiedoista (tähän asti olen vain tehnyt normaali-tilisiirtoja ja ottoja eikä tuota "tiin perustiedot"-välilehteä ole tullut tarvinneeksi) että äidillen ion myönnetty tilini käyttöoikeus vuonna 2000. Tämä hämmästyttää minua suuresti sillä olen tuolloin ollut jo 20-vuotias eikä pankista ole minulle tiedotettu tällaisesta mitään! ==

        Milloin olette kuulleet tapauksesta, jossa täysi-ikäisen ja oikeustoimikelpoisen tyttären tilinkäyttöoikeus on tyttären äidillä ja vieläpä ilman tyttären lupaa?

        Normaalikäytäntö on se, että henkilön täyttäessä 18 vuotta, kaikki ulkopuolisten oikeudet tiliin lakkaavat, ellei henkilöllä ole vajaavaltaisena edunvalvojaa. Lapsen täyttäessä 18 vuotta kaikki oikeudet on luovutettava.

        Kela voi jatkaa lapseneläkkeen maksamista, kunnes henkilö täyttää 21 vuotta. Ns. koululaiseläkkeeseen kuuluu lapseneläkkeen perusmäärä, mutta edelleen, tilin käyttöoikeus ei ole lapsen äidillä. Äiti on saattanut syyllistyä kavallukseen ja pankki moneenkin laiminlyöntiin.


      • Äipyli_tarkkana
        TarkkanaNyt kirjoitti:

        Olipa omituinen kannanotto. Kannattaisi lukea avaus.

        == Tänä viikonloppuna verkkopankissa asioidessani tulin etsineeksi BIC-koodia ja katsoin eka kertaa ikinä tilini perustiedoista (tähän asti olen vain tehnyt normaali-tilisiirtoja ja ottoja eikä tuota "tiin perustiedot"-välilehteä ole tullut tarvinneeksi) että äidillen ion myönnetty tilini käyttöoikeus vuonna 2000. Tämä hämmästyttää minua suuresti sillä olen tuolloin ollut jo 20-vuotias eikä pankista ole minulle tiedotettu tällaisesta mitään! ==

        Milloin olette kuulleet tapauksesta, jossa täysi-ikäisen ja oikeustoimikelpoisen tyttären tilinkäyttöoikeus on tyttären äidillä ja vieläpä ilman tyttären lupaa?

        Normaalikäytäntö on se, että henkilön täyttäessä 18 vuotta, kaikki ulkopuolisten oikeudet tiliin lakkaavat, ellei henkilöllä ole vajaavaltaisena edunvalvojaa. Lapsen täyttäessä 18 vuotta kaikki oikeudet on luovutettava.

        Kela voi jatkaa lapseneläkkeen maksamista, kunnes henkilö täyttää 21 vuotta. Ns. koululaiseläkkeeseen kuuluu lapseneläkkeen perusmäärä, mutta edelleen, tilin käyttöoikeus ei ole lapsen äidillä. Äiti on saattanut syyllistyä kavallukseen ja pankki moneenkin laiminlyöntiin.

        Kela maksaa lapseneläkettä siihen saakka, kun eläkkeen saaja täyttää 18 vuotta. Olisi maksanut pitempääkin, mutta tyttö ei ymmärtänyt omaa etuaan vaan lopetti opiskelun.

        Pääsääntöisesti alaikäisen varoista määrää huoltaja. Ilmeisesti Kelan eläke on tullut tytön nimissä olleelle tilille, johon huoltajalla on ollut käyttöoikeus. Äidillä on ollut aivan kiistaton käyttöoikeus eläkevaroihin ainakin 1997 tai 1998 saakka. Eläkkeen maksu on sitten lakannut ilmeisesti 1998.

        En ole kuullut, että pankki automaattisesti lakkauttaisi tilinkäyttöoikeuksia tilinhaltijan täyttäessä 18 vuotta. Asia on minulle uusi ja pyytäisin kirjoittajalta viitettä asiaan. Luulisin, että tilinkäyttöoikeudet ovat vaan säilyneet ennallaan, vaikka tytär saavuttikin täysikäisyyden.

        Otin kantaa siihen, että, että lapsen eläke tulee käyttää lapsen elatukseen. Näin on myös ilmeisesti tehty, eikä tytärtä ole asiassa huijattu.

        Verotukseen tai veronpalautuksiin en ota kantaa, koska asia oli kerrottu epäselvästi.


      • sekavaaloitus

        Ja kyllä 2o-vuotiaan pitäisi jo osata hoitaa veroasiansa itse. "Asia tuli ilmi vasta kun muutin pois kotoa...


      • OtaSelvää_
        Äipyli_tarkkana kirjoitti:

        Kela maksaa lapseneläkettä siihen saakka, kun eläkkeen saaja täyttää 18 vuotta. Olisi maksanut pitempääkin, mutta tyttö ei ymmärtänyt omaa etuaan vaan lopetti opiskelun.

        Pääsääntöisesti alaikäisen varoista määrää huoltaja. Ilmeisesti Kelan eläke on tullut tytön nimissä olleelle tilille, johon huoltajalla on ollut käyttöoikeus. Äidillä on ollut aivan kiistaton käyttöoikeus eläkevaroihin ainakin 1997 tai 1998 saakka. Eläkkeen maksu on sitten lakannut ilmeisesti 1998.

        En ole kuullut, että pankki automaattisesti lakkauttaisi tilinkäyttöoikeuksia tilinhaltijan täyttäessä 18 vuotta. Asia on minulle uusi ja pyytäisin kirjoittajalta viitettä asiaan. Luulisin, että tilinkäyttöoikeudet ovat vaan säilyneet ennallaan, vaikka tytär saavuttikin täysikäisyyden.

        Otin kantaa siihen, että, että lapsen eläke tulee käyttää lapsen elatukseen. Näin on myös ilmeisesti tehty, eikä tytärtä ole asiassa huijattu.

        Verotukseen tai veronpalautuksiin en ota kantaa, koska asia oli kerrottu epäselvästi.

        ==En ole kuullut, että pankki automaattisesti lakkauttaisi tilinkäyttöoikeuksia tilinhaltijan täyttäessä 18 vuotta. Asia on minulle uusi ja pyytäisin kirjoittajalta viitettä asiaan. Luulisin, että tilinkäyttöoikeudet ovat vaan säilyneet ennallaan, vaikka tytär saavuttikin täysikäisyyden.==

        Ellei ole kuullut edes alkeellisimpia perusasioitakaan, lienee turha käydä arvostelemaan avauksen kirjoittajaa tyhmistä puheista, puhumattakaan siitä että pitäisi hävetä.

        ==että äidillen ion myönnetty tilini käyttöoikeus vuonna 2000. Tämä hämmästyttää minua suuresti sillä olen tuolloin ollut jo 20-vuotias eikä pankista ole minulle tiedotettu tällaisesta mitään!==

        Edunvalvojien, yleensä vanhemmat tai huoltajat, tilinkäyttöoikeudet lakkaavat, kun lapsi täyttää 18 vuotta. Vastaavasti samalla lakkaavat edunvalvojien muille henkilöille antamat tilinkäyttöoikeudet. Tämä on normaali käytäntö, johon poikkeuksia on vaikea löytää.

        Miten siis on mahdollista, että äidin käyttöoikeus lapsen tiliin on jatkunut vaikka lapsi on täysi-ikäinen eikä vajaavaltainen? Täysikäistä lasta siis kohdellaan kuin vajaavaltaista.


      • Äippä_ottaa_selvää
        OtaSelvää_ kirjoitti:

        ==En ole kuullut, että pankki automaattisesti lakkauttaisi tilinkäyttöoikeuksia tilinhaltijan täyttäessä 18 vuotta. Asia on minulle uusi ja pyytäisin kirjoittajalta viitettä asiaan. Luulisin, että tilinkäyttöoikeudet ovat vaan säilyneet ennallaan, vaikka tytär saavuttikin täysikäisyyden.==

        Ellei ole kuullut edes alkeellisimpia perusasioitakaan, lienee turha käydä arvostelemaan avauksen kirjoittajaa tyhmistä puheista, puhumattakaan siitä että pitäisi hävetä.

        ==että äidillen ion myönnetty tilini käyttöoikeus vuonna 2000. Tämä hämmästyttää minua suuresti sillä olen tuolloin ollut jo 20-vuotias eikä pankista ole minulle tiedotettu tällaisesta mitään!==

        Edunvalvojien, yleensä vanhemmat tai huoltajat, tilinkäyttöoikeudet lakkaavat, kun lapsi täyttää 18 vuotta. Vastaavasti samalla lakkaavat edunvalvojien muille henkilöille antamat tilinkäyttöoikeudet. Tämä on normaali käytäntö, johon poikkeuksia on vaikea löytää.

        Miten siis on mahdollista, että äidin käyttöoikeus lapsen tiliin on jatkunut vaikka lapsi on täysi-ikäinen eikä vajaavaltainen? Täysikäistä lasta siis kohdellaan kuin vajaavaltaista.

        "Edunvalvojien, yleensä vanhemmat tai huoltajat, tilinkäyttöoikeudet lakkaavat, kun lapsi täyttää 18 vuotta."

        Tästä väitteestä pyysin viitettä. Yleensä tilinkäyttöoikeudet säilyvät, kunnes tilinhaltija itse niitä muuttaa. Yhdistystoiminnassa asia on tullut eteeni monta kertaa.

        Käsittääkseni tytär väitti äitinsä huijanneen, koska hän ei ole itse saanut käyttöönsä lapseneläkevaroja. Väite on väärä. Alaikäisen huoltaja käyttää näitä varoja, ei alaikäinen itse.


      • näinminulla

        Itse kun täytin 18 vuotta, ei äitini tilinkäyttöoikeus mihinkään kadonnut. Tosin kyseessä oli 1970 luku. Käyttöoikeus poistui vasta kun joskus 40-kymppisenä muutin tilimuotoa.
        =äidille myönnetty käyttöoikeus vuonna 2000, tuota kannattaisi kysyä pankista, onko myönnetty kuitenkin jo aikaisemmin, tai löytyykö sieltä sinun allekirjoittama paperi?
        Miksi muuten otat nyt asian esille, nythän on jo vuosi 2016?


      • äidinrakkautta

        Ei hävetä yhtään. Lapsen eläkkeen lisäksi äitini ohjasi myös veronpalautukseni tililleen vuoteen 2000 asti (jolloin asuin jo muualla ollen 20-vuotias). Sinustako on oikein aikuisen lapsen elättää äitiään? Ja samaisena vuonna hän avasi käyttöoikeuden tiliini jonne siis työnantajani maksaa palkkani, työttömyysajoiltani KELA ja myöhemmin ansiosidonnaiselle päästessäni JHL on maksanut sinne työttömyyskorvaukseni. Kaikki rahaliikenteeni kulkee tuon tilin kautta ja vaikka seuraan tilini tapahtumia niin en kovin tarkalla silmällä sillä en ole voinut aavistaa että kellään muulla olisi käyttöoikeutta tiliini kuin minulla. Ja saihan äiti lapsilisää, se(-kin) on tarkoitettu lapsen elättämiseen mutta ahneelle kun ei mikään riitä.


      • äidinrakkautta

        Eläkkeen meneminen ei harmita enkä koe vääryyttä kokeneeni siinä mutta vääryys tulee mielestäni siinä vaiheessa kun pankki myöntää käyttöoikeuden 20-v.tyttären tiliin äidille. Se että äiti vie veronpalautuksetkin, on silkkaa ahneutta äitini puolelta. Tiedän etten mitään palautuksia saa enkä ole sellaisia hakemassakaan mutta odottaisin pankilta selkeää kannanottoa miten tuo käyttöoikeuden avaaminen on ollut mahdollista ja voiko niin siis käydä toistekin? Kävin tuota kyselemässä tänään mutta virkailija ei halunnut kertoa. Kovasti haiskahtaa huijaukselta. Kyseessä OP. Aloitteeseeni käyttöoikeuden poistamisesta ei otettu mitään kantaa, halunnevat asian vaieta kuoliaaksi. Pyysin pankilta kirjallista selvitystä vielä verkkopankin kautta kun tiskillä ei asia edennyt. Mielenkiintoista seurata kuinka käy.


      • äidinrakkautta

        Vielä tuolle vääräleualle joka ylistää äitiäni vaatettamisella, ruokinnalla ja kännykällä niin kerrottakoon että ensimmäisen kännykkäni ostin PALKALLANI itse, puhelinlaskun olen maksanut aina itse. Vaatteita on minulle ostettu uusina 2krt. äidin toimesta vain kenkiä sekä alusvaatteita, kaikki muut alaikäisenä pitämäni vaatteet olivat isompien siskojen. Ruoasta en viitsi edes puhua mitään, halpaa ja yksipuolista se oli. Olen ainoana laspsista osallistunut taloudellisesti äitini asumiskuluihin (maksaen mm.sähköä) sen muutaman vuoden ajan mitä asuin äidin luona aikuisena että miksikään kiittämättömäksi vapaamatkustajaksi mua on turha yrittää leimata.


      • tuollahanselukee
        näinminulla kirjoitti:

        Itse kun täytin 18 vuotta, ei äitini tilinkäyttöoikeus mihinkään kadonnut. Tosin kyseessä oli 1970 luku. Käyttöoikeus poistui vasta kun joskus 40-kymppisenä muutin tilimuotoa.
        =äidille myönnetty käyttöoikeus vuonna 2000, tuota kannattaisi kysyä pankista, onko myönnetty kuitenkin jo aikaisemmin, tai löytyykö sieltä sinun allekirjoittama paperi?
        Miksi muuten otat nyt asian esille, nythän on jo vuosi 2016?

        Asia tuli esille vasta nyt. Olisit tiennyt jos olisit lukenut aloituksen.


      • näinminulla
        tuollahanselukee kirjoitti:

        Asia tuli esille vasta nyt. Olisit tiennyt jos olisit lukenut aloituksen.

        Veroasia tuli selville jo ajat sitten, vai viikonloppunako hän kotoaan muka vasta muutti?


    • äidinrakkautta

      Lisään vielä (vaikkakin tämä tieto on epärelevanttia aiheeseen liittyen) sille jollekkin kirjoittajalle joka tässä ketjussa moitti minua koulun lopettamisesta että jatkoin tuon koulun myöhemmin loppuun, olin väliajan töissä. Ei pitäisi leimata kun ei hlöä tunne. Puhutaan meiluummin asiasta kuin asian vierestä.

      • Brnf_____ph

        > jollekkin kirjoittajalle

        Älä välitä. Asialla on eräs useiden tunnistama foorumilainen, jonka leipätyö on muiden syyllistäminen. Hänen sairautensa diagnoosi viittaa ammattipiireissä termiin paskahousu.

        Olet asiassasi aivan oikeassa, vaikka foorumin aikamiespojille käy sekin, että äiti nostaa lapsen tilin tyhjäksi vielä 40-vuotiaana.

        Lue alla oleva juttu ja etene sen mukaan.

        http://www.taloussanomat.fi/rahoitus/2013/09/23/pankin-moka-korvaukseksi-15-000-euroa-vai-elokuvaliput/201313222/12

        "Pankki myönsi, että tilinkäyttöoikeudet olivat jääneet vahingossa voimaan asiakkaan täysi-ikäistymisen jälkeen. Virhe korjattiin välittömästi. Korvauksena mielipahasta tarjottiin kahta elokuvalippua."


      • Äläsönkötävierestä
        Brnf_____ph kirjoitti:

        > jollekkin kirjoittajalle

        Älä välitä. Asialla on eräs useiden tunnistama foorumilainen, jonka leipätyö on muiden syyllistäminen. Hänen sairautensa diagnoosi viittaa ammattipiireissä termiin paskahousu.

        Olet asiassasi aivan oikeassa, vaikka foorumin aikamiespojille käy sekin, että äiti nostaa lapsen tilin tyhjäksi vielä 40-vuotiaana.

        Lue alla oleva juttu ja etene sen mukaan.

        http://www.taloussanomat.fi/rahoitus/2013/09/23/pankin-moka-korvaukseksi-15-000-euroa-vai-elokuvaliput/201313222/12

        "Pankki myönsi, että tilinkäyttöoikeudet olivat jääneet vahingossa voimaan asiakkaan täysi-ikäistymisen jälkeen. Virhe korjattiin välittömästi. Korvauksena mielipahasta tarjottiin kahta elokuvalippua."

        > FINEn mukaan asiakas ei ollut esittänyt, mihin taloudellisiin vahinkoihin vaadittu vahingonkorvaus perustuu. Äiti ei ollut käyttänyt tiliä poikansa täysi-ikäistymisen jälkeen.

        Jossei ole vahinkoa tapahtunu ei kai sitä tyhjää korvata?


      • Iahn242

        heitähomovoltti


    • oikolukekaa

      LUKEKAA se aloitus ajatuksen kanssa! Aloittajahan kertoo äidin käyttöoikeuden ALKANEEN v.2000. moni tääl puhuu käyttöoikeuden jatkumisesta, ikäänkuin olisi jäänyt käyttöoikeus jostai ajasta jolloin ap on ollut vielä alaikäinen.

      • Se_on_minun_tili

        Edunvalvojien tilinkäyttöoikeudet lakkaavat, kun lapsi täyttää 18 vuotta. Vastaavasti samalla lakkaavat edunvalvojien muille henkilöille antamat tilinkäyttöoikeudet.

        https://www.op.fi/op/op-pohjola-ryhma/op-pohjola-ryhma/osuuspankit/alaikaisten-pankkitilien-kaytto?cid=151244316&srcpl=3

        Kyllähän yhteistilille jokin peruste ja allekirjoitus hyväksynnälle pitää olla. Jos minä haluan jälkikäteen käyttöoikeuden täysikäisen lapseni tilille, kyllä siihen vaaditaan lapseni hyväksyntä tai oikeuden päätös.


      • taitaamuistipätkiä

        Emmäkään usko että pankki antaisi äidille käyttöoikeuden ilman täysi-ikäisen suostumusta


      • kylkaikenlaisiaon

        Mä kyllä uskon...Pikkukyline keskenään tutut pankkineiti ja äityli keskenään suhmuroinneet, arvaan ma.


      • puurotjavellit
        taitaamuistipätkiä kirjoitti:

        Emmäkään usko että pankki antaisi äidille käyttöoikeuden ilman täysi-ikäisen suostumusta

        uskon asiako tää onkin?


      • Pieniihminensuuripankki
        taitaamuistipätkiä kirjoitti:

        Emmäkään usko että pankki antaisi äidille käyttöoikeuden ilman täysi-ikäisen suostumusta

        Voi kuules, hyvinkin voi noin käydä kun ollaan tarpeeksi tuttuja. Myös minulla on vastaavanlainen kokemus ja pankki vetäytyy täysin vastuusta.


    • Myöntäköönvirheenite

      Pankki on tehnyt virheen ja näin on.

      • kukatekivihreen

        Olen 3-kymppinen nainen!

        Laskeppa vuosia, ämmä on 36 vuotias ja sönkkää vanhaa aisijaa.


      • myöhäänherännyt

        Joo mut ku se raukka tajus sen vasta sunnuntaina. Aikuisena oppi veroilmoituksetkin vasta tekemään, äiskä hoiti ne hommat omalle tililleen sitä ennen. Ehkä sen takia tarvii edelleenkin edunvalvojaa


      • oottevelikultia

        Kyl on kaunista kieltä täl kansal mikä suoles kirjuuttelee..Varmaan tosi hieno fiilis nousee puhumalla tuntemattomasta nimillä "ämmä" ja "raukka". Aloittajan asiaan en ota kantaa kun en pankkiasioita kovin hyvin tunne.


      • äidinrakkautta
        myöhäänherännyt kirjoitti:

        Joo mut ku se raukka tajus sen vasta sunnuntaina. Aikuisena oppi veroilmoituksetkin vasta tekemään, äiskä hoiti ne hommat omalle tililleen sitä ennen. Ehkä sen takia tarvii edelleenkin edunvalvojaa

        Niin, tyhmyyttä on kun luulin ihan tosissani että verovelvolisuus alkaa 18-vuotiaasta. Luuloni perustui siihen kun luulin ettei mulla ole mitään tulojakaan niin ei siten myöskään verotettavaa, kun enhän ollut töissä vielä missään alaikäisenä. Muistan elävästi tästä äitini kanssa keskustelleenikin ja äiti antoi mun pysyä luulossani. En mä noita mahdollisia veronpalautusrahoja kaipaa enää, joskus nuorempana kylläkin kun oli taloudellisesti vielä tiukempaa ja kotoa ei apuja tippunu.

        Tuliko voimakas olo kun pääsit raukaksi haukkumaan mua lapsenuskoni vuoksi?


      • äidinrakkautta
        kukatekivihreen kirjoitti:

        Olen 3-kymppinen nainen!

        Laskeppa vuosia, ämmä on 36 vuotias ja sönkkää vanhaa aisijaa.

        Tunnetko itsesi kovinkin kypsäksi naiseksi "ämmittelemällä"? Ja laskepa itse, en ole 36-vuotias.. Onko sinusta hyväksyttävämpää äidin toiminta kun asiasta on vierinyt 16v.?


      • 35tai36
        äidinrakkautta kirjoitti:

        Tunnetko itsesi kovinkin kypsäksi naiseksi "ämmittelemällä"? Ja laskepa itse, en ole 36-vuotias.. Onko sinusta hyväksyttävämpää äidin toiminta kun asiasta on vierinyt 16v.?

        Minkä ikäinen sitten omasta mielestäsi olet, jos olet syntynyt v 1980?


    • kylkaikenlaisiaon

      Äitejä on monenlaisia, minusta on vain hyvä että näistä toisenlaisistakin äideistä puhutaan.

    • Äitikullathuhuhu

      Ei yllätä lainkaan. Meillä pankki oli "osasyyllisenä", Nordea silloinen Kansallisosuuspankki, siihen, että meidän lasten perinnöt siirrettiin tietämättämme äitimme tilille, josta hän ne sitten siirsi minne siirsi. Tämä tuli niin myöhään meille lapsille tietoon, että pankki vain ynseäsi totesi, ettei heillä ole velvollisuutta selvittää noin vanhoja asioita, ja jos on, se tulisi maksamaan meille. Äidilläni oli siis hallintaoikeus rahoihin ja osakkeisiin ja meillä lapsilla omistusoikeus. Kun asia tuli ilmi, oli jakamaton kuolinpesä rahaton eli noin miljoona markkaa oli siirretty parempiin taskuihin. Äitimme toimesta, ja pankin avustuksella.

    • Kysymyksessä

      on .Haluatko tyhjätaskuksi

      Poistaa kaksi vaihtoehtoa jotka eivät varmasti kuulu asiaan .
      Kilauta kaverille.
      Kysy netistä jos joku tietäsisi.

    • Leskiäijä

      Lapseneläke on tosiaan tarkoitettu lapsen elättämiseen, eikä lapsella ole niihin rahoihin mitään itsestäänselvää oikeutta (muuta kuin se, että voi kenties vedota eläkerahoihin, jos äityli huolehtii kovin niukasti lapsensa elatuksesta - tosin useimmat alaikäiset eivät ole niin tietoisia eläkejutuista, että osaisivat tällaista esittää).

      Oliko ne veronpalautukset eläkeestä tehtyjen ennakonpidätysten palautuksia, vai esim. kesätöiden tienesteistä peräisin?

      Itselläni kyllä säilyi käyttöoikeus tyttäreni tiliin, kun hän täytti 18. Olin siis tytön edunvalvoja vaimoni kuoleman jälkeen. Se on tietenkin hyvin outoa, että äidille olisi annettu käyttöoikeus 20-vuotiaan tyttärensä tiliin. Selvä pankin moka, jos näin on käynyt. Onko äiti sitä tiliä sitten käytellyt? Ilmeisesti ei ole, koska huomasit käyttöoikeuden olemassaolon vasta tilin perustietoja katsoessa.

      • olenkoväärässä

        Eikö muuten jo 90-luvulla ollut voimassa laki jossa avoliitto oli ssmanarvoinen avioliiton kanssa jos oli yhteisiä lapsia? Eli aloittajan äiti sai leskeneläkettä, ei lapsi


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      69
      6826
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4430
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2863
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      2111
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1673
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      99
      1465
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1144
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      306
      1143
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1101
    Aihe