Vertaistuki

väsynytauttaja

Mieheni on alkoholisti. Ollaan oltu yhdessä kolme vuotta ja nyt naimisissa.
Alkoholi on näytellyt koko suhteemme ajan vahvaa osaa elämässämme ja nyt mieheni joutui pakolla aloittamaan Antabus-hoidon.
Kuvaan astui voimakkaasti masennus ja väkivalta. Siitä seurauksena minulla revennyt olkapään jänne joka odottaa leikkausta ja käden murtuma.
Mieheni käy nyt psykiatrin hoidossa ja keskusteluissa säännöllisesti, mutta minusta tuntuu ettei hän milloinkaan pääse alkoholista eroon.
Nyt on suunniteltu vuoden hoitoa, mutta mitä sen jälkeen. Kaikki alkaa taas uudelleen.
Minuakin on pyydetty näihin keskusteluihin mukaan mutten jaksa enää mennä.
Muutaman kerran olin alussa mukana, mutta nyt olen täydellisen kyllästynyt tähän kaikkeen.
Tekisi mieli heittää koko äijä pois elämästä.
Olen 46-vuotias ja tuntuu, että ehkä minulla olisi vielä elämässä joku mies joka ei olisi alkoholin suurkuluttaja.
Edellinen avioliittoni kesti 25 vuotta ja joka niinikään päättyi alkoholiin.
Kertokaa nyt te jotka olette kokeneet saman voiko alkoholistin paranemiseen koskaan luottaa eli kannattaako edes yrittää?

9

129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 6000-päivää
    • Näkijäx

      Tekee mieli kysyä, miksi menit vihille alkoholistin kanssa?

      Ehdotan eroa ja uutta elämän suuntaa. Toki jokunen alkoholisti toipuu, mutta todennäköisesti loppuelämäsi on yhtä taistelua. Vaikka mies olisi välillä kuivilla, on jatkuva jännitys päällä, milloin ratkeaa. Ja kun noin törkeästi on sinun pahoinpidellyt, niin irrottaudu ihmeessä suhteesta kun vielä voit.

    • Pankinasiakas

      Miestäsi et voi muuttaa. Itseäsi voit. Tutustu Al-Anon järjestöön.
      Onko läheiselläsi alkoholiongelma? - Al-Anon - Vertaistukea ...
      www.al-anon.fi/
      Alkoholistien perheille ja ystäville tarkoitettu toipumisohjelma.

    • Töissäkinjuoppo

      Ei onnistu. Viina menee aina edelle.

    • ValoElämässä

      Oletko ansainnut tuollaista kohtelua, mitä saat alkoholistilta? Väkivalta? Mies rojahtaa humalassa nukkumaan, jne? Mieti tarkkaan, mitä saat mieheltäsi - ja mieti miten se sinuun vaikuttaa? Vaikka ero onkin kipeä, tuskainen asia, niin joskus se on ainoa keino pelastaa oma itse tuhoutumiselta, murtumiselta. Hyvältä ei tilanteesi kuullosta, ikävä kyllä. Eroaminen toistamiseen alkoholistimiehestä ei ole häpeällistä, vaan viisauden ja itsekunnioituksen osoittamista. Et ole selitysvelkaa kenellekään.

      Mielestäni jo väkivalta parisuhteessa on paha asia, kriisi.

      Alkoholistin toipuminen on erittäin pitkäkestoinen, monimutkainen prosessi, joka kestää vuosia. Jossain tapauksissa loppuelämän. Jos jäät odottamaan muutosta, niin oma elämäsi jää elämättä. Toki voi aina luottaa, että miehesi parantuu - mutta samaan aikaan mielestäni sinulla pitää olla 100% luottamus, että väkivalta sekä viinanjuonti loppuu kokonaan. Eli, ei viinaa, ei lyöntejä, ei iskuja, ei mitään tuollaista.

      Minulla oli elämässäni mies, joka joi ja löi. Valehteli, biletti; kaverit ja viina menivät aina edelleni. Hänen käytöksensä minua kohtaan ei ollut kunnioittavaa, vaan halveksuvaa. Henkinen väkivalta oli päivittäistä. Hän oli haiseva juoppo lopulta; ulkoisesti kuitenkin hoiti virkansa. Elimme kaksoiselämää. Yritin niin kovasti mukautua, sopeutua, luoda hyvän ilmapiirin. Yritin itku silmässä olla onnellinen. Lopulta hämärästi, hitaasti tajusin, että näin ei voi elämäni jatkua. Todellisuudessa olin pohjia myöten syvästi onneton, surullinen. Lopulta hänestä eroon päästyäni huomasin, että elämänlaatuni parani! Suunnattomasti.

      Eroon vaikutti se, että hän onneksi muutti toiselle paikkakunnalle. Viikonloppuisin hän ajoi luokseni - ryyppäämään. Pe-su hän oli humalassa. Mitään ei tehty yhdessä, koska känni. Sunnuntaina puolelta päivin hän oli sen verran selvin päin, että kykeni ajamaan hyvissä ajoin asuinpaikalleen. Missä sitten ilta kuluikin kaljaa kiskoen.

      Kirjoitin kuvauksen siksi, että se kertoo kaiken elämälaadustani tuohon aikaan. Kamalaa se oli. (Ero tuli lopulta, kun hän yhä enemmä alkoi viettää aikaa uudella paikkakunnalla, löytäen rinnalleen nuoren tytön).

      Löysin rinnalleni ihmisen, miehen, joka kunnioittaa minua. Kuten minäkin, on hänkin kiltti ja nöyrä ihminen. Ystävällinen, iloinen. Olemme tasaveroiset ihmissuhteessa. Eikä hänellä ole alkoholiongelmaa. Perhe-elämämme on onnellista. Viina, ja siitä aiheutuvat ongelmat, eivät kuulu elämäämme.

      Toivon sinulle voimaa irroittautua miehesi ongelmasta, tilanteesta. Alkoholiongelma on yksin hänen, ei sinun. Puoliso ei ole olkapää eikä hoitaja tilanteessa, jossa tarvitaan ammattilaisen apua.

      Jos et jaksa mennä yhdessä keskustelemaan miehesi tilanteesta, tms. niin älä mene. Sen sijaan etsi perheterapeutti. Kerro sinä yksin puhuen huolesi hänelle. Sinua pitää kuulla! Olet ansainnut paremman elämän.

      • liioittelun_makua

        "Alkoholistin toipuminen on erittäin pitkäkestoinen, monimutkainen prosessi, joka kestää vuosia. Jossain tapauksissa loppuelämän."

        Höpöhöpö, alkoholismista toipuu suhteellisen lyhyessä ajassa, ainakin jos sitä vertaa juomishistorian pituuteen.
        Niitä muita mahdollisia psyyken ongelmia joiden kanssa joutuu painiskelemaan juomisen lopettamisesta huolimatta ei kannata sotkea varsinaiseen alkoholismiin.


      • itsekin_juonut
        liioittelun_makua kirjoitti:

        "Alkoholistin toipuminen on erittäin pitkäkestoinen, monimutkainen prosessi, joka kestää vuosia. Jossain tapauksissa loppuelämän."

        Höpöhöpö, alkoholismista toipuu suhteellisen lyhyessä ajassa, ainakin jos sitä vertaa juomishistorian pituuteen.
        Niitä muita mahdollisia psyyken ongelmia joiden kanssa joutuu painiskelemaan juomisen lopettamisesta huolimatta ei kannata sotkea varsinaiseen alkoholismiin.

        NYT TULI ASIAA!
        Tuota jankutetaan aivan liikaa. Siellä takana juurikin MUUT psyykkiset ongelmat jotka pitäisi hoitaa.


      • samaa_mieltä

        Saanko liittääluvallasi muuhun keskusteluun? On niin hyvin sanottu.


    • sinuntuleemuuttuamyös

      Sinua taitaa vaivata läheisriippuvuus. Pitääkö elämässäsi välttämättä olla se mies ja jälleen valitsit alkoholistin. Entinen oli sellainen ja jo seurusteluaikana näin nykyisen mikä miestä vie. Voit olla tyyppiä, joka tarvitsee rinnalleen haasteen, hoidettavan holhottavan. Et tulisikaan toimeen ihmisen kanssa, joka pärjää henkisesti sutkoht omillaan.
      Pitää olla kyllä mieli, jos noin kovia kokee, että jäsenet murtuvat ja terveys menee ja ei vielä usko.
      Tämä mies päättää mitä hän elämällään tekee. Siihen ei kukaan voi sanoa miten siinä käy. Jos jotenkin haluat itse kasvaa ihmisenä, niin asioiden tarkastelu ammattilaisen kanssa ei pahaa sinullekaan tekisi. Jos jatkat samaa tyyliä, mies voi kyllä vaihtua, mutta jälleen on helmoissasi joku heikko paapottava ja kierre jatkuu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6233
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3986
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      262
      2397
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1940
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1403
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1050
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      971
    Aihe