Olen tällä hetkellä 9 luokalla. Haluan opiskella kieliä joita käytetään paljon maailmalla. Olen siis puoliksi venäläinen ja hallitsen jo englannin, suomen ja venäjän yleisesti, niitä ei tarvitse opiskella (en edes aio tuhlata aikaani ruotsiin, englanti korvaa sen. Kuka vittu edes puhuu ruotsia itä-suomessa...). Tarvitsen nyt uuden, HYÖDYLLISEN kielen johon voisin perehtyä. Minulle oli tarjolla Saksaa (ei kiitos, ei kinosta mitkään ichit ja aichit), venäjää (jonka otin, tentin kaikki kurssit), vielä jotakin en jaksa luetella ja sitten ranska tai espanja. En aio ottaa molempia koska se olisi jo liian raskasta. Valitsin nyt aluksi ranskan mutta niitä kurssivalintoja voi sitten vielä muuttaa.
Älkääkä sitten pliis kommenteissa jankatko sitä että "sun pitää se ite päättää", mä tiedän mutta kysyn nyt mielipiteitä, tietenkin mä päätän tämän sitten joskus lopullisesti.
Espanja vai Ranska?
13
85
Vastaukset
- jkiu
"Kuka vittu edes puhuu ruotsia itä-suomessa..."
En ota kantaa kielivalintoihisi muuten, mutta opettele edes suomea.- hastala_vistababy
Espanja laajemmalle levinnyt.
- LanguageGuy
Anteeksi, tarkoitin että ruotsi on turha kieli ylipäätään kaikkialla, ei pelkästään itä-suomessa. "opettele edes suomea" oliko tekstissäni jotakin epäselvää, jkiu? :)
- jkiu
LanguageGuy kirjoitti:
Anteeksi, tarkoitin että ruotsi on turha kieli ylipäätään kaikkialla, ei pelkästään itä-suomessa. "opettele edes suomea" oliko tekstissäni jotakin epäselvää, jkiu? :)
Ole mitä mieltä haluat ruotsista, mutta opettele silti kunnon suomea.
- Pillunraidaaja
HahaHa ootko joku ruotsalaisten fanittaja? homooo. homojen kieli soomea saa puhua miten haluvvoo
- LanguageGuy
jkiu kirjoitti:
Ole mitä mieltä haluat ruotsista, mutta opettele silti kunnon suomea.
Täh mikä on niin epäselvää lauseessani että siitä täytyy jopa huomauttaa?
"Kuka vittu edes puhuu ruotsia itä-suomessa"
Sanajärjestys on oikea ja lauseessa on järkeä. Täällä itä-suomessa olen tavannut tasan 0 ruotsalaista, täällä ei puhuta ruotsia kirjaimellisesti missään muualla paitsi koulussa (olen siis kotoisin itä-suomesta), selvensinkö lausetta tarpeeksi, teidän täydellisyytenne? Häiritseekö mahdollisesti sana "vittu" teitä?
- Espanjaa
Espanja ehdottomasti. Opin espanjan vaihtovuonna ja se on ollut hämmästyttävän hyödyllinen kieli niin Suomessa kuin maailmallakin. Se on myös helpompi oppia.
- Eeps
Ite valitsin ekana espanjan mut päädyin lopulta ranskaan, koska espanjan tunnit järjestettiin perjantaisin koulun jälkeen niin ei sillon huvittanut mennä :'D Espanjaa puhutaan tosiaan laajemmalla, kielen oppimisesta en osaa sanoa. Ranskakin on aika yleinen ja se on helppo oppia, jos muutkin kielet sujuu. Ääntäminen on sitten asia erikseen, mutta senkin oppii kun jaksaa vaan harjotella :)
- fghjkl66
Kerran haluat oppia hyödyllisen kielen, niin ehdottomasti espanja, kuten muutkin ovat kehottaneet. Englannin jälkeen hyödyllisin kieli maailmassa, ranska ei liene edes top kympissä.
Itse meinaan myös opetella espanjan, suomi, englanti ja venäjä ovat jo hanskassa. Opiskelinkin jo espanjaa hetken, mutta opettaja oli ihan surkea niin menin sieltä mistä aita on matalin, eli vaihdoin venäjään. - Abiturientti
Itsen luen lukiossa ranskaa ja se on ihanaa!
- jaundaber
Saksa olisi kylläkin tärkeämpi.
- Itelläespanja
No ranskaa pidetään arvossa enemmän, mutta Espanja on helpompaa. Jos menet töitä hakemaan niin Ranskan kanssa vaikutat sivistyneemmältä kuin Espanjan.
Ite oon opiskellu itsenäisesti Espanjaa päälle vuoden nytten ja hyvin helppo kieli. Kuukaudessa oppii jo perusjutut. - silvousplais
Ranska on selvästi arvokkaampaa pääomaa kuin espanja. Ihmetyttää espanjan suuri suosio.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911097
- 125876
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa103845"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten276657- 70605
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73583Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64562Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54526- 72483
Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist33483