Espanja vai Ranska?

LanguageGuy

Olen tällä hetkellä 9 luokalla. Haluan opiskella kieliä joita käytetään paljon maailmalla. Olen siis puoliksi venäläinen ja hallitsen jo englannin, suomen ja venäjän yleisesti, niitä ei tarvitse opiskella (en edes aio tuhlata aikaani ruotsiin, englanti korvaa sen. Kuka vittu edes puhuu ruotsia itä-suomessa...). Tarvitsen nyt uuden, HYÖDYLLISEN kielen johon voisin perehtyä. Minulle oli tarjolla Saksaa (ei kiitos, ei kinosta mitkään ichit ja aichit), venäjää (jonka otin, tentin kaikki kurssit), vielä jotakin en jaksa luetella ja sitten ranska tai espanja. En aio ottaa molempia koska se olisi jo liian raskasta. Valitsin nyt aluksi ranskan mutta niitä kurssivalintoja voi sitten vielä muuttaa.

Älkääkä sitten pliis kommenteissa jankatko sitä että "sun pitää se ite päättää", mä tiedän mutta kysyn nyt mielipiteitä, tietenkin mä päätän tämän sitten joskus lopullisesti.

13

85

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jkiu

      "Kuka vittu edes puhuu ruotsia itä-suomessa..."

      En ota kantaa kielivalintoihisi muuten, mutta opettele edes suomea.

      • hastala_vistababy

        Espanja laajemmalle levinnyt.


      • LanguageGuy

        Anteeksi, tarkoitin että ruotsi on turha kieli ylipäätään kaikkialla, ei pelkästään itä-suomessa. "opettele edes suomea" oliko tekstissäni jotakin epäselvää, jkiu? :)


      • jkiu
        LanguageGuy kirjoitti:

        Anteeksi, tarkoitin että ruotsi on turha kieli ylipäätään kaikkialla, ei pelkästään itä-suomessa. "opettele edes suomea" oliko tekstissäni jotakin epäselvää, jkiu? :)

        Ole mitä mieltä haluat ruotsista, mutta opettele silti kunnon suomea.


      • Pillunraidaaja

        HahaHa ootko joku ruotsalaisten fanittaja? homooo. homojen kieli soomea saa puhua miten haluvvoo


      • LanguageGuy
        jkiu kirjoitti:

        Ole mitä mieltä haluat ruotsista, mutta opettele silti kunnon suomea.

        Täh mikä on niin epäselvää lauseessani että siitä täytyy jopa huomauttaa?

        "Kuka vittu edes puhuu ruotsia itä-suomessa"

        Sanajärjestys on oikea ja lauseessa on järkeä. Täällä itä-suomessa olen tavannut tasan 0 ruotsalaista, täällä ei puhuta ruotsia kirjaimellisesti missään muualla paitsi koulussa (olen siis kotoisin itä-suomesta), selvensinkö lausetta tarpeeksi, teidän täydellisyytenne? Häiritseekö mahdollisesti sana "vittu" teitä?


    • Espanjaa

      Espanja ehdottomasti. Opin espanjan vaihtovuonna ja se on ollut hämmästyttävän hyödyllinen kieli niin Suomessa kuin maailmallakin. Se on myös helpompi oppia.

    • Eeps

      Ite valitsin ekana espanjan mut päädyin lopulta ranskaan, koska espanjan tunnit järjestettiin perjantaisin koulun jälkeen niin ei sillon huvittanut mennä :'D Espanjaa puhutaan tosiaan laajemmalla, kielen oppimisesta en osaa sanoa. Ranskakin on aika yleinen ja se on helppo oppia, jos muutkin kielet sujuu. Ääntäminen on sitten asia erikseen, mutta senkin oppii kun jaksaa vaan harjotella :)

    • fghjkl66

      Kerran haluat oppia hyödyllisen kielen, niin ehdottomasti espanja, kuten muutkin ovat kehottaneet. Englannin jälkeen hyödyllisin kieli maailmassa, ranska ei liene edes top kympissä.

      Itse meinaan myös opetella espanjan, suomi, englanti ja venäjä ovat jo hanskassa. Opiskelinkin jo espanjaa hetken, mutta opettaja oli ihan surkea niin menin sieltä mistä aita on matalin, eli vaihdoin venäjään.

    • Abiturientti

      Itsen luen lukiossa ranskaa ja se on ihanaa!

    • jaundaber

      Saksa olisi kylläkin tärkeämpi.

    • Itelläespanja

      No ranskaa pidetään arvossa enemmän, mutta Espanja on helpompaa. Jos menet töitä hakemaan niin Ranskan kanssa vaikutat sivistyneemmältä kuin Espanjan.

      Ite oon opiskellu itsenäisesti Espanjaa päälle vuoden nytten ja hyvin helppo kieli. Kuukaudessa oppii jo perusjutut.

    • silvousplais

      Ranska on selvästi arvokkaampaa pääomaa kuin espanja. Ihmetyttää espanjan suuri suosio.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      845
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      605
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      483
    Aihe