Konekivääri lentokoneessa

mekaniikkaniilo

Miten on rakennettu lentokoneessa potkurin läpi ampuva kk. esim. saksalaisessa ME-109: ssä on sellainen. Jonkilainen tahdistin mutta millainen?

10

1900

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VKGMEsataysi

KVG

• NestoriTykkikessu

Me-109:ssä rungossa olevat kk:t olivat tahdistettuja. 20 mm tykki ampui potkuriakselin ja spinnerin läpi, jolloin tahdistinta ei tarvittu. Tykin asennus oli mahdillista, kun V-moottori oli asennettu ylösalaisin ja veto potkuriakseliin tuli vaihteen kautta.

Alun alkaen I maailmansodan ensimmäiset eteen päin ampuvat kk:t olivat tahdistamattomia. Potkurin lapoihin oli asennettu kk-suihkun kohdalle teräslevy. Melkoista teknologiaa sekin! Saksalaiset sitten tajusivat tahdistaa ampumisen oikeaan hetkeen.

• NestoriTykkikessu

Hyvä kuva Mersun Daimler-Benz DB 605 moottorista: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/34/21/50/342150b429a9b56ebd6f03d0d58bb7fe.jpg Kuvasta näkee hyvin, miten tykki on saatu ampumaan potkuriakselin läpi. Konekiväärit oli asennettu moottorin yläosan molemmille puolille https://www.google.fi/search?q=me-109 armament&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjvw7SjjcbLAhVKCZoKHfdoBusQsAQINA&biw=1384&bih=666#imgrc=8xJB0H55U4meMM:

Me-109 oli myös muitakin aseiden asennuskohtia, mutta pääsääntöisesti ne olivat kuvatulla tavalla asennettuja.

• mekaniikkaniilo

Millätavoin se laukaisuhetki tahdistettiin? Mekaanisesti? Millainen asennus/laiteisto?
      Senhän piti toimia moottorin kierrosten muuttuessakin.

• KuulaKalle
    • konekivväärampuja

Minä olin toisessa maailmansodassa konekivääriampujana maataistelukoneessa, konekiväärillä ei silloin ammuttu sarjatulta vaan kiväärit olivat kertalaukausmallisia eli ampujalla piti olla hyvin nopea liipasinsormi ja sormella vaan lipsuteltiin liipasinta niin nopeasti että luoti meni aina potkurin lapojen välistä, menetti lomia jos ampui potkurin lapaan.

• kivväärmiäs

Minä taas olin kivväärampujana toisessa maailiman soassa. Tiputtelin näitä maataistulkonneita aina kun näin,usseinmiten eka laakilla tipahti. Lomia sai siitäkin.

• merisissi

Minä olin panssarilaiva Ilmarisella. Siinäpä olikin Booforssin kunnon tykit, ei mittään hernepyssyjä. Oli se kova sukellus kun ajettiin miinaan. Oli vielä oma miina, kyllä silloin vitutti, kylmää vettä ja huonot liivit. Eikä edes kuntsareita, amiraali sano vaan että perkeleen sillit kun upotitte hyvän laivan!

• mettäsissi

Myö höökittiin Vuoksen yli niil syöksyvenneil,ja uitiin sitte takas.

• merisissi

No, ilmasissi, odotellaan!!! Juttua!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      95
      8176
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      174
      3792
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3299
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      255
      2551
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      48
      2185
    6. Et edes ole vanha ja läski

Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      42
      2035
    7. Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.

Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?
      Ikävä
      29
      1980
    8. Etkö usko teidän

Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      48
      1912
    9. Voisiko näistä

Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      60
      1788
    10. Tykkään niin paljon

Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      19
      1783
    Aihe