Konekivääri lentokoneessa

mekaniikkaniilo

Miten on rakennettu lentokoneessa potkurin läpi ampuva kk. esim. saksalaisessa ME-109: ssä on sellainen. Jonkilainen tahdistin mutta millainen?

10

2318

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VKGMEsataysi

KVG

• NestoriTykkikessu

Me-109:ssä rungossa olevat kk:t olivat tahdistettuja. 20 mm tykki ampui potkuriakselin ja spinnerin läpi, jolloin tahdistinta ei tarvittu. Tykin asennus oli mahdillista, kun V-moottori oli asennettu ylösalaisin ja veto potkuriakseliin tuli vaihteen kautta.

Alun alkaen I maailmansodan ensimmäiset eteen päin ampuvat kk:t olivat tahdistamattomia. Potkurin lapoihin oli asennettu kk-suihkun kohdalle teräslevy. Melkoista teknologiaa sekin! Saksalaiset sitten tajusivat tahdistaa ampumisen oikeaan hetkeen.

• NestoriTykkikessu

Hyvä kuva Mersun Daimler-Benz DB 605 moottorista: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/34/21/50/342150b429a9b56ebd6f03d0d58bb7fe.jpg Kuvasta näkee hyvin, miten tykki on saatu ampumaan potkuriakselin läpi. Konekiväärit oli asennettu moottorin yläosan molemmille puolille https://www.google.fi/search?q=me-109 armament&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjvw7SjjcbLAhVKCZoKHfdoBusQsAQINA&biw=1384&bih=666#imgrc=8xJB0H55U4meMM:

Me-109 oli myös muitakin aseiden asennuskohtia, mutta pääsääntöisesti ne olivat kuvatulla tavalla asennettuja.

• mekaniikkaniilo

Millätavoin se laukaisuhetki tahdistettiin? Mekaanisesti? Millainen asennus/laiteisto?
      Senhän piti toimia moottorin kierrosten muuttuessakin.

• KuulaKalle
    • konekivväärampuja

Minä olin toisessa maailmansodassa konekivääriampujana maataistelukoneessa, konekiväärillä ei silloin ammuttu sarjatulta vaan kiväärit olivat kertalaukausmallisia eli ampujalla piti olla hyvin nopea liipasinsormi ja sormella vaan lipsuteltiin liipasinta niin nopeasti että luoti meni aina potkurin lapojen välistä, menetti lomia jos ampui potkurin lapaan.

• kivväärmiäs

Minä taas olin kivväärampujana toisessa maailiman soassa. Tiputtelin näitä maataistulkonneita aina kun näin,usseinmiten eka laakilla tipahti. Lomia sai siitäkin.

• merisissi

Minä olin panssarilaiva Ilmarisella. Siinäpä olikin Booforssin kunnon tykit, ei mittään hernepyssyjä. Oli se kova sukellus kun ajettiin miinaan. Oli vielä oma miina, kyllä silloin vitutti, kylmää vettä ja huonot liivit. Eikä edes kuntsareita, amiraali sano vaan että perkeleen sillit kun upotitte hyvän laivan!

• mettäsissi

Myö höökittiin Vuoksen yli niil syöksyvenneil,ja uitiin sitte takas.

• merisissi

No, ilmasissi, odotellaan!!! Juttua!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa

10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö
      Maailman menoa
      262
      9849
    2. K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä

vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon
      Maailman menoa
      184
      5584
    3. Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen

Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos
      Maailman menoa
      161
      5181
    4. PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT

* * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *
      Maailman menoa
      71
      4848
    5. Ootko sä nainen suuttunut

jostain? Harmi jos tullut väärinkäsityksiä.
      Ikävä
      212
      2419
    6. Nainen, sanotaan että totuus tekee kipeää

Ehkä mutta se voi olla myös se kaikkein kamalin asia kohdata. Kuplassa on turvallista, kun tietää vähemmän on helpompi.
      Ikävä
      12
      2259
    7. Valtio lopettaa pienituloisten perheiden kylpylälomien tukemisen

Pienituloiset suomalaiset ovat voineet vuosikymmenten ajan hakea tuettuja lomia terveydellisin, sosiaalisin ja taloudell
      Maailman menoa
      305
      1903
    8. Minkälainen auto

Kaivatullasi on? Väri/Merkki? :)
      Ikävä
      90
      1587
    9. Menen nyt koisimaan

Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      21