Miten yleinen oire puristava rintakipu vasemmalla on ahdistuneisuuteen liittyen?
Itselläni ilmenee puristavaa rintakipua vasemmalla päivittäin aaltomaisina. Kova ahdistus kivun takia, sillä pelkään sydänvikaa. Se on kuitenkin poissuljettu lukuisilla tutkimuksilla, mm. rasitusekg:llä. Kipua pääosin fyysisessä ja psyykkisessä rasituksessa.
Voiko ahdistuneisuus aiheuttaa rasitusrintakipuja tai rintakipuja esimerkiksi jännittäessä? Voiko rintakipua ilmetä ylämäessä ilman että kyse on sydämestä?
T. Huolestunut 19v tyttö
Ahdistuneisuus ja rintakipu
8
6803
Vastaukset
- onosaahdistusta
Ahdistukseen liittyvä rintakipu on kai melkein kaikilla kovaa ahdistusta potevilla. Toisilla se saattaa tuntua raskaalta möykyltä sydänalassa tai jopa vanteelta tai jomottavalta tuskalta.
Ei sinun sydämessä mitään vikaa ole. Ja kun asia on vielä tutkittukin, niin saat olla sen puolesta täysin levollinen. - jotainvaan1
Tuo ahdistumiseen sairastuminen on aika jännä "tauti".
Ei sun sydämmessä mitään vikaa ole, eikä ole missään muuallakaan.
Se ahdistus vaan tekee tuon kivun. Mulla ei ole tainnut vasemmalla puolella olla kipua, mutta ainakin kerran on ollut oikealla puolella.
Lisäksi jalat ja kädet on kipeat ahdistuksesta johtuen. Jossain jännittävässä tilanteessa voi tuntua pala kurkussa tunnetta kurkussa, mutta ei sekään onneksi mitään haittaa kun sen tietää.
Jollain lailla olen huomannut koko kehossa lievää aaltomaista kivun muutosta. Eli sellainen aaltomainen kivun lievä lisääntyminen. Silloin ei oikein auta muutakun purra hampaat yhteen, kestää vaan muutaman sekunnin. Joku sellainen pieni kipu joka varmaan ihan oikeasti kai on.
Itsekin voin kyllä rasittaa itseäni fyysisesti, mutta se vähän kostautuu kun sitten olen vaan entistäkin kipeämpi. Jotain fyysistä kumminkin kannattaa tehdä ja venytellä vaikka.
Kyllä ne kivut varmaan voi tulla rasittaessakin, esim ylämäessä. Ei varmaan ole mitenkään outoa että rasittaessa rasittuu entistä enemmän.
Sydän varmaan kestää kovaakin rasitusta, mutta tietysti kannattaa vähän kuunnella ja olla kumminkin vähän varovainen. Oot nuori, niin sydän ei pitäisi pettää ihan ekana. Kerran mulla oli sykemmittari pihalla ja ei oikein meinannut tulla hommista mitään ja kimpaannuin. Rasitin lyhyen hetken aivan täysillä ja silloin mittarikin alkoi piippaamaan ja näytti 199 sykkeeksi. Oon kumminkin 35v että varmasti oli jo maksimi syke. Tuollainen rääkki vaan auttaa koska siitä tulee jotain adrenaliinia ja se voi lievittää huonoa oloa. Eli ei ollut mikään katastroofi ja sykettäkään en olisi huomannut seurata ilman sitä mittarin piipitystä.
Ei ole yhtään kiva tuollainen kipu mitä sulla on. Mulla on vähän erilaista kipua eikä sekään ole yhtään kivaa.
Mä oon verikokeissa ollut ja veriarvot oli hyviä. Mutta ahdistuksesta johtuen oon joutunut olla sairaana, en jaksa kävellä normaalisti, enkä jaksa nostaa normaalisti. Hetken voin jaksaa, mutta 8 tuntia on aivan liian pitkä aika.
Lievää käsien nykimistä saattaa olla. Mutta onneksi se on hyvin pientä. Niin ja lisäksi tuntuu että jalat olisivat aivan tulessa. Joskus tulessa tai joskus vähemmän tulessa, mutta normaalit ne ei ole olleet enää pariin vuoteen. Ehkä lievää tunnottomuutta käsissä ja jaloissa.
No kumminkin. Taitaa olla normaalia että ahdistuneisuushäiriö voi aiheuttaa ihan mitä vaan. Mutta tutkimuksilla ei löydy mitään vikaa koska mitään vikaa ei ole. Lisäksi mulla on se paniikkihäiriö, mutta se ei onneksi ole paha.
"Kova ahdistus kivun takia" Voisiko tuo olla toisin päin? Kipu kovan ahdistuksen takia? Sitä on tietysti hyvin vaikea miettiä että miten päin ne oikeasti voisi mennä. - jotainvaan1
Ahdistuneena ei pysty niihin normaaleihin fyysisiin suoritteisiin joihin on aiemmin pysynyt täysin ongelmitta.
Eli jollain lailla tuo ahdistus invalidisoi, koska ei enää pysty samaan kuin ennen. Mutta silti sydän toimii ja on kunnossa. Eli vika ei ole siellä. Vika on siinä ahdistuksessa.
Noin itse ajateltuna. En tiedä sitten miten se oikeasti menee. Mutta helpolla tuo "vaivaisuus" tuo pelkoa. Siinä ei kumminkaan oikeasti ole mitään pelottavaa, vaivaisuus johtuu vaan siitä ahdistuneisuudesta.
Itse en aiemmin tiennyt että mitä ahdistus tarkoittaa. Kai se on sellaista jännitystä, mutta jännitys on tietysti aivan normaalia ja sitä ei kannata pelätä. Ahdistus sitten on jo vähän kinkkisempi juttu.
Onkohan se oikea sana sitten ahdistuneisuushäiriö. Ja ahdistus on taas aivan normaali juttu lähes jokaisella. Itsellä on diagnosi vain keskivaikeasta masennuksesta, nyt näin alkuun. Mutta omasta mielestä en ole ollenkaan masentunut, eli ei ne varmaan osaa :) Pelko myös että ne pakottaa johonkin, mutta en näin vaivasena mihinkään pysty, eli kai se pelko on aiheeton. - jotainvaan1
Niin ja eka työterveyslääkäri mulle vaan kertoili että koita jaksaa. Se jalkakipu on normaalia. Mutta ei se ihan niin ollu. Monet kerrat se lääkäri vaan sanoi että koita jaksaa. Eli kehottaisin hankkiutumaan osavaan hoitoon jossa osattaisiin kertoa että mistä johtuu?
Jos ei saa hoitoa, niin siinä voi käydä itselle tai muille huonosti, ainakin pahimmillaan.
Töissä mut oli jo siirretty johonkin paskaduuniin, koska olin turvallisuusriski itselle ja muille. Tuollainen toiminta pahensi kovasti tilannetta. Pahensi ahdistusta ja masennusta ja paniikkihäiriötä. Pahensi kipua ja unettomuutta. Sitten sainkin ekat lääkkeet kun pää levisi aivan täydellisesti. Itkin koska annettiin heti kuukausi saikkua, ne kaksi edes vähän ymmärsivät tilannetta :) Tiesivat kertoa että masennus voi aiheuttaa ties mitä kipuja ja ties mitä oireita. Mutta luulen että se kumminkin oikeasti johtuu siitä ahdistuksesta. Psykologi myös joskus kyseli että tunnenko itseni enemmän masentuneeksi vai ahdistuneeksi. Se oli helppo kysymys. Mitään rastitehtäviä siellä ei ole edes tehty. Enemmänkin muistin testaamista, ne ei onneksi ole ahdistavia juttuja. - jotainvaan1
Unohtui vielä että jossain välissä meni ruokahalukin kokonaan. Yövuron jälkeen ei tarvinnut syödä koko päivänä, illalla vasta jotain että jaksoi seuraavan yövuoron. Oli jännä kun ei ollut nälkä enää ollenkaan (nälän tunne jollain lailla katosi). Nyt sairaslomalla on saanut syötyä ihan normaalisti.
Mirtatsapiini ja ketipinor taitavat myös lisätä ruokahalua.
13 vuotta jaksoin kolmivuorotyötä, mutta ehkä sitten tuli vaan joku loppuunpalaminen. Vuoden lomakin oli mutta se ei auttanut, pahensi vaan.
Lisäksi oloa on haitannut että yleensä viikonloppuisin on ollut pää kipeä. Mutta sitten viikolla olen ollut työkunnossa. Migreenikin siis, mutta työaikana sitä ei ole lähes ollenkaan ollut. Lisäksi kai stressi työstä vaikka onkin ollut vapaalla. Ei ole osannut nollata tilannetta. Uni on tärkeää. - psykoosia_pukkaa
Psykoosia pukkaa..?!
- Sydänvikaako
Haluan siis vielä painottaa, että ei ole todettu mitään psyykkistä sairautta. Ajattelin vain, että voiko kivun pelko/ahdistus kivusta aiheuttaa itse kipua...
- gfgffd
Kivun pelko voi aiheuttaa kipua. Samoin ahdistus kivusta voi aiheuttaa kipua.
Eli fyysinen kipu voi aiheuttaa ahdistusta. ahdistus voi aiheuttaa kipua. ahdistus voi aiheuttaa ahdistusta ja pelkoa/pelkoja. Kaikenlaisia erilaisia oireita.
Voi tulla tuollainen ketjureaktio.
Siksi onkin hyvä että ne oikeat fyysiset kivut tutkittaisiin ja jos niitä löytyy niin ne myös yritettäisiin korjata. Että ei tulisi noita kaikkia muita oireita siihen fyysisen kivun lisäksi. Joskus voi myös olla että ei ole mitään fyysistä oiretta, mutta jotain muuta voi olla.
"Psykoosia pukkaa..?!"
Jos tarkoitat minua, niin ei ole onneksi vielä psykoosia ollut :)
Mukana on taas kovasti arvuuttelua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931738
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581159Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181158- 941019
- 62823
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam34783Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6724- 46706
Mitä saat naiselta mies kun
Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p113676En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42670