Elintensiirto

MdK-MdK

Ei voi olla totta! - Katsoin aamulla Studio55-ohjelmaa, missä vieraana
oli henkilö jolle oli tehty munuaisensiirto parikymmentä vuotta sitten,
mutta n. vuosi sitten oli munuainen lakannut toimimasta ja hän käy
tällä hetkellä 3 kertaa viikossa dialyysissa (4,5 tuntia/kerta).
Hänellä olisi donaattori, ex avovaimo, mutta laki estää häntä ottamasta
vastaan munuaista koska he eivät asu samassa osoitteessa!!!
Yhteiskunta maksaa mieluummin 15 milj. euroa/v dialyysihoidosta kuin
sallii tämän miehen elävän normaalia elämää uusi munuainen kehossaan.
Onko tässä järkeä?

11

238

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EiVoiOllaTottaTosiaan

      että yhden potilaan dialyysihoito makssa 15 milj. euroa per vuosi !!!!!

    • hintalappuko

      Ei nuo terveysasiat kenellekkään ulkopuolisille kuulu. Pitääkö jokaisen laittaa itseensä hintalappu, jossa näkyy miten paljon on yhteiskunnan varoja elämässään kuluttanut. Monilla olisi satojen miljoonien hinta, esim. terveillä rikollisilla, jotka eivät koskaan ole edes veroja maksaneet.

      • Luultavasti tämä kuuluu kaikille veronmaksajille. Mukana olleen lääkärin/
        kansanedustajan osoitelappu olikin hallitukselle näinä suurten säästöjen
        aikana. Sairaalahoito ei ole halpaa. Jos on kolme kertaa viikossa sairaalassa,
        4½ tuntia kerrallaan niin tunteja kertyy runsaat 700 tuntia vuodessa.


    • Kysykää papeilta, uskovaisilta ym. Järjen käyttökin voi olla syntiä!

    • Täysjärjettömiä

      Just niin. Järkeä saa etsiä kuin neulaa heinäsuovasta joka asiassa varsinkin kun on kyse laeista sekä terveydenhoito- ja -huoltopuolesta.

    • 47154788

      Tuo 1,5 milliä on rajusti hatusta vedetty. 40.000 euroa on lähempänä.

      ”Nyt vallitseva tilanne rajaa luovutusmahdollisuuden vain lähiomaisiin.” Mietin tuota alkuperäisen lain vaatimusta lähiomaisista. Lähiomaisista todennäköisimmin löytyy kudossopiva luovuttaja, mutta käsittääkseni tänä päivänä hyljintälääkkeillä hoituu hyvin. Lähiomaisena vaimo/aviomies on tuskin sen paremmin kudossopiva kuin muutkaan. Oliko lain tarkoitus lisätä perheen/suvun yhteisöllisyyttä vai mikä?
      http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/376277-jopa-40-000-euron-vuosisaasto-per-potilas-kansanedustaja-hollentaisi

      Kirjataan ylös, että MdK-MdK:lla on liian vilkas mielikuvitus so. epäluotettava.

      • Ei ole minun hatusta vedetty, vaan asiantuntijana mukana olleen
        erikoislääkärin/kansanedustajan hatusta vetämät laskelmat,
        mitä munuaispotilaat maksavat yhteiskunnalle.



    • Kun ei tullut katsottua tätä ohjelmaa, ei käsitä oikein, mihin tämä kielto perustuu, koska olen kuvitellut, että munuaisen siirtoon saadaan munuaisia usein testamentin kautta täysin tuntemattomalta luovuttajalta, jopa ulkomailta asti. Miten tämä juttu oikein pyörii? Mitä tekemistä osoitteella voi olla tässä asiassa. Jos siitä henki riippuu, niin muuttoauto pihaan äkkiä!

      • Suomi poikkeaa tässäkin asiassa muista pohjoismaista.
        Mutta eiköhän siihen tule muutos kun nuo yhteiskunnan kulujen
        suuruus tulee esille. Elinten siirto muitten kuin oman perheen
        jäsenten tai samassa taloudessa asuvien ollessa luovuttajina
        johtuu ehkä pelosta että alettaisiin hankkia rahaa, jos luovuttaja
        tulisi perheen ulkopuolelta. Elävän luovuttajan munuainen toimii
        kuulemma paremmin ja pitempään.
        Tärkeintä lienee että kudos- ja veriryhmät sopivat yhteen, olipa
        luovuttaja sitten kuka tahansa.


    • Sitä minäkin. Olen käsittänyt, että ei ole ollenkaan sanottu, että oman perheen jäsenen munuainen käy. Jos sopiva luovuttaja sitten löytyisi vaikka Oulun serkusta, jäisikö siirto tekemättä, kun on eri osoitteet?
      Onko Suomen byrokratiassa korjaamisen varaa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1374
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      103
      889
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      615
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      533
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      35
      432
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      399
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      394
    Aihe