Suunnitelmissa kasvattaa ikivihreä pensasaita siperianpihdasta. Onko kellään kokemuksia ko. puun leikkaamisesta,eli voiko sitä leikata kuten tuijaa,siis myös vanhempaa vuosikasvua vai kuten kuusta,eli vain edellisvuoden kasvua? Tuija-aitaa en halua,koska paikka on aurinkoinen ja tuijat ruskettuvat ilkeästi,samoin marjakuusi. Kuusiaita ei kuulu suosikkeihin juuri sen uusiutumattomuuden vuoksi...kranttu siis olen..;)
siperianpihta-aita,kokemuksia?
7
2123
Vastaukset
- Abies
On helpompi leikattuna aidanteena kuin kuusi. Voi leikata myös 2. vuoden vuosikasvua, jopa 3. ja vihreytyy. Taimet kalliimpia.
- alceus
Kasvata pois, hilskutin hyvä joulukuusi, eiku joulupihta.
Neulaset eivät varise ja ovat pehmeät, voi jopa laittaa sängyn viereen ja nukkua jouluyöt makoisasti(hehe).
Ei kestä saasteita yhtä hyvin kuin palsamipihta, mutta on pitkäikäisempi ja nopeakasvuisempi. Leikkaus kannattaa suorittaa lepokaudella eli noin elo-maaliskuun aikana.
Hyvä valinta tulee varmasti tosi siisti ja kaunis aita.- marikki
Kiitti vinkeistä,löysin netistä hyvän osoitteen,josta saa vähän halvempia taimia. www.forestum.fi Tulis vaan jo kevät,että pääsis istuttaan ;)
- alceus
marikki kirjoitti:
Kiitti vinkeistä,löysin netistä hyvän osoitteen,josta saa vähän halvempia taimia. www.forestum.fi Tulis vaan jo kevät,että pääsis istuttaan ;)
Osta taimet heti,(jos halvalla saat) ja mahottoman ison kosaani pullon, jolla sulatat jäätyneen maaperän.
Joku suuri puumies sanoi kerran, että astiataimet voi istuttaa milloin vain.
Eli extremeä peliin ja peukut pystyyn.
Näin on toimittu ennenkin. Tosin itse odottaisin kevääseen, mut jos olet malttamaton.............. - Pekka
alceus kirjoitti:
Osta taimet heti,(jos halvalla saat) ja mahottoman ison kosaani pullon, jolla sulatat jäätyneen maaperän.
Joku suuri puumies sanoi kerran, että astiataimet voi istuttaa milloin vain.
Eli extremeä peliin ja peukut pystyyn.
Näin on toimittu ennenkin. Tosin itse odottaisin kevääseen, mut jos olet malttamaton..............astiataimia voi istutaa sulan maan aikana. en usko että taimia vielä on edes myynnissä-sesonki alkaa huhtikuun lopulla.
- alceus
Pekka kirjoitti:
astiataimia voi istutaa sulan maan aikana. en usko että taimia vielä on edes myynnissä-sesonki alkaa huhtikuun lopulla.
Eikö se ole ihan sama missä taimi jököttää lepotilassa??? Ruukussa poikittain taimiston pihalla vai istutettuna maahan lepokauden aikana, jolloin kasvi voi aloittaa kasvun heti lepokauden päätyttyä.
Kosaani pullo on sitä varten, että ei tarvitsisi lapioida jäätynyttä maata. Kuulostaa pirun hullulta, mutta mietippä sitä mikä on routaraja nykyään Etelä-Suomessa.
Taimiston kannalta on toki parempi myydä taimet sesonki aikana, jolloin niistä saa paremman hinnan. Itse ostaisin taimet saman tien ja istuttaisin ne vasta keväällä.
Mutta on niitä astiataimia laitettu jäätyneeseen maahankin talvellakin. Tosin se on työläämpää kuin keväällä ja se oli vain ehdotus.
Mutta jos halvalla saa, niin en näe mitään estettä toimia edellä mainitulla tavalla.
Jos olen väärässä, niin sanokaa vain rohkeasti mielipiteenne.
- mams
Heippa!
Tiedättekö onko Siperianpihdalla maaperä vaatimuksia? Käykä savimaa ja aurinkoinen paikka?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624332Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551823Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141533Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381297Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681073- 58919
- 79915
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.168843Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791