Miksi Venäjällä tapahtunut lento-onnettomuus piti tapahtua? Eikö lentokapteenilla edes hitusen säteillyt siellä yläpäässä kun kaksi tuntia kierteli kentän ympärillä ja sitten rysäytti koneen kenttään? Moskovan lentokenttäkin olisi ollut n.2h:n päässä. Miksi lentokapteeni ei voi antaa periksi joskus? Pitääkö ihmisten kuolla lentokapteenien jääräpäisyyden takia? Ei ole heikkouden merkki jos valitsee toisen lentokentän kun ei voi myrskyn takia laskeutua. On vahva ammattitaidon näyte kun uskaltaa tehdä päätöksen jolla säästetään ihmishenkiä. Teneriffan lento-onnettomuuskin olisi vältetty jos perämies olisi uskaltanut sanoa KLM:n Lentokapteenille suunnilleen näin: "Sinä helvetin Tollo jos nyt lähdet kiihdyttämään niin minä vedän hampaat sinulta kurkkuun!" Tuskin olisi lentokapteeni uskaltanut enää lentoon lähteä. Tai olisi ainakin miettinyt, että mitä minä nyt teen? Menetänkö auktoriteettini jos en lähde lentoon vain menetänkö hampaani. Kun ihmishenkiä olisi pelastunut sadoittain niin perämies olisi saanut mitalin ja säästynyt potkuilta. Muussa tapauksessa hän olisi entinen perämies. Lentokone Boeing 747 oli poikittain lentokentällä ja Sumun takia lentokonetta ei näkynyt. Poikittain ollut Lentokone ei kerinyt koskaan takaisin rullaustielle. Lentokapteenin olisi pitänyt saada Tornista lupa lähteä kiihdyttämään, mutta malttamaton lentokapteeni päätti startata ilman lupaa. Uhkana oli, että Sumu tihenee ja lentoon lähdöt perutaan. Toisella kentällä oli pommi uhka ja kaikki lennot ohjattiin tälle kentälle jossa onnettomuus tapahtui. Ongelmanahan on se kuuluisa lentokapteenien auktoriteetti. Kapteenin päätöstä ei kyseenalaisteta tai sitä ei uskalleta tehdä ja seuraukset voivat sitten olla katastrofaaliset. Olen kiinnostunut lentämisestä ja melko monessa tapauksessa on Kapteenin toimia tehnyt mieli kritisoida. Tai olen huomannut, että Kapteeni ei ole ollut aivan ajan hermolla kun on tehnyt tyhmiä päätöksiä. Tähän auktoriteetti kysymykseen voisi kokeilla seuravanlaista toiminta mallia. Kun perämies huomaa, että Lentokapteeni tekee tai on tekemässä vakavanlaatuisen virheen niin perämies ilmoittaisi erittäin jäätävän rauhallisella äänellä, että Nyt Te Herra Lentokapteeni Olette tekemässä elämänne Suurimman munauksen ja kehoitan miettimään ennen kuin teette mitään peruuttamatonta, että olisiko jokin muu ratkaisu juuri tässä kohtaa parempi. Kun perämies huomaa lentokapteenin virheen on esteenä myös se seikka, että lentoperämies ei ole varma itsekään onko hänen oma ehdotus 100%:sesti se oikea ja siksi hän epäröi sanoa sitä lentokapteenille. Vaikka näin ei pitäisi olla. Kaikissa tilanteissa pitäisi uskaltaa sanoa oma mielipiteensä. Molempien näkökanta pitäisi olla mukana kun ongelmia syntyy. Jäätävää ammattitaitoa esitti lentokapteeni Jenkeissä kun teki pakkolaskun Hudson jokeen ja vielä laskun aikana kysyi perämieheltä, että: "onko hyviä ehdotuksia". Uskomattoman hyvä hermoinen lentokapteeni. Ja uskomattoman taitava laskeutuminen jokeen. Tosin Airbus A320 kone auttoi kyllä melko paljon laskeutumisessa. Kaikki koneessa olleet 155 selviytyivät hengissä. Lentokapteeninkin on ihminen siinä kuin perämieskin, mutta Kapteeninkin on kuunneltava herkällä korvalla ja hänen tulee myös tarkkailla omia tekemisiään ja punnittava monia vaihtoehtoja. Näinhän kyllä Kapteenit tekevätkin, mutta samalla kuitenkin pitävät tiukasti kiinni omasta näkemyksestään ja Kapteenin oikeudesta sanoa se viimeinen sana. Ja sen oltava sitten oikea päätös.
Venäjän lento-onnettomuus se viimeisin
6
103
Vastaukset
- ytgh5y
Eipä tainnut kyseessä olla lentokapteeni. Epäilen, että Hudson-jokeen laskeutunutkaan ei ollut lentokapteeni. Muilta osin en yhteen putkeen kirjoitettua oksennustasi jaksa nyt kommentoida.
- airpussiman
Se oli Lentokersantti.
- oksenteli_ei.jaksanut
Oli stuertti
- Sohvatiikeri2
Jaa että miksi...
No se oli semmoinen lento-onnettomuus, joita joskus tapahtuu. Onnettomuudet yleensä johtuvat jonkun tötöilystä. Jollei kukaan koskaan munaisi, niin ei tapahtuisi onnettomuuksia, eikä tarvitsisi ihmetellä toisten (tai omia) munauksia. Mutta kun niitä nyt vaan sattuu, niin kauan kuin ihmiset ovat inhimillisiä.
Niin että siksi. - mlldlxllx
Pidetään kuitenkin faktat mielessä. Lentäminen on erittäin turvallista, riski joutua onnettomuuteen on äärimmäisen pieni. Ehkä juuri tämän takia lento-onnettomuudet saavat paljon palstatilaa mediassa. Venäjällä B737 mäkeen, joka puolella asiasta kirjoitetaan ja päivitellään lentämisen vaaroista. Jos samassa kaupungissa olisi linja-auto joutunut onnettomuuteen ja kuolleita liki saman verran, uutisointi olisi ollut huomattavasti pienempää eikä kukaan olisi ajatellut "en uskalla enää matkustaa Suomessa bussilla."
- kurvatsuoriks
Suora lainaus; "en uskalla enää matkustaa Suomessa bussilla." (kato em. viesti).
Oisko tuo karant käsist ylösveton yhteydessä, menettän nostovoiman ja kellahtant alamäkkeen. Tiijä häntä.
Helsingi bussit tuskin kellahtaa kumolle alamäes tai kurvas. Vaik joskus silt tuntuukii. Ja matkustajatkii on köyhii ja muuta rupusakkii.
Hittooko niist.... :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä602007Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1661688Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701408Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2411367Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2321313Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3391179- 1281155
- 801135
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3171085IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3421082