koira hankinnassa?

Ginus

Olen jotenkuten allerginen joillekin eläimille.
Ja pienempänä minulla oli astma.Pitkiin aikoihin ei ole ilmennyt astman oireita.

Nyt meille on tullut suuri into haluta koira perheeseen. Ottaisimme pihakoiran, mielessä on ollut esim. suomenlapinkoira. Emme pitäisi sitä siis kovin paljoa sisällä. Minä en olisi sen omistaja meidän perheessä, enkä viettäisi sen kanssa niin paljon aikaa, kuin muut.

Kissoista on joskus tullut nuhaa ja silmien kutinaa. Ja pitkän ajan (muutama päivä) koirien kanssa sisätiloissa on aiheuttanut tuota samaa.
Olisikohan mahdollista hankkia ulkokoira koppiin?
Ja onko muita eläinallerkisia, joilla on koira?

7

1010

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minkeli

      Täällä yksi pahasti ja monipuolisesti allerginen. Kaksi koiraa, joista toinen nukkuu vieressäni pää melkein tyynylläni.
      Mielelläni antaisin sinulle tietoa siitä, miten meillä menee, mutta jos vaikka sähköpostilla. Täällä tulee niin nopeasti ristiinnaulituksi.
      [email protected]

      • Mul kans

        Niin on kumma, että ihmisillä on taipumus ja suorastaan tarve leimata toisia näiden esittämien mielipiteiden tai kokemustan tai kysymysten pohjalta.

        Minäkin mielelläni kuulisin allergisten ihmisten kokemuksia koirista.

        Itsellä se tilanne, että olen 30-vuotta elänyt koiria vältellen. Ihan pienenä niitä ei vältelty eikä minulle tullut kylässäkään oireita.
        Ekan kerran muistan saaneeni oireita mäyrykoiran purtua minua joskus kun oli noin kuusi. Tämä ei tienkään tarkoita sitä, että purema olisi laukaissut jonkun allergian sinänsä, mutta luulen, että se laukaisi minulle pelon vuosiksi. Ja luulen, että tämä pelko on omalta osaltaa vahvistanut allergiaani, joka kyllä on ihan testattukin prick-testeillä.

        Lääkärit eivät tietenkään suosittele minulle koiraa, samoin vanhemmat ja sisarukset pitäisivät sitä typeränä, mutta siipan kanssa ollaan leikillämme ruvettu aiheesta puhumaan ja itsellä koirakuume on kasvanut.

        Olen ollut ymmärtävinäni, että paras tapa edetä asiassa olisi juuri kyläillä erilaisissa koiraperheissä, koettaa hankkia "hoitokoira" esim. viikoksi, mahd. käydö kasvattajilla jne.

        Uskon nimittäin vahvasti siihen, että yhden eläimen hilseeseen sylkeen jne. siedättyy ajan kanssa. Ongelma tietysti on se, että miten löytää sellainen sopiva yksilö, jonka kanssa pystyisi siedätysvaiheen elämään. Täällä ja muilla palstoilla olen huomannut, että positiivisia kokemuksia on useista roduista. Ilmeisesti kutienkin joku vähemmän hilseilevä laji on toivottava. Itseä kiinostaa mm. Pumi

        Koiraa tosiaan haluaisin, olen pienestä pitäen halunnut, mutta allergioiden takia minut on niistä eristetty ja itsekin kasvoin ajattelemaan että niitä on paras välttää. Nykyään taas hakeudun koirien lähelle.

        Kaikkea hyvää sinulle ja muille koirien ystäville!


    • Minkeli

      Sori että vastauksen tulemiselle kestää, viimeistään viikonloppuna kirjoittelen! Toivottavasti sulla pinna kestää!

    • Bichoni

      niin minä olen vakavasti allerginen koirille ym. , mutta silti meillä on Mimmi-koira!!! Se on ollut jo meillä 3 vuotta, ja se on bichon frise. katsasta osoite: http://gamma.nic/~bichonfrise

    • Koirulainen

      Minäki oon allerginen koirille, mutta koira meillä silti on. Ja ainaki minä oon sille siedättyny niin ettei tuu oireita. En tietenkään suosittele kokeilemaan, mutta jos välttämättä haluaa koiran niin kannattaa tosiaan yrittää ensin "testata" eri rotuja esim. kasvattajilla, tutuilla, ym. Sitte näkee että mitkä rodut ja minkätyyppiset koirat ei ainakaan käy (esim. mulla lyhytkarvaset -> ihan hirvee reaktio). Meidän koira on muuten villakoira, ja se on kuulemma sellanen rotu jota allerginenkin voi harkita (mutta tietysti jokaisen allergia on yksilöllistä).

    • kysyn vaan

      Hei!
      Onko allergialääkkeistä (zyrtek, kestine jne) haittaa jos niitä käyttää "vuositolkulla"? Onko kokemuksia? Entä allergia-silmätipat??

      • Jos sanoo, älä usko

        Tein google-haun ja tällä sivulla on hyvää tietoa englanniksi:
        http://www.drugs.com/zyrtec.html

        Zyrtecin pakkauksessa olevassa käyttöohjeessa luulisin myös olevan tietoa, en kyllä tiedä mitä.
        Apteekista voi kysyä tietoa suomeksi.

        Mikään lääke ei ole vaaraton, joillekin käyttö voi aiheuttaa enemmän sivuvaikutuksia tai pitkäaikaisvaikutuksia, kuin toisille.

        Elämää ei kannata rakentaa lääkeiden käytön varaan, jos voi välttää herkistäviä asioita!

        Jos esim. ajattelet, että hankin koiran ja syön allergialääkkeitä tai käytän silmätippoja, unohda koko idea.
        Tämä vaan tuli mieleeni, kun ko. kysymys oli tässä
        ketjussa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      377
      1441
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1253
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      114
      1187
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1072
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      40
      940
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      886
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      796
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      790
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      85
      767
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      662
    Aihe