valaisin

minä

128 litran akvaariossani on 1x Sylvania Grolux 18w:loisteputki. Luin juuri opaskirjasesta että nyrkkisääntönä on 0,3W valoa per vesilitra!(tekee 38,4W)Millaisen lisän laittaisin?Voiko valoa olla liikaa?Sapettaa, sillä kävin 2 viikkoa sitten liikkeessä kysymässä neuvoa miten valaistusta pitäisi lisätä, sillä kasvit eivät viihdy. olin ajatellut jos laittaisi toisen lamppukotelon loisteputken lisää. Myyjä sanoi että ei tarvitse, tämä loisteputki riittää yksistään.Toinen kymysys: Mikä tarkoitus kansilevyllä on?Kalojen "karkailun" lisäksi...

14

1000

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nikita

      Kansilasit estävät (vähentävät huomattavasti) kosteuden haihtumista ilmaan sekä pitävät lämmön akvaariossa.

      Itse suosin melko pieniinkin altaisiin kahta loisteputkea. itselläni on toisessa 190-litraisessa kolme putkea, yksi arcadian fresh water lamp (päivänvalo, valkoinen) ja kaksi original tropical-putkea (kasvivalo, violetinsävyinen). Toisessa 190-litraisessa on yksi putki molempia ja 102-litraisessa on myöskin yksi molempia. 40-litraisessa karanteenialtaassa ei ole kun yksi valo mutta eipä ole kasvejakaan ;)

    • hessu

      Hanki kaksiputkinen valaisin/toinen kotelo lisää ja kai myös lannoitat oikein kasvejasi? Kansilevy eli siis päällyslasi estää kosteuden haihtumista ja estää valaisimelle tapahtuvia kosteusvaurioita. Monet valaisimet kun kärsivät kosteudesta.

      • minä

        Eli millaisen uuden putken tarvitsisin jos ostaisin toisen kotelon , en kysy enää neuvoa liikkeestä...Vai riittääkö jos vaihdan esim. 30W loisteputken, tämä Sylvania Grolux kuulemma on sellainen sini-violetti sävyinen, jota ei kuitenkaan silmin erota.Annan kasveille joka vedenvaihdon yhteydessä nestemäistä ravinneliuosta, ohjeen mukaan.kyselin myös soraan laitettavista tableteista, ei kuulemma tarvitse...Kasveina mulla on mm. vallisneriaa, anubiasta, riisisaniaista, karkeaviuhkalehteä...


      • Hessu
        minä kirjoitti:

        Eli millaisen uuden putken tarvitsisin jos ostaisin toisen kotelon , en kysy enää neuvoa liikkeestä...Vai riittääkö jos vaihdan esim. 30W loisteputken, tämä Sylvania Grolux kuulemma on sellainen sini-violetti sävyinen, jota ei kuitenkaan silmin erota.Annan kasveille joka vedenvaihdon yhteydessä nestemäistä ravinneliuosta, ohjeen mukaan.kyselin myös soraan laitettavista tableteista, ei kuulemma tarvitse...Kasveina mulla on mm. vallisneriaa, anubiasta, riisisaniaista, karkeaviuhkalehteä...

        Toisen putken pitää olla kasvivalo, toinen voi olla esim. päivänvalosävyinen. Keltaista sävyä ei kannata ottaa koska tekee pissisen sävyiseksi.

        http://www.aqua-web.org/users/saurama/index.htm

        Tuolla on erilaisia putkia kuvattu millaiseksi saavat akvaarion =) Itselläni on aquastar (=kasvivalo) kirkas päivänvalo yhdistelmät toimineet parhaiten.


      • aqua-web.fi
        Hessu kirjoitti:

        Toisen putken pitää olla kasvivalo, toinen voi olla esim. päivänvalosävyinen. Keltaista sävyä ei kannata ottaa koska tekee pissisen sävyiseksi.

        http://www.aqua-web.org/users/saurama/index.htm

        Tuolla on erilaisia putkia kuvattu millaiseksi saavat akvaarion =) Itselläni on aquastar (=kasvivalo) kirkas päivänvalo yhdistelmät toimineet parhaiten.

        Linkitetty valovertailu löytyy nykyisin osoitteessa http://aqua-web.fi/2012/12/13/onko-valon-varilla-valia/


    • harakka

      Labyrinttikaloilla jotka käyvät ottamassa happea pinnalta suositellaan että ilman lämpötila olisi sama kuin veden.
      Valoista; mulla 1 x 30w, litroja 120. Putkena Tropical enkä ole tyytyväinen. Nyt mulla onkin tilauksessa linkin mukainen lisäosa sekä 30w Freshwater putki.

      http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=158110 * 158111 * 158112 * 158113 * 158114&t=temartic_e&userid=03P6DRVCrlNHCcH6029GOLGK1UVUK8Dr5z8

    • minä taas

      luin juuri tuossa noita vanhoja keskustelunaiheita valaisimista ja joku osasi kertoa että Grolux on pelkkä kasvivalo ja liian tehokas,( tulee levää).voisiko olla siis niin että tämä groluxin 18w riittää...

      • mie vaan

        mistä näitä loisteputkivaloja saa eli mistä näitä ostatte ja vähän jos hintaluokaa sais että missä hinnoissa pyöritään.


      • harakka
        mie vaan kirjoitti:

        mistä näitä loisteputkivaloja saa eli mistä näitä ostatte ja vähän jos hintaluokaa sais että missä hinnoissa pyöritään.

        Mun 30w (90cm) Tropical maksoi kalakaupassa n 14e, saksasta tilaamani Arcadian Freshwater 17.69e. Prismasta katselin Philipsin 30w putkia ja olivat siinä 6e.
        Eli akvaariokaupoista, marketeista, sähkötarvikeliikkeistä.


      • minä taas

        ...kysymykseen, jos joku osais auttaa.Eli, riittääkö jos vaihdan loisteputken (Sylvania gro lux 18w) esim 30 wattiseen? ei tarvitsisi ostaa toista lamppukoteloa...


      • Nikita
        minä taas kirjoitti:

        ...kysymykseen, jos joku osais auttaa.Eli, riittääkö jos vaihdan loisteputken (Sylvania gro lux 18w) esim 30 wattiseen? ei tarvitsisi ostaa toista lamppukoteloa...

        Kun wattimäärät menee pituuksein mukaan niin et pysty mitenkään laittamaan 18 wattisen tilalle 30 wattista putkea koska 30 wattinen on muistaakseni 90 cm pitkä.


      • kokeillut
        minä taas kirjoitti:

        ...kysymykseen, jos joku osais auttaa.Eli, riittääkö jos vaihdan loisteputken (Sylvania gro lux 18w) esim 30 wattiseen? ei tarvitsisi ostaa toista lamppukoteloa...

        Itselläni on vain yksi putki ja levää ei tule .Ei ole voimakkaan valon kasveja kuin papukaijalehti.
        Olen vuorannut kotelon foliolla ja valoteho on huomattavasti parempi.Melkein kahden putken veroinen
        Aiemmin oli power-clo ja vaihdon jälkeen tuli levää.
        Nykyinen on parempi ja halvempikin


    • Nermal

      Kahdesta putkesta valo leviää tasaisemmin koko leveydelle. Itselläni on 100 l altaassa edessä 18W arcadian päivänvaloputki ja takana 15W arcadian kasviputki. Hyvältä näyttää ja kasvit rehottaa. Ovat putket niin kalliita akvakaupoissa, että ajattelin kyllä ensi kerralla etsiä vastaavia muista kaupoista.

      Näinpähän kerran yhden akvaliikkeen akvapaketissa, että valaisin olisi ollut 2 hehkulamppua sis. valaisin. Ja altaalla litroja yli 100. Yleensä noissa paketeissa onkin ihan liian surkeat valaisimet (saadaan hinta alas).

    • alw

      mulla ei ainakaan riitä yks 1x18w loiteputki ja aijonkin rakentaa kaks putkisen ja kansilevy estää myös epä puhtauksien pääsyn akvaarioon

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8356
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe