Mielenkiintoinen havainto: BMW 3.0 diesel 306 hv normaali öljyn lämpö Neste Pro 5W-40 on mittarin mukaan tasan 100 C astetta ja Mobil 5W-30 öljyn lämpö on 97 C. Eli ohuemman öljyn virtaus on parempi ja öljy siirtää lämpöä pois paremmin , kun lämpimän pään viskositetti on notkeampi. Olis mielenkiintoista kokeilla 0W-20 öljyä, mutta BMW ei suosittele ohjekirjan mukaan sellaista.
Öljyn lämpö vs viskositeetti
8
2438
Vastaukset
- oilgirl
Kolmen asteen ero ei taida kovin paljon merkata käytännössä.
- 23423423
5w-30 öljyn pienempi lämpötila voi johtua myös että siinä on vähemmän kitkaa kuin 40 öljyssä. Useimmat matalakitkaiset polttoaineensäästööljyt ovat 5w-30.
- sssssffff
Joo, enemmän se tuosta pienemmän viskositeetin aiheuttamasta pienemmästä kitkasta johtuu, ei virtausnopeudesta. Öljyn sisälläkin on enemmän kitkaa kun se on paksumpaa ja se aiheuttaa lämpöä.
Mutta kuumana käyvään ei kannatta laittaa ohutta öljyä pienempien lämpöjen toivossa, ohut kalvo ei kestä lämpöä ja alkaa kone kulua. - subaduu
sssssffff kirjoitti:
Joo, enemmän se tuosta pienemmän viskositeetin aiheuttamasta pienemmästä kitkasta johtuu, ei virtausnopeudesta. Öljyn sisälläkin on enemmän kitkaa kun se on paksumpaa ja se aiheuttaa lämpöä.
Mutta kuumana käyvään ei kannatta laittaa ohutta öljyä pienempien lämpöjen toivossa, ohut kalvo ei kestä lämpöä ja alkaa kone kulua."Mutta kuumana käyvään ei kannatta laittaa ohutta öljyä pienempien lämpöjen toivossa, ohut kalvo ei kestä lämpöä ja alkaa kone kulua."
>Ei ainakaan ohuempaa öljyä mitä valmistaja suosittelee käytettäväksi. Silloin kuumanpään öljykalvo ei ole riittävän vahva estääkseen kulumisen. Muutoinhan tuo sata astetta on normaali öljyn lämpötila.
- Mielenk._havainto
Kokeile 5W-20, sellaistakin on.
- kg876jhf
BMW ei tuota viskositeettia suosittele mutta sinä tiedät paremmin?
- wwon
Eikös volkkari lisännyt dieseliä moottoriöljyynsä, niin saatiin testeissä kitkat pois ja polttoainekulutus pieneksi yms...
- ongo
Tässä on nyt monta asiaa mitkä vaikuttaa lämpöjä alentavasti yhtäaikaa.
1) öljyn pienempi kitka
2) pienemmästä kitkasta johtuen öljy virtaa samalla moottorin käyntinopeudella paremmin ja tunnetusti parempi virtaus kuljettaa lämpöä paremmin
3) koska moottoriöljyn pienempi kitka aiheuttaa moottorille vähemmän vastusta, tarvitsee saman kierrosluvun tuottamiseen polttaa vähemmän polttoainetta --> syntyy vähemmän lämpöä.
Eli yleisesti ottaen ohuemmalla öljyllä moottori käy viileempänä ja tästä johtuen taas moottori kestää paremmin. Myöskin tunnetusti kuumana käyvä moottori kuluu nopeammin. Ja tässä takoitetaan käyntilämmön lämpötilaeroja, joilla on todettu yhteys moottorin kulumiseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212656Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292282- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532160Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211772Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881627Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961566- 2901454
- 1331408
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131399