Mielenkiintoinen havainto: BMW 3.0 diesel 306 hv normaali öljyn lämpö Neste Pro 5W-40 on mittarin mukaan tasan 100 C astetta ja Mobil 5W-30 öljyn lämpö on 97 C. Eli ohuemman öljyn virtaus on parempi ja öljy siirtää lämpöä pois paremmin , kun lämpimän pään viskositetti on notkeampi. Olis mielenkiintoista kokeilla 0W-20 öljyä, mutta BMW ei suosittele ohjekirjan mukaan sellaista.
Öljyn lämpö vs viskositeetti
8
2720
Vastaukset
- oilgirl
Kolmen asteen ero ei taida kovin paljon merkata käytännössä.
- 23423423
5w-30 öljyn pienempi lämpötila voi johtua myös että siinä on vähemmän kitkaa kuin 40 öljyssä. Useimmat matalakitkaiset polttoaineensäästööljyt ovat 5w-30.
- sssssffff
Joo, enemmän se tuosta pienemmän viskositeetin aiheuttamasta pienemmästä kitkasta johtuu, ei virtausnopeudesta. Öljyn sisälläkin on enemmän kitkaa kun se on paksumpaa ja se aiheuttaa lämpöä.
Mutta kuumana käyvään ei kannatta laittaa ohutta öljyä pienempien lämpöjen toivossa, ohut kalvo ei kestä lämpöä ja alkaa kone kulua. - subaduu
sssssffff kirjoitti:
Joo, enemmän se tuosta pienemmän viskositeetin aiheuttamasta pienemmästä kitkasta johtuu, ei virtausnopeudesta. Öljyn sisälläkin on enemmän kitkaa kun se on paksumpaa ja se aiheuttaa lämpöä.
Mutta kuumana käyvään ei kannatta laittaa ohutta öljyä pienempien lämpöjen toivossa, ohut kalvo ei kestä lämpöä ja alkaa kone kulua."Mutta kuumana käyvään ei kannatta laittaa ohutta öljyä pienempien lämpöjen toivossa, ohut kalvo ei kestä lämpöä ja alkaa kone kulua."
>Ei ainakaan ohuempaa öljyä mitä valmistaja suosittelee käytettäväksi. Silloin kuumanpään öljykalvo ei ole riittävän vahva estääkseen kulumisen. Muutoinhan tuo sata astetta on normaali öljyn lämpötila.
- Mielenk._havainto
Kokeile 5W-20, sellaistakin on.
- kg876jhf
BMW ei tuota viskositeettia suosittele mutta sinä tiedät paremmin?
- wwon
Eikös volkkari lisännyt dieseliä moottoriöljyynsä, niin saatiin testeissä kitkat pois ja polttoainekulutus pieneksi yms...
- ongo
Tässä on nyt monta asiaa mitkä vaikuttaa lämpöjä alentavasti yhtäaikaa.
1) öljyn pienempi kitka
2) pienemmästä kitkasta johtuen öljy virtaa samalla moottorin käyntinopeudella paremmin ja tunnetusti parempi virtaus kuljettaa lämpöä paremmin
3) koska moottoriöljyn pienempi kitka aiheuttaa moottorille vähemmän vastusta, tarvitsee saman kierrosluvun tuottamiseen polttaa vähemmän polttoainetta --> syntyy vähemmän lämpöä.
Eli yleisesti ottaen ohuemmalla öljyllä moottori käy viileempänä ja tästä johtuen taas moottori kestää paremmin. Myöskin tunnetusti kuumana käyvä moottori kuluu nopeammin. Ja tässä takoitetaan käyntilämmön lämpötilaeroja, joilla on todettu yhteys moottorin kulumiseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1211688
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup161372- 61980
Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA
Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR329972- 65826
J miehestä oikeaa
Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen75798- 1760
- 46731
Kysyit firman bileissä..
.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta9671Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin
Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta60653