Mielenkiintoinen havainto: BMW 3.0 diesel 306 hv normaali öljyn lämpö Neste Pro 5W-40 on mittarin mukaan tasan 100 C astetta ja Mobil 5W-30 öljyn lämpö on 97 C. Eli ohuemman öljyn virtaus on parempi ja öljy siirtää lämpöä pois paremmin , kun lämpimän pään viskositetti on notkeampi. Olis mielenkiintoista kokeilla 0W-20 öljyä, mutta BMW ei suosittele ohjekirjan mukaan sellaista.
Öljyn lämpö vs viskositeetti
8
2662
Vastaukset
- oilgirl
Kolmen asteen ero ei taida kovin paljon merkata käytännössä.
- 23423423
5w-30 öljyn pienempi lämpötila voi johtua myös että siinä on vähemmän kitkaa kuin 40 öljyssä. Useimmat matalakitkaiset polttoaineensäästööljyt ovat 5w-30.
- sssssffff
Joo, enemmän se tuosta pienemmän viskositeetin aiheuttamasta pienemmästä kitkasta johtuu, ei virtausnopeudesta. Öljyn sisälläkin on enemmän kitkaa kun se on paksumpaa ja se aiheuttaa lämpöä.
Mutta kuumana käyvään ei kannatta laittaa ohutta öljyä pienempien lämpöjen toivossa, ohut kalvo ei kestä lämpöä ja alkaa kone kulua. - subaduu
sssssffff kirjoitti:
Joo, enemmän se tuosta pienemmän viskositeetin aiheuttamasta pienemmästä kitkasta johtuu, ei virtausnopeudesta. Öljyn sisälläkin on enemmän kitkaa kun se on paksumpaa ja se aiheuttaa lämpöä.
Mutta kuumana käyvään ei kannatta laittaa ohutta öljyä pienempien lämpöjen toivossa, ohut kalvo ei kestä lämpöä ja alkaa kone kulua."Mutta kuumana käyvään ei kannatta laittaa ohutta öljyä pienempien lämpöjen toivossa, ohut kalvo ei kestä lämpöä ja alkaa kone kulua."
>Ei ainakaan ohuempaa öljyä mitä valmistaja suosittelee käytettäväksi. Silloin kuumanpään öljykalvo ei ole riittävän vahva estääkseen kulumisen. Muutoinhan tuo sata astetta on normaali öljyn lämpötila.
- Mielenk._havainto
Kokeile 5W-20, sellaistakin on.
- kg876jhf
BMW ei tuota viskositeettia suosittele mutta sinä tiedät paremmin?
- wwon
Eikös volkkari lisännyt dieseliä moottoriöljyynsä, niin saatiin testeissä kitkat pois ja polttoainekulutus pieneksi yms...
- ongo
Tässä on nyt monta asiaa mitkä vaikuttaa lämpöjä alentavasti yhtäaikaa.
1) öljyn pienempi kitka
2) pienemmästä kitkasta johtuen öljy virtaa samalla moottorin käyntinopeudella paremmin ja tunnetusti parempi virtaus kuljettaa lämpöä paremmin
3) koska moottoriöljyn pienempi kitka aiheuttaa moottorille vähemmän vastusta, tarvitsee saman kierrosluvun tuottamiseen polttaa vähemmän polttoainetta --> syntyy vähemmän lämpöä.
Eli yleisesti ottaen ohuemmalla öljyllä moottori käy viileempänä ja tästä johtuen taas moottori kestää paremmin. Myöskin tunnetusti kuumana käyvä moottori kuluu nopeammin. Ja tässä takoitetaan käyntilämmön lämpötilaeroja, joilla on todettu yhteys moottorin kulumiseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6517073Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?414814HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa3002728- 1442016
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1321597Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3981534- 171507
Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki231348Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101303mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k111223