Ajattelin kysyä kysymyksen, etsiä näkökulmaa.

Pohdiskelijax

Aihepiiri tuli toistakautta elämässäni vastaan. Olkoot se karmaa, syklisyyttä tai sitten elämässäni olevien asioiden aktivoima hermorata aivoissa mikä synnytti ajatuksen. En niinkään välitä universumin mekanismeista, miksi asiat tulevat elämääni jne.

Ikuinen elämänkokemusten kiertokulku. Elämästä elämään siirtyminen.

Ikuisesti aikaa, siinä kerkeää olemaan monesti niin pyhä kuin pahakin. Loputtoman monta kertaa. Vankina ikuisessa kokemusten ketjussa. Tietoisuus vankina kokemuksien sarjassa. Ollut ikuisesti ja tulee aina olemaan.

Mekanismeista en välitä, miksi mihin milloinkin.

Olen siis miettinyt, uskotaanko buddhalaisuudessa tästä kierrosta vapautumiseen?
Vai uskotaanko seuraavan elämän olevan elämä missä saa elää unohtaen ikuisen kierron?
Olla vaikka paimentolaispoika, joka elää elämänsä ajattelematta, kokee hyviä ja huonoja kokemuksia.

Tietoisuus on olemassa, tietoisuus voi vain vapautua kokemasta ikuisuuden käsitettä ja näinollen elää vapaana. Tämäkö siis on Nirvana? Se missä 99.9% ihmisistä elää. Vapaana ikuisen kierron kokemuksesta ajatusten muodossa.

8

142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aika-ajatus_pervertoi

      Virallisen buddhalaisen opin kannalta en osaa tähän vastata, mutta heitän sivuhuomiona, että on kahdenlaista ikuisuuskäsitettä:
      - milloinkaan loppumaton, äärettömiin jatkuva aika
      - ajattomuus, jossa kaikki on yhdellä kertaa läsnä, ja jossa ajalliset kokemukset paljastuvat vain miniskulaarisen pieneksi tussaukseksi koko olemassaolossa.

      Näistä se ensimmäinen on se, joka saa kenet tahansa toivottomaksi asiaa ajatellessaan (kokemusta on). Jälkimmäisestä kertovat ihmiset, jotka ovat kuolleet ja tulleet takaisin, sekä samadheja kokeneet mystikot, ja tämä puolestaan on kertoman mukaan tavattoman autuaallista.

    • Kosala

      Terve!

      Kysyit että uskotaanko buddhalaisuudessa tästä jälleensyntymien kierrosta vapautumiseen? Vastaan maallikkobuddhalaisena:

      Buddhan opetuksissa selitetään loogisesti miten syntyminen, kuolema ja kärsimys johtuvat syistä, joista muodostuu syy-seuraus-ketju (kausaaliketju). Tämä jatkaa toistumistaan, niin kauan kuin ihmisellä on harhakäsityksiä. Pohjimmaisena syynä kärsimykselle käsittääkseni on se, että mieli muodostaa minäkuvan, jolle se antaa myös välittömästi sellaisen itsenäisen statuksen, mitä sillä ei todellisuudessa ole, jos asia käytäisiin loogisesti läpi. Tästä seuraa myös samanlaisen liioitellun (ja kuvitteellisen) merkityksen antaminen kaikille muillekin asioille, ja silloin hänelle muodostuu monia tunteita, jotka vetävät häntä kuin renkaasta nenässä.

      Tämän ymmärtämisessä auttaa se, että ymmärtää asioiden johtuvan niitä edeltävistä syistä. Kaikella on jokin syy, tai monia syitä. Kun tilanne nähdään realistisesti sellaisena kuin se on, haitalliset tunteet lakkaavat, ja siitä seuraa että haitalliset teot lakkaavat, koska ei ole mitään syytä tehdä pahaa toiselle, koska ahneus ja viha eivät ole (harhakäsityksen poistumisen takia) enää vaikuttamassa, ja jos ne nousevat esiin (aiemmista syistä), ne havaitaan heti, aivan kuin jos olisit hereillä kotonasi ja joku huonekalu syttyisi yhtäkkiä tuleen niin kävisit heti sammuttamaan sitä ja tietäisit miten se sammutetaan. Niiden todellinen luonne nähdään heti niiden noustessa esiin ja ne haihtuvat olemattomuuteen. Sitä voisi verrata myös siihen miten nouseva aurinko sulattaa varjopaikkoihin muodostuneen ohuen jään.

      Kärsimykseen johtavan kausaaliketjun lisäksi on (onneksi) myös ns. "transsendentaalinen kausaaliketju", joka Buddhan mukaan johtaa kärsimysten loppumiseen. Buddha Gautama kiteytti ns. Ensimmäiseen jaloon totuuteen, että kaikessa on kärsimystä, koska kaikki ilmiöt ovat väliaikaisia ja tyydyttämättömiä. Buddha tiivisti ns. Toisen jalon totuuden siten, että kaiken kärsimyksen aiheuttaa joksikin tulemisen, tyhjäksi tulemisen, tai aistinautintojen tavoittelu. Kolmas jalo totuus oli, että halujen loppuminen johtaa kärsimysten loppumiseen. Neljäs jalo totuus oli, että on olemassa tie ulos kärsimyksestä ja se on ns. Jalo kahdeksanosainen tie.

      Buddhalaisuuteen ei kuulu sellainen, että sokeasti uskottaisiin johonkin, vaan kokeilemalla ja tarkkaavaisuudella havaitaan johtaako se parempaan & kärsimysten vähenemiseen vaiko ei. Buddhan mukaan, jos ihminen on esim. vapautunut kierrosta, niin hän tietää ja ymmärtää sillä hetkellä että hän on "vapautunut kierrosta". Monissa maissa ilmenevät, ja mediassa eniten näkyvillä olevat buddhalaiseksi miellettävät tavat ja käytännöt, esim. Thaimaassa tapahtuva amulettien myynti yms. ovat tulleet paikallisen kulttuurin historiasta ja esim. Tiibetin buddhalaisuudessa monet piirteet ovat tulleet hindulaisuudesta. Jos vaikka Suomi olisi buddhalainen maa, täällä käytäisiin siitä silti saunassa ja sitten ehkä ulkomailla näytettäisiin, kun buddhalaiset istuvat saunassa.

      Yleensä ihmisen pitää myös kärsiä paljon, ennenkuin hänen on oltava niin realistinen, että hänen on pakko ryhtyä kitkemään kärsimystä aiheuttavia asioita. Usein kärsimys kasvaa suureksi ennenkuin ihminen on valmis katsomaan mikä kärsimystä oikeasti aiheuttaa. Hyvä tapa aloittaa on tehdä lyhyitä meditaatiohetkiä yrittäen keskittyä omaan hengitykseen, aluksi ehkä mieluiten ohjattuna meditaationa, vaikka YouTubesta kuunnellen. Ajatus harhailee tietysti väsymättä, mutta ideana on että yrittäisi rentoutua ja muistaisi sitten kääntää aina huomion takaisin hengitykseen. Hengitystä pitäisi vain seurailla, kuin vierestä, eikä ikäänkuin hyökätä sen kimppuun ja yrittää puristaa sitä hengiltä. Toinen hyvä keino on kokeilla buddhalaisten maallikoiden käyttämien harjoitussääntöjen noudattamista esim. täydenkuun ja mustan kuun aikoihin, eli pari kertaa kuukaudessa, ja katsoa onko sillä mitään vaikutusta omaan elämään. (engl: "five precepts" (ks. myös "eight precepts") ja "observance day".)

      Ei kannata ajatella mustavalkoisesti ja ottaa jotain ylettömän suurta ja korkeaa tavoitetta, tai verrata itseään johonkin ylettömän hyveellisiin standardeihin, vaan olla tyytyväisiä siihen olotilaan mitä tässä hetkessä on ja kokeilla voisiko siihen jotain höystettä lisäämällä vähän parantaa omaa tilannetta.

      Onnea valitsemallesi tielle!

      • Pohdiskelijax

        Kiitos viestistä.

        Luulen viime päivien valoittaneen ajatuksiani aiheen tiimoilta. Voin unohtaa kysymykset ja jäädä tarkastelemaan ikuisuuskäsitettä siksi aikaa kun siltä tuntuu.

        Onnea sinunkin tielle!


    • Tällainenvastaus

      Ei ole olemassa hyvää tai pahaa. On vain oikeita ja vääriä valintoja. Väärät valinnat aiheuttavat tuskaa eläville olennoille. Oikeat valinnat vähentävät tuskaa eläviltä olennoilta.

    • Buddhapähkinänkuoressa

      Elämä on kärsimystä. Kärsimys johtuu mielihaluista. Vapautuakseen kärsimyksestä on vapauduttava mielihaluista. Mieihalut vetävät takaisin jälleensyntymään. Mielihalujen lakkaaminen tekee sinusta buddhan eli valaistuneen, etkä synny enää uudestaan. Älykäs spekulaatio puolestaan tekee sinusta älykkään spekulaattorin.

    • KehoituksenSanaa

      Nämä keskustelut johtavat useimmiten harhaan.
      Parasta olisi tutkia omaa sydämentilaansa ja keskittää katseensa yksin Kristukseen.
      Ei niinkään täälläkin esiintyviin keskusteluihin, sillä jos näitä juttuja liikaa alkaa lukemaan, on vaara, että menettää sen sinapinsiementäkin pienemmän uskonsa.
      Niin kummallisia nämä jutut ovat.

      Jeesus on tie.
      Hän on lammasten ovi käydä taivaallisiin.

      Uudestisyntynyt Jumalan lapsi on uusi luomus, katso, mikä vanhaa on, on kadonnut ja uusi on sijaan tullut.

      Se uusi ihminen, uudestisyntynyt käyttäytyykin hiukan eri tavalla kuin ns maailman lapset ja olisi hyvä, jos täällä yksikin uskovainen kirjoittaa, käyttäytyä sen kutsumuksen arvon mukaisesti.
      Ei siis kaiken aikaa heitellä lokaa ja leikkiä kuralammikossa.

      Kehoitan: -Ole ja käyttäydy lähdekristityn tavoin.

      Kuralammikossa jos ja kun räpiköi, niin vesi on ilman muuta sameaa.

      Lähdekristitty on ja pysyy ja käyttäytyy lähdekristittynä, eli hänen tarjoamansa vesikin on puhdasta, kirkasta ja selkeää.
      Täynnä totuutta ja täynnä armoa, täynnä iloa ja täynnä rauhaa, jotka hän on lahjaksi Herraltaan saanut.
      Kuin myös täynnä rakkautta, kärsivällisyyttä, itsehillintää, pitkämielisyyttä, laupeutta.

      Ylhäältä tuleva viisaus on ensinnäkin lempeä.... puhdasta...täynnä hyviä hedelmiä.

      Alhaalta tuleva viisaus taas on riitaisaa...apostoli sanoo sitä riivaajien viisaudeksi.

      Ole Kristuksen palvelija ja palvele iloiten Herraasi.

    • SamsaraVSNirvana

      "In short, since thinking is samsara and nonthought is nirvana, when the yogi remains among distractions and diversions, it is known as samsara; while remaining for even one moment in composure free of focus, that duration is known as nirvana."

      "Treasures from Juniper Ridge" p.71.

      • lyhyesti

        Saman voi sanoa tällä tavalla: on takertumatta mihinkään, ei kehollisuuteen, tuntemuksiin eikä ajatuksiinkaan. Nirvana on täydellistä takertumattomuutta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      111
      5085
    2. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      64
      4949
    3. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      86
      3990
    4. Miten mä olisin

      Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3540
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      59
      2981
    6. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2741
    7. Kerro kolme huonoa ja

      kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2267
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

      Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      44
      1814
    9. Rakastatko mua

      Vielä?
      Ikävä
      34
      1661
    10. Onko kaivattusi

      kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1588
    Aihe