Koiran käytösongelmat ulkona

Toivotooon

Mun koiran kanssa ei voi nykyään enään lenkkeillä normaalisti. Sille on tullu joku sairas tapa nuoleskella toisten koirien kusia! Siis se jämähtää siihe paikoilleen nuolemaan niitä ja kieltämälläkään sitä ei saa lopettamaan. Pitää sitte kiskoa keskelle tietä ja arvuutella koska se menee tekee ite tarpeet vai taasko se on jätösten kimpussa. Nyt se sieltä sai sitten jonku vatsataudin, ripuloi ja oksentelee, maitohappobakteerit rauhoitti. Pelottaa tuo sen tapa syödä ulkona kaikkea että saa jonkun myrkytyksen täälä päin ku on liikuskellut koirien/kissojen myrkyttäjii... koira syö monipuolisesti, raakaa lihaa, riisiä, porkkanaa, laktoositonta ab piimää ja vehnättömiä raksuja,vettä. en usko että mistään nälästä on kyse tai puutteesta. Toinen sitten on räyhääminen muille koirille, ja se että kun pidän remmiä lyhyellä yrittää se mua näykkiä! Koirani on tosiaa seefferimix ja pian 2 vuotta että en voi antaa sen enään sielä lenkillä käyttäytyy miten sattuu ja turha syyttää että ei oo koulutettu, kun tää alko tavallaa aika vasta nää sen käytösongelmat ja täälä seudulla on tullu paljon narttukoiria (omani on uros). Kannattasko koiralle ostaa kuonokoppa lenkkien ajaksi? Vaikea kouluttaa ilman ainakaan... ja millainen se kannattaa olla? Mietin että sellanen jossa se voi läähättää, mutta eikö se sit sillo voi myös syödä niitä kusia?... voi eii..... Mitä muuta suosittelisitte, kun se ei ulkona kuuntele, siltä katoaa täysin kuulo ja ymmärrys, ja herkuillakaan sen huomioo ei saa.

10

117

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muntekitotamyös

      Jotkut urokset lutkii narttukoirien pissoja, loppuu yleensä kun koiran leikkauttaa, tapaa on tosi paha yrittää kouluttaa pois koska hormonit jne. Toiset urokset ei harrasta sitä ollenkaan ja jotkut aloittaa jossakin vaiheessa elämäänsä. Varsinkin juoksuisten narttujen pissat vetää joitain uroksia puoleensa tosi kovasti.
      Oma urokseni aloitti noin 3v iässä, yritin ensin kouluttaa tapaa pois mutta ei tullut mitään. Leikkauksen jälkeen on lopettanut.

    • Kkkkfkkckckc

      Koirasi on nuori. Kuonopanta käyttöön ja tokosulkeiset ennen lenkille lähtöä. Älä anna nuolla - täyskielto on parempi kuin lupa maistella satunnaisesti. Tapa hiipuu kun on hiipuakseen. Iän myötä.

      • 19423

        Ei muuten vähene iän myötä - käy pikemmin päinvastoin. Kun aktiviteetit ei riitä, niin sitten alkaa viestittely muiden kanssa ja niiden tarkempi analysointi.
        Mun koira nyt 10 vuotta ja koko ikänsä harrastanut tota nartunpissien imeskelyä. Nuorena vähemmän kun käytiin mettällä, nyt vanhempana vain lisääntynyt kun ikäänkuin eläkepäivien ratoksi. Ei meillä ulos mennessä ole mitään aikataulua joten olen hyvin voinut antaa ton harrastaa sitä.

        Aloittajan kannattaa pyrkiä tutustuttamaan koiraansa niihin vastaantuleviin narttuihin. Niiden kanssa uros tulee käytännössä poikkeuksetta toimeen. Kysy vastaantulijalta hyvissä ajoin kumpi on ja sen mukaan tehkää yhdessä päätös tutustuvatko vai ei. Ei se sakemannin(tai minkään muunkaan 2-vee koiran) toisille koirille räksytys välttämättä merkitse mitään vakavaa. Nuoren koiran äänenkäyttö on samanlaista kaikissa tilanteissa ja se kehittyy vuosien saatossa eri tilanteisiin erilaiseksi.

        Hihnassa tutustuessa on vain oltava varovainen ja huolehtia siitä ettei siimat mene solmuun. Vastaantulijan elkeistä näkee miten se suhtautuu ja oman koiran suhtautumisen näkee huulista hetkeä ennenkuin räjähtää. Ehtii vetää vielä pois. Omistajan on syytä olla rento vaikka onkin valpas. Kun tilanteesta aikoo poistua on syytä antaa koiralle kehotus että mennään, eikä kiristetä hihnasta missään tapauksessa.

        Tuosta remmissä näykkimisestä pääsee eroon ottamalla matkaan purulelun ja antamalla sen koiralle riehumisen alkaessa. Voi hetken riekkua sen kanssa itsekin. Vaihtoehto on pysähtyä pitämään lyhyt koulutustuokio jonka aikana kerrataan kaikki opitut käskyt. Mielenkiinnon suuntaaminen muualle on myös tehokas tapa toimia.

        2-vuotias on nuori koira, joten uusien asioiden opettaminen on välttämätöntä, ei varmasti ole täysinoppinut. Saku on miksinäkin palveluhaluinen perskärpänen. Teetä sillä erilaisia askareita kotona ja ulkona. Opeta esineitä nimeltä pyydä noutamaan, nostamaan, laskemaan, viemään, näyttämään. Raja tuskin tulee ihan heti vastaan. Mutta kun koulutat ja teetät asioita koiralla se tuntee itsensä tarpeelliseksi ja hyväksytyksi eikä tunne enää tarvetta kukkoilla sinulle eikä muille. 3-vuotiaana sinulla on mallikelpoinen koira, jopa vaikka ignooraat nämä mitä sanoin. Mutta jos otat nämä huomioon, niin sitä suuremmalla syyllä sinulla on koira josta voit olla ylpeä.


      • kkuuyhkkkkhhh
        19423 kirjoitti:

        Ei muuten vähene iän myötä - käy pikemmin päinvastoin. Kun aktiviteetit ei riitä, niin sitten alkaa viestittely muiden kanssa ja niiden tarkempi analysointi.
        Mun koira nyt 10 vuotta ja koko ikänsä harrastanut tota nartunpissien imeskelyä. Nuorena vähemmän kun käytiin mettällä, nyt vanhempana vain lisääntynyt kun ikäänkuin eläkepäivien ratoksi. Ei meillä ulos mennessä ole mitään aikataulua joten olen hyvin voinut antaa ton harrastaa sitä.

        Aloittajan kannattaa pyrkiä tutustuttamaan koiraansa niihin vastaantuleviin narttuihin. Niiden kanssa uros tulee käytännössä poikkeuksetta toimeen. Kysy vastaantulijalta hyvissä ajoin kumpi on ja sen mukaan tehkää yhdessä päätös tutustuvatko vai ei. Ei se sakemannin(tai minkään muunkaan 2-vee koiran) toisille koirille räksytys välttämättä merkitse mitään vakavaa. Nuoren koiran äänenkäyttö on samanlaista kaikissa tilanteissa ja se kehittyy vuosien saatossa eri tilanteisiin erilaiseksi.

        Hihnassa tutustuessa on vain oltava varovainen ja huolehtia siitä ettei siimat mene solmuun. Vastaantulijan elkeistä näkee miten se suhtautuu ja oman koiran suhtautumisen näkee huulista hetkeä ennenkuin räjähtää. Ehtii vetää vielä pois. Omistajan on syytä olla rento vaikka onkin valpas. Kun tilanteesta aikoo poistua on syytä antaa koiralle kehotus että mennään, eikä kiristetä hihnasta missään tapauksessa.

        Tuosta remmissä näykkimisestä pääsee eroon ottamalla matkaan purulelun ja antamalla sen koiralle riehumisen alkaessa. Voi hetken riekkua sen kanssa itsekin. Vaihtoehto on pysähtyä pitämään lyhyt koulutustuokio jonka aikana kerrataan kaikki opitut käskyt. Mielenkiinnon suuntaaminen muualle on myös tehokas tapa toimia.

        2-vuotias on nuori koira, joten uusien asioiden opettaminen on välttämätöntä, ei varmasti ole täysinoppinut. Saku on miksinäkin palveluhaluinen perskärpänen. Teetä sillä erilaisia askareita kotona ja ulkona. Opeta esineitä nimeltä pyydä noutamaan, nostamaan, laskemaan, viemään, näyttämään. Raja tuskin tulee ihan heti vastaan. Mutta kun koulutat ja teetät asioita koiralla se tuntee itsensä tarpeelliseksi ja hyväksytyksi eikä tunne enää tarvetta kukkoilla sinulle eikä muille. 3-vuotiaana sinulla on mallikelpoinen koira, jopa vaikka ignooraat nämä mitä sanoin. Mutta jos otat nämä huomioon, niin sitä suuremmalla syyllä sinulla on koira josta voit olla ylpeä.

        "Ei meillä ulos mennessä ole mitään aikataulua joten olen hyvin voinut antaa ton harrastaa sitä."

        Ei saa antaa nuolla. Täyskielto. Itse olet antanut lipittää 10 vuotta. Ei koira itsestään lopeta, se pitää opettaa. Ei uros siihen luontojaan kyllästy, ei!


      • 19423
        kkuuyhkkkkhhh kirjoitti:

        "Ei meillä ulos mennessä ole mitään aikataulua joten olen hyvin voinut antaa ton harrastaa sitä."

        Ei saa antaa nuolla. Täyskielto. Itse olet antanut lipittää 10 vuotta. Ei koira itsestään lopeta, se pitää opettaa. Ei uros siihen luontojaan kyllästy, ei!

        Toisaalta, miksi kieltää koiralta sen luontaista käytöstä varsinkaan kun on osoitettu että siitä ei mitään haittaa ole ollut. Kyllä kymmenessä vuodessa olisi esiin tullut jos jotain haittoja...
        Kieltämällä koiralta sille haitattomia luontaisia asioita, ihminen vain kerjää itselleen muita ongelmia. Niitä näemme tälläkin palstalla varsin usein...


      • Lipomiselle.stoppi
        19423 kirjoitti:

        Toisaalta, miksi kieltää koiralta sen luontaista käytöstä varsinkaan kun on osoitettu että siitä ei mitään haittaa ole ollut. Kyllä kymmenessä vuodessa olisi esiin tullut jos jotain haittoja...
        Kieltämällä koiralta sille haitattomia luontaisia asioita, ihminen vain kerjää itselleen muita ongelmia. Niitä näemme tälläkin palstalla varsin usein...

        Narttupissien ja yleensäkin kusien ylenmääräinen lipominen kasvattaa uroksen testosteronitasoja, ja saattaa muuttaa koiran käytöstä hankalammaksi. Toinen ja todennäköisempi ongelma mitä tuosta voi seurata on eturauhasvaivat... Että ei kannata antaa lipoa, vaikka olisi kuinka rajattomasti aikaa... Tosin se on ns. normaalia luontaista käytöstä - koirat kun "analysoi" jollain suussaan olevalla rauhasella niistä kusirapakoista ties mitä siitä toisesta koirasta (ainakin kuseksijan sukupuolen, nartun kierron vaiheen, ehkä jopa terveydentila ja ikäkin...). Koska se tosiaan on luontaista käytöstä, ei sitä varmaan voi opettaa täysin poiskaan. Ainut mitä voi tehdä, on kiertää kuset kaukaa eikä vaan päästä koiraa sinne. Näin lumen maassa ollessahan ne itsekin näkee. Sitten muulloin tietää kusirapakkojen sijainnin siitä, kun koira on menossa jonnekin nokka pitkällä - joten ei vaan päästä sitä sinne. Tuskin kannattaa pahemmin kieltää, kun vaan sanoo "mennään" ja vähän kiristää kävelyvauhtia ja ohi vaan kusista. Sitten päästää jossain puhtaamman oloisessa paikassa koiran kuseksimaan ja haistelemaan.


    • 1210

      Samaa kuin edellä. Älä anna sen nuolla. Kyse on siis siitä, mitä sinä teet, ei siitä motä koira tekee. Kuohinta on helppo ratkaisu laiskoille ja avuttomille ihmisille. Tai siis niiden koirille.

    • Micitrix

      Canny collar tai reaktiovaljaat avuksi. Palkkio heti ja joka kerta kontaktista koiralle. Leikautus on 50/50 meillä vuosikaana lähti vehkeet ja silti käyttäytyy samoin kuin ennen kastraatiota. Tietenkäö jalostukseen ei tule moista urosta käyttää joten narttu taloudessa leikautus on ehdoton ainoastaan!

    • treeniäkurialiikuntaa

      Oon opettanu omani,ettei haistella koko ajan, vaan kun minä päätän,ja silloinkaan ei koskaan kakkoja, koska niistä se saisi siereimiinsa madonmunia hirmuiset määrät.Eikä madotukset auttaisi mitään,jos heti vetäisi itsensä taas täyteen munia joista loisia tulee.
      Nuoret koirat yrittää haistella koko ajan.Mutta kun itse päätät,et päästä ojiin,se kyllä loppuu.Koirasi varmaan haluaa itse päättää,ei siis tottele sinua.Kouluta koiraasi muutenkin, istu, paikka, maahan, seuraa yms,ja koulutuksissa käynnistäkin on kyllä apua.Kuonopannalla sen saisit paremmin hallintaan, opeta sen käyttö lyhyellä hihnalla, ja kävele reippaasti.Älä anna hangata päätä mihinkään,ja muutenkin määrää koiran tekemisistä.Kyllä siitä hyvä tulee :)

    • apualöytyy

      Mulla on itellä ollu samantapanen koira. Nuolemista en saannut loppumaan, mutta agressiivisuuden muita koiria kohtaan ulkona sain loppumaan ammattilaisen avulla. Vaikea itse mennä säätämään kun koirista ei paljoa tiedä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5519
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3405
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1883
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1865
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1709
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1548
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1463
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1337
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1336
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      22
      1305
    Aihe