Läheiselläni on muistisairaus ja hänellä on tapana kysyä tosinaan muiden mielestä hiukan erikoisilta kuulostavia kysymyksiä, jotka hänelle itselleen ovat kuitenkin todellisuutta hänen sairautensa vuoksi. Hän saattaa esimerkiksi kysyä omassa kodissaan, että missä hän oikeastaan on tai koska hänen puolisonsa tulee kotiin, vaikka tämä olisi viereisessä huoneessa ja ollut kotona koko päivän. Miten tällaisiin kysymyksiin tulee vastata? Pitäisikö hänelle kertoa asia niin kuin se todella on vai mitä? Jos hänelle kertoo totuuden, esimerkiksi juuri sen, että puoliso on viereisessä huoneessa ja ollut kotona koko päivän hänen kysyessään puolisonsa kotiintuloaikaa hän ilmiselvästi ahdistuu, väittää että puolisonsa ei ole paikalla ja jatkaa kysymyksen toistelemista. Minä olen tämän muistisairaan melko läheinen omainen, tapaan häntä usein ja hän kyselee minulta usein tällaisia kysymyksiä, mutta minä en oikein tiedä, että mitä vastata. Kertoako totuus vaikka hän ahdistuu vaiko valehdella mistä hän siitäkin saattaa ahdistua, jos huomaa valheen.
Kuinka tälläisiin oireisiin tulee suhtautua?
Huolestunutomainen
1
166
Vastaukset
- muistiharjoituksiakovast
Niin totuus se kannattaa sanoa ja muistivaivaisen ikä on?on paljon parempi jos se ikä on korkeampi kuin matala 50 kymppinen muistisairas voi olla 60 kymmppisenä jo laitoksessa.kuntaas 80v vasta 90 laitoksessa.Toivottavasti hitaasti etenevää laatua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kylläpä on nautinnollista taas tämä palstan vassari valitus!
Lähes jokainen avaus on vassareiden kitinää ja valitusta. Eikö se tarkoitakin, että silloin asiat menee maassamme parem322638- 111357
Helvetistä ei ole paluuta
Kun ihminen laskeutuu kuolleiden maailmaan, kauhujen valtakuntaan ja tuonelan ovet sulkeutuu kiinni, se on karu tunne ku3371048- 45952
- 45894
Järjetön Topi-ilta
Lisää tappiota konkurssipesälle. Miten voi olla mahdollidta , että annetaan järjestää tämä. Sorsakoski pyörii haudassaan20869Miksi nainen nukut huonosti
Onko sulla jotakin huolia, vai jotakin miestäkö mietit? Vai tunnemaailmassako velloo? Ajatteletko koskaan minua? Paljo61774- 44750
- 44746
- 46676