Kuinka pitkä on Pitkäperjantai?

Pitkä-on-mitta

Onko kukaan mitannut, riittääkö metrimittakaan?
Puolilta öin aloin mitata, perskati tässähän menee koko päivä.

28

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ranne-luusta toiseen.

      H.

    • nomikäänsheriffi

      Tohditko mitata aikaa , vai vain ajatuksen ja muistin massan määreet?

      Kyse voi olla myös hämärän laskusta aamun nousuun;)

      Monet on määreet jos oivallat oikein.

      Latinakin kelpaa!

    • köhimistet_mennyt

      Helou Top. Tuosta ei voi erehtyä.

      Kutsun noita tanssiin sut jos kelpuutat!

      Pääsiäisen tohtisin olevan silloin tällöin , niin kuin se on.

      hunksz

      Et muuten minua hämää. On ollut ikäväkin ;)

      • kaipaava.haavanlehtinen

        Niin on mullaki ollu suunnaton ikävä ;))


      • hauskaaaaaaaa

        Jassoooo....hunkin läyskät kultuaan ikävöi....;DDD


    • Ei se metri riitä, taitaa olla yhtä pitkä maapallon ympärysmitta.
      Isovanhemmilla oli suuri vaikutus pienen hmp.f:in elämässä. Muistan että Pitkäperjantaina ei saanut tehdä mitään. Kyläillä, kuunnella radiota, ja varsinkaan ei saanut pelata korttia, mikä muuten oli sellainen jokapäiväinen yhteishetki. Että oli se tosi pitkä, tämä perjantai.

      • Pätkitään-perjantai

        Pitää paikkansa. Pitkäperjantai oli niin suljettu päivä, että ehkä vankiloissakin oli vapaampaa kuin yhteiskunnassa. Tosiaan melkein piti olla paikallaan istuen ja kädet rukouksessa.
        Noo lapsina huideltiin ulkona kyllä. Saattoi olla hankiaisetkin, pääsi potkuroimaan pitkin aakeita peltoja. Mummolassa varmaan joutui kuuntelemaan tasan kirkon meiningit. Mahtoiko radiosta muuta tullakaan kun pelkkää hartautta?
        Se oli tuo pitkäperjantai myös henkinen juttu. Sitä lapsena kuvittelin sananmukaisesti, että se on pitkä ja karu.


      • Pätkitään-perjantai kirjoitti:

        Pitää paikkansa. Pitkäperjantai oli niin suljettu päivä, että ehkä vankiloissakin oli vapaampaa kuin yhteiskunnassa. Tosiaan melkein piti olla paikallaan istuen ja kädet rukouksessa.
        Noo lapsina huideltiin ulkona kyllä. Saattoi olla hankiaisetkin, pääsi potkuroimaan pitkin aakeita peltoja. Mummolassa varmaan joutui kuuntelemaan tasan kirkon meiningit. Mahtoiko radiosta muuta tullakaan kun pelkkää hartautta?
        Se oli tuo pitkäperjantai myös henkinen juttu. Sitä lapsena kuvittelin sananmukaisesti, että se on pitkä ja karu.

        Niin oli, muistan että se oli masentava päivä. Vielä kun isoäidin äiti eli, ei saanut nauraa eikä puhua kovaa. Paasattiin vaan päivän kamaluutta.
        Se on oikeastaan kivaakin muistella noita, nähdä miten elämä on kulkenut eteenpäin siitä kun mulle muksuna kerrottiin 1800-luvun tarinoita :) Ikä-ihmiset ei saisi lopettaa niiden kertomiset, ne on rikkautta.


      • Pätkitään-perjantai

        Mummit ja papat olivat 1800 luvun puolella syntyneitä. Tarinat vanhoillisia, sen mukaisia mutta mielenkiintoisia. Mistään kansalaissodista ja kamaluuksista eivät kertoneet. Mutta hyvän ja pahan akselista hyvinkin seikkaperäisesti. Että taivasosuus oli lunastettava ajoissa. Muuten kutsuisi tulijärvi ja kadotuksen kauheudet jumalan selän takana.
        Pitkäänhän ne vanhat käsitykset ja tavat olivat ja ovat juurtuneina suomalaiseen yhteiskuntaan. Siihen verrattuna esim kieltolakikin on lopetettu turhan aikaisin, jo 30-luvun alussa, vaikka jälkiheijasteet pyörivät vielä nykyäänkin aukiolo ja myyntirajoituksina jne.


      • hartaastihumalaan
        Pätkitään-perjantai kirjoitti:

        Pitää paikkansa. Pitkäperjantai oli niin suljettu päivä, että ehkä vankiloissakin oli vapaampaa kuin yhteiskunnassa. Tosiaan melkein piti olla paikallaan istuen ja kädet rukouksessa.
        Noo lapsina huideltiin ulkona kyllä. Saattoi olla hankiaisetkin, pääsi potkuroimaan pitkin aakeita peltoja. Mummolassa varmaan joutui kuuntelemaan tasan kirkon meiningit. Mahtoiko radiosta muuta tullakaan kun pelkkää hartautta?
        Se oli tuo pitkäperjantai myös henkinen juttu. Sitä lapsena kuvittelin sananmukaisesti, että se on pitkä ja karu.

        Aikoinaan pitkänäperjantaina klo18 jälkeen sai ravintolassa juoda mutta tanssia tms.ilonpitoa ei sallittu. Muistan kun paikallisen juottolan jukeboksista vedettiin virtapiuha seinästä klo 18, sen jälkeen nautittiin virvokkeita puheensorinan säestyksellä.


      • Pätkitään-perjantai kirjoitti:

        Mummit ja papat olivat 1800 luvun puolella syntyneitä. Tarinat vanhoillisia, sen mukaisia mutta mielenkiintoisia. Mistään kansalaissodista ja kamaluuksista eivät kertoneet. Mutta hyvän ja pahan akselista hyvinkin seikkaperäisesti. Että taivasosuus oli lunastettava ajoissa. Muuten kutsuisi tulijärvi ja kadotuksen kauheudet jumalan selän takana.
        Pitkäänhän ne vanhat käsitykset ja tavat olivat ja ovat juurtuneina suomalaiseen yhteiskuntaan. Siihen verrattuna esim kieltolakikin on lopetettu turhan aikaisin, jo 30-luvun alussa, vaikka jälkiheijasteet pyörivät vielä nykyäänkin aukiolo ja myyntirajoituksina jne.

        Meidän iso-mummi jakeli arkisia ohjeita, kuinka Jeesus itkee kun voileipä putoaa voipuoli alaspäin, ja jatkuvasti sain mustia mollukoita Taivaskirjaan, milloin mistäkin. Jos ei ollut tukka kammattu ja sitä rataa. Iso-veli valvoi koko ajan, näki kaiken ja teki merkintöjä.
        Ei sillä ollut mitään tekemistä uskonnon kanssa, kasvatuksen kanssa kylläkin :) Ainahan noita pelottelukeinoja on käytetty, seuraava sukupolvi pelotteli joulupukilla ja "ootas vaan kun iskä tulee kotiin". Nyky-sukupolvi saa uhkailla kännyttömyydellä.


      • metodit-muuttuu

        Uuden ajan uudet kujeet. Jos et ole kiltisti
        - viikkoraha pois
        - kavereita ei tule
        - kännykkä pois
        - netti irti
        - kuukausiliittymä hyllylle
        - et saa sitä uutta kännykkää
        - mä kerron kaiken facebookissa millainen riiviö olet
        jne jne jne jne


    • nomikäänsheriffi

      No, onko sulla, tarpeeksi pitkä mitta, vai onko mittaamatomasta putkesta kyse. En toki tule mottaamaan.

      Ranne luusta toiseen on huiskaus, niin kuin mitassa. ;)

    • nomikäänsheriffi

      Kummallista. Minun piti olla jouluna kotona. Pääsiäisen aikaan riehuttiin ja noitia karkoitettiin.

      Lännen muistoja.

    • nomikäänsheriffi

      Kokeillaanpas yhtä toista.

      Monet poikani, ovat Onttolan käyneet.

      • Onttoja-jääkäreitäkö

        Joo Kontiolahden varuskunta varmaan-kin.


    • Pitkäkö matka on naulasta päähän?
      Humpsista vain?

      H.

      • Puolitoista-kierrettä

        Se on se perinteinen koskispullon korkin narahdus ja pianpa on "naula päässä".


    • Lapselle ja nuorelle on pitkä, vanhuksella pitkäperjantai menee sukkelasti.

    • Joka vuosi lyhenee.
      Pistää mittanauhaam kaksi merkkiä..
      Toisen minun tapauksessa miehen keskimääräiseen elinikään, ja toisen elettyjen elinvuosien kohdalle.
      Siinä se on,pitkäperjantainmitta.
      Taitaa minulla olla parikymmentä vuotta.

    • ent.siivoojaparka

      Riippuen siitä, millä sitä mitataan.
      Minun silmiini se on 14 kirjainta. Viisi kirjainta enemmän kuin perjantai.

      • Lyhyt-ja-ydimekäs

        Taitaa olla elokuvakin: pitkän päivän matka yöhön tai silleen. Djaa se ei liity pitkään perjantaihin.


      • eppu2

        Joo, tunnessa mitaten se on 24 t.
        Huomenna on lankalauantai, tunneissa mitaten 24 t. ja kirjaimilla mitaten 13.
        Tosiasiassa pitkäperjantain pituuden määrä on ihmisen omakohtainen kokemus siitä.
        Voihan sitä metrin mitankin kanssa tuhertaa, pääsemättä puusta pitkään.


      • Langaton-ja-laihakin

        Onko pakko olla lankoja kun ottaa lauantain vastaan?
        Minulla ei ole. Pitänee purkaa villapaita.


      • ent.siivoojaparka
        Lyhyt-ja-ydimekäs kirjoitti:

        Taitaa olla elokuvakin: pitkän päivän matka yöhön tai silleen. Djaa se ei liity pitkään perjantaihin.

        Siitäkö on tehty elokuvakin?
        Minä olen nähnyt sen teatterissa (siivoushaalareissani, kun teatterivaatteet unohtuivat bussiin) jos tarkoitat saman nimistä Eugene O´Neillin kirjoittamaa näytelmää.


    • Näin.on.närreet

      Pitkäperjantai on 86400 sekunttia pitkä.

    • henrjii

      pahimmillaa loppuu vasta tiistaiaamuna

    • vhimsh

      Varmaankin kärsivälle ja tuskaiselle ihmiselle sekunnitkin ovat pitkiä ajassa
      - monet ovat myös kirjoitelleet ja kummastelleet - miten ilmeettöminä a tunnottoman oloisina vuosisadoista toiseen ihmiskunta on jaksanut kidutusta ja tosirääkkiä seurata - jotkut myös saavat nautintoa kärsimyksen tuottamisesta
      - pyöveleineen ja .. pettureineen - lapsena ei todella koskaan kirkkokomennon aikana penskat hillua, soosi-ja muusiannoksen jälkeen sai mennä ulos kyllä
      - jos jäälläei ollut vettä, tytötkin kelpas hokkarit jalassa poikien peliin maalivahdiks
      että saatiin peli käyntiin. En tiedä mistä pitkäperjantai nimensä sai.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1945
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1043
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      103
      977
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      737
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      598
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      29
      580
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe