Onpa upea tyyppi tuo Ben Furman. Menkää katsomaan hänen esiintymistään, siis super-älykäs SHOW
Tuo otsikko on totta, mutta ei sillä tavalla kun oletetaan.
Skitsofrernia on jakomielitauti
8
350
Vastaukset
- Jakomielitautikysymys
Meni pieleen otsikko , poistaan r sieltä. Syvä anteeksipyyntö.
- Sanoja_sanoja
Mutta eihän psykiatria itsekään sano skitsofreniansa olevan sama kuin jakomielitauti. Loppujen lopuksi ihan sama millä 'niitä' kutsua. Ne ovat vain sanoja.
Suvi Teräsniska - Sanoja vaan
https://www.youtube.com/watch?v=28sRyiFOjZg - psykoottinen-
Mitä tarkoittaa jakomielitauti? Tätä en ole ikinä tajunnut. Millä tavalla jakautuneisuus siis ilmenee? Mikä on jakautunut mielessä? Kuinka moneen osaan on jakautunut? Itse en ymmärrä mitä tällä haetaan ja mistä se on saanut alkunsa?
Outo sairaus Tämä skitsofrenia. Kun olin akuutissa vaiheessa,siis psykoosissa ja jouduin sairaalaan niin siellä tuli hetkeksi sellainen tunne että olisin jotenkin jakomielitautinen. Mutta se tunne meni muistaakseni päivässä ohi. Mitään harhoja minulla ei ole ollut sen sairaalareissun jälkeen kun sain lääkkeet. Solmuun kietoutuneita ajatuksia vain jotka olen saanut terapiassa aukaistua. Tarvitsen "vain" ystävyyssuhteita jotta ajatukseni eivät menisi enää solmuun. Yksinäisyys on pahasta kelle tahansa. Ehkä olen suuttuvaisempi nykyään mutta en tiedä onko se nyt mitenkään skitsofreniaa?
- nklhjöjö
kirjoitti Ben Furman...
- pro-brains
https://en.wikipedia.org/wiki/Phrenology (mieli-oppi) oli 1800-luvun johtava tieteellinen oppi jonka mukaan psyykkiset vaikeudet olivat seuraus aivojen eri alueiden häiriöistä.
Mieli-opissa aivoista piirrettiin karttoja missä aivot jaettiin (https://en.wiktionary.org/wiki/schizo-, jakaa) alueisiin joilla oli ihmisen toimintoja vastaava osa.
Oppi oli siis mielen jako-oppia, jonka voi kirjoittaa muotoon schizo-phrenology eli jakaa-mieli oppi.
Kaikki psyykkiset vaikeudet olivat (ilmeisesti) mielenjako-opissa yksi ja sama ongelma, aivojen osia koskevaa. Tästä on siis (ilmeisesti) peräisin jakaa mieli-opin mukainen tauti, eli jakomieli-tauti, schizo-phrenia, joka (ilmeisesti) tarkoitti 1800-luvulla kaikkia psyykkisiä vaikeuksia.
Tästä pseudotieteellisestä hölynpölystä on muodostunut oma psykiatriaan oma diagnoosinsa ja sairautensa. Psykiatriassa on siis yksi diagnoosi joka kattaa kaikki psyykkiset vaikeudet, sekä muita yksityiskohtaisempia "diagnooseja" (lainausmerkeissä siksi että psykiatria pitää henkisiä vaikeuksia biologisina).
Tästä näkee hyvin selvästi että jakomielitauti, schizophrenia, lääketieteellisenä sairautena, on täyttä hölynpölyä.
Historia ja nykypäivä molemmat siis sisältyvät tasavertaisina nykyajan psykiatriseen oppiin.- psykoottinen-
Oishan se pitänyt jo arvata, että tämäkin on vain yksi esimerkki lisää psykiatrian pseudotieteilyssä! Ilmankos minä en ole havainnut itsessäni mitään jakaantumista vaikka olenkin "skitso" vaikka parempi nimitys kyllä olisi jo aika keksiä! Eihän tämä kuvaa ollenkaan tätä ilmiötä!
- Jhgfdswer
Kun ihminen herää Jeesuksen avulla, nii ympäristö vaatii loogista selitystä tapahtumalle. Tiede selittää heräämisen psykoosina. Jos ihminen ei palaa normaaliksi, hänet leimataan skitsofreenikoksi. Samoin kun poikkeavat tai alemmat ihmiset ovat koulukiusattuja
Mot
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2144390
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.262670Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä
En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m1062275Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek341900- 1841656
Erika Vikman diskattiin, tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek https://www.rumba.fi/uut291592Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1111313Pitääkö penkeillä hypätä Martina?
Eivätkö puistonpenkit ole istumista varten.Ei niitä kannata liata hyppäämällä koskaa likaantuvat eikä siellä kukaan niit2211256- 391212
Maikkarin tentti: Orpo jälleen rauhallinen ja erittäin hyvä, myös Purra oli hyvä
Lindtman ja Kaikkonen oli kohtalaisia, sen sijaan punavihreät Koskela ja Virta olivat taas heikkoja. Ja vastustavat jalk1381204