Mitkä ovat mielestänne kaikkein sopivimpia ammatteja/työtehtäviä Asperger-henkilöille? Itselleni tuli mieleen ainakin seuraavat:
-Varastotyöntekijä
-Kaupan hyllyttäjä/pullohuoneen hoitaja
-ATK-henkilö
-Toimistotyöntekijä
-Kirjanpitäjä
-Lehden-/postinjakaja
Assille sopivat ammatit?
18
4614
Vastaukset
- faktat
Psykoanalyytikko
Poliisi
Tutkija - Mietitarkkaanmitä
Riippuu aivan siitä, miten Asperger ilmenee. Oma lapseni lähtee lukemaan aineenopettajaksi. Ei pärjää peruskoululaisten kanssa, mutta lukiossa varmasti. Tutkija hänestä voisi tulla myös. Voin myös helposti kuvitella hänet tekemään jotain yksinkertaista, tarkkaa ja päivästä toiseen samana toistuvaa työtä. Toisaalta työ voisi olla jotain hyvin harvinaista osaamista vaativaa, pikkutarkkaa, abstraktia.
Kun assi on oikealla paikalla, hän on kullanarvoinen työntekijä.- lkjhgfjklöl
Se on mielenkiintoista kuinka neurologisesti erilaiselle yläaste voi olla ala-astetta helpompaa ja lukio yläastetta helpompaa jne.
Itsellenikin esim. vaikeaksi katsottu kieli on helpompi oppia kuin helpoksi katsottu kieli. jne.
- kertausta_
Tuli vielä mieleen sellainen kuin taloyhtiön isännöitsijä.
- fghjklöäöl
Minulle ei noista sopisi yksikään paitsi ehkä tutkija jossain määrin
- Aspergerinfo
Tämä on faktaa
Assille kolme sopivinta ammattialaa ovat
Tutkija
Psykoanalyytikko
sekä
Taloyhtiön Isännöitsijä
Sivubisnestä voi tehdä harrastelemalla esim. eläintenkoulutusta, muidenkin kuin omiensa eläinten. Mä pyydän noin 200 e/tunti, jos joku pyytää konsultaatiota. - aineiss4
Ei voida yleistää, olette kaikki ihmisiä ja taivas on rajana jokaiselle kullanarvoiselle maanmuukalaiselle. Ei ominaisuus voi sua estää mihkään ammattiin opiskelemasta.
- Aspergerinfo
Niin.
Olisin vielä lisännyt tällaisen kuin
Diakonissa. - 200etunti
aspergerinfo
- Aspergerinfo
Ylilääkärien sihteeri.
Teen etätöitä kotoa käsin.- Aspergerinfo
ps. en veloita palveluistani
- ringrong
Itteänikin kiinnostais tietää muntyyppiselle sopivia aloja.
- apuassi
Tarvitsen vastauksen seuraaviin kysymyksiin, jotta voisin auttaa:
No mikä on tyyppisi?
Mitä harrastat?
Mitä osaat?
Mistä olet kiinnostunut?
Nimetön CV:si - päätin_näin
Isännöitsijä. Psykoanalyytikko. Tutkija.
Ilman virallista tutkintoa.
Sillä. Yliopistotutkinnot papereineen, hienoine loppuarvosanoineen, ovat lähdössä romukoppaan ehkäpä jopa tavallista nopeampaan tahtiin. Näin. - Anonyymi
Itse olen assi ja opiskelen oikeustiedettä, oikeudenmukaisuus ja laki ovat aina olleet mun kiinnostuksenkohteita. Mikä on oikein ja mikä väärin, miten pitäisi olla. Alalla toki verkostoituminen on äärimmäisen tärkeää, ja sitä ass haittaa, mutta toisaalta siinä on tarjolla myös paljon itsenäistä työtä ja olen tehnyt töitä oppiakseni sosiaaliset normit, sulautuakseni joukkoon. Haaveilen syyttäjän työstä, se on itsenäistä, ei vaadi ”itsensä myymistä” eikä sitä, että haluaa puolustaa rikollista. Lisäksi se on julkinen virka, eli ei niinkään vaadi, että pitäisi olla jonkun kaveri päästäkseen töihin. Palkka toki ei ole samaa luokkaa, mitä kovimmilla yritysjohtajilla tai yksityisillä lakimiehillä, mutta en halua luovuttaa liikaa itsestäni rahan vuoksi. Tuomari on toinen vaihtoehto, mutta koen, että syyttäjä olisi mun juttu. Siinä pääsisin tekemään sitä, mikä on mulle ominta. Toinen alavaihtoehto oli eläinlääketiede, koska tuun juttuun paremmin eläinten kuin ihmisten kanssa, mutta se tyssäsi siihen, etten voisi lopettaa eläimiä työssäni. Varsinkaan esimerkiksi terveitä, mutta käytösongelmaisia, se söisi mun sielun.
- Anonyymi
Siis sinulle on syyttäjän homma se oma juttu? Ja et voisi puolustaa rikollisia?
Kuules, siinä tapauksessa sairaudestasi tulee olemaan suunnatonta haittaa yhteisölle ja niille jotka joutuvat oikeudessa tekemisiin kanssasi.
Rikollisen puolustaminen ei ole rikoksen puolustamista, vaan asioiden tasapuolista punnitsemista esim. rikoksesta epäillyn elämäntilanteen kartoittamiseksi. Oikeuslaitos ei tarvitse edes syyttäjää, joka yksisilmäisesti alakoulutyyliin erottelee hyvät ja pahat toisistaan. Silloin ei oikeus todellakaan toteudu.
Aspergerpotilas on liian usein tunteeton robotti, joka joutuu erikseen opettelemaan jopa yksinkertaisia sosiaalisia tilanteita ja yhteisöjen käytösnormeja. Miten ihmeessä tällaisen opetellun profiilin kanssa voidaan perehtyä rikoksiin ja ajatella asioita monelta puolelta.
Syyttäjäkään ei vain "syytä" . Siinä on paljon muutakin huomioon otettavaa kuin sormella osoittelu.
Herra varjelkoon meitä robottisyyttäjiltä tai tuomareilta. Meillä on jo nyt tarpeeksi ongelmia oikeuslaitoksen kanssa.
- Anonyymi
Herra varjelkoon meitä nykyisiltä robottisyyttäjiltä!
- Anonyymi
Ammattikoulualoista keksisin heti ensimmäisenä välinehuoltajan ja datanomin. Tuo jälkimmäinen oli ammatinvalintapsykologin ehdotuksia miettiessäni ammattivaihtoehtoja. Välinehuoltajan olen taas ihan itse keksinyt perehtyessäni kyseiseen ammattiin ja työkuvaan. Se onkin minulla harkintalistalla, sillä työ kuulostaa kiinnostavalta ja todella tärkeä työ myös. Vaatii pikku tarkkuutta, eikä tarvitse niinkään päätään käyttää. Toki tietysti terveellä järjellä ajateltava, että välinehuollossa taataan potilasturvallisuudesta välillisesti, eikä se todellakaan ole leikin asia, jos instrumentit ovat desinfioimattomat.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272870Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332525- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542239Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241860Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3901696Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041642- 3091548
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446