Miksi koira kerjää huomiota perheen lähtiessä?

pale762

Olen yrittänyt löytää tähän vastausta jo pitkään, mutta Google ei ainakaan ole auttanut. Meillä on yli 10-vuotias uroskoira, joka on eläessään tottunut yksinoloon vanhempien ollessa töissä ja lasten koulussa. Olen kuitenkin huomannut viime aikoina, että aina vanhempieni lähtiessä jonnekin (kävelylle, kauppaan..) koira tulee minun (lapsen) luokseni ja alkaa kerjätä huomiota. Raapii, murahtelee, tuijottaa. Ei auta vaikka juttelee tai rapsuttaa, silti vain "pyytää" jotakin. Tällaista ei tapahdu, jos vain toinen vanhemmista lähtee, ainoastaan silloin jos molemmat. Ei osoita mitään hermostuneisuuden merkkejä kun vanhemmat ovat vasta tekemässä lähtöä, ainoastaan sitten kun ovat jo poissa, hetken päästä siitä.
Osaako kukaan ruotia tälle tarkempaa syytä?
Yritän usein kyllä antaa huomiota koiralle tässä tilanteessa koska vaikuttaa jonkinlaiselta eroahdistukselta, mutta yleensä ainakaan mikään rapsuttelu ei auta. Menee kyllä "häpeissään" pois jos käskee, harvoin kyllä käsken vaan yritän huomioida. Kovasti vaan tassulla raapii ja murahtelee, ei kuitenkaan agressiivisesti vaan nimenomaan haluaa jotain.

6

70

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laumjoht

Vanhempasi ovat laumanjohtajia joiden poistuminen saa koiran epävarmaksi. Se ei tiedä, kuka nyt on vastuussa asioista, se vai sinä. Oletan, että olet teini-ikäinen lapsi? Ehdotukseni on, että kerrot koiralle, että nyt sinä olet "varajohtaja", eikä koira. Käyttäydy kuin johtaja. Älä hirveästi reagoi äläkä anna huomiota koiralle vaan ole välinpitämätön ja tavallaan itsevarma, voit käskeä koiran pois mutta vihainen ei tarvitse olla. Kehonkielellä viestität koiralle että vastuu on sinun, koira menköön pois siitä hermoilemasta. "Kaikki hyvin, minä hoidan homman" - pitäisi olla viesti koiralle.

• hgfhgfbghf

Tämä.

Älä ruoki epävarmuutta lörpöttelemällä ja huomioimalla.

• nyteivaatajua

Koira kaipaa huomiota, laumasta kaksi poistuu niin kyllä se vähän hämmentää....Itse asiassa minuakin hämmentää, lähtevät esim. kävelylle siis kävelylenkillä ja koira jätetään kotiin, ei mahdu päähän ei millään.

• Hmmnh

Oletko sauvakävelystä kuullut?

• nyteivaatajua

Olen kuullut ja minun koiralla sitä varten omat hihnansa eli on mukana sauvakävelylläkin ja näyttää tuo muillakin onnistuvan.

• JosKoiran

päivittäinen liikunnan tarve on tyydytetty, niin ei sitä kannata huomioida, jos tulee komentelemaan. En kyllä itsekään käy vielä erikseen kävelyllä, jos heitän lenkit koiran kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      13
      1693
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      138
      1686
    3. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      264
      1235
    4. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1088
    5. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      210
      1066
    6. Salainen kastekoulutus

Millainen on helluntailainen kastekoulutus ja kauanko se kestää ?
      Kaste
      285
      955
    7. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      129
      949
    8. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      3
      897
    9. Pirkanlinna yleisötapahtuma

Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks
      Ähtäri
      49
      878
    10. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      10
      875
    Aihe