Olen saanut remonttikohteen maaseudulla perinnöksi ja löysin vuokraajan. Googlasin ja huomasin että kuulemma kotitalousvähennys saa loma-asunnosta, muttei vuokra-asunnosta... mutta jos asuntoni on molemmat, sekä loma-asuntoni että kesäkuukausina vuokrattu ? Ennen talvea täytyy tehdä remonttia.
Kotitalousvähennys loma ja vuokra-asunnosta?
4
329
Vastaukset
Et saa vähennystä.
- Onttomukulakiurunkannus
Minun käsittääkseni kotitalousvähennys koskee vapaa-ajan asuntoa. Ettei vaan tuolla vuokra-asunnolla tarkoitettaisi sitä, että jos itse asuu vuokralla ja maalauttaa ja tapeteerauttaa seinät, siitä ei saa kotitalousvähennystä. Selviää varmaan melko helposti kysäisemällä verotoimistosta. Ainakin paljon helpommalla kuin yrittämällä etsiä (ja ymmärtää!) asiaa vero.fi -sivuilta.
Lähtökohta on, että vuokranantaja ei voi käyttää kotitalousvähennystä vuokra-asunnon parantamiseen. Vuokranantaja voi vähentää mainittuja kuluja vuokratulosta. Mainittuja kuluja saa vähentää vuokratulostakin vain vuokrallaoloaikaan kohdistuvasta ajasta.
https://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Henkiloasiakkaan_tuloverotus/Kotitalousvahennys(26052)- BauHerr
Kyllä ja ei.
Vuokratuloista ei voi vähentää remonttia, joka on tehty ennen asunnon asettamista vuokralle. Asunto pitää ensin vuokrata ja sitten vasta remontoida, mikäli kuluja aikoo vähentää.
Onko tässä järkeä?
Vero.fi on sitä mieltä, että on.
Väärään aikaan tehdyn remontin kulut voi sitten vähentää asunnon myyntituloista. Sitten joskus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1951506Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1231268- 501003
- 70940
Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva52863- 58853
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53840- 102814
- 82810
- 32745